Mnogo se puta internet kompanije kao Facebook, Dropbox, Twitter i drugi pominju kao internet džinovi. Međutim, jedna je džinovska hobotnica s milion pipaka čiji se broj uvećava iz dana u dan. Za neke od tih pipaka ne znamo ni da postoje. Google nudi veliki broj alata za različite potrebe. Neki prevaziđeni i nepopularni se gase, a novi se razvijaju. Evo šta smo zanimljivo otkrili iz ponude ove kompanije, što vam je možda bilo nepoznato.Od hvatanja beleški do pretrage površine Marsa kao da koristite Earth, Google u svojoj ponudi ima alate za koje možda niste znali… Google Sky, Mars, Moon Google ima i set alatki za statističku analizu i prikazivanje i pretraživanje podataka. Uz pomoć njih možete dublje analizirati različite fraze i videti zašto su neke pretrage popularnije zimi, neke leti, ili određenog meseca ili godine. |
Pored istraživanja Zemljine kugle uz pomoć Google Earth i Google Maps, na sličan način možete istraživati Mars i Mesec. Možete promeniti način prikazivanja, slično kao i kod Zemlje, samo što umesto map, satellite i hybrid, možete menjati elevation, visible i infrared, a čak i Apollo kod Google Moona. U slučaju Meseca, možete videti mesta gde su sletale različite ekspedicije, te brojne slike i video-klipove. Ove alatke postoje odavno, mogu da se koriste preko browsera, a od 2009. godine i direktno iz Google Eartha.Pokojni Wave i Buzz: Osnova za G+ Google Buzz je primer pretpostavke koja se ispostavila kao pogrešna: niko nije želeo da koristi „Guglov Twitter”. Mnogi ukazuju da je najveća greška bila način implementacije, te činjenica da je Buzz bio integrisan u gMail. Funkcija ove usluge bila je da stavi akcenat na društveni aspekt unutar gMaila. Međutim, gotovo svi korisnici poručili su da babe i žabe ne treba mešati, te odmah isključili ovu opciju. S društvenim kontekstom Google se oprobao i sa Wave, koji je bio stand-alone proizvod za kolaboraciju i praćenje zajedničkih projekata. Real-time messaging i editing, drag and drop i drugi elementi koji korisničko iskustvo danas čine prilično dobrim u Driveu i na drugim mestima, u velikoj meri uvedeni su sa Wave. Onda je usledio Google Plus. Zamišljen kao jedinstveni nalog koji sjedinjuje sve servise i društvena mreža, G+ je rastao jer je usisavao gMail i sve druge korisnike. Sa YouTube integracijom, Hangouts aplikacijama, novim Google Mapama, Google + iskustvo proširilo se celim ekosistemom. Google Plus, od opcija koje možda nisu svima poznate, ima Auto Upload slika. Bilo da imate iPhone, iPad ili Android uređaja, ako imate instaliran Google Plus možete da podesite da se vase fotografije automatski pohranjuju u privatni album. Pored standardnog web editinga koji podrazumeva i dodavanje različitih retro filtera, Google je nedavno predstavio i Auto Enhance, Auto Awesome i Highlights. Auto Enhance podrazumeva automatsko ulepšavanje fotografija pri uploadu, a Highlight detektuje najmanje pet konsekventivnih slika i od njih pravi nešto kao GIF. Uz pomoć Highlights opcije se fotografije lako organizuju u albume, brišu duplikati ili previše mutne ili tamne slike. Google+ za Android je takođe dodao i opcije za lokaciju i automatske hashtagove za related content koji postoji i u desktop verziji. Google Schemer Google Schemer je društvena to-do alatka koja je integrisana sa Google+ platformom. Omogućene su uobičajene društvene funkcionalnosti, pravljenje svojih lista, deljenje s drugima, otkrivanje sadržaja i tagovanje drugih korisnika i lokacija, dobijanje preporuka za nove aktivnosti... Google Keep Google Keep je alat za kreiranje kratkih beležaka. Integrisan je u Google Drive, koji je pak nova verzija Google Docs. Beleške mogu biti tekstualne, slike, internet stranice. Tu je i opcija organizovanja beleški po prioritetnosti. Beleške se mogu kreirati i glasom. Pojavio se nedelju dana nakon što je Google ugasio Google Reader, koji pak predstavlja suprotan primer od Buzza i Google+ u ranoj fazi. Dart Google razvija i programski jezik Dart, s namerom da zameni JavaScript u konstruisanju web stranica i aplikacija i obezbedi brže učitavanje stranica. Puštena je beta verzija SDK i Editora. Dart je objektno orijentisan jezik s klasama objekata i bibliotekama, a detalje možete pogledati na www.dartlang.org/samples/. Statistika, metrike Google ima i set alatki za statističku analizu i prikazivanje i pretraživanje podataka. Ove alatke baziraju se na analizi ključnih reči, odnosno onoga što korisnici pretražuju. Uz pomoć njih možete dublje analizirati različite fraze i videti zašto su neke pretrage popularnije zimi, neke leti, ili određenog meseca ili godine. Tu je pre svega Google AdWords kojim možete istražiti popularne pretrage, ali ne i dobiti odgovor zašto su konkretne fraze popularne u određenom trenutku i na određenoj lokaciji. Google Trends omogućava da malo dublje analizirate ove fraze i dobijete prikaz popularnosti pretražene fraze na vremenskoj liniji i na različitim lokacijama korisnika, a zatim analizirate dobijene podatke za utvrđivanje eventualnih obrazaca. Na primer, možda vas interesuje koliko se pretražuju fraze koje sadrže reči „šal” „kapa” i „rukavice”. Ne treba vam Google Trends da biste zaključili da se fraze koje sadrže ove reči više pretražuju u zimskim mesecima. Ali za neke fraze patterni nisu ovako očigledni. Istraživanje uz pomoć Google Trends i Google Insights, koje je sprovedeno nakon velikog izlivanja nafte u Meksičkom zalivu 2010. godine, fokusiralo se na pretrage oko putovanja i odmora i pokazalo je da mnogo manji procenat pretraga u tom periodu za destinacije na zapadnoj obali, a veliki porast pretraga destinacija na istočnoj, pre svega na Floridi. Istraživanje je dalo uvid u to koliki uticaj će izlivanje nafte na zapadnoj obali imati na turistički sektor. Ove alatke su korisne za predviđanje uticaja nečega što se već desilo, na buduće događaje u različitim sferama, na primer koliku ekonomsku štetu ili dobit će nešto proizvesti. Analiza pretraga fraza epidemije gripa takođe su korisne za predviđanje budućih patterna. Google Correlate je zanimljiv dodatak prethodnim alatkama, sličan Google Trendsu, ali razlika je u tome što za svoje unete fraze možete dobiti podatke o rečima koje su u uzajamnoj vezi s unetim i čija popularnost korespondira s trendovima pretrage, to jest pravite korelacije između različitih pojava. Treba imati na umu da korelacija, odnosno dovođenje dve varijable u uzročno-posledični odnos, često ne donosi pravilne zaključke o uzrocima i posledicama, pa treba uzeti u obzir više varijabli kod pravljenja procena. Google Ngram Sa Google Ngram Viewer alatkom možete pretraživati izraze koji se pojavljuju u literaturi, odnosno u digitalnim verzijama knjiga. Možete uporediti koliko se nekoliko fraza javlja u određenim vremenskim periodima i da li su značile ono što danas označavaju. Potrebno je da izaberete vremenski opseg i jezik, i da pazite na velika i mala slova pri unošenju fraza. Pretragu možete prikazati kroz Google Books i pogledati na stranicama knjiga kontekste u kojima se fraze javljaju. Alatka može biti jako zanimljiva. Primera radi, pretraga reči „ipad” daje čudne rezultate. Pojavljuje se još u 19. veku, a i vidi se skok na grafikonu u periodu sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog veka. Ubrzo postaje jasno zašto. Neke reči sa skeniranih stranica u preview modu pogrešno su protumačene, to jest reč „lead” dosta je puta protumačena kao „ipad”, a osamdesetih godina je bilo prilično popularno nešto što se zvalo Integrated Programs for Aerospace-vehicle Design, skraćeno IPAD. • • • Google je počeo s jednostavnim proizvodom koji je rešavao veliki problem. Sve je počelo sa skromnim sajtom, jednim poljem za upit i dva dugmeta. Danas je neverovatno šta sve možete sa Googleom, a izbor koji smo predstavili tek je mali deo onoga što je sada online i što će tek doći. |