LAKI PINGVINI<>
042010<><>

Anjuta 2.28

IDE za GNOME

Razvojnih programskih okruženja nikad dosta. Naročito onih prijateljski nastrojenih prema sirotim programerima, koji većinu svog radnog vremena provode gledajući u nekoliko ekrana i koriste uzak skup tastaturnih komandi, pa od impelemtacije okruženja zavisi i dobar deo utiska tokom rada. Kako je GNU/Linux okruženje tradicionalno orijentisano ka kompjuterski naprednijim i iskusnijim korisnicima, prirodno je da je izbor razvojnih okruženja veliki. U sklopu projekta GNOME desktopa nalazi se više nego korektan paket nazvan Anjuta, čija je upotrebljivost na vrlo visokom nivou.

Projekat je dobio ime po autorovoj devojci, ali ipak kao svoj logo ima sliku konja (čudna su razmišljanja indijskih programera). Ako već koristite distribuciju čiji je podrazumevani desktop GNOME, verovatno ste dobili i Anjutu. Ako ne, lako ćete je instalirati iz svog paket-menadžera. Preporučujemo da o istom trošku povučete i paket devhelp koji sadrži opširnu dokumentaciju i brojne tutorijale, naročito korisne ako planirate razvoj grafičkih C/C++ programa. Po startovanju iz sekcije Development u sistemskom meniju dočekaće vas okruženje gde je prva logična stvar otvaranje novog projekta, iako IDE podržava i pisanje nezavisnih fajlova, čisto u službi tekstualnog editora. Što se tiče editovanja, Anjuta nudi dva načina, GtkSourceview i Scintilla, gde je drugi editor nešto bogatiji funkcijama (recimo, pregled se može zumirati kao u web browserima bez prave promene fonta; mogu se otvarati i zatvarati blokovi kôda u vitičastim zagradama i slično).

Anjuta nudi razvoj nekoliko tipova projekata, ali njihova konkretna dostupnost zavisi od instaliranih razvojnih paketa na računaru. Recimo, iako se na listi nalazi mogućnost pravljenja Java projekata preko gjca, nećete moći da je iskoristite sve dok ne instalirate i sam gjc, koji podrazumevano ne dolazi uz većinu distribucija. Pored primarnih C i C++ projekata, tu su pomenuta Java i Python, a Anjuta u prve dve opcije nudi nekolicinu korisnih šablona. Programer tako može pokrenuti projekat GNOME apleta, GTK+ program u C-u ili C++-u, multimedijalnu SDL aplikaciju ili grafički program preko Wx Widgeta, gde će dobiti već popunjen „skelet” bez gubljenja vremena na inicijalizaciju frameworka.

Jedna od osnovnih razlika prostih editora sa sintaksnim bojenjem teksta i pravih razvojnih okruženja jeste i mogućnost debagovanja programa. Anjuta ni na tom polju ne razočarava – moguće je izvršavanje programa u koracima, izvršavanje do određene tačke, praćenje stanja steka i procesorskih registara, kao i svih threadova koje je program pokrenuo. Naposletku, pored buildovanja projekta, Anjuta nudi i instalaciju, čišćenje i pakovanje u tarball, što će programerima znatno olakšati pripremu paketa za distribuciju.

Jedino što bi ljubitelji KDE okruženja mogli zameriti Anjuti jeste odsustvo šablona za projekat baziran na Qt bibliotekama. Zato je sve ostalo na visokom nivou, pa Anjuta, iako možda nije tako pogodna za totalne početnike u C/C++ programiranju, svima ostalima uz malo truda može postati novi programerski najbolji prijatelj.

Ivan TODOROVIĆ

 
SpeedCrunch 0.10.1
Anjuta 2.28
Šta mislite o ovom tekstu?
Kdenlive 0.7.7.1
HandBrake 0.9.4
GNOME 3.0
Scan Tailor 0.9.7.2

Platforma:
GNU/Linux
Licenca:
GNU GPL
Veličina:
2 MB DEB; 5,3 MB na HD-u
Cena:
program je besplatan
Adresa:
anjuta .org
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera