TEST PLAY
Papo & Yo
Miša MITRANOVIĆ
1. jun 2013.

U svetu video-igara, priča ispričanih na ovaj način nema mnogo. S ličnim demonima obično se borimo sami, a samo se retki odlučuju da sopstvene strahove kanališu kroz neki oblik umetničke forme. Papo & Yo treba posmatrati u takvom kontekstu: igra je jedna od retkih koja hrabro korača tankom ivicom između dve definicije - one koja „igrice” posmatra kroz prizmu zabave, i one druge, koja video-igre koristi kao medijum za pričanje priča obojenih ljudskim strepnjama i nadama... Medijum koji osim zabave donosi i sredstvo kojim autor može da raskrsti sa strahovima iz prošlosti, i krene dalje.

Superiorno ispričana priča.

Za protagonistu, dečaka Kika, svaki novi dan je borba. Da li će se otac kući ponovo vratiti pijan? Kuda otići, i kako se sakriti da bi se izbegao njegov bes? U uvodu igre dečaka zatičemo u plakaru, zgrčenog, dok senka oca prolazi pored i poprima oblik čudovišta. Kiku ne ostaje ništa drugo nego da proširi svoj svet, ukloni zidove oko sebe, i preseli se u alternativno okruženje u kome fizičke zakonitosti ne važe, i u kome je u stanju da manipulacijom elementima menja okolinu. Stege realnog života prestaju da postoje. Kikov svet je i dalje svet siromašnih brazilskih četvrti izgrađenih na periferiji velikog grada, skrajnutih i raštrkanih po padinama okolnih brda, ali ovoga puta to je svet potpune slobode. Mistični tragovi krede na ulicama vode do skrivenih prekidača; čitave kuće mogu da se pomeraju i stavljaju u položaj pogodan za prelazak do sledećeg bloka; gravitacija može, ali i ne mora da bude ključan faktor u ovakvom svetu, jer se zidovi, kuće pa i čitave ulice ponašaju u skladu sa sopstvenim zakonitostima. Neke od kuća poseduju sopstvene „nožice” ili krila koja im daju izgled džinovskih, kockastih i grotesknih insekata, i koje koriste da promene položaj u prostoru.

Logičke zagonetke ove nesvakidašnje platformske igre su maštovite, a manipulacija arhitektonskim i drugim elementima okruženja lagana je i zabavna. Ovo je ujedno i najveća mana igre - težina je u potpunosti stavljena u drugi plan u odnosu na naraciju, što znači da igrač ne mora previše mućnuti glavom kako bi omogućio prolaz do sledeće deonice. Nedostatak izazova u logičkom (pa i platformskom) delu igre kompenzovan je potrebom da se sazna kraj priče, što će biti glavni i odlučujući faktor pri igranju (a možda i jedina motivacija).

Grafika u igri je prijatna za oko.

U Kikovom „alternativnom” svetu centralno mesto zauzima figura Čudovišta. Čudovište po sopstvenoj prirodi nije ni zlo ni dobro: veran je pratilac na Kikovom putu, i rado će mu pomagati da prebrodi terenske prepreke u zamenu za poneki žuti kokosoliki plod. Najviše podseća na ogromnog, dobroćudnog dvonožnog nosoroga ružičaste boje. Kada u blizini nema njegove omiljene voćke, jednostavno će izgubiti interesovanje za svet oko sebe i leći da odrema. Uspavano čudovište izuzetno je korisno, jer Kiko može da se uzvere na njegov trbuh i iskoristi ga kao trambulinu do neke platforme koju bi inače bilo nemoguće dohvatiti. Jedine stvari koje Čudovište voli da gricne više od kokos-voćki su velike, fluoroscentno-zelene žabe. Čim se neka nađe u blizini, Čudovište se daje u lov, a ako uspe da je uhvati i proguta, podleže transformaciji i iz dobroćudnog i pomalo flegmatičnog stvora pretvara se u vatrom okruženo, agresivno biće oštrih zuba i nezgodnog karaktera. Tada počinje bežanija, jer ako Čudovište sustigne Kika, hvata ga zubima, drmusa, odbacuje u vazduh, i nastavlja da kinji sve dok Kiko ne nađe plavkasto voće koje je jedino u stanju da ga umiri. Scene u kojima je potrebno pobeći i naći način da se stvari vrate na status quo vešto su režirane i izazivaju istinsku nelagodu.

Drugi ključni lik u igri je devojčica Alehandra. Javlja se povremeno, onda kada je Kiko ne očekuje i kad joj se najmanje nada. Lica umazanog bojama, sa tajanstvenim motivima i namerama, Alehandra je nepoznanica u Kikovom svetu. Ljuta je jer je Kika doživljava kao nekog ko sa sobom nosi prokletstvo, ali će ipak postati njegov prijatelj i neka vrsta vodiča do tajanstvenog šamana, jedine osobe koja može da pomogne dečaku.

Sjajna muzika latinskog karaktera i nenametljivog, sugestivnog ritma.

Kikovu usamljenost ne naslućujemo samo po potrebi za ljudskim prijateljima sa kojima će deliti svoj unutrašnji svet: tu je i robot Lula. Plastična igračka postala je najbolji drugar, moćni zaštitnik i pratilac koga će Kiko poput ranca nositi na leđima. Lula svojim džet-pakom pomaže Kiku da preskoči velika rastojanja i manipuliše prekidačima.

Grafika u igri je prijatna za oko, pastelnih boja, sa vinjetom po obodu ekrana i ponekad nešto izraženijim bloomom nego što je potrebno. Arhitektura nivoa je pravolinijska te nema previše istraživanja - uvek se u blizini nalazi ograda, barijera ili kapija koju je sakrivenim prekidačima potrebno otvoriti, pa u smislu mehanike Papo & Yo ne donosi ništa novo. Ono po čemu se izdvaja je sjajna muzika latinskog karaktera i nenametljivog, sugestivnog ritma.

Novija istorija video-igara donela nam je To the Moon, igru sličnog senzibiliteta, koja je naraciju stavljala ispred rudimentarnog izvođenja. Igrači sa dužim „radnim stažom” pamte i Ico, platformsku akcionu avanturu sa Sonijeve konzole iz 2001. godine, za koju autori tvrde da im je bila inspiracija. Za Papo & Yo može da se kaže da je duhovni naslednik ove igre, jer se odlikuje istim stvarima koje su krasile i Ico - superiorno ispričanom pričom, postepenim izgrađivanjem kompleksnog odnosa likova, i setnom, gotovo tužnom atmosferom. Ima dovoljnu dozu ozbiljnosti koja sprečava priču da ne postane sladunjava, dovoljno iskrenosti da ne pređe prag patetike, i dovoljno zabave da nas uposli nekoliko sati.


Platforma:
PC
Potrebno:
2,2 GHz dual core CPU, 1 GB RAM, GeForce 6800GT ili Radeon X1800
Poželjno:
2,8 GHz quad core CPU, 3 GB RAM, GeForce GTX460 ili Radeon HD5870
Veličina:
2 GB
Adresa:
www .weareminority .com /en /papo -yo /
81
PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
MAJ 2025
Microsoft Majorana 1
Kvantna topologija
Topološki kvantni računar otporan je na uticaj kosmičkog zračenja, ali i dalje mora da se ohladi skoro do apsolutne nule...
AMD Ryzen 9 9950X3D
Jedan, da svima vlada
Ako vam je potreban najbrži procesor, i za igranje, i za ozbiljnije zadatke, Ryzen 9 9950X3D nema konkurenciju...
Gigabyte GeForce RTX 5070 Ti Aero OC 16G i GeForce RTX 5070 Ti Gaming OC 16G
I za kreativce, i za igrače
Sasvim sposoban da se nosi sa 4K rezolucijom u svim igrama i pruži sasvim pristojne performanse, dok u 1440p apsolutno blista...
Asus ROG Strix Scar 18 (G835LX)
Fantastična zver i kako je kupiti (3)
Laptop namenjen onima koji „ne žale pare” da imaju ono što je trenutno najbolje i najbrže...
Deset najboljih Microsoft PowerToys alatki
Najbolji od najboljih
PowerToys Run je alatka kojoj treba da se okrenete ukoliko vam sistemska rutina za pretragu ne odgovara...
Apple iPhone 16e
Malo muzike za mnogo para
Problem nije samo cena i slabiji grafički podsistem, već i trajanje baterije...
Cemu 2.6
Wii U emulacija
Cemu omogućava pokretanje i privođenje kraju oko 57 procenata igara „napisanih” za Wii U...
.rs: nove usluge eUprave - novi propisi - najava 5G
Mnogo eNoviteta
U novom esDnevniku roditelji će dobijati notifikacije za ocene i izostanke...
Trgovinski rat Istoka i Zapada
Velika igra, nesagledive posledice
Kao u igri „kukavice”, dve supersile kreću se velikom brzinom jedna prema drugoj, izazivajući drugu da prva skrene...
Blue Prince
Jedinstveni dijamant i jedna od najoriginalnijih igara u poslednjih nekoliko godina...
Tempest Rising
Skupa i ambiciozna fotokopija legendarnog RTS klasika Command & Conquer...
South of Midnight
Magična igra koja izgleda kao živa bajka, animirana u stilu filmskog serijala „Spiderverse”...
© 2025 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama