Revolution: Under Siege: Russian Civil War 1917–1923 | Oktobarska revolucija i posledični građanski rat u Rusiji ostavili su grozan ožiljak na kolektivnom biću svih slovenskih naroda, što igru koja vam omogućava da na virtuelan način prekrojite istoriju automatski stavlja u must have kategoriju za srpske stratege koji vuku stogodišnji grudge prema komunistima. Ako se, pak, grozite ideje da u ulozi Belih stanete na put Crvenim revolucionarima, imaćete priliku da, komandujući komunističkim sprajtovima, proširite požar revolucije.Revolution: Under Siege je „grand” ratna strategija koja, kao i prethodnici od iste firme i istog AGE enginea (Birth of America I i II, American Civil War, Napoleon’s Campaign i Rise of Prussia) donosi uspešnu implementaciju koncepta simultanih poteza. Zadavanje naređenja jedinicama od strane vas i vašeg protivnika i njihovo istovremeno realizovanje nakon „end turn” komande prirodniji su i organskiji od naizmeničnih turnova, i ne pate od loših kompromisa po AI, koji prate „pauzabilne”, realnovremenske ratne igre tipa Napoleon 1813 (SK 11/99). Oklopni vozovi, oklopna kola, tenkovi i avijacija... Novi tipovi jedinica u prvoj AGE igri sa temom rata u 20. veku nemaju drastičan uticaj na građanski rat u Rusiji: em ih ima srazmerno malo, em ne postoje doktrine za njihovu pravilnu upotrebu (blickrig još nije izmišljen). Pešadija, konjica i artiljerija, to veliko trojstvo Napoleonovih ratova, i dalje dominira istočnim bojištem. Velika novost su i multifrakcije, koje na realan način dočaravaju haotično stanje u gigantskoj zemlji sa primitivnim komunikacijama. Tako, na primer, kao Beli imate izbor između Trockijevih i Kolčakovih (sibirskih) Belih: izabrana strana biće saveznik druge (bele), ali bez mogućnosti koordinacije i komunikacije. Dodajte tome i spontane bune seljaka i anarhista koje stvaraju sopstvene mini-frakcije, i dobićete sliku realnog haosa koji je vladao na teritoriji SSSR-a u nastajanju. Pored istorijskih scenarija, igra poseduje i fiktivne, od kojih je najinteresantniji „Drang nach Osten”, koji pretpostavlja da su centralne sile razbile Antantu, dobile Prvi svetski rat i napale Rusiju posle konsolidacije fronta za zapadu. Šta zameramo igri? Pre svega, potpuno neadekvatne tutorijale, koji se ni ne osvrću na bitne segmente igre, čineći ih kriptičnim čak i dugodišnjim uživaocima AGE enginea (na primer, uticaj procenta frakcijske podrške stanovništva na zauzimanje zone i protok zaliha). Detaljno iščitavanje stostranog PDF uputstva kao koncept pripreme za zabavu igranja odavno je passé. Miodrag KUZMANOVIĆ | | |