Kada je menadžersko-upravljački žanr igara u pitanju, slobodno možemo da kažemo da je sve počelo od izgradnje železnice i transporta putnika. Posle nekoliko godina zatišja, na softverskoj sceni pojavilo se nekoliko ostvarenja koja se vraćaju korenima žanra. Railroad Pioneer je plod saradnje renomirane softverske kuće JoWood i prilično aktivnog Encore Softwarea, a pred igrača postavlja zadatak izgradnje železničke imperije u Americi tokom 19. veka.Koncepcijski, Railroad Pioneer više je okrenut strateškom načinu igranja nego klasičnom menadžerskom sistemu „juri za parama i poboljšanjima”. Mod za jednog igrača sadrži istorijski baziranu kampanju, sastavljenu od mršavih deset misija (svaka misija se odigrava u različitoj američkoj državi), a glavni cilj je povezivanje istočne sa zapadnom obalom (kreće se iz Njujorka, a završava se u Kaliforniji). Pored toga, tu je i pet pojedinačnih misija kao i podrška za okršaje više igrača putem Interneta ili LAN okruženja (do četiri igrača). Prvi put u igrama ovog tipa, značajnije mesto zauzima ispitivanje terena koje je od velike važnosti zbog otkrivanja pogodnih ruta za postavljanje šina, ali i pronalaženje resursa. Zbog primenjene modifikovane varijante efekta Fog of War, na početku vidite samo deo mape oko matičnog grada, dok je za otkrivanje ostatka potrebno oformiti istraživačke timove (karavane). Oni standardno sadrže po četiri člana, ali može ih biti i osam ako ekspedicija u svojim redovima ima kuvara. U zavisnosti od iskušenja, timovi će sadržati različite članove koji se biraju između 13 jedinstvenih klasa. Pioneer je vođa ekspedicije i bez njega nije moguće kretanje po neistraženim delovima mape, Trapper eliminiše divlje životinje, Prospector vrši procenu pronađenih resursa, Balooner vodi ekspediciju preko planinskih vrhova u balonu, Gunslinger se razračunava sa banditima, Raftsman prevozi ekspediciju splavom preko reka... Povezivanje i transport dobara među gradovima obavljaju se na manje-više klasičan način (podržano je i definisanje stalnih ruta), sa ograničenjem kod izgradnje šina koje moraju da budu uvek povezane sa već izgrađenim rutama (ne može se graditi u isto vreme na više različitih mesta). Razvoj gradova nije pod direktnim uticajem igrača, ali dosta zavisi od vrste robe koja se dovozi (kukuruz će pospešiti otvaranje pekara, vuna razvoj tekstilne industrije, drvo proizvodnju građevinskog materijala, ugalj tešku industriju...). Svaki grad poseduje sopstvene zahteve za dobrima (koji ne mogu da se menjaju) i, isto tako, specijalne građevine koje se mogu iskoristiti za izgradnju ili izučavanje novih tipova lokomotiva, organizovanje istraživačkih misija itd. Tu su čak 22 industrijske grane i 18 različitih vrsta dobara. Pored toga, tu su 25 vrsta originalnih „parnjača” i 10 tipova vagona da upotpune doživljaj. Vladimir PISODOROV | | |