TEST PLAY<>
072015<><>

Heroes of the Storm

Žanr MOBA igara (Multiplayer Online Battle Arena) neraskidivo je povezan sa kompanijom Blizzard. To je, naravno, zato što su dva rodonačelnika ovog žanra, Aeon of Strife i Defense of the Ancients ponikla kao modovi Blizzardovih slavnih RTS-ova – StarCrafta i WarCrafta 3. Tokom poslednjih nekoliko godina, MOBA igre dobile su sopstveni bujan život odvojen od Blizzarda. Naslovi kao što su Heroes of Newerth, League of Legends i, naravno, DOTA 2 (sada pod Valveovom zastavom) preuzele su primat nad vremešnim originalom. Blizzard, opet, ne bi bio ono što jeste da svoju patentiranu magiju nije primenio i na ovaj žanr. Višedecenijsko iskustvo u njušenju idealnog trenutka i raspoloženja među igračima, a zatim na osnovu toga pravljenje amalgama mehanika u prelepu celinu „za mase” prosijano kroz MOBA prizmu dalo nam je Heroes of the Storm (HotS). U svetlu toga, pomalo je smešno da Blizzardov marketinški tim, kada se govori o HotS-u, izbegava termin MOBA, već ga zovu „hero brawler”.

Heroes of the Storm je ekstremno dobro napravljena, dinamična i pre svega vrlo zabavna MOBA.

Stanovište da je HotS jednostavan, priglup ili na bilo koji način osiromašen u odnosu na brojnu MOBA konkurenciju ukazuje pre svega na površno poznavanje, kako ovog naslova tako i celog žanra. Svaka MOBA ima svoje specifičnosti, ali u idealnom svetu ono zajedničko bi trebalo da bude timska igra, saradnja sa saigračima i sinergija između njihovih aktivnih i pasivnih sposobnosti. Iako se većina online igrača (bez obzira na to koja je igra u pitanju), u manjoj ili većoj meri, ponaša poput sebičnog deteta, u Blizzardu su, čini se, prelomili da nagrađuju „zrelo” igranje. Zapravo, ako se na ovu igru osvrnete malo kritičkije, shvatate da se pomenuti način igre ne nagrađuje nego direktno zahteva. To efektivno znači da HotS beskompromisno stavlja akcenat na komunikaciju sa timom, zajedničku igru i ispunjavanje specifičnih ciljeva pojedine mape. Soliranje i budženje svog heroja kako biste se posle junačili i „spasili partiju”, koja je i dovedena u loše stanje zbog odsustva timske igre, u HotS-u je stvar prošlosti. Ovde tim ili dobija zajedno ili gubi zajedno.

Da li to znači da su bogataši iz Irvajna, oličenja američkog kapitalizma, odjednom otkrili i u svoju igru implementirali komunizam i uravnjilovku? Pa... donekle. Heroes of the Storm je, u osnovi, klasičan MOBA naslov. Ukoliko ste poslednjih deceniju i kusur proveli kao budistički monah na Tibetu, istraživač divljina Papua Nove Gvineje ili svemirski putnik u krio-snu – MOBA suprotstavlja dva tima od po pet heroja na mapama gde su baze svakog tima povezane sa tri staze kojima u talasima NPC mobovi svake frakcije jurišaju ka protivnicima. Cilj je da se probijete do centra protivničke baze i uništite im matičnu građevinu. HotS takođe koristi istu osnovnu ideju, ali iskusni dizajneri vešto su rafinisali originalne DOTA koncepte kojih se većina MOBA igara pridržava kao da ih je neko doneo sa Sinaja uklesane u kamenu.

Svaka mapa ima dodatne ciljeve čije ispunjavanje pomaže da se pobedi, a zanemarivanje vodi u sigurni poraz.

U većini MOBA svaki heroj sam stiče iskustvo kojim unapređuje nivoe i snagu svojih veština, kao i zlato koje koristi za kupovinu specijalnih predmeta koji ga dodatno jačaju. U HotS-u svaki tim ima zajedničko iskustvo i svih pet heroja će u istom trenutku da leveluju kada se ona napuni. Nema više ni zlata ni predmeta, već se dodatno unapređivanje i usmeravanje heroja vrši preko talenata. Svaki heroj, na specifičnim nivoima između prvog i dvadesetog, ima mogućnost da sedam puta izabere jedan od četiri talenta koji osetno utiču na njegov borbeni učinak. Tu su kako pasivni bonusi tako i aktivne veštine kojima možete da promenite tok bitke. Upravo ovo je prva litica sa koje padaju u vodu priče o jednostavnosti HotS-a – svaki heroj ima nekoliko hiljada potencijalnih kombinacija talenata.

Najbolja stvar kod talenata je to da ne postoji „ultimativni” build za bilo kog heroja već nam ovaj sistem omogućuje da prilagodimo svog heroja ostalim članovima tima i njihovim mogućnostima. Ako u ekipi imate support heroja koji može da leči, nećete birati sve talente koje vam povećavaju survivability nego možete da se okrenete jačanju napada, pokretljivosti ili timskih bafova ili de-bafova. Ako ste jedini teški meleer u timu, nećete juriti damage nego ćete da stavite naglasak na tenking, crowd control protivnika i slično. Sem toga, svaki heroj već na prvom nivou ima tri sposobnosti, tako da ste mnogo ranije spremni za ozbiljnije okršaje sa protivničkim timom. Takođe, kako biste imali manji downtime, svaki heroj može da se teleportuje u bazu na brzo lečenje, poseti fontanu za lečenje svakih 100 sekundi, a može i da uzjaše mounta čime mu se povećava brzina kretanja sve dok ga neko ne napadne ili on (ili ona) ne napadne nekoga.

Ubrzavanje igre naglašava komunikaciju i koordinaciju sa timom, kao i pametno kretanje po mapama i korišćenje njihovih specifičnosti.

Sami heroji su po mnogima srž kvalitetne MOBA igre i ovde je Blizzard ponovo primenio svoje najjače adute. U HotS-u vodite poznate likove iz svih popularnih igara ovog studija – StarCraft, Diablo i WarCraft, a tu su i protagonisti old-school platforme Lost Vikings. Da li bolje bije Kerrigan, Diablo ili Arthas? Da li je korisniji Tassadar ili Uther? Sve ovo zavisi od lične umešnosti igrača i tima. Trenutno je u igri 37 heroja (u trenutku kada ovo čitate možda je već ubačen novi heroj, Butcher iz Diabla) i tvorci HotS-a su ih podelili u četiri kategorije. Warriori su klasične mrcine koje upijaju protivničke udarce, bore se prsa u prsa i najbolji su kada koriste svoje sposobnosti za izolaciju protivničkih heroja. Assassini su, kao što im ime govori, ubice, heroji sa malo zdravlja koji izbacuju tone damagea po protivnicima. Support heroji leče i bafuju svoj tim dok usporavaju, blokiraju ili slabe neprijatelja. Četvrta kategorija su specijalisti, hibridni heroji sa specifičnim mogućnostima, a najčešće posebno efikasni protiv neprijateljskih građevina.

Drugi bitan pokazatelj ozbiljnosti ove igre su razni ciljevi raštrkani po mapama. U trenutku kada je prešao iz bete u live, Heroes of the Storm je već imao sedam mapa i najavljenu osmu. Dok je svaka mapa varijacija na prepoznatljivu temu – dve baze na krajevima i dva ili tri lejna između njih – svaka od njih ima dodatne ciljeve čije ispunjavanje pomaže da se pobedi, a zanemarivanje vodi u sigurni poraz. Ciljevi su istovremeno i raznoliki i slični, a svode se ili na sakupljanje određenih predmeta (dragulji, zlatnici, lobanje, semenke) koje dobijate eliminisanjem specifičnih mobova ili na kontrolisanje određenih punktova na mapi (hramovi, šumski proplanci). Ukoliko ste uspešni u ispunjavanju datog cilja dobijate pomoć u vidu dodatnih NPC mobova, automatizovanih napada na protivnička utvrđenja, slabljenja protivničkih NPC-a i struktura ili bafa koji jednog člana vašeg tima privremeno pretvara u moćno stvorenje sa specijalnim napadima.

Otključavanje svega i svačega je zapravo meta-igra iza HotS-a i način da nam Blizzard naplati ovu igru koja inače može da se skine i igra apsolutno besplatno.

Bonusi stečeni ispunjavanjem ciljeva ne znače sigurnu pobedu kada ih osvojite prvi ili drugi put (a ponavljaju se ciklično svakih nekoliko minuta), ali ako je jedan tim neprestano bolji od drugog u kontrolisanju ciljeva – pobeda je zagarantovana. Sem ciljeva, u „šumici” su i kampovi plaćenika koje prvo morate da porazite, a zatim će njihove kopije da se pridruže vašem timu u napadu na protivničku bazu. Iz svega navedenog sledi da su komunikacija i koordinacija sa timom, kao i pametno kretanje po mapi, ključ za pobedu. Dok je glasovna komunikacija sa ostatkom tima obavezna stavka za ozbiljnije mečeve, Blizzard je za „kežualce” obezbedio jednostavan sistem „pingovanja” na značajne lokacije na mapi putem hotkeyeva tako da ne morate da gubite dragocene sekunde kucajući poruke (mada je ponekad bolje napisati nešto nego rizikovati nesporazum u pick-up partiji).

Iskusniji igrači MOBA naslova teško će moći da kažu da je HotS bolji ili lošiji nego DOTA 2, HoN ili LoL, jednostavno je drugačiji i ima svoje specifičnosti koje će privući jednu, a nepovratno odbiti drugu grupu igrača, sve u zavisnosti od toga čemu oni individualno naginju. Ova igra, isto kao sva konkurencija, nudi širok spektar igračkih iskustava i pratećih emocija, od neverovatnog ushićenja usled pobede u poslednjem trenutku ili apsolutnog gaženja protivničkog tima, sve do ubilačkog gneva ili depresije usled poraza zato što neko neće da isprati tim nego pasivnošću ili nepromišljenim juršanjem „fiduje” sve vreme. S druge strane, HotS suvereno domninira nad konkurencijom na planu lakoće kojom novi igrač može da uplovi u vode ove igre. Na početku je sve jednostavno i otključava se postepeno, dajući vam vremena da naučite osnove nekog heroja pre nego što se upustite u naprednije petljanje sa talentima.

Heroji u HotS-u su poznati likove iz popularnih Blizzardovih igara – StarCraft, Diablo, WarCraft, pa čak i Lost Vikings.

Otključavanje svega i svačega je zapravo meta-igra iza HotS-a i način da nam Blizzard naplati za razvoj ove igre. HotS može da se skine i igra potpuno besplatno. Kroz igranje, levelovanje heroja i ispunjavanje dnevnih kvestova (odigrati X partija sa Y vrstom heroja) stičete iskustvo i zlato. Zlato možete da trošite za trajno otključavanje heroja (na početku ste primorani da od pomenutih 37 igrate samo 5-7 onih koji su u „nedeljnoj rotaciji”) i brojne kozmetičke dodatke. Umerenim igranjem biće vam potrebno preko mesec dana za dostizanje tridesetog nivoa i trajno otključavanje deset heroja čime se kvalifikujete za ligaške mečeve (uslovi za timske ligaške mečeve su još veći). Oni kojima se žuri, ili pak žele najekskluzivniju kozmetiku, moraće da dreše kesu i saspu desetine (pa čak i stotine) evra u otključavanje likova, skinova, mountova... Blizzard neprestano nudi povoljne hero i booster bundleove na elektronskoj prodavnici integrisanoj u igru.

Heroes of the Storm je ekstremno dobro napravljena, dinamična i pre svega vrlo zabavna MOBA. Velika igračka baza i ozbiljni novci koje će Blizzard staviti u nagradne fondove zvaničnih turnira u ovoj igri gotovo da garantuju njen uspeh. Ovoliko veselja i to besplatno? Pa tako dobrih ponuda nema ni na alibaba.com.

Dragan KOSOVAC

 
Heroes of the Storm
Šta mislite o ovom tekstu?
NOT A HERO
Magicka 2
D4: Dark Dreams Don’t Die - Season One
Illumination
Hatred
Farming Simulator 15
Black Hole
Audiosurf 2
Magnetic: Cage Closed
Chroma Squad
Massive Chalice
Technobabylon
Westerado
Kholat

Platforma:
Windows, Mac OS X, Linux
Potrebno:
Intel Core 2 Duo/ AMD Athlon X2 5600+, 2 GB RAM, Windows XP, GeForce 7600 GT/ Radeon HD 2600 XT /Intel HD Graphics 3000, 256 MB VRAM
Poželjno:
Intel i5/ AMD FX, 4 GB RAM, Windows 7 64-bit, GeForce GTX 550 / Radeon HD 7790, 512 GB VRAM
Veličina:
6 GB download
Adresa:
www .heroesofthestorm .com
Kontakt:
ComputerLand

90
Home / Novi brojArhiva  •  Opisi igaraKorak po korakŠta dalje?NetgamesOpšte teme  •  Svet kompjutera
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opisi igara
Netgames
Opšte teme
Test Fun
Korak po korak
Šta dalje
Svet kompjutera



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera