![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| |||||||||||||||||
Google I/O konferencija
Nove Mape, fotografije, Plus, streaming muzike: šta nam sve Google sprema
Imajući u vidu opuštenu korporativnu kulturu Googla, te startap duh odgovoran za inovacije koji vlada među zaposlenima ovog internet giganta, lako je steći utisak da kompanija nema jasan smer. Međutim, iz mora naizgled razuđenih lansiranja proizvoda prethodnih godina, iz naizgled haotične i nejasne strategije, počinje da izranja prava Google agenda, koja nas podseća da je ova kompanija verovatno najjači tehnološki gigant na svetu.
Hardver je nebitan Iako se već dugo očekuje da Google „zagazi” jače na tržište hardvera, to se neće desiti ni ove godine. Google I/O nije bio o novim tabletima, „neksusima” i drugim uređajima. Izostala je najava novog Motorolinog telefona, Samsungovog jedanaestoinčnog tableta, a čak ni Glass nije bio u prvom planu.
Google Plus, Hangout Umesto da najavljuje hardver ili novu verziju Androida, Google se fokusirao na nove proizvode i izmene dizajna koje postepeno uvodi svojim servisima. Google Plus je tako pretrpeo veliku promenu, pa sada, obogaćen sa preko 40 novih opcija, te dizajnom nalik Pinterestu, počinje da se diferencira od Facebooka kao društveni i komunikativni stub svih Google servisa. Google Plus će biti sve integrisaniji u YouTube, Google mape i sve druge servise, a Hangout je napokon dobio aplikacije za Android i iOS koje zaslužuje. Umesto da koristite G+ za chatovanje ili video-pozivanje sada to, napokon, možete preko nove nativne aplikacije. Hangouts se nije raširio samo po mobilnom webu, sada je zamenio i Google Chat u Gmailu, to jest sva komunikacija sjedinjena je kroz ovaj servis. Google Plus svoj snagu nalazi u činjenici da to nije „jedna stanica i društvena mreža”, već i vezivno tkivo društvenog aspekta preko svih Google servisa. Drugi atribut koji G+ čini moćnim su fotografije: Android korisnici čuvaju sve što uslikaju o oblaku, a način na koji se slike pregledaju, dele i obrađuju na Plusu, postao je još lakši. Plus će, nadalje, automatski tagovati vaše slike, a takođe će moći da koristi slike iz vaše biblioteke za Auto Awesome, to jest mogućnost da napravi animirani GIF od sekvenciranih snimaka. Google Plus je sada sposoban da razlikuje lica, te da upari optimalna i nasmejana lica različitih ljudi sa više fotografija, te da napravi jednu najbolju. Moćni algoritam analiziraće vaše albume u potrazi za fotkama sa najviše estetskog smisla (?!), a Auto Enhance brine o uklanjanju bora, pega i drugom „fotošopiranju” lica i tela. S neograničenim prostorom za slike standardne veličine, 15 besplatnih gigabajta za velike fotografije i automatskim uploadovanjem iz telefona, G+ Photos su na korak od postajanja omiljene destinacije za čuvanje slika online. Mape: spektakularnije, društvenije Google Mape su impresivne, ali svako ko ih intenzivno koristi zna da ima prostora za poboljšanja, makar kada su personalizovane sugestije u pitanju. Srećom, vreme je da Google harvestuje moć svog Knowledge Grapha. Nove mape imaju još bolje integrisan Street View. Iako će i dalje postojati kao odvojena instalacija, sada je Google Earth deo iskustva s mapama. Ponuda je još bogatija zahvaljujući boljem i društvenijem načinu da se dele slike vezane za konkretne lokacije sa drugim korisnicima. Google se nada da će biznisi koristiti nove mape više nego ranije, zbog mogućnosti lansiranja promocija i gejmifikacije koja polako dolazi na Mape. Sem što će biti privlačnija za brendove i korisnici će imati priliku da vide preporuke na osnovu onoga što vole, mesta koja su ranije posećivali, te lokacije koje su omiljene među njihovim prijateljima. Google Mape su i udar na GPS uređaje, jer će one sada imati bolju navigaciju, više informacija koje se tiču saobraćaja i eventualnih zastoja na putu. Na osnovu podataka koje Google ima vezano za saobraćaj i grad gde se nalazite, mape će prikazivati najoptimalnije rute koje će vam omogućiti da najbrže stignete do destinacije. Lokacijska svesnost i povezani servisi dobiće na mišićima i zahvaljujući novim API-evima koji pomažu Androidu da brže otkrije lokaciju, te da „oseti” da li ste pešaka, u kolima ili na bicikli. Developeri sada mogu da dodaju i „geo-ograde” u svojim aplikacijama, a prava primena ovih virtuelnih granica videće se kada počnu da izlaze prve takve aplikacije. 20.000.000 pesama Google je na I/O najavio i lansiranje Google Play All Access servisa koji je konkurencija već establiranim igračima kakav je Spotify. All Access trenutno je dostupan u Americi sa planovima da se „uskoro” proširi na Evropu i svet. Sem što ćete moći da uploadujete sopstvenu muziku, All Access omogućava streaming impozantne muzičke biblioteke za koju je Google Play bogatiji. Vaše plejliste i kolekcija automatski se sinhronizuju na svim uređajima uz mogućnost offline slušanja. Play će uskoro biti bogatiji i za brojne radio-stanice generisane od strane korisnika. Nažalost, iOS aplikacija još nije najavljena, ali je sigurno da će se pojaviti sve više third party appova za iPhone i iPad, ako želite da im poverite vaše Google pristupne podatke. I ovde će društveno doći do izražaja, jer će vaše liste i numere koje slušate biti deljive s prijateljima. Gejming kao na iOS-u Na I/O bilo je reči i o gejmingu: uprkos tome što postoje Android telefoni sa moćnijim hardverom od iPhone 5, i dalje je Apple kralj mobilnog gejminga. Mogućnost monetizacije na Androidu je manja, a fragmentiranost platforme pravi probleme za developere i gejmere. Google želi novim API-jem da stane na put ovim problemima. Developeri će sada imati priliku da prave bolji leaderboards i achievements što je stub uspešne kompetitivne igre. Novi API omogućiće igračima da nastave svoju igru na drugom Android uređaju od prethodne snimljene pozicije, kao i napredniji multiplayer. Chrome i Android vladaju Google je iskoristio I/O da se pohvali impresivnom tržišnom penetracijom. U svetu je aktivirano preko 900 miliona Android uređaja, što je za pola milijarde više nego prošle godine. Kompanija priznaje da postoje zemlje gde je prolaznost još niska, te da će s naletom novih jeftinijih uređaja za ta tržišta stepen usvajanja višestruko porasti. Google Play program za učionice, te Chromebookovi koji će biti dostupni školama širom sveta za malo novca, dovešće do većeg stepena usvajanja u zemljama u razvoju. Već sada je učiteljima omogućena kupovina edukativnih aplikacija, tako što se jednom kupovinom one instaliraju na svim uređajima vezanim za konkretnu učionicu. Novina na polju edukacije biće još više, što otkriva Googleovu strategiju „get them while they are young”. I Chrome beleži veliki uspeh: ovaj browser lansiran u vreme žestoke konkurencije polako izlazi kao pobednik iz rata browsera, s impresivnih 750 miliona korisnika. Chrome je lansiran 2008. godine, a tek prošle je prestigao Internet Explorer. Za godinu dana može da se pohvali rastom od 300 miliona korisnika. Najveća novina koju Chrome, „ecosystem-browser” donosi posle I/O su glasovne komande. Kao što „pričate” s svojim Android uređajem, tako ćete moći da dajete upute i Google Chromeu. Baš kao da koristite Glass, rečima „Okay Google” imaćete mogućnost da počnete pitanje. Google će poboljšavati Voice Commands, kako bi što bolje razumeo prirodni govor. Korisnici već sada mogu da pitaju istu stvar na više načina, a da Google zna o čemu se radi. Google glasovne komande, sve bolje na Androidu, sada i za Chrome i naravno uskoro za Glass, pokazuju se kao ozbiljan udarac na Siri. Apple radi dobar posao sa Siri, ali, jednostavno, nije sve u prepoznavanju glasa. Search engine iza Siri i moćni Knowledge Graph već pozicioniraju Google kao budućeg pobednika, iako zakasnelo ulazi u trku glasovnih komandi. Chrome je i stub ChromeOS-a, operativnog sistema Googleovog Chromebook laptopa. Koliko je ovaj uređaj omiljen u Americi pokazuje činjenica da se Samsungov model koji košta 249 dolara najprodavaniji laptop na Amazonu, u vreme pisanja ovog teksta, 199 dana zaredom. Poliranje Ove godine generalni fokus Googlea i glavna tema I/O konferencije je poliranje. Sve je tu, sada je potrebno da postane još bolje – kroz intuitivniji korisnički interfejs i nove načine da se urade kul stvari s podacima koje Google ima o korisnicima. Za developere je važno da će biti i manje glavobolja. Google je ponudio nove načine beta testiranja, te mogućnost da developeri vide kako njihove aplikacije izgledaju na ekranima različitih veličina. Aplikacije optimizovane za Android tablete takođe napokon dolaze. Google Play će tako ponuditi sekciju koja sadrži samo ovakve aplikacije. • • • Zanimljivo je da je na Google I/O bilo malo reči o hardveru, a najviše o onome što Google radi najbolje – web servisima. Tako je u uvodnom govoru izostalo pominjanje Google Glass naočari, koje su još vizionarski eksperiment i koje će tek s drugom ili trećom iteracijom imati smisla za masovni prijem, te Google TV-a, koji se ispostavio kao neuspešan. Verovatno najznačajniji je opšti utisak da mreža koja se plela poslednjih godina sada postaje ozbiljna i dovoljno jaka da dodatno veže postojeće i privuče nove korisnike. Google je fokusiraniji nego ikada na dizajn i korisničko iskustvo, te na oslobađanje punog potencijala za svoje servise. Posle svega, impresivno je kako je ova kompanija uspela da postane toliki gigant, a da ostane sveža i zanimljiva. Ivan VESIĆ |
| |||||||||||||||||||
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |