TEST RUN
Saola Animate 2.7.1
Animacije za HTML
Gordana RADOVIĆ
1. jun 2020.

Iz kompanije Atomi Systems stiže Saola Animate, program za izradu animacija specijalizovanih za upotrebu u HTML univerzumu, odnosno, na veb-stranicama ili veb-igrama. Sve funkcioniše slično kao i u srodnim ostvarenjima za izradu 2D animacija, ali eksport za cilj ima da dostavi HTML stranicu sa svim slikama, CSS i JS fajlovima koji su deo animacije.

Eksport za cilj ima da dostavi HTML stranicu sa svim slikama, CSS i JS fajlovima koji su deo animacije

Po instalaciji ćete dobiti nekoliko uputstava kako da se snađete u upravljačkom okruženju, kao i kako da preduzmete osnovne korake. Ipak, najviše ćete naučiti ako pogledate nekoliko primera, koji su takođe uključeni u osnovnu instalaciju.

Interfejs donosi radnu površinu koja je praktično scena na kojoj će se odigrati animacija, a veličinu scene određujete pri kreiranju novog dokumenta. Od veličine scene i radne površine kasnije zavisi i kolika će biti animacija. Vremenska linija nalazi se odmah ispod radne površine, a to je, naravno, integralni deo svake animacije: tu postavljate po layer za svaki objekat ili element i imate uvid u to kada se pojavljuje i na koji način je svaki od njih animiran. U okviru vremenske linije nalaze se i osnovne komande za kontrolu toka reprodukcije, kao i opcije za podešavanje same vremenske linije.

Da biste napravili animaciju, autori Saola Animatea, pre svega, predvideli su da koristite skup osnovnih geometrijskih simbola, a tu je, naravno, i tekstualna alatka za ubacivanje teksta koji, takođe, može da se animira. Ukoliko to ne zadovoljava potrebe vašeg budućeg projekta, u sam program (programsku biblioteku) možete da importujete resurse. Resursi mogu da budu slike, audio, pa čak i video-fajlovi.

U animiranju osnovu čine pokreti objekata, a ovde imate nekoliko načina da to ostvarite. Rotate i Scale alatke možete pronaći odmah iznad radne površine i sve što treba jeste da odaberete na koji objekat želite da primenite efekat i da zatim izaberete šta sa njim želite da uradite. Na vremenskoj liniji podešavate koliko vremena animacija treba da traje, odnosno da li će se odigrati brzo ili polako. Međutim, sem rotiranja objekta i promene njegove veličine verovatno će vam biti potrebno i da se objekat kreće po sceni. Ukoliko vam je dovoljno da to kretanje bude pravolinijsko onda jednostavno pomerite figuru od početnog ka krajnjem mestu i odredite u vremenskoj liniji gde će animacija početi, a gde će se završiti. Ukoliko putanja treba da bude nešto komplikovanija, preporučujemo vam opciju dodavanja Motion Path linije. To je linija koju nacrtate na sceni, to jest, radnoj površini i dodelite je objektu tako što povežete layer objekta sa layerom linije. Objekat će se posle toga kretati upravo po nacrtanoj liniji, dok se ona neće videti na sceni, samo među layerima na vremenskoj liniji.

Svakoj animaciji koju izradite možete da dodate Easing metodu. To je način da već kreiran pokret dodatno uredite tako što ćete ga usporiti ili ubrzati ili na početku pokreta dodeliti veću brzinu u odnosu na kraj animacije. Ovo doprinosi tome da animacija bude uverljivija i ubedljivija, a pokret prirodniji.

Sem animacija, pomenuli smo da je moguće napraviti i jednostavnije igre. To je moguće zahvaljujući mogućnosti da objektima dajete akcije koje će se pokretati na klik mišem (ili neku drugu akciju mišem, kao što su mouse over, dvoklik, fokus i slično). One se dodeljuju tako što se objektu dodaje Event Handler. Uopšte nije čudno da se u tim akcijama koriste termini iz JavaScripta, jer se upravo taj programski jezik koristi u pozadini, a i eksportovani fajlovi „napisani” su u tom jeziku. Tako, kada odaberete da želite da dodate Event Handler nekom objektu iz vremenske linije, otvoriće se poseban meni u kome prvo birate na koji Mouse Event će se aktivnost odigrati, a zatim i koja tačno aktivnost. Možete da birate između nekog od dostupnih „događaja”: da pustite sve što se vidi na vremenskoj liniji, da zaustavite animaciju, da ona počne od određenog frejma i tako dalje. Isto tako, tom ili nekom drugom objektu možete da dodelite, na primer, zvučni signal pokretanjem audio-datoteke na klik mišem. Na kraju, event može da bude i pozivanje nekog URL-a ili prelaženje sa jedne scene na drugu.

Saola Animate ostavila je stvarno dobar utisak na nas: stabilna, pregledna i opremljena sa sasvim dovoljno alatki da ostvari skoro svaku 2D animaciju. Kao krajnji proizvod dobićete animacije za veb u JS bez imalo znanja o programiranju, ali uz neophodno znanje o animaciji. Zbog toga nećemo reći da je program lak i da baš svako može da ga koristi – neophodno je da znate da baratate objektima, pokretima i kako da ih smeštate na vremensku liniju. Ili da jednostavno budete dovoljno voljni i uporni da sve to savladate baš u ovom programu.

Tip: izrada 2D animacija

Potrebno: Windows, macOS

Veličina: 192 MB (trial)

Cena: 59 dolara, proba 30 dana

Adresa: atomisystems.com/saola-animate


PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
JUN 2025
Doom: The Dark Ages
Doom iz mračnog doba drugačiji je od svih drugih Doomova, jer je Slayer koncipiran kao tenk sa štitom...
Clair Obscur: Expedition 33
Estetika Belle Époquea, gameplay u skladu sa kanonima JRPG-a, vrhunsko pripovedanje i ljubav prema igrama...
Computex 2025, Tajpej, Tajvan
AI NEXT
Ovaj, nekada ultra-PC-specifični sajam, odavno se proširio na srodne tehnologije, biznis rešenja i digitalne usluge, postavši varijanta azijskog C...
Gigabyte GeForce RTX 5070 Gaming OC 12G
Višak samopouzdanja
Kartica je sa hardverske strane vrlo kvalitetna, ali ništa ne može da nadomesti nedostatak snage „pod haubom”...
Asus ProArt P16 (H7606WP)
Pronalazak neverovatnog
Novi ProArt P16 donosi moderna rešenja, u dobro usaglašenom odnosu gabarita i performansi – alatka koju ćete sa ponosom nosati sa sobom...
Logitech ProX Superlight 2
Sve udvostručeno
Ovaj miš predstavlja jasnu indikaciju da najveći proizvođač ne želi da napusti nijedan segment tržišta...
Winhance 25.05
Popravka Prozora
U pitanju je alatka koja omogućava da se brzo rešite (većine) bloatwarea, ali i da obavite optimizaciju rada Windowsa...
TCL NXTPAPER 11 Plus
Momak za sve
Ovo bi bio najbolji tablet „za te pare” i da košta 100 evra više...
.rs: Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Unapređeno e Zakazivanje
Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Google Mariner, Google Astra i AI autonomni agenti
Uspon tihog softvera
Umesto kliktanja stručnog lica, softver će, već ove godine, u tihom, gotovo nečujnom načinu rada - završavati posao...
Fatal Fury: City of the Wolves
Fatal Fury je oduvek bio čudna cvećka u svetu borilačkih igara; takav je i ostao...
Arc Raiders
Novi extraction shooter iz pera autora dobrih delova franšize Battlefield (i potcenjenog The Finals)...
© 2025 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama