INTERNET<>
012014<><>

Društveni mediji

Viralna 2013.

Šta je korisnicima interneta bilo najzabavnije u protekloj godini?

Broj korisnika interneta i društvenih mreža nastavlja da raste. Samim tim, raste i broj komičnih reakcija na svakodnevne događaje, izgrede poznatih ličnosti ili dešavanja u medijima. Bilo da su varijacija na već viđenu temu ili potpuno originalna kreacija, memei su tokom 2013. godine bili raznoliki kao ličnosti i događaji koji su ih inspirisali. Evo kratkog pregleda najznamenitijih od njih.

Životnije

Ako pratite memee i komične sadržaje u društvenim medijima, mogli ste da se dobro zabavite tokom 2013. godine.

Razni čudni pripadnici svetske faune, pogotovo kućni ljubimci, odavno su kamen-temeljac brojnih uspešnih memea. Tako je bilo i ove godine. Jedan od najomiljenijih memea čiju evoluciju ste mogli da pratite tokom 2013. godine je Doge (čita se „dodž”). Ovaj meme sastoji se od simpatične slike psa japanske rase Šiba Inu u koju su ubačene razne fraze na, tipično za internet, lošem engleskom i još pride ispisane (gotovo univerzalno) omraženim fontom Comic Sans. Doge je potekao sa bloga Shiba Congessions na Tumblru (shibaconfessions.tumblr.com), a širenju njegove popularnosti doprineli su standardni osumnjičeni – 4chan, Reddit i BuzzFeed. Krajem godine popularnost Dogea polako je počela da opada, ali i dalje ostaje jedan od najraširenijih memea u 2013.

Na Redditu je, i to usled „realne potrebe”, nastao još jedan popularan ovogodišnji meme sa ciljem da popuni očiglednu tematsku rupu u familiji memea sa životinjama koje daju savete. Naime, nakon što je učestalost pogrešnog korišćenja memea Bad Advice Bear postala alarmantna za korisnike Reddita, osmišljen je Unpopular Opinion Puffin (goo.gl/Co41Iz) kao novi obrazac. Ovaj meme kombinuje sliku mlade ptice iz roda severnoatlantskih fratekula sa tekstom koji izražava atipično i često nepopularno mišljenje. Ipak, najpopularniji član ove familije memea i dalje je slavni Actual Advice Mallard koji se drži već nekoliko godina.

Jasno je da neki sadržaj ne mora da postane široko popularan na internetu trenutno već ga globalna publika usvoji sa određenom zadrškom. Primer toga je Phteven. Slike psa po imenu Tuna, mešanca jazavičara i čivave sa deformisanom donjom vilicom, pojavile su se na netu pre oko tri godine. Krajem leta ove slike su spojene sa fotografijom računa iz restorana brze hrane gde je ime Stiven napisano kao Ftiven, odnosno kao da se izgovara sa govornom manom (koju bi Tuna očigledno imao da može da govori). Meme se sastoji od neke od brojnih urnebesnih Tuninih fotografija sa Instagrama (instagram.com/tunameltsmyheart#) i komičnog teksta, pisanog fonetski sa pomenutom „govornom manom”.

Kada je u maju najavljeno da će u igri Call of Duty: Ghosts igrači moći da vode psa, internet je odgovorio na svoj prepoznatljivi način. Net su zasule varijacije na stare memee kao što je „hello, this is dog”, zatim komični Twitter nalozi čiji vlasnici se predstavljaju kao pas iz igre, nebrojene foto-šopovane slike sa poznatim psima, filmovima i igrama koje imaju reč pas u naslovu kao i fotografije pasa u nerealnim borbenim situacijama.

Poslednji životinjski meme koji ćemo da pomenemo ovom prilikom je urnebesni Moon Moon. Ovaj meme nastao je na Tumblru kada je korisnik sa nickom Kitchiki rešio da oproba internet generator pod nazivom „kako biste se zvali da ste vukodlak?”. Rezultat je bio Moon Moon – najgluplji vuk u šumi. Pošto su vukovi prilično dobro izučavana vrsta, na netu postoji obilje slika sa njima. Meme Moon Moon je prilično širok i pokriva više formata. Od kombinovanja raznih fotografija vukova sa komičnim tekstom (bilo u Doge ili advice animal stilu), do slika gde neki od vukova izgleda apsolutno šašavo sa adekvatno blesavim komentarom.

Šareno

Imitiranje smešnog ponašanja bilo je aktuelno mnogo pre nego što je skoro svako od nas imao kameru da dokumentuje tako nešto i pre nego što smo takve snimke mogli da podelimo sa celim internetom. Ljudi prosto obožavaju da imitiraju jedni druge, bilo da se radi o poznatim ličnostima ili duhovitim osobama koje su nešto okačile na svoju omiljenu društvenu mrežu. Tokom 2013. godine ponovo se iskristalisalo nekoliko ovih trendova od kojih je najpopularniji naravno twerking. Iako je ovo specifično kretanje kukovima nije novost, čak je i ime staro više od decenije, globalno širenje imena i plesa desilo se ove godine zahvaljujući Majli Sajrus. Ova mlada američka pevačica je više od šest meseci jedna od najpominjanijih ličnosti u zapadnim medijima. Ovaj bum u popularnosti počeo je sa spotom We Can’t Stop (goo.gl/8dhcXT) nakon kog su svi postali opsednuti twerkingom. Youtube je prosto bombardovan video-klipovima gde razne osobe demonstriraju svoju umešnost u ovoj veštini ili pak plesni instruktori objašnjavaju kako da twerkujete na pravi način. Vrhunac ovog trenda verovatno je bio klip na kom devojka prilikom twerkovanja lomi stakleni stol i zapali se na plamen sveća. Nedugo zatim otkriveno je da se iza klipa krije produkcijski tim Džimija Kimela i da je devojka sa snimka kaskader i nije se povredila.

Pre nego što je twerkovanje zapalilo internet, svi su bili opsednuti Harmlem Shakeom. Rodonačelnik ovog trenda je klip sa Youtubea, postavljen 2. februara, na kom četvoro ljudi obučeni u kombinezone otkačeno plešu uz Baauerovu pesmu Harlem Shake (youtu.be/8vJiSSAMNWw). Za samo nedelju dana videlo ga je više od sedam miliona ljudi. Dve nedelje kasnije na Youtubeu bilo je više od 12.000 kopija sa preko 45 miliona hitova. Sve ove kopije prate jednostavan šablon, grupa ljudi se normalno ponaša u mirnom okruženju, zatim se čuje pesma i svi kreću da plešu. Do kraja godine originalni klip videlo je više od 50 miliona ljudi.

Dok su za twerking i Harlem shake potrebni video-snimci, tu su i drugi trendovi koji koriste fotografije. Najrasprostranjeniji je definitivno Hadokening. Sam trend nastao je 2009. godine u Južnoj Koreji pod imenom Makankosappo, ali se njegova globalna ekspanzija desila tek u martu 2013. godine preko japanskih korisnika Twittera. Trend je tada i dobio svoje novo ime Hadokening po šire poznatim energetskim napadima iz borilačkih igara. Izvođenje je jednostavno, jedna osoba zauzme pozu tipičnu za ki napade iz pomenutih igara, a ostali skoče kao da su pogođeni talasom energije. Nedugo nakon popularizacije hadokeninga osmišljen je i takozvani Vadering, gde umesto energetskog napada akteri simuliraju slavno gušenje Silom iz Star Warsa. Još jedan izvedeni trend je Pottering gde se grupe ljudi slikaju u skoku sa metlama među nogama kako bi, u duhu Harija Potera, ličili na timove koji igraju kvidič.

Ličnosti

Ma koliko da su zabavne životinje ili događaji, ljude najviše zanimaju drugi ljudi, i to najčešće slavni. Pošto su ljudi opsednuti onim što im mediji serviraju, internet je bio ogledalo zapadnih medija i njihove fascinacije raznim ličnostima. Majli Sajrus nije stala kod twerkinga u pomenutom spotu. Usledili su brojni provokativni nastupi, pre svega na dodelama američkih i evropskih MTV nagrada, kao i javna svađa sa starijom koleginicom Šinead O’konor. Nusproizvod pozicioniranja u medijski fokus su brojni memei. Od parodija na spotove We Can’t Stop i Wrecking Ball kao i na njen nastup na VMA do akcije #CureForMiley koja je počela na 4chanu ove jeseni. U pitanju je serija lažnih vesti da pevačica boluje od AIDS-a praćena motivacionim posterima koji joj žele da istraje u borbi sa ovom bolešću kao i člancima koji pozivaju naučnu zajednicu da ulože više napora u potrazi za lekom jer Majli mora da bude spasena.

Dok je Majli Sajrus trenutna kraljica interneta, u prvoj polovini godine to je bila, naravno, Bijonse. Već smo pisali o tome kako je tim slavne pevačice loše reagovao na pojavljivanje „loših” fotografija njenog nastupa na Superbowlu. Dok je u pitanju bio manje-više standardni koncertski nastup, neko je došao na ideju da napravi kompilaciju na kojima Bijonse izgleda ružno ili komično. Umesto da prihvate šalu, predstavnici pevačice su zahtevali od BuzzFeeda da ukloni dotičnu stranicu (goo.gl/SlcFIh). To se pročulo internetom čiji korisnici su odgovorili kao dete od četiri godine kome nešto branite. Najsmešnije fotografije iz pomenute serije dodatno su foto-šopovane da Bijonse liči na nekog od likova iz serijala Dragon Ball, Marvelovu She Hulk, Dr. Zoidberga iz futurame i tako dalje. Ipak, nakon mesec dana većina interesovanja za ovim memeom se ugasila.

Među popularnim memeima tokom 2013. godine našli su se i američki predsednik Obama čija fotografija sa puškom svakih nekoliko nedelja ponovo izroni iz naftalina (kao tokom premijere igre GTA V). Sem toga, Obama je više navrata ismevan u memeima. Početkom godine izazvao je gnev geekova jer je tokom jedne izjave pomešao Star Wars i Star Trek. Krajem godine ismevan je njegov gaf kada je pravio selfi sa danskom premijerkom i britanskim premijerom tokom komemoracije na sahrani Nelsona Mendele. Severnokorejski predsednik Kim Džong Un postao je meta memea nakon posete Denisa Rodmana kao i posle pretnji nuklearnim projektilima. Podsmevanje Džastinu Biberu aktuelno je tokom cele godine, sa povećanom učestalošću kada slavni pevač uradi nešto ekstremno glupo kao „inkognito” šetnja sa gas maskom na licu ili mu se, pak, desi nešto univerzalno smešno kao kada mu je na nemačkoj carini zbog karantinskih propisa oduzet majmun kojeg gaji kao kućnog ljubimca.

Mediji

Sve u medijima je dobro nadahnuće za brojne memee – igre, muzika, knjige, filmovi, TV serije, vesti i tako dalje. Ovde moramo da pomenemo opšteprisutnog Benedikta Kamberbeča koji predstavlja suštu suprotnost Džastinu Biberu – ima ga svuda, ali ga većina ljudi na netu i dalje voli. Ipak, to ne znači da će korisnici raznih društvenih mreža zaobići priliku da se našale na njegov račun, odnosno na račun likova koje tumači u brojnim filmovima ili serijama. Reakcije na TV serije postale su bitan deo internet kulture. Važna dešavanja u serijama kao što su Breaking Bad, Walking Dead ili Game of Thrones moraju da budu kako veličani, tako i ismevani u memeima.

Kreativne parodije popularnih pesama i video-spotova su svake godine izvor dobre zabave. Jedna od najčešćih meta bio je Robin Tik i njegov spot za pesmu Blurred Lines. Takođe, kombinacijom popularnosti glumca Toma Hidelstona koji glumi Lokija u Marvelovim filmovima i pesme Get Lucky Daft Panka nastala je pesma Get Loki kao i spotovi sa fanovima kostimiranim u Avengerse. Iako nije dostigla slavu Gangam Stylea, pesma The Fox norveške grupe Ylvis je tokom jeseni zahvaljujući internetu postala ekstremno popularna. Verovatno najzabavniji trenutak tokom ovog trenda bio je kada je novinar sa sajta ScreenRant zamolio legendarne glumce iz filma Last Vegas da pročitaju tekstove aktuelnih hitova, komični tekst pesme The Fox zapao je slavnom Morganu Frimenu (goo.gl/4fdY9X).

Plejadi ljudi koji su ispali komični u vestima, da bi, zatim, YouTube preplavile auto-tjunovane verzije njihovih intervjua (kao što su Svit Braun i Antoan Dodson) ove godine pridružio se Čarls Remzi iz Klivlenda koji je u svom komšiluku spasao tri otete žene (goo.gl/YtQ8Z5). Auto-tjunovanu pesmu pratila je i serija klasičnih memea sa Čarlsovom fotografijom i citatima iz njegovog slavnog intervjua. Slava određenih ljudi često je ograničena na njihovu zemlju, ali oni postanu globalno poznati zahvaljujući memeima. Manti Te’o je igrač američkog fudbala sa koledža Notr Dam koji je početkom godine dospeo u vesti kada se ispostavilo da devojka sa kojom je imao onlajn vezu zapravo lažni identitet koji je stvorio njegov poznanik iz srednje škole. Sem memea koji ismevaju apsurdnost cele situacije, na kratko vreme bio je popularan i #teoing – postavljanje slika gde muškarci grle ili sede pored nevidljive devojke.

Kada smo kod prevara, krajem aprila u Americi je među mladima bilo ekstremno popularno da „slučajno” pošalju roditeljima tekstualnu poruku: „Jel imaš 2 grama za 40 dolara?” i onda po društvenim mrežama kače slike njihovih besnih odgovora. Ovaj trend počeo je kanadski komičar Nejtan Filder porukom na Tviteru. Na istoj društvenoj mreži, drugi komičar, Peton Osvalt, tokom avgusta je popularizovao pisanje specifičnih poruka koje su zbog dužine morale da se dele u dva tvita. Podelu na dve poruke nije obavljao sistem nego sam Osvalt tako da kada se poruke čitaju same jedna od njih vrlo je uvredljiva. Korisnici Twittera mogli su da tokom 2013. godine posmatraju evoluciju trenda subtweetinga. Praksa pisanja o nekome ili nečemu bez odgovarajućih tagova ili pominjanja osobe je inicijalno bilo interesantno jer su je upražnjavali retki tviteraši na pažljiv način. Danas se sabtviting generalno smatra nepristojnim, pasivno agresivnim ponašanjem.

Ako pratite memee i komične sadržaje u društvenim medijima, mogli ste da se dobro zabavite tokom 2013. godine. Sigurni smo da će i Nova godina obilovati kreativnim modifikacijama medijskog sadržaja koji nas okružuje.

Dragan KOSOVAC

 
Društveni mediji
Šta mislite o ovom tekstu?
Sajtovi sa besplatnim fajl hostingom
PowerPoint alternative
Google Helpouts
Web za decu
WWW vodič
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera