PRST NA ČELO<>
072019<><>

Bilova propuštena prilika

Nekada davno, Bil Gejts nije bio simpatični čikica koji priča o velikim stvarima za čovečanstvo, pronalasku leka za planetarnu bolest ili sopstvenim greškama u poslovanju... Nekada je Bil Gejts želeo da poseduje Internet!

Mnogi se danas i ne sećaju vremena kada je Microsoft bio zaista „zla” kompanija. Ne pričam sada o tome kada su neverovatnim spletom aktivnosti uništili kompaniju Netscape i druge izazivače u kategoriji internet pretraživača (eng. browser). Govorimo o vremenu lansiranja Microsoftove mreže – poznatije pod imenom MSN.

Početkom devedesetih godina prošlog veka, Microsoft je bio na mestu vozača u svetu informacionih tehnologija. Kao utemeljivač pozicije koju i danas softver uživa, Gejts (Bill Gates) i njegov tim su bili u odličnoj poziciji. Svet brzog pristupa informacijama kakav danas poznajemo tada je bio u začetku. Gejts je, uvidevši priliku na novom „tržištu”, inspirisan tada konkurentskim medijskim kućama, osnovao MSN i uložio vreme i novac kako bi zagospodario prostorom koji je trebalo da bude najveća tržnica na svetu, svih vremena. Ipak, kao što je poznato, namesto multimedijalnih ostrva sa ulaznicama, Internet je postao jedan veliki svet za koji vam ulaznica, suštinski, nije bila potrebna. Otvaranjem interneta javnosti i formiranjem pristupa zajedničkoj mreži kao fundamentalnog prava čoveka, osujećen je Gejtsov plan. Microsoft je morao drugim putem. Kada već nije mogao da poseduje Internet, onda će posedovati način na koji ga ljudi pretražuju. Tu se vraćamo na priču o Internet Exploreru i njegovom putu ka dominaciji svetom, u kom je gaženje protivnika, čak i kad je na zemlji, viđeno kao opravdano. Možda smo to i mogli da očekujemo od Gejtsa i njegovog tima. No, kao što će se pokazati, u „Velikom ratu pretraživača” saučesnik u zločinu je bio čitav svet.

Godine su prošle, MSN nikada nije zaživeo ni u obliku ni u veličini snova u kojima je bio skovan. Internet Explorer je pobedio, ali samo da bi kratko uživao u svom kraljevanju. Nova tržnica se otvarala, ne toliko velika kao Internet, ali dovoljno velika da se u njenom rađanju stvore vladari naše današnje tehnološke stvarnosti. Kada pomislite na Google, većina vas i dalje razmišlja o pretrazi i oglasima. To je prirodno. Preko tri četvrtine njihovih prihoda je vezano za oglase. Ipak, neretko ćete pomisliti na razne IT proizvode koje je Google isporučio tokom godina svog uspeća. Iako je većina danas zapravo ugašena i ostaje u lepom sećanju nas koji smo gledali evoluciju kompanije Google početkom milenijuma, neka IT rešenja ove kompanije, makar nastala akvizicijom, vladaju svetom. Najveće među njima je svakako – Android.

U jednom od nedavnih intervjua, Gejts oseća veliki žal za vremenom uspona pametnog telefona. Kao i drugi, i Gejts je tada osluškivao puls korisnika, tragajući za savršenim rešenjem koje će doneti nove milijarde u kampus. Gejts je verovao da će, kao apsolutni kralj operativnih sistema personalnih računara, i u domenu pametnih telefona – lako izaći na kraj sa nezrelom konkurencijom plivača u morima otvorenog kôda. U divljini, razvijan je ogroman broj operativnih sistema za prenosne uređaje. Na desetine. Neki od njih nikada nisu ugledali svetlost dana. Neki su kupljeni prerano, neki su kupljeni prekasno. Android je, pak, Google kupio u pravom trenutku.

Kažu da je u biznisu tajming sve. Čak i da imate vrhunsku ideju, izuzetan tim i resurse („sveto trojstvo biznisa”), ukoliko vam tajming nije pravi, završićete kajući se, poput gospodina Gejtsa. Grešku sa razvojem operativnog sistema za prenosne uređaje pratile su greške fokusa na Windows, a zatim i greške fokusa na Office i ozbiljno kašnjenje u fokusu na Windows Mobile. Rezultat ovih poremećenih tajminga u realizaciji, uprkos dobro uočenoj prilici na tržištu, bio je kraj ere Bila Gejtsa. Povukao se i Microsoft je preuzeo antiheroj Bolmer (Steve Ballmer). Google je postao marketinški div. Apple je postao kompanija sa najviše keša u banci. A Microsoft je postao star, neprivlačan i dalek.

Istorija će pamtiti Bila Gejtsa kao velikog vizionara, vrhunski upornog preduzetnika i čoveka koji (gotovo) nikada nije odustao od svojih planova. Danas, na čelu njegovog čeda sedi čovek (Satya Nadella) sazdan od harizme. Danas je Microsoft više cool od većine svojih konkurenata. Danas je i Gejts više cool od svojih savremenika. Koktel dobrog zdravlja, ranog penzionisanja i filantropije je omogućio ovom čoveku da ga gledamo iz perspektive njegovih vizija sa početka milenijuma, a ne iz perspektive Microsoftove crne dekade devedesetih godina prošlog veka.

Momir ĐEKIĆ

 
 TRŽIŠTE
Intel i AMD, opet

 PRIMENA
Automobilske inovacije sezone

 NA LICU MESTA
Maker Fest 2019
HP prezentacija
French Tech
INAT Summit
Telenor i Huawei 5G prezentacija

 KOMPJUTERI I FILM
Spider-Man
The Lion King
Filmovi, ukratko

 VREMENSKA MAŠINA
Mad Men

 PRST NA ČELO
Bilova propuštena prilika
Šta mislite o ovom tekstu?
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera