Bugarski Haemimont Games pokazao se kao vrlo sposobna ekipa koja je tokom protekle decenije štancnula tri solidne Tropico igre (3-5) i gomilu DLC-ova i ekspanzija za njih. Bugari su ušli u Sofiju i vrlo uspešno rekreirali komediografski šmek originalnih nastavaka koje je onomad skockao Pop Top software, a pritom nisu fufnuli u perje ni po pitanjima gejmpleja. Iz tih razloga, pomalo čudi činjenica da je razvoj šestog nastavka preuzeo nemački Limbic Entertainment, što je iskrene ljubitelje ovog serijala nateralo da se štrecnu... Nemci, poslovično vešti u konstruisanju složenih gejmplej mehanizama, nisu baš globalno slavni po humoru. A Tropico bez humora bio bi kao El Prezidente bez cigare i brade, polovičan i neubedljiv...Svi koji su odrešili kreditnu karticu i u pretprodaji kupili Tropico 6 dobili su pristup beta verziji igre, kojoj sledi još nekoliko meseci finalnog peglanja i cincularenja pre izlaska zakazanog za januar 2019. Beta verzija donosi fragment single-player kampanje i sandbox mod koji može da se igra na četiri mape (puna verzija će ih imati preko dvadeset). Nemački pristup dizajnu upravljačkih simulacija generalno je kvantitativan – ubaciti što više isprepletenih elemenata na polzu i zadovoljstvo ljubitelja menija, podmenija i statistika. Tropico 6 je školski primer te razvojne filozofije, jer je igra toliko nafilovana novim opcijama i gejmplej elementima da mi nije jasno šta će ostati za neki budući DLC. Vizuelna aproksimacija tog strateškog usložnjavanja jeste koncept arhipelaga. Prvi put jedna Tropico igra nije smeštena na jedno kompaktno ostrvo, već na mali arhipelag s ostrvima koja su inicijalno izolovana jedna od drugih. Ostrva vam omogućavaju više razvojnih opcija u srednjem i poznom toku igre, kao i njihovu specijalizaciju, recimo, odvajanje turizma od industrije. U Tropicu 6 lako je projektovati izolovani mikro raj za bogate turiste nalik na kubanski Varadero, koji mogu spokojno da troše novac u kazinima i nisu prinuđeni da gledaju u favele i radnička naselja u industrijskoj zoni. Ostrva spajate mostovima i tranzitnim lukama, a prvi put je uveden koncept javnog prevoza uz mogućnost da gradite autobuske i taksi stanice.Sledeća krupna novina jeste piraterija sa državnim blagoslovom, koja u kasnijem toku igre dobija proširenja u vidu kontraobaveštajnih akcija u inostranstvu, cyber-ratovanja, manipulacije berzom i drugim klandestajn operacijama. Počevši od kolonijalne, u svakoj eri dobijate mogućnost da gradite jedan objekat za „specijalne operacije eksternog tipa”. Na početku igre to je leglo pirata (Pirate Cove) koje možete da šaljete u ciljane akcije širom Kariba, u zavisnosti od trenutnih potreba: možete im narediti da pljačkaju tačno određen resursni plen, da spasavaju brodolomnike koji automatski postaju vaši građani ili da naprosto idu u lov na blago sa nasumičnim rezultatima. U eri svetskih ratova, između ostalog, možete da šaljete komandose u operacije sabotaže saveznika ili sila osovine, što ih privremeno sprečava da vam daju ultimatume čije neispunjavanje može da dovede do invazije i kraja igre. Politički aspekt igre sada je tešnje povezan sa ekonomskim, a naklonost ili gnev velikih sila sada možete navlačiti i trgovinom s njima ili njenim odbijanjem. Jednu partiju sam izgubio zato što sam uporno ignorisao nemačke zahteve za uspostavljanjem trgovačkih ruta, što je naposletku dovelo do invazije. Manje vidljivih promena kojih će biti svesni samo dugogodišnji igrači Tropica ima tušta i tma. Jedna od najiritantnijih tiče se mahnite potrebe za „sabijanjem” i mešanjem objekata koji čine deo istog ekonomskog sistema. Špediteri (teamsters) bukvalno ignorišu pune ambare na plantažama ukoliko ste im kancelariju smestili malo dalje od njiva, a isto važi i za teretne luke u koje treba da nose stvari koje se izvoze. Radnici će ignorisati ganc nove kuće kojima ste ciljno spustili kiriju ako su iole udaljene od njihovog radnog mesta, bez obzira na to što ste im napravili autobusku liniju od stambenog naselja do posla, već će podizati straćare i protestovati zbog uslova stanovanja. Sve ovo je izvor beskrajne frustracije jer često nećete znati zašto ekonomija stoji i zašto stvari ne funkcionišu na način na koji ste navikli. Ne pomaže ni to što te „razdaljine ignorisanja” nisu jasno definisane ni obeležene, tako da ćete sve morati da radite odokativno. Ovaj element igre, ako ostane neizmenjen do finalne verzije, biće glavni razlog za njen potencijalni neuspeh na tržištu. Određene izmene je pretrpeo i sistem otključavanja novih planova i edikta, koji se sada, pored diplomatije i cene u novcu, mogu otključati i piratskim akcijama i istraživanjem. Ovo poslednje zavisi od objekata kao što su biblioteka, srednja škola i fakultet, ali i edikta poput kampanje opismenjavanja. Humor, ta puška pomenuta u prvom činu, mora da opali u poslednjem... Napadi forsirane duhovitosti manje su agresivni nego ranije, što se pre svega ogleda u tome što je vaš zamenik Penultimo malo smanjio doživljaj s upadicama preko radija, pogotovo s glupim forama vezanim za lame. Nemački upliv u bizarne vode svodi se na mogućnost za krađu Ajfelovog tornja, Aja Sofije, Big Bena i drugih legendarnih spomenika kulture. Kad ih vaši pirati ukradu, biće vazdušno transportovani na vaš arhipelag, na oduševljenje naroda i turista. Ovaj over the top element je previše glup i potkopava ozbiljne elemente igre, dajući celoj stvari nepotreban efekat farse. Puna verzija Tropica 6 dolazi u januaru sledeće godine, tako da pun opis možete da očekujete u februarskom broju. Miodrag KUZMANOVIĆ | | |