Postoje dva razloga zbog kojih prosečan kućni korisnik treba da izbegava profesionalna rešenja za video-montažu. Kao prvo - natrpana su mogućnostima i funkcijama i, mada su zasnovana na istoj premisi kao i komplementi za „po kući”, užasno teško se zauzdavaju i koriste. Kao drugo - da li ste skoro proveravali cene i ustanovili koliko razvojni timovi traže novca za njihovo licenciranje? Primera radi, Adobe Premiere Pro „izdaje” na mesečnom ili godišnjem nivou i to će vas koštati od 21 do 240 dolara. Magixov, nekada Sonyjev, Vegas Pro košta čak 600 „zelenih novčanica”, dok je za Vegas Pro Suite potrebno izdvojiti neverovatnih 800 dolara.Turbo pogon na polju brzine osetićete u radu sa specijalnim efektima, u multitrack okruženju i prilikom rada sa datotekama u visokoj rezoluciji |
U prošlom broju pisali smo o jednoj od alternativa - Adobeovom Rushu, koji je namenjen manje vičnim korisnicima i onima koji do rezultata žele da dođu brzo. Međutim, Rush ne možemo da svrstamo u klasične programe za video-montažu i, ako vam tako nešto treba, moraćete da tražite dalje. Magix je rešenje ponudio u okviru svoje Movie Edit linije koju čine čak tri ostvarenja: Pro, Plus i Premium. Svako naredno je od prethodnog skuplje za po 30 dolara, donosi veći broj specijalnih efekata, mogućnost obrade 360o materijala i funkciju takozvanog direktnog editovanja. Zbog čega smo se, onda, odlučili za predstavljanje najjeftinije verzije? Jednostavno, smatramo da je 900 specijalnih/tranzicionih efekata i šablona i više nego dovoljno za montažu amaterskih sportskih uspeha i dogodovština sa letovanja, naročito što uz sve to dobijate mogućnost profesionalne, softverske video-stabilizacije i novi pokretački engine - Infusion. Ukoliko ste vlasnik vremešnijeg hardverskog sklopa, a imate potrebu da se uhvatite u koštac sa video-zapisima visoke i ultra-visoke definicije, onda će vas prethodno iznesen podatak obradovati. Autori tvrde da je uz Infusion procesiranje video-materijala čak do 8,6 puta brže nego ranije. Turbo pogon na polju brzine osetićete u radu sa specijalnim efektima, u multitrack okruženju i prilikom rada sa datotekama u viskoj rezoluciji.Kada je u pitanju upravljački interfejs, sve je urađeno u manje-više prepoznatljivom maniru, s tim da je preview forma postavljena desno, a dostupni specijalni efekti, video-datoteke sa kojima radite i ostali goodiesi su levo. Vremenska linija je, standardno, smeštena uz donju ivicu ekrana i može da se koristi u dualnom režimu. Po defaultu je aktivan storyboard komplement, koji u značajnoj meri olakšava manipulaciju sadržajem, naročito ukoliko baratate sa velikim brojem datoteka. Svaka od njih smešta se u kontrolni kvadratić koji na jednostavan način pruža pristup najvažnijim funkcijama programa. Na primer, kada pokazivač miša parkirate iznad nekog kvadratića, pojaviće se mesta za postavljanje tranzicionih efekata, a na ekranu su uvek vidljive ikonice za ubacivanje teksta i pozivanje kontekstualnog menija koji nudi pregršt mogućnosti. Ono što je zanimljivo je to da Movie Edit Pro nudi da u okviru postojećeg projekta otvorite novu vremensku liniju koja će hostovati materijal za paralelni film. Sve se obavlja u novom tabu, između kojih se prebacujete kao da se nalazite u internet browseru. U bilo kom momentu možete da se „prešaltujete” između storyboard i timeline prikaza, od kojih ovaj drugi donosi klasičan raspored radnih elemenata, kao u profi ostvarenjima iz klase. Međutim, to nije jedino što se menja. Timeline režim nudi daleko više manevarskog prostora i pristup funkcijama koje storyboard vešto skriva od vaših očiju. Ovo se naročito odnosi na obradu, koja je u slučaju storyboarda više kozmetičkog nego funkcionalnog karaktera. Iz ovog se lako izvodi zaključak da je storyboard namenjen za brzo stizanje do rezultata.  | Ono što nam se nije dopalo je podatak da je Magix Movie Edit sazdan na zastarelim vizuelnim elementima, tako da upravljački interfejs ne izgleda reprezentativno. Ukoliko ne znate šta tražite, nećete znati ni gde to možete da pronađete, a u snalaženju vam neće pomoći ni „skvrčeni” tekstualni meniji od kojih bole oči. Druga stvar koja bi mogla da bude bolja je editovanje samih video-klipova - proces je, iako efektan, prilično zakomplikovan i nateraće vas da potražite third party alatku kao alternativu ili da prionete na učenje zakonitosti. Konačno, ako ste se čudili zašto kontrole za manipulaciju toka reprodukcije video-sadržaja ne podrazumevaju taster Pause, ne očajavajte - pritisnite strelicu nadole i snimak se zaustavlja. Sitnica tamo, sitnica onamo i proces kreiranja video-rezultante pretvara se u napor koji na samom početku niste imali nameru da uložite.Ako osnovne obradne mogućnosti nisu jača strana programa, onda je to definitivno mogućnost rada sa efektima i filterima. Movie Edit Pro stiže sa bazom od preko 900 efekata, među kojima se nalaze i grafički filteri, tranzicioni efekti i tome slično. Dijapazon delovanja podešava im se na jednostavan način, mahom putem dodeljenih klizača, tako da u tom odeljku nećete imati većih problema. Važno je napomenuti da program podržava rad u Chroma key radnom okruženju, dozvoljava tweakovanje brzine „odmotavanja” pokretnih sličica i još toliko stvari da ne vredi ni da započinjemo sa njihovim nabrajanjem. Ograničenje je isključivo količina raspoloživog slobodnog vremena koje ćete iskoristiti za „čačkanje” opcija. Pomenuli smo da je tokom rada moguće promeniti izgled upravljačkog interfejsa, ali se ova konstatacija ne odnosi samo na vremensku liniju. Movie Edit Pro sadrži i sekciju za autorizovanje obrađenog sadržaja, baš kao i njegovo snimanje na optičke medije. Podržani su klasični DVD, Blu-ray, ali i AVCHD komplement. Po odabiru nekog od ponuđenih formata ukazaće vam se prilika da podesite rezoluciju snimka, odaberete bitrate i vrstu kodeka. Ukoliko vam ponestane manevarskog prostora, možete da aktivirate napredna podešavanja i na taj način definišete radne parametre tako da se izvuče najbolji odnos između kvaliteta i zauzetog prostora. Tu je i opcija za automatsko prilagođavanje bitratea koja pomaže početnicima da gabaritne projekte smeste na izabrani medij. Naravno, priča oko autorizovanja sadržaja ne bi mogla da prođe ukoliko ne postoji potreba izrade upravljačkih menija, određivanje poglavlja i provere kako će sve to da „klizi” kada se pokrene sa nekog linijskog uređaja.Osim snimanja na optičke medije, Movie Edit Pro nudi opciju čuvanja sadržaja na lokalnim nosačima podataka. Iznenadio nas je mali broj podržanih izlaznih formata, pa je tvorevine moguće snimati samo u WMV, MPEG-2 i MPEG-4 formatu. Sve to uz izbor jednog od malobrojnih radnih šablona koji automatski podešavaju izlazne parametre snimka. Alternativa može da bude snimanje u obliku pogodnom za reprodukciju sa „pametnih” telefona, gde se, opet, nude generički šabloni koji uobličavaju materijal tako da lako „klizne” sa ekrana Android, iOS ili Windows (!) mobilnih uređaja. Pristup naprednim podešavanjima nemate, ali ni prilagođavanju sadržaja specifičnim modelima ekrana kojih je danas na tržištu više nego što to normalan korisnik može da isprati. Konačno, tu je i mogućnost da se izrađeni sadržaj prosledi do društvenih mreža, a tu je situacija podjednako mršava - Movie Edit Pro kao destinaciju nudi samo servise Vimeo i YouTube. Da program ipak nije namenjen manje iskusnim korisnicima, iako se autori zdušno trude da dokažu suprotno, pokazuje i sekcija sa podešavanjima. Šta dalje pričati kada je moguće definisati broj Undo/Redo koraka, isključiti Aero efekte kako bi se oslobodili resursi mašine, (de)aktivirati hardversku akceleraciju po potrebi, podesiti vremenski interval između dva automatska snimanja „pozicije”... Duboko u menijima sakriveni su i „čarobnjaci” od kojih se izdvaja Slideshow Maker koji služi, kao što mu naziv nagoveštava, za izradu video-prezentacija sastavljenih od slika. Vredan pomena je i Soundratck Maker čija namena je da u zavisnosti od zadatih parametara izradi muzičku numeru. Birate jedan od dostupnih stilova muzike na koji dodajete predefinisana „osećanja”, na osnovu kojih se „pakuje” finalna numera.Na kraju, ne znamo kako da definišemo druženje sa ovim programom. U jednom momentu činilo nam se da je u pitanju asocijalni adolescent koji živi u svom svetu ne mareći mnogo za okolinu, dok smo u drugom imali osećaj da stojimo ispred iskusnog dirigenta koji maestralno komanduje dešavanjima na ekranu. Movie Edit Pro daleko je više od kućnog programa za nelinearnu video-montažu i, ako vam ne bude „legao”, to će biti zbog toga što predstavlja „program u programu”, koji je pri tome spakovan u neodgovarajuće radno okruženje. Definitivno nije u pitanju alatka namenjena početnicima, već onima koji se nalaze na granici između naprednih i profesionalnih korisnika. |