HTML5 je odgovoran za mnogo toga dobrog što se desilo internetu u poslednje vreme, uključujući i brze i lake načine da se napravi sajt bez prethodnog iskustva. Ovaj put predstavićemo vam dve takve platforme koje omogućavaju rapidnu izgradnju web sajtova bez potrebnog znanja programiranja.Predstavljamo vam dva sjajna alata za jednostavnu izgradnju web sajtova Wix Ono što je zanimljivo kod Muzzleya jeste da je kao jedan od demo prikaza omogućeno daljinsko upravljanje automobilom preko vašeg telefona. Muzzley nudi ovakvu vrstu uparivanja i u druge svrhe. |
Prelaskom sa Flasha na HTML5, Wix (www.wix.com) je prošle godine za samo nekoliko meseci iskusio veliki rast u broju korisnika i količini izgrađenih sajtova. Da biste kreirali sajt prvi korak je pravljenje naloga. Nakon toga, sledi odabir teme za vaš novi sajt. One su raspoređene u kategorije kao što su muzika, posao, online prodavnica, moda i tako dalje. Teme mogu da se pregledaju i edituju. Pregledanjem teme možete steći grubu sliku o tome kako će vaš sajt izgledati, a iz moda za pregled može direktno da se uđe u režim izmene šablona, a on inicira HTML5 editor, koji je podeljen na pet sekcija - stranice, dizajn, dodavanje elemenata, podešavanja i Wix App Market. Wix ima predefinisane šablone za stranice koji se veoma često koriste kao što su „o nama”, „kontakt”, „tekstualni sadržaj” i tako dalje. Naravno, može se izabrati i prazna stranica na koju ćete sami dodavati elemente. Nakon odabira šablona stranice, na nju možete dodavati elemente iz treće sekcije - dodavanje elemenata to jest Add. Elementi koji mogu da se dodaju jesu tekst, slika, galerija, oblici, video-klipovi, dugmići, društvene mreže, aplikacije i ostalo. Za većinu elemenata postoje posebni editori, na primer, fotografiji pre postavljanja možete srediti oblik, boje i kontrast ili čak dodati neki od popularnih retro filtera. Interesantno je da postoje čak i naprednije opcije obrade. Pri dodavanju galerije slika postoji izbor između nekoliko predefinisanih modela koji se često sreću, a za svaki od tipova postoje detaljna podešavanja kojim se kontrolišu ponašanje i izgled galerije do nivoa detalja koji će najverovatnije zadovoljiti većinu korisnika. Od elemenata društvenih mreža moguće je dodati Facebook komentare i dugmiće za „lajkovanje”, Twitter dugmiće za „tvitovanje” i praćenje, Google +1 dugme ili društvenu traku sa gotovo svim popularnim mrežama. Sve ikone društvenih mreža mogu se editovati kako bi odgovarale stilu sajta ili se čak mogu uploadovati sopstvene. Kao element se može dodati čak i online prodavnica to jest njeni delovi - galerija proizvoda, kupovna korpa, pregled korpe i dugme za dodavanje u korpu. Imajte u vidu da je prodavnica premium usluga, tako da bez plaćanja možete da probate samo demo. Od „aplikacija” koje se mogu dodati tu su kontakt forma, Google Maps, HTML, Flash, Flickr galerija, PayPal i eBay. U podešavanjima sajta određuje se adresa, optimizacija za Google pretraživač, štelovanje prikaza na mobilnim uređajima, dodavanje profila na društvenim mrežama, statistike i favikonica. Kao što možete primetiti, ništa bitno nije izostavljeno.Dizajn sekcija prilično je jednostavna i nudi mogućnost izmene pozadine, boja i fontova na sajtu. Kada birate boje, Wix će vam ponuditi određene predefinisane vrednosti komplementarnih boja, a možete i sami praviti kombinacije. Pri izgradnji sajta, uvek su prisutne granične linije u okviru kojih se savetuje dodavanje novih elemenata. Može se izaći iz tog ograničenja, ali će se Wix buniti i skrenuće vam pažnju kako su te granice postavljene zbog optimalnog prikaza vašeg sajta na mobilnim uređajima. Ovo je definitivno za svaku pohvalu pošto se poštuje tendencija izgradnje responzivnih sajtova koji su prilagodljivi kako za velike tako i za male ekrane. Klikom na bilo koji od elemenata (slike u headeru, stavke menija i slično) koji se nalaze na predefinisanoj temi, otvara se meni koji omogućava promenu stila elementa. Za svaki element postoje posebna podešavanja. Recimo, za stavke menija može se podesiti putanja linkovanja, način poravnanja teksta i izgled dok se za tekst dobija klasičan tekst editor na koji su svi navikli. Nakon što završite izgradnju sajta, možete ga objaviti javno dostupnim. Dobićete generičku adresu oblika http://korisnicko-ime.wix.com/ime-sajta. Link definitivno nije privlačan, ali se to može srediti kupovinom premium naloga i hosting paketa. Squarespace Squarespace (www.squarespace.com) je platforma veoma slična Wixu, ali dovoljno različita da vas natera da razmislite koja bi bila bolja za vaše potrebe. Prvi korak u kreiranju sajta na ovoj platformi je odabir šablona. I ovde postoji neki tip kategorizacije koji templejte deli na poslovne, portfolio, restoranske i lične. Kada izaberete temu, odmah ćete dobiti prikaz kako tema izgleda na velikim ekranima, a kako na malim to jest mobilnim uređajima. Nakon što odaberete temu, kreirate Squarespace nalog i krećete u izradu svog sajta. Video-tutorial i editor prisutni su i ovde, nalik na Wixu. U modu za pregled možete odmah videti kako trenutno izgleda vaš sajt, a pošto verovatno ništa niste menjali ovo je idealna prilika da to učinite. Iz moda za pregled mogu se inicirati još dva režima - režim izmene sadržaja i režim izmene stilova. Kada inicirate režim izmene sadržaja, na sajtu će se pojaviti ikonice koje označavaju sve editabilne elemente. Na primer, u gornjem desnom uglu sajta je ikonica koja označava promenljivost podešavanja sajta. Kada kliknete na nju, možete uneti sve relevantne informacije o sajtu - naziv, opis, temu, ikonice, kontakt brojeve, adresu i tako dalje. Slična ikonica označava promenljivost ostalih elemenata. Tako kad kliknete na ikonicu za podešavanje stranice možete menjati njen naziv, navigacioni link, naslovni baner i sve ostale stavke koje se mogu razlikovati od teme do teme. Naravno, postoji i ikonica za dodavanje novog sadržaja. Sav sadržaj koji dodajete je u formi blokova - odatle verovatno potiče i naziv platforme. Blokovi novog sadržaja podeljeni su na sadržaj, strukturu i društvene mreže. Sadržaj može biti tekst, slika, galerija, video, mapa, forma... faktički sve što će vam ikada biti potrebno je uključeno. Strukturni delovi omogućavaju bolje snalaženje posetioca na vašem sajtu - pretraga, kolekcija linkova, sadržaj... Od integracije s društvenim mrežama najzanimljivije je rešen Instagram, a iznenađenje je što nema Facebooka. Naravno, mogu se dodati linkovi ka stranicama svih društvenih mreža. Režim izmene stilova prikazuje sajt onakvim kakvim će ga videti i krajnji posetilac. Razlog tome je što tako najlakše možete izabrati element kome želite da menjate izgled i to uradite na licu mesta. Klikom na element u levom panelu otvara se pregled svih raspoloživih opcija tog elementa. U zavisnosti od toga koji element je u pitanju može se menjati veličina, boje, tipografija i dodatne opcije. Za naprednije korisnike postoji mogućnost ručnog dodavanja stilova kroz CSS. Preko Squarespacea može veoma lako da se kreira online prodavnica. Potrebno je da odredite koja stranica će biti prodavnica i na nju dodajete proizvode. Za proizvod je prvo potrebno odrediti da li je fizički (potrebno fizičko slanje) ili digitalan (potreban link za preuzimanje), nakon čega mu treba dodati sliku, opis, cenu i cenu za rasprodaju ako je na rasprodaji. Nakon čuvanja podešavanja i postavljanja proizvoda u prodavnicu, on je dostupan za prodaju. Ovde se tek otvaraju neka pitanja - kako prodati i poslati proizvod krajnjem kupcu? Zbog toga postoji commerce u administratorskom delu koja se bavi upravo ovim pitanjima, sadrži sva podešavanja i objašnjenja koja će vam biti potrebna. Sekcija activity nudi veoma jednostavan i lep pregled aktivnosti vaših korisnika. Statistike su podeljene u opšti pregled, izvore sa kojih posetioci najviše dolaze, najpopularniji sadržaj, ključne reči uz pomoć kojih posetioci nalaze vaš sajt i pregled detaljne aktivnosti. Squarespace nema free varijantu, već postoji samo trial od dve nedelje nakon čega se možete odlučiti za neki od paketa koji kompanija nudi, a koji u zavisnosti od visine mesečne pretplate uključuju dodatne mogućnosti. |