Oni kojima je PC računar jedini prozor u svet igara, doveka lišeni mogućnosti da se zabavljaju Gran Turismom i Forza Motosportom, u TOCA Race Driveru vide svoju ikonu allaround simulacija vožnji. Serijal koji je imao uspone i padove profilisao se konačno kao pouzdan izvor dobre zabave za sve ljubitelje kvazirealističnih simulacija vožnje. I u trećem delu Codemastersov tim je zadržao isti kurs i dodatno proširio ponudu vozila, staza i režima, koji zajedno čine jednu od najkompletnijih „paket-simulacija” do sada.Krckajući lagano TOCA Race Driver 3, imaćete priliku da se oprobate u 35 disciplina odnosno stotinu autentičnih takmičenja koja su grupisana u šest glavnih kategorija. Na meniju su sva moguća predjela, glavna jela i dezerti – od kartinga, preko SuperTrucksa, NASCAR-a i relija, do šampionata BMW Williams Formule 1 i Indy Cara. Vozni park čini 70 licenciranih modela, a broj isto tako licenciranih staza stigao je do 80. Kao i u prethodnim izdanjima Race Drivera, okosnicu igre čini story režim (World Tour) koji igrača vodi kroz veliki broj trkačkih disciplina, po šemi koju diktira jednostavan scenario (zabavnost ovog režima potiče od stalne promene karaktera trke odnosno vozila i terena po kojem se vozi). U režimu Pro Career ponuđeno je osam glavnih disciplina čija su pravila ispoštovana do detalja, uz fizički model koji je najbliži realnom okruženju (u ovom slučaju dobro poznavanje pravila trke ima veliku važnost). Podešavanje vozila pre trke moguće je u većini režima, ali te sitne prepravke nikada nemaju veći uticaj na ukupne performanse vozila, već služe samo da se vozilo prilagodi određenom stilu vožnje (dopušten je osnovni tweak menjača, pneumatika, kočnica, vešanja i još nekoliko sitnica).  | Ukoliko se igra pod realističnim modelom (Pro Simulation), gorepomenuta podešavanja imaju osetniji impact na ponašanje vozila na stazi, a i mnogo više pažnje treba posvetiti osnovnim pravilima vožnje trkačkog automobila. Realističnost fizičkog modela ne može da se poredi s jednim Richard Burns Rallyjem, ali će jamačno preznojiti i najokorelije kompjuterske vozače – u toj varijanti nema prostora za greške u oštrim krivinama, izletanja sa staze, češanje s drugim učesnicima trke i druge „nestašluke” koje arkadne simulacije uglavnom lako praštaju. Početnicima se svakako savetuje da se ne odriču lako opcije za asistiranu vožnju jer računar u tom slučaju preuzima delimičnu kontrolu nad kočenjem. Upravljanje vozilom na asfaltu nije nimalo problematično kada se uvežbaju osnove, dok u off-road disciplinama situacija nije tako ružičasta. Naime, osećaj za volanom je bitno drugačiji nego u Colin McRae Rallyju jer su automobili toliko lagani da ne prianjaju na podlogu dovoljno da uhvate dobar grip – imaćete utisak da vozite bagi, ali dvostruko brže nego što je predviđeno. Slični problemi nastaju i na asfaltnim trkama kada se nađete van staze (stara boljka Race Drivera – jedan od propusta koji utiče na konačnu ocenu). Zanimljiva su i unapređenja u pogledu promene dinamičkih parametara kao što su temperatura guma, zagrevanje hladnjaka, oštećenja motora usled preforsiranja itd.AI sistem je veoma dobar. Kompjuterski vozači imaju ljudske slabosti tako da nije redak slučaj da protivnik, nakon nekoliko perfektno odvozanih krugova, napravi grešku koja dovodi do nezgode. Grafička podloga je fantastična, teksture su fotorealistične, a poligoni su dobro upakovani tako da ne dolazi do probijanja, preklapanja i sličnih artefakata. Staze su odlično dizajnirane i vizuelno veoma atraktivne, izuzev pozadine kojoj nedostaje više detalja. Animacija je izvanredno glatka, što važi i za iscrtavanje horizonta, a izuzetna pažnja posvećena je i modeliranju vozila koja pod svetlosnim efektima izgledaju tako dobro da kadrovi iz igre liče na renderovan promotivni materijal. Model detekcije oštećenja je još bolji nego u drugom delu igre tako da se na karoseriji mogu videti i sitnija oštećenja, maltene ogrebotine. Osim što izgledaju autentično, oštećenja imaju uticaj na ponašanje vozila i njegove konačne performanse (pri tome, stepen oštećenja vitalnih elemenata vozila nije u korelaciji s obimom limarijskih oštećenja). Zvučna podloga je podjednako impresivna, raznovrsna i uverljiva, a pohvalu zaslužuje i sjajno uobličen korisnički interfejs, jasno koncipirani i pregledno raspoređeni meniji i opcije. Multiplayer podrška je još jedan plus (najviše osam igrača preko Mreže odnosno četiri u split screen režimu). Kao dobro opremljen dragstor, TOCA Race Driver 3 ljubiteljima arkadnih simulacija vožnje nudi sve što im je potrebno na jednom mestu. Uprkos profilu „all in one” koji je lako mogao da naruši ravnotežu igre, izbegnute su veće oscilacije u kvalitetu pojedinih trkačkih disciplina tako da je TRD 3 u celosti zadržao fluidnost i ujednačen feeling. Iako ni u jednoj disciplini nisu dostigli savršenstvo, Codemastersovi programeri zaslužuju aplauz i podršku sa željom da se u narednim izdanjima više pozabave „dubinom” fizičkog modela (upravljivost van asfalta, prenos snage na osovinu, bolja sinhronizacija zvuka, preglednije ekranske komande), budući da je žanrovska širina koju su dostigli više nego zadovoljavajuća. Gradimir JOKSIMOVIĆ | | |