 
Tokom šezdesetih godina ovog veka američki naučnici su bili opsednuti neobičnim materijalom pronađenim u krateru meteorita koji je udario negde u Arizoni. Materijal je predstavljao nepoznati metal neverovatnih mogućnosti oblikovanja molekula i samim tim idealan za korišćenje u izradi oružja. Nazvan jednostavno bio-metal, materijal je postao razlog za početak ubrzanog proučavanja svemira, prvog sletanja na mesec i hladnog rata. U cilju preuzimanja što više materijala na satelitima Jupitera (Evropa i Io), Saturna (Titan), Zemlje (Mesec) i na planetama Mars i Venera započinje krvavi rat izveđu Sovjetskog Saveza i SAD, potpomognut metaliziranim građevinama i oružjem visoke tehnologije.
Nebulozno-maštovito zamišljena radnja uvodi igrača u (može se slobodno reći) prvu 3D real-time strategiju. Battle Zone koristi sve koncepte današnjih strategija u realnom vremenu koji standardno podrazumevaju skupljanje određenih sirovina, kredita, izgradnju objekata i jedinica u cilju globalne dominacije i totalnim uništenjem protivnika. Jedina razlika je što umesto da vodite čovečuljka po terenu, bitku posmatrate iz prvog lica, doživljavajući realnost i surovost borbe. Bez razlike koju stranu odaberete (Sovjete ili Amere) imate ulogu novog komandanta zaduženog za „tajne” operacije u svemiru. Kampanju započinjete na Mesecu, a završavate je na Titanu. Razlika između zaraćenih strana je u akcentu govora vaših kolega/jedinica i težini. Sovjetska kampanja (red brigade) izuzetne je težine i od prve misije od igrača očekuje ekspertizu u upravljanju složenim interfejsom. Komandni interfejs podrazumeva veći deo tastature, ali kompletan spisak komandi uz detaljan opis možete naći u html vodiču na disku. Kao komandant iz svog vozila dajete naređenja drugim jedinicama i postavljate svoju bazu. Srce baze je recycler, mobilna fabrika za izgradnju osnovnih jedinica. Da bi fabrika proradila morate je postaviti na izvor energije (geyser). Svi objekti koje ćete graditi (npr. armoury, advanced mobile unit factory, constructon rig) moraju imati sopstveno napajanje energijom. Sem energije za izgradnju jedinica potreban je bio-metal (scrap) i piloti. Prvi sakupljate pomoću specijalno dizajniranih jedinica, dok za povećanje broja pilota sa početka misije, gradite barake. Kada imate dovoljno materijala, započinjete masovnu proizvodnju tenkova (light, heavy, rocket), mobilnih odbrambenih tornjeva i usavršavate postojeću tehnologiju. Pilot koji predstavlja vas može iskočiti iz svog vozila (koje ima samouništenje), preuzeti neko drugo (komanda: pick me up) ili osvojiti protivničko. Kada se krećete pešice, postoje dva oružja: snajperska i obična plazma puška. Preko snajpera možete naciljati protivničkog pilota (bela tačka na ekranu snajpera) i oduzeti mu vozilo. Kada se nalazite u nekom od vozila, u meri u kojoj ste proučili tehnologiju, možete birati neko od trideset postojećih oružja. Tu su razni atraktivni raketni bacači, mine, haubice, topovi, mitraljezi itd. U zavisnosti na kojoj ste planeti/satelitu različita je gravitacija i okolina. Igra koristi uveliko usavršeni 3D engine proslavljeog Interstatea ‘76, tako da je teren savršen i realističan (doduše, autor teksta nije bio van majčice Zemlje, ali pretpostavlja da je tako). Misiju gubite kada vam unište glavnu fabriku ili ubiju komandanta (vas lično, uz efekat crvenog ekrana koji se zatamnjuje). Zadaci su izuzetno prosti, i kada se naviknete na interfejs, uživaćete u jednostavnosti i atmosferi. Prijatno iznenađenje je neverovatan AI programa. Reakcija jedinica (protivničkih i vaših) na vaše komande mnogo je bolja nego u većini proslavljenih strateških igara. Sem što munjevito prate naređenja, jedinice obično prosipaju niz simpatičnih komentara. Interesantno je da piloti drugačijih letilica imaju različite vokale. Recimo, pilot sakupljača metala ima glas da vam se zaplače od tuge i saželjenja, dok glas pilota raketnog tenka ježi kožu na leđima. Između svake misije, glavni narator čita komandantov dnevnik i priprema vas za sledeću misiju (zadatak misije dobijate putem radio talasa sa bazom). Muzika u igri je vrlo neobična, čak bi se moglo reći opterećujuća. Preterana doslednost kompozitora pri izradi tema za svemirske sapunske opere uništava atmosferu, tako da se toplo preporučuje uključenje samo efekata. Pogled na igru i glavni ekran je neverovatno inovativan, kao i ceo koncept igre. U donjem levom uglu nalazi se 3D radar/topografska mapa okolnog terena, tako da vam je snalaženje uprošćeno. Na mapi su crvenim tačkama predstavljeni neprijatelji, zelenim vaše jedinice i belim neutralni objekti, izvori i nalazišta bio-metala. Naređenja svojim jedinicama izdajete na dva načina: putem kursora ili komandnih tastera. Kada izaberete jedinicu pritiskom na razmaknicu otvarate nove menije sa naređenjima za karakterističnu jedinicu koje birate tasterom „tab”. Kvalitet grafike i veličine tekstura zavise od hardvera koji posedujete. Igra podržava 3D akceleraciju, ali postoji upozorenje za nekompatibilnost sa nekoliko poznatih čip-setova (npr. Nvidia Riva 128). Svetlosni efekti su visokih kvaliteta i bez pomenute kartice, ali su teksture terena i neba šture (toliko o nežnosti prelaza). Program koristi široku paletu boja, mada mračna atmosfera stvara drugačiji utisak. Posle instalacije, program automatski prepozanje vašu mašinu i pokušava da prilagodi kvalitet grafike performansama vašeg sistema. Bilo bi čudno da igra ovako visokih standarda nema podršku za više igrača. Zastupljeni su modovi za sve vrste mreža, a postoji i oficijelna internet stranica za sakupljače bio-metala iz celog sveta na adresi www.battlezone.com. Na disku se nalazi i editor za kreiranje sopstvenih 3D mapa. Ipak, nemojte misliti da je u pitanju izuzetno kompresovani 3D Studio. Korisnik mapa samo podešava parametre, dok se mapa potom sama randeruje. Možete posmatrati ovu igru kao začetnika žanra koji će vrlo brzo steći široku popularnost. Branislav BABOVIĆ | | |