![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| |||||||||||||||||
Muzika, filmovi i Internet
Kako se industrija zabave snalazi sa novim pravilima koje diktira Internet
Zasad ima više pozitivnih nego negativnih elemenata informacione globalizacije: otvorenost Interneta, dostupnost informacija, jeftin ili besplatan sadržaj, sloboda govora i iznošenja stavova... Međutim, kurs nije zacrtan. Naime, efekata prouzrokovanih Internetom je mnogo, a jedan od njih su potpuno novi poslovni modeli koji su zasnovani na sasvim drugačijem mišljenju i poslovnoj etici. Potrošači su navikli na to da kupuju proizvode po cenama koje su i za više od stotinu procenata više od proizvodnih. S druge strane, na Internetu imamo gomilu besplatnih sajtova preko kojih možemo pretraživati celu svetsku mrežu. Vrhunska usluga za nula valute po izboru! Može se potpuno besplatno pretraživati ne samo Zemlja, već i svemir. Prirodno, tradicionalne kompanije „fizičkog tržišta”, a i one koje pokrivaju virtuelno tržište i koje su najčešće u vlasništvu konzervativnih kapitalističkih privrednika jednostavno ne mogu da u svom umu pronađu frekvenciju novog vremena. Zato objavljuju rat na mnogim frontovima: žele da naplaćuju to što sajtovi koriste „njihov Internet”, da korisnicima u paketima i na kašičicu nude najvažniji izum novog veka posle struje, da spreče ljude da kopiraju ono što su kupili na druge uređaje... Naravno, nema sumnje da se svet promenio, a to zahteva i ogromne promene u sferi industrije zabave. Nova era ne znači da treba ući u haos bezakonja i gaženja autorskih prava, ali, s druge strane, ni RIAA i MPAA (o kojima smo toliko pisali) ne smeju da se ponašaju kao osvetnici iznad zakona. Budućnost muzičke industrije osigurana je na mnogo načina, a sa filmskom su stvari i dalje maglovite. Naravno, to ne znači da će Holivud zbog „zločinačkog ponašanja” četvrtine čovečanstva postati siromašan. Filmovi će biti i sve skuplji i sve revolucionarniji (o istovremenoj lišenosti sadržaja da ne govorimo), tako da kada kažemo da je budućnost bilo koje industrije digitalne zabave neizvesna, mislimo na Business to Consumer (B2C) aspekt, to jest na nedoumice oko toga kako će on izgledati – koji će biti najkorišćeniji kanali prodaje filmova.
Znači, era singla se vratila. Do sada su mnogi kupovali kasete i audio diskove zbog jednog ili dva-tri catchy hita. Sada je konačno omogućena preko potrebna fragmentacija albuma – muzika se kupuje na komad, po ceni od, recimo, 0,99 dolara. To znači da će (najviše ljubitelji mainstream muzike) kupovati samo pesme za koje su videli spotove, i to naročito autora koje inače manje slušaju. Ovo u veoma velikoj meri smanjuje profit koji industrija ostvaruje od pojedinačnih umetnika. Ovakve promene su pozitivne za ljubitelje muzike: konačno mogu da prave kvalitetne kolekcije prema ličnom ukusu, a ne kvantitativne kolekcije. Mogućnost jeftine kupovine pojedinačnih pesama ubija prodaju diskova, kojima je vreme prošlo. Ako neko misli da je industrija u krizi, dovoljno je da upali MTV i mirno spava. Takođe, kroz „360 ugovore” (360 deals) osiguran je novi milionski oblik zarade. Naime, mnogi umetnici (Madona među prvima) prepuštaju logistiku turneja svojim izdavačkim kućama. Masovnost ovakvog dila predstavlja nešto novo: ona omogućava povraćaj gubitaka od pada prodaje diskova. Glavonje nisu zadovoljne, ali su prihvatile realnost i rade na tome da se prilagode na najbolji mogući način. Najveći gubitnici, bar trenutno, mogu biti neafirmisani umetnici, koji se još teže probijaju jer se ide na ukrupnjavanje mainstream scene. Ostaju samo vrhunski producenti, a muzičko stvaralaštvo postaje matematika, čista kombinatorika i reklama. Spas za neafirmisane leži na Internetu i na sajtovima koji tek treba da se probiju kroz firewall mainstreama. Ali, to je neka druga tema... Teza o odnosu muzičke industrije i Interneta kao vesnika onoga što čeka filmsku industriju ne mora da bude tačna. Problem ovakve teorije je to što uzima u obzir samo razliku u velični fajlova, pa analogno tome očekuje sličnu tranziciju nekoliko godina kasnije, kada Internet postane brži. Ovde je problematično to što se ne uzimaju u obzir ključni faktori, a gleda se na tehnički faktor koji će jednog dana biti prevaziđen. (Download DVD, pa i HD filmova već danas mnogima nije problem; u državama s razvijenijim Internetom razvijena je kultura online kupovine, ali tamo gde je Internet još u razvoju i ta kultura je odsutna, pa bi ionako bi bilo malo potrošača.). Treba obratiti pažnju na potpuno druge stvari. Snimanje filma košta milione dolara, ali se mnogi filmovi gledaju samo jednom, a muzika se sluša stalno. Industrija muzike nije nametnula veći kvalitet zapisa, čak je sada u potražnji slabiji, a filmska industrija je napredovala BluRay diskovima. Ipak, postoji nešto što se može i mora uporediti: komponenta koja dopunjuje novčanike industrije, a koja je bazirana na masovnom prisustvu ljudi u bioskopima ili na koncertima. Piraterija utiče na prodaju izdanja, ali ne utiče na posećenost ovih događaja. Godina 2008. bila je čak rekordna godina za bioskope (www.
Postoje i nove ideje da se koliko-toliko nadoknade gubici. Dobar primer je Hulu. Filmska industrija mora da se pomiri sa različitim načinima distribucije i činjenicom da cene mora da padnu. Čelnici Disneya stalno cmizdre zbog piraterije, Netflixa i ostalih faktora umanjenja cena, a zaboravljaju na to da su njihovi diskovi (DVD i BlueRay) ubedljivo najskuplji na tržištu. Naravno, postoje pomaci: muzička industrija dogurala je dalje od filmske, ali daleko od toga da se zaista može govoriti o krizi. Ostaju da se pomenu i igre, čija prodaja stabilno raste, ali kao što u Srbiji ne postoji kultura odlaska u bioskop ili poštovanja posedovanja originala omiljenih filmova ili muzičkih albuma, tako ne postoji ni svest o snazi igračke industrije. Ovde su to još samo „igrice”. Kaže se da prodaja igara utiče i na filmove, jer se igre kupuju, a filmovi se sve češće iznajmljuju (govorimo o razvijenim zemljama, naravno). Ivan VESIĆ |
| |||||||||||||||||||
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |