Hrabri vitez se raskomotio u gaćice i u društvu svoje verenice, prelepe princeze, leškari u blizini lokalnog groblja (?!) kada se pojavljuje demon i odnosi princezu u zamak na planini. Vitez navlači oklop, uzima koplje i kreće u borbu. Šta ovu naizgled običnu skrolujuću akcionu platformu izdvaja od drugih? To što se odvija u autentičnom horor okruženju. Kroz more zombija, demona, veštica i karakondžula moraćete da probijete put do odaja u samom vrhu zamka gde se nalazi glavni (i poveći) negativac. Igra je originalna, maštovita i jako teška.Zvanični nastavci Ghouls’n Ghosts (www.romnation.net/srv/roms/23031/mame/ghoulsn-Ghosts-World.html, 1,53 MB) i Super Ghouls’n Ghosts (samo za SNES, www.romnation.net/srv/roms/42879/snes/Super-Ghouls-N-Ghosts-U.html, 656 KB) još su maštovitiji, ali naravno nisu dosegli slavu prvenca. Ipak, prvi deo prvog nivoa je sličan i u nastavcima kao i u originalnoj igri i po tome će ostati upamćen: krećete se kroz groblje preskačući grobove dok crvenooki zombiji izlaze iz zemlje. U pitanju je jedinstveni osećaj koji ne jenjava ni posle 20 godina (igru je na tržište izbacio Capcom još 1985. godine). Ostali nivoi podrazumevaju šetnju ukletim gradom Kamelotom, u drugom delu njegovim ruševinama, zatim skakanje po oblacima koji vas vode do naredne platforme i sve ostalo što jednu igru ovakvog tipa čini posebnom. Svaki nivo donosi različito okruženje i jednog glavonju na kraju. Vitez (zove se Artur) može da sakuplja predmete radi poena koje uglavnom „ispuštaju” neprijatelji, ali i novo oružje. Svako oružje ima svoje karakteristike i grubo se može podeliti na pravolinijsko i lučno. Najbolje su se u oba dela pokazali nožići koje odlikuje velika brzina. S obzirom na to da je ubačena gomila otežavajućih faktora, igra je prilično teška. Naime, pre glavnog negativca morate imati određeno oružje da biste uopšte ušli u poslednju odaju. U protivnom, vraćate se dva nivoa unazad. Naravno, to otkrivate tek kad savladate demone na poslednjem nivou, baš pred ulazak u odaju. To neophodno oružje se ne menja (osim što nije isto u svim nastavcima), ali vam dođe da poludite kad jednom uspete da stignete do pomenutog dela i shvatite da ste nemoćni. Tek s ovim oružjem se možete suočiti sa monstrumom (u drugom delu je to zli bog) i kada ga ubijete – morate preći igru još jednom da bi Artur zagrlio svoju dragu. Prva dva dela su sa arkadnih aparata prebačena na gotovo sve igračke platforme, a postoje igre koje se inspirisane tematikom, na ovaj ili onaj način, oslanjaju na Ghosts’n Goblins. Originalna muzička tema Marka Cookseya za C64 (www.c64.com/detail.php?gameid=1387, 46 KB) jedan je od zaštitnih znakova „debeljkove” izvedbe, ali zbog ograničenja u memoriji nisu prisutni svi nivoi. Na kraju, možete pogledai i kako su „ispale” verzije za Amigu (amigos.amiga.hu/ancientoys/gamefiles/Ghosts_n_Goblins.zip, 423 KB, amigos.amiga.hu/ancientoys/gamefiles/Ghouls_n_Ghosts.zip, 668 KB). Ognjen POPOVIĆ | | |