TEST PLAY<>
011998<><>

Riven

Podela kompjuterskih igara na osnovne žanrove nastala je davno (pre petnaest do dvadeset godina) i do danas se praktično nije značajnije menjala. Ogroman broj naslova i različiti načini izvođenja doveli su do dalje diferencijacije unutar samih žanrovskih grupa, tako da se, recimo, u ovom momentu pod arkadama podrazumeva barem desetak tipova igara koje se često pogrešno proglašavaju zasebnim žanrovima (npr. Doomolike igre).

Naravno, ova priča se u potpunosti odnosi i na avanture. Najmlađi članovi velike porodice avanutra su, kako to autor ovog teksta voli da kaže, „logičke avanutre” koje praktično nisu ni postojale sve do onog trenutka kada je anonimna firma „Cyan” u saradnji sa „Broderbund Softwareom” objavila legendarni Myst. Činjenica da je ovo ostvarenje najprodavnije u celokupnoj istoriji kompjuterskih igara može se objasniti na dva načina. Pre svega, bila je to jedna od prvih pravih CD igara koja je za ondašnje pojmove (1994. godina) u svakom pogledu bila revolucionarna (grafika visoke rezolucije, rad u Windows okruženju, filmske sekvence itd.), dok je sa druge strane sama njena koncepcija (avantura bez inventara koju čine brojni logički zadaci) bila toliko originalna i neobična, da su se na nju „primili” i oni ljudi koji do tada nisu odigrali ni jednu jedinu avanturu. Stoga je razumljivo da je nastavak Mysta očekivan sa velikim nestrpljenjem, bez obzira što se u međuvremenu pojavio veliki broj klon igara, od kojih su neke uspele i da prevaziđu svoj uzor. Krajem oktobra prošle godine desilo se ono što su mnogi igrači dugo priželjkivali - Riven: The Sequel to Myst. U prvih sedam dana boravka na tržištu Riven je prodat u preko sto hiljada originalnih kopija, što je izuzetan uspeh ako se ima u vidu da je u pitanju igra koja je namenjena nešto užem krugu ljudi.

Braća Miler, idejni tvorci Mysta i Rivena, naglasili su u jednom intervjuu da Myst zapravo predstavlja prolog za ono što će se kasnije događati u Rivenu. I zaista, radnja ove igre počinje posle trideset tri godine pošto je bezimeni junak pronikao u tajne Mysta i ispunio zadatak koji mu je dao mudrac Atrus. Sada se, međutim, pred njim našao daleko veći izazov: Atrusovu ženu Ketrin kidnapovao je čovek po imenu Gen koji je preuzeo kontrolu nad ostrvskim arhipelagom Riven za koji će se ispostaviti da je na poseban način povezan sa ostrvima Mysta. Naoružan jedino svojim sopstvenim umom, glavni junak će pokušati da pronađe put do mesta na kome je zatočena Ketrin.

Riven se od većine drugih avantura ovog tipa razlikuje po tome što igrač mora rešavati probleme koji se uslovno mogu podeliti na dva nivoa kompleksnosti. Šta to praktično znači? U igri postoje zagonetke lokalnog i opšteg karaktera. Pod problemima lokalnog karaktera podrazumevaju se logičke zavrzlame koje su skoncentrisane na jedan, eventualno dva do tri okolna ekrana, što znači da igrač na licu mesta treba da proceni šta je cilj zadatka i kako se on rešava. Tipični primeri ovakvih problema su razne slagalice, mehanizmi itd. Međutim, specifičnost Rivena su zagonetke opšteg karaktera. Iako u čitavoj igri postoje svega tri takve zagonetke (problem kamenih stubova sa životinjskim siluetama, problem šest mermernih kuglica i problem zlatnih kupola) za njihovo rešavanje potrebno je utrošiti više energije nego na sve ostale logičke zadatke zajedno. Naime, informacije bez kojih se ovi problemi ne mogu rešiti, razasute su na ogromnom prostoru (sva ostrva Rivena), te se od igrača zahteva izuzetna sistematičnost (koncentracija) prilikom prikupljanja istih. Svaki naizgled nebitan zvuk, simbol, boja, senka pravilnog oblika i slično predstavljaju mali deo slagalice koja čini ključ za uspešno igranje. Upravo u tome leži lepota, ali i težina Rivena.

U tehničkom pogledu napravljen je relativno mali iskorak u odnosu na Myst. Prostor kroz koji se igrač kreće ponovo je dočaran uz pomoć „statičnih” slika, što u ovom momentu deluje malo prevaziđeno. Ipak, slike su toliko lepe i realistične (corpus delicti nalazi se na ovoj stranici) da igrač relativno brzo prestaje da obraća pažnju na svojevrsni „slide show” koji se odvija ispred njegovih očiju i lagano postaje „zarobljenik” sveta iz bajke kakav je Riven. Primetili ste sigurno da smo reč „statično” napisali pod znacima navoda. To nije slučajno zato što je veliki broj slika oplemenjen diskretnim animacijama koje još više doprinose realističnosti igre. Tako se, na primer, može uočiti mreškanje površine vode, let insekata, ljuljanje objekata na vetru itd. Pored toga, igra obiluje i klasičnim međuanimacijama od kojih posebno ističemo impresivne scene transporta sa jednog ostrva na drugo. Ni igrački interfejs nije pretrpeo izmene, što svakako zaslužuje kritike jer je on bio jedna od slabijih tačaka Mysta.

Pri kraju vas moramo upozoriti i na jedan bag koji postoji u igri. Primećeno je da se pojedine filmske sekvence ciklično ponavljaju dva ili više puta, i da na jednoj lokaciji postoji prekidač koji se ponaša vrlo čudno - neki put ume korektno da odradi ono zbog čega je napravljen, a neki put odbija svaku saradnju. Rešenje ovih problema leži u „patch” fajlu (verzija 1.02) koji se može naći na oficijelnom Internet sajtu igre (www.riven.com) ili na sajtu firme „Broderbund”. Svakome ko se bude upustio u igranje ove avanture preporučujemo da prvo instalira pomenuti „patch” kako bi izbegao probleme koji se mogu javiti.

Ako postoji pojam „hard-core” kompjuterske igre, onda Riven zaslužuje da ponese taj epitet. Takva igra, razume se, zahteva igrača sličnog kova. Dakle, ukoliko ste odigrali Myst ili neku drugu avanturu istog tipa, i pri tome zaključili da vam se sve to sviđa, nema razloga da oklevate - nabavite Riven i ako se budete dovoljno trudili, on će vam postepeno otkriti svoje čari. Ostalima savetujemo da ne bacaju pare na igru, jer u njoj neće naći ništa više do obične serije lepih slika.

Slobodan MACEDONIĆ

 
Tomb Raider II
Men in Black
Bladerunner
Chessmaster 5500
Combat Chess
The Curse of Monkey Island
Holiday Islands
Actua Soccer 2
Myth: The Fallen Lords
Oddworld: Abe’s Oddysee
Riven
Šta mislite o ovom tekstu?
Sega Rally Championship
Virtua Cop 2
Bug Too!
Zork: Grand Inquisitor
NHL Hockey 98, FIFA 98, NBA Live 98

ŽANR:
logička igra/avantura
PLATFORMA:
P/100, 16 MB RAM-a
MEDIJUM:
5 kompakt diskova

Originalne i prilično teške zagonetke. Grafika i zvučni efekti.
Kretanje kroz prostor. Nepraktičan interfejs.

90

Softver ustupio „NT Soft”
Home / Novi brojArhiva  •  Opisi igaraKorak po korakŠta dalje?NetgamesOpšte teme  •  Svet kompjutera
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opisi igara
Netgames
Opšte teme
Test Fun
Korak po korak
Šta dalje
Svet kompjutera



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera