TEST RUN
Apple Logic Pro X 10.5
Mjuza sa ukusom Jabuke
Marko VASILJEVIĆ
1. jun 2020.

Rečenica tipa „auto nije auto ako ga nije napravio Švabo” klasičan je stereotip u stavu prosečnog balkanoida o auto-industriji. Međutim, kao i u svakom stereotipu, ima tu često i (barem malo) istine. Stereotipi ne zaobilaze ni naše drage informaciono-komunikacione tehnologije: „Intel je bolji za gejming”, „AMD grafike se mnogo greju”, „4K televizori su nepotrebni”, „Chrome jede RAM”... lista ide u nedogled. Jedan od stereotipa je duboko ukorenjen već dugi niz godina, a glasi da su Appleovi računari preskupi, namenjeni fenserima i ljudima koji ne mogu da razumeju da ih neko „šiša kao ovce”.

Ako pitate ljude iz sveta muzike, njihov odgovor će, skoro horski (jer – muzičari), da glasi: „Apple, i samo Apple!”
Jedan od virtuelnih instrumenata je i bubnjar. Ne bubanj, ima i toga, naravno, nego – bubnjar!
Logic važi za relativno jednostavan i udoban program koji ne „ujeda” korisnike
Dobra pesma je dobra pesma, na koji god način da je nastala

Doduše, teško je uopšte i pokušati da ubedite nekog da to možda i nije baš tako, posebno u trenutku kada Apple objavi set točkića za kućište, po ceni od 700 dolara! Da, sadrže u nazivu „Pro”, i ne, nisu ništa više od točkića. Za kućište. Da li može da se koristi njihova „rende” desktop perjanica bez njih? Naravno. Ali, ono što Apple radi savršeno jeste da povremeno razdrma tržište tako što se samo pojavi, lupajući u grudi i urlajući se popne na vrh Empajera, te krene da proždire aeroplane. Mora da se zna ko je turbo dvosed sa motorom od pet hiljada kubika, a ko je hečbek sa plinom, da iskoristimo analogiju sa početka teksta.

Na stranu cela ta marketinška, money-making, kerefeka, ima li tu i nečega više? Pa, zavisi koga pitate. Gejmeri će vas pogledati zbunjeno, a možda i donekle zabrinuto za vaše zdravlje. Programeri u stilu: if laptop=macbook then print(’super je’). Fotografi će čak ponekad reći da možda i nema alternativu i poslati vam ozbiljnu umetničku fotografiju lale ispred zamućene pozadine. Tu će biti i brojnih ljudi suprotnih mišljenja koji će vam reći da za te pare PC daje više. Ali, pitate li ljude iz sveta muzike, njihov odgovor će, skoro horski (jer: muzičari), da glasi: „Apple, i samo Apple!”. Tako da, stavite vaše zaštitne naočare i kombinezone, vreme je da razbijemo mit (ili ga potvrdimo) da je „jabuka” bolja za muziku.

LOGIC-an izbor

Udarna pesnica kojom Apple lupa o muzičke stolove jeste njihov Logic Pro X. U pitanju je DAW (digital audio workstation) koji nudi sve što vam je potrebno da svoje hit-ideje pretvorite u slušljivu formu. Zapravo, kada kažemo „njihov”, mislimo na period od 2002, pa nadalje. Naime, Logic se prvi put pojavio daleke 1990. godine, a u „Svetu kompjutera” smo pisali o njegovim Windows verzijama u par navrata: SK 8/1998 (i.sk.rs/290), SK 3/2000 (i.sk.rs/1034). Nakon akvizicije firme Emagic, ovaj, zaista moćan, alat dobija svoju „jabukoliku” košuljicu i postaje jedan od najznačajnijih razloga zašto muzički profesionalci polako prelaze na novu platformu.

Šta to Logic nudi? Bolje pitanje je: šta ne? Podrška za sve moguće i nemoguće uređaje je tu. Višekanalno snimanje analognih instrumenta – tu. Virtuelni instrumenti – tu. Kad smo kod toga, ovde stvari kreću da budu baš zanimljive. Logic je aplikacija koja se distribuira preko App Storea kao download od svega jednog gigabajta, ali, nakon instalacije i pokretanja diskretno će vam ponuditi da dodatno preuzme sadržaje koje želite, a želećete ih sve. To znači da ako, recimo, nemate nameru da snimate analogni signal iz vaše gitare ili nekog mikrofona, a želite, na primer, nekakav klavir – može. U panelu za odabir virtuelnih instrumenata postoji lista klavira koje vam Logic nudi i ukoliko nije već preuzet, bez ikakvih dodatnih egzibicija samo će preuzeti instrument i podesiti sve da radi. Da ne postoji diskretni loading bar pri vrhu radne površine, ne biste ni bili svesni da se to uopšte desilo. Nakon toga putem (poželjno MIDI) klavijature, tastature računara ili upisom nota, možete da čujete zvuk virtuelnog instrumenta i zabeležite ga.

Ako vam je palo na pamet da ovo zvuči kao melodija sa Nokie 3310, varate se. To zvuči baš kako i treba. Virtuelni instrumenti za Logic donose izvanredno kvalitetne semplove, odnosno, audio zapise koje reprodukuje u skladu sa tonovima koje mu zadajete i, zapravo, veliko je pitanje da li iko može da napravi razliku između vašeg ovako „snimljenog” zapisa u odnosu na opciju da ste stavili mikrofon i zabeležili neki (fizički) klavir.

Ali dobro, klavir k’o klavir. Zabeležili ste te tonove i shvatili da ste u stvari hteli boju nekog synth instrumenta 80-ih. Pa, može. Klik na taj instrument i to je to. Za dve sekunde sve što je bilo odsvirano na klaviru sada će biti odsvirano na tom virtuelnom instrumentu. Ili na bilo kom od više stotina različitih. Gudački i žičani instrumenti svi mogući i nemogući, duvačke varijante, basovi, tradicionalni azijski instrumenti... lista deluje da ide u beskraj. I sve to na jedan klik od vas.

Ni tu, zapravo, nije kraj. Ono što je izuzetno interesantna opcija, a što je od verzije 10 dosta lakše izvodljivo, jeste mogućnost pravljenja višeslojnih instrumenata. To znači da možete da napravite kombinaciju od, recimo, klavira i gudačkog kvarteta i da faktički „svirate” oba kompleta zvukova simultano. Dodajte u miks još neki arpeđator, synth, perkusije ili šta god vam padne na pamet, jer suštinski ne postoji opcija koja ne može da se izvede.

Dakle, imate celu bazu svih instrumenata u virtuelnoj formi i sve to zvuči besprekorno uverljivo i kvalitetno. Naravno, to je samo prvi korak. Dalja obrada tek predstoji, a Logic i tu ima keca u rukavu. Osim virtuelizacijom instrumenata, pozabavili su se i uređajima za procesiranje signala. U pitanju su alatke bez kojih se u studijskom okruženju (a i uživo) ne može. Ekvilajzeri, kompresori, reverbi, dilejevi, deeseri, overdrajvovi, distorzije, emulatori legendarnih analognih uređaja... Pa, nema svrhe nabrajati sve, ali pomenućemo recimo šest različitih stilova kompresora (LA-2A, 1176, SSL Bus Comp – takozvani „Lepak”, DBX 165, Focusrite Red) i ekvilajzera (vintage kolekcija) modelovanih po legendarnim hardverskim jedinicama (console EQ Neve1073, graphic EQ Api560, tube EQ Pultec EQP-1A, MEQ-5) od kojih svaki ima svoj prepoznatljivi „analogni” karakter za taj bogatiji, „topao” zvuk. Postoji i neki autotune, koga to zanima. Dakle, uz more instrumenata dobija se i još brdo audio-opreme za dalju obradu, miks i mastering vašeg audio remek-dela, doduše, u virtuelnoj formi.

Posebnu pažnju zaslužuje nešto veoma unikatno za Logic – bubnjar. Svako ko je pokušavao da u kućnim uslovima snimi neki demo ili šta god, uspevao je nekako da reši instrumente, sem bubnja. Bubanj je (po pravilu) akustični instrument sastavljen od mnoštva pojedinačnih komponenata, od kojih je svaku potrebno zasebno ozvučiti, višekanalno snimiti i nadati se da ne dolazi do „hvatanja” zvuka činele na, recimo, dobošu. Naravno, to se upravo desi, jer niste u nekom studiju u koji je uloženo desetine hiljada neke strane valute u opremu, pa vaš zapis ne možete ni da snimite, a da rezultat ne zvuči kao krš. „Oh, kada bih mogao da to izvedem nekako bez te muke”, rekoše brojni entuzijasti. Molbe je uslišio Logic. Jedan od virtuelnih instrumenata je i bubnjar. Ne bubanj, ima i toga, naravno, nego bubnjar. Dakle, u pitanju je simulacija živog bubnjara, koji ima svoju „biografiju” (opisanu u okviru odabira instrumenta), svoj stil i unikatni pečat. Od vas se traži da izaberete matorog rokera, mladog pankera, ljutog hip-hopera ili ko god vam je po volji, iz ne baš male liste izvođača, te da ga pustite da svira. Logic kreira audio-zapis bubnja za vas. Hoćete drugačiji gruv, više udaraca, slabije udarce? Pogađate, sve na klik, sve preko intuitivnih, kliznih kontrola. Prosto i jednostavno i nenormalno ubedljivo. Dok generiše ovakvu svirku, Logic „svesno” pravi male greške i oscilacije u jačini udaraca da vas prevari i da poverujete da zaista slušate živo biće, koje, doduše, ne ispada iz ritma, poput vašeg uobičajenog bubnjara koji je popio neko pivo više. Iako takav zapis izgleda kao wave-form, zapravo, možete da ga razložite u notni zapis i vrlo lako njime dodatno manipulišete ručno, za još uverljiviji krajnji rezultat.

Cena? Prava sitnica. Ne šalimo se, jeste prava sitnica. Sve ovo, i mnogo toga još, dobijate prilikom kupovine osnovnog programa. Nema nikakvih neprijatnih trikova u smislu skrivenih troškova za nekakve DLC pakete i dodatke. Dobijete sve za dvesta dolara, što je zaista... pa, ekstremno povoljno. Malo više od jednog točkića za kućište.

Naravno, Logic podržava third-party plug-in alatke. One, mahom, imaju neku svoju dodatnu cenu, ali ako vam ne treba nešto ekstremno, sva je prilika da ono što dolazi uz „klot” Logic može da završi posao jednako dobro. S’ druge strane, ako ste baš ogrezli profesionalac i pravite toliko para da vam sva ova priča o parama nije jasna, to je sve kusur.

Prethodni mesec doneo je i novi apdejt. Sredinom maja stigla je nova verzija koja donosi i brojne novine u Logic priču (tekst dole). Ljudi koji su navikli na Logic zadovoljno trljaju ruke, jer su dobili brojne nove alatke i izmene koje omogućavaju još brži i intuitivniji rad. Logic i inače važi za relativno jednostavan i udoban program koji ne „ujeda” korisnike. Kriva učenja nije blaga, jer sama oblast ima veliki broj svojih specifičnosti koje traže predznanje i razumevanje, ali to nije krivica samog softvera. Naprotiv, Logic kao da za cilj ima upravo to da vam pomogne da razumete šta čemu služi ili, još pre, da ako je ikako moguće uradi stvari umesto vas.

Mora li ta Jabuka?

Ne mora. Nije Logic jedini DAW. Postoji niz rešenja koja mogu da rade sve to isto ili malo drugačije, nešto verovatno i lakše, nešto komplikovanije. To je, ipak, relativna stvar, jer mnogo zavisi i od toga koliko ste vremena uložili u savladavanje platforme koja vam je bila dostupna. Svakako da je u pitanju jedan od najvećih igrača koga mnogi drugi uspešno i oponašaju. Studio One moćnog PreSonusa važi za DAW koji bez naročitog stida donosi neke od Logicovih opcija i u Windows okruženje. Prilikom prvog pokretanja vas i uredno pita da li da ostane sa svojim prečicama za rad ili da prebaci sve na Logicov raspored. Takođe, ni Logic nije imun da oslušne i doda stvari koje konkurencija radi bolje. Da je Logic u novoj verziji moćniji nego ikad, to je sigurno tačno. Mnogo pažnje je posvećeno njegovoj primeni u okolnostima kada se nalazite ispred publike i nemate mogućnost da se previše bavite tehnikalijama, već vam treba pouzdan partner koji vas neće izblamirati.

Apple svoje čedo drži ljubomorno pod skutima svog operativnog sistema. Windows/Linux kompatibilnost ne postoji. Ako želite da se bavite muzikom, a nemate nameru da uzmete i njihov (precenjen) hardver, ništa od Logica. Ono što je nas iznenadilo jeste da zapravo to i nije baš tako sporno, kada pitate ljude koji se ozbiljno bave muzikom i žive od nje. Iako se neki od njih uopšte i ne obaziru na Logic, skoro da su jedinstveni kada biraju hardver, koji je po pravilu najčešće baš neki Mac. Ma šta ko rekao o njima, ovi računari ipak važe za veoma pouzdane mašine koje ne traže da se mnogo razumete i petljate. Zahvaljujući, pre svega, specifičnom operativnom sistemu pod kojim rade, nemaju problem sa čudnim apdejtovima, nemaju situacije sa nepouzdanim drajverima. Jednostavno rade. To je njima i najvažnije.

Šta da kažemo vezano za mit da je Apple bolji za muziku? Pa, skloni smo da kažemo „confirmed” i to, paradoksalno, više zbog hardverske/OS strane čitave platforme. No, to nije ni bitno. Kada je u pitanju muzika, dobra pesma je dobra pesma, na koji god način da je nastala.

Najznačajnije novine

Live Loops

Ovo je ogromna izmena dosadašnje filozofije snimanja i dalje obrade zvučnog zapisa. Tradicionalna metoda i dalje postoji za ljude kojima je zgodnija za njihove projekte, ali jasno nam je šta su ovom novom opcijom postigli – obraćanje pažnje na live izvođače, pretežno elektro zvuka. To znači da umesto trake u koju beležite wave formu ili MIDI zapis, sada imate „ćelije”, kućice u koje možete da smestite bilo šta. Neki gotov loop (koji dolaze uz Logic i kojih ima mnogo i odlično zvuče), sempl koji imate od ranije ili potpuno nov zapis koji snimite direktno u Logicu. Ćelija se ponaša kao jedan krug (loop) koji kada se završi nastavlja od početka. U toj „traci” dalje možete horizontalno da ređate drugačije loopove, ali oni faktički ne moraju da se izvrše kada se prvi loop završi, već su tu i čekaju svoj trenutak kada procenite da vam je potreban. Vertikalno, takođe, možete da ređate šta god vam padne na pamet dok ne definišete celu zvučnu sliku (scenu) u jednoj petlji koja će se izvršavati dokle god je reprodukujete. Faktički dobijate matricu ćelija i potpuno nov način aranžiranja pesme. Iako u nekim muzičkim pravcima ovakav pristup nema mnogo smisla, za elektroniku, pop i srodne pravce ovo je mnogo intuitivnije i daje vam daleko veće mogućnosti da brzo isprobavate stvari dok ne dobijete ono što želite. Takođe, ovakav princip je značajno moćniji ako pričamo o živom izvođenju takve muzike. Stvari koje bi kvalitetan DJ morao da uradi uz mnoštvo dodatnih hardverskih kontrola sada je, pogađate, prebačeno u softversku ravan.

Sampler

U pitanju je naslednik ESX24 semplera koji pruža bolju preglednost i generalno dodatnu lakoću korišćenja. Bilo koji zvuk lako mapirate na pozicije tonova koje pozivate sa klavijature (MIDI kontroler ili iz samog programa, softverski) i – eto ga. Naravno, filteri, modulacije i šta god vam padne na pamet takođe je tu. Videli ste one klipove po netu kako nečiji govor kao da je odsviran, odnosno otpevan, u tonalitetima neke pesme? To je to. Suštinski, imate mogućnost da napravite instrument koji zvuči kao bilo šta. Logic je to imao i ranije, a sada to samo preglednije radi, iz jednog interfejsa i nudi uređivanje sinteze, mapiranja i zoniranja na lakši i logičniji način.

Quick Sampler

Slična priča, ali za druge namene. Brzi sempler namenjen je za uvoz jednog sempla. Kratkog ili dugačkog zvuka koji, naravno, isto može biti bilo šta. Možete i snimiti sempl direktno u brzi sempler. Nakon toga, ovaj dodatak vam omogućava da snimljeni zvuk brzo i lako analizirate i po želji svirate na nekoj od dirki klavijature. Quick Sampler će taj takav audio zapis reprodukovati u tom tonu koji ste odsvirali. Ne postoji potreba da se bavite kontrolom pitcha (visine note) i da li on utiče na tajming. Sve se rešava u pozadini, automatski. Čak vam je ponuđeno da audio-zapis koji ste uneli analizira i podeli na regione i da mapira nezavisno. Opet, deluje nam da su mnogo pažnje obratili na live izvođače kojima ovakva alatka može mnogo da olakša život i otvori nove kreativne načine razmišljanja.

Drum Machine Designer

Moćna alatka za kreiranje virtuelnog bubnja je postojala i ranije, ali je doživela face-lift. Prati filozofiju prethodnih novotarija. Matrica ćelija služi da u nju uvezete semplove, snimke ili čak bilo koji plug-in koji imate u Logicu. Na taj način formirate novi instrument kome možete fino da organizujete svaku pojedinačnu komponentu i, recimo, nezavisno je modifikujete nekim od efekata, što neće uticati na instrument u celosti. Jasno, ovako napravljen instrument možete kontrolisati nekim eksternim uređajem. Recimo pad-ovima (okidačima) koji stoje kod bubnjara. Osim njegovih osnovnih akustičnih komponenata, na ovaj način bubnjar može da proširi svoju zvučnu sliku, a da i dalje „ne vara” i ne svira na matricu, već zaista izvede živu svirku popunjenu sintetikom.

Step Sequencer

Još jedna moćna alatka za pravljenje beatova, melodija i automatizovanih procesa, po uzoru na beat mašine, organizovana po sličnom principu kao i Drum Machine. Matrica ćelija opet je tu i to je definitivno onako kako Logic sada „doživljava” aranžiranje muzike. Gledano po vertikali, unosite elemente koji mogu biti, recimo, komponente bubnja, sint-bubnja ili neki instrument. Gledano po horizontali, svaka ćelija predstavlja jedan segment u vremenskoj liniji, odnosno taktu. Ćelije možete „zumirati” u četvrtine, osmine ili bilo koje „–ine” i markiranjem ćelija definisati u kom trenutku tokom prolaska kroz takt će se „okinuti” audio-element koji kontrolišete u toj traci. Svaku ćeliju možete dodatno modifikovati tako što ćete je deliti u još učestalije „udarce” ili nezavisno kontrolisati u smislu jačine ili nekog drugog parametra. Sve to posle možete dodatno profilisati do nivoa da se na kraju zapitate ima li kraja i ikakvog ograničenja. Na taj način dobijate unikatan i detaljan beat, koji je baš vaš i originalan.

Garage Band

Priča o Appleu i muzici ne bi bila kompletna bez pomena ostvarenja pod nazivom Garage Band. U pitanju je aplikacija koja se oslanja na Logic, ali veliki broj mogućnosti ili nema ili prezentuje na drugačiji način. Iako postoji i u verziji za macOS, glavna ideja je bila napraviti Logic za iPhone i iPad uređaje. U tom smislu, nemaju apsolutno nikakvu konkurenciju ni na svojoj platformi, a još manje u Android svetu. Zapravo, postoje aplikacije i za Android koje se trude i manje ili više uspešno postižu tu neku svrhu, ali jednostavno niko nije ni blizu toliko ispeglanog i prijemčivog rešenja.

Garage Band nudi veliku bazu virtuelnih instrumenata, a ono što ga čini interesantnim jeste što sav taj ultrakvalitetan zvuk pozivate preko touch interfejsa ekrana svog uređaja. Svirati klavir lupanjem po ekranu zvuči bezveze, ali kada probate, posebno na nekom od njihovih uređaja sa 3D touch tehnologijom, to i ne deluje tako loše. Iako je normalno da na MIDI kontroli imate jačinu kojom je dirka pritisnuta i Logic će to savršeno interpretirati, ovde je po prvi put bilo omogućeno da na mobilnom uređaju imate takvu kontrolu. Nije to profi alat, jasno, ali je svakako bilo veoma cool. Kažemo „bilo”, jer je Apple odustao od te tehnologije u svojim ekranima, mada je i bez toga potpuno prihvatljivo.

Bez obzira na sve, mogućnost da u pokretu, brzo i lako, kreirate svoje ideje i zabeležite ih za kasnije, privukla je mnoge entuzijaste da barem probaju tako nešto. Ne kao zamenu za opremu koju i inače koriste, već kao nenormalno moćnu igračku. Na YouTubeu postoji bezbroj klipova gde pojedinci perfektno rekreiraju najnovije hitove koristeći isključivo iPhone! Ono što verovatno niko nije očekivao jeste to da sve više non-casual korisnika kreće da se igra sa ovim parčetom softvera i vremenom ga prihvata kao vrlo upotrebljivu alatku.

Logic konstantno važi za opciju koja nekako nije preterano „legla” live izvođačima. Toga su veoma svesni i zato su još ranije ponudili i Main Stage, live verziju Logica koju verovatno niko nije shvatio dovoljno ozbiljno da bi se primila kao standard. Tu je i konkurencija u vidu Ableton Livea koja je predstavljala češći izbor, što direktno kvari Appleovu matematiku u smislu da Logic nije postao apsolutno dominantno rešenje. Međutim, Garage Band je počeo da se „uvlači” i u ovaj segment i verovatno je i ljudima iz razvoja Logica „kliknulo” da to sigurno nije slučajnost. Zapravo „novine” koje krase verziju 10.5. u stvari su u nekom obliku postojale već u Garage Bandu i samo su prepisane.

Čitava ideja sa matricama i ćelijama dugo unazad je podrazumevan način kako su se stvari aranžirale u mobilnoj verziji, jer je takav pristup bio daleko logičniji kada imate touch interfejs. Očigledno da je i Logic rešio da bude još Logic-niji i doneo sve to i u svoju moćniju formu. To znači i da su neke alatke, kao što je Remix FX, našle svoj dom i u „punoj” verziji. Mogućnost da prstom brzo i intuitivno modifikujete zvuk prevlačenjem po površinama za kontrolu efekata odličan je i lak način da odmah imate krajnji rezultat. Naravno, opet je ovo nešto što je u liveu od ogromnog značaja, jer omogućava da vaš iPad ili čak i iPhone, koristite kao univerzalni kontroler za nebrojeno mnogo opcija.

To se odnosi i na Logic Remote, komponentu koja uparuje Logic koji se „vrti” na MacBooku ili desktop verziji i iPad/iPhone, tako da dobijate sve te intuitivne (multi)touch kontrole u punoj Logic izvedbi.


PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
APRIL 2024
Gigabyte Radeon RX 7900 GRE Gaming OC 16G
Zlatni zeka
Model koji je izvorno namenjen kineskom tržištu, i koji se tamo pojavio još prošlog leta, lepo je popunio prazninu između modela RX 7800 XT i RX ...
Asus ROG Zephyrus G16 (GU605MY-QR085X)
Najkompaktnija zverka
Uz sve kompromise, ovo je verovatno najsnažniji laptop smešten u manje od dva kilograma i 18 milimetara visine...
Honor Watch 4
Savršeno upakovan
Sat koji donosi veoma malo pravih noviteta, ali kod kog je uklapanje poznatog i očekivanog dovedeno do savršenstva...
Mobile World Congress 2024
Ovde i AI ima AI
Utisak je da MWC „na nogama” drže isključivo velike kineske kompanije, a praksa predstavljanja flegšip telefona na sajmu je sve ređa...
Inovativni motori i reaktori
Bolji pogon
Električni motori uskoro stižu u putničke avione, samo da se reši nekolicina konstruktorskih prepreka...
Honor Magic 6 Pro
Magična Šestica
Sistem kamera oslanja se na tehnički sofisticiran dizajn sa promenjivim otvorom blende...
Apple, AI i nova tužba za monopol
Kisela ili slatka jabuka
Apple će uvek da koristi sopstveno rešenje, ukoliko može da ga napravi dovoljno brzo i kvalitetno...
Dragon’s Dogma 2
Nastavak dvanaest godina stare igre koja odavno ima kultni status, naoko, jednostavan akcioni RPG koji se trudi vas angažuje, ali i pomalo namuči...
Rise of the Ronin
Rise of the Ronin izuzetno podseća na Ghost of Tsushima, kako po izgledu, tako i po konceptu...
Highwater
Ugodan koktel postapokaliptične komike i poetične melanholije...
Microsoft Windows 3.0
Prisećamo se treće iteracije operativnog sistema baziranog na grafičkom korisničkom okruženju, koja je konačno mogla da izađe na crtu takmacima...
© 2024 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama