PD KUTAK
Pencil 0.4.4b
Duško PEJAČKI
1. avgust 2008.

Mislimo da nema boljeg načina da se ovaj tekst započne od citata samog autora programa - „Oduvek sam voleo animaciju. Kao dete pokušavao sam da animiram nešto sa nacrtanim sličicama u notesu, ali rezultati su bili nezadovoljavjući. Danas, kompjuteri mnogo olakšavaju proces animacije. Imao sam sreće da naletim na Pencil Planner Patricka Corrierija, program za testiranje animacije skeniranih sličica. Odlučio sam da ga koristim kao osnovu i unapredim u novi program za vektorsku i bitmap animaciju...” Ukratko, to je bio proces nastanka nove aplikacije koja nam pomaže u animiranju.

Tradicionalna animacija

Pencil nije napravljen da imitira web orijentisane programe za animaciju, kao što je Adobe Flash, gde se animacija vrši tweeningom (program sam deformiše vektor po zadatim ključnim frejmovima), nego se oslanja na provereni princip onion skinninga. To je proces animacije gde animator, dok crta (čitaj: animira), može da vidi nekoliko frejmova animacije unazad i to mu pomaže da samo docrta promene koje slede u narednom frejmu u sekvenci. U tradicionalnoj animaciji, individualni frejmovi filma početno su crtani na papiru od tanke opne luka koji je osvetljivan lampom. Animatori, koji su bili zaduženi za crtanje međuscena, samo su dopunjavali frejmove koji slede, jer su imali osnovu koja se providi preko papira na kom crtaju, da bi na kraju imali što tečnije pokrete. U kompjuterskom softveru ovakav efekat postignut je prikazivanjem frejmova providno i grupno (po principu „jedan preko drugog”). Prvi alat koji je koristio ovakav način rada bio je famozni Deluxe Paint sa računara Amiga, a pamtimo i Disney Animation Studio.

Dokument u Pencilu organizovan je na nivou lejera (slojeva), i tu je: bitmap slika, vektorska slika, zvučni efekat i kamera. Timeline prozor u dnu aplikacije prikazuje lejere na kojima su, po pokretanju aplikacije, odmah postavljeni vektorski i bitmap lejer (u zavisnosti od želje i zahtevnosti animacije možete ih dodati još). Svaki lejer ima traku koja omogućava promenu funkcije lejera preko perioda vremena u Timelineu ili traci koja prikazuje vreme animacije. Funkcija lejera menja se dodavanjem markera na određenom frejmu na vremenskoj traci, koji sa sobom nosi informaciju o ponašanju i prikazu odabranog lejera. Za lejere svaki key-frame je druga slika, dok je kod kamere objekta on samo skup parametara funkcionisanja kamere. Kamera pomaže u definisanju radne površine na kojoj se dešava animacija, jer ona ide u beskonačnost u svim pravcima, a vama će sigurno zatrebati kadridanje po određenim uglovima gde se radnja trenutno dešava. Sve ovo, naravno, možete raditi po svakom key-frameu, gde program sam vrši interpolaciju prelaza, praveći ih „mekšim”, pa samim tim dobijate na dinamici čestim kadriranjem u okviru radne površine.

Od alatki za crtanje, bez kojih nema animacije, imate na raspolaganju one osnovne - tanke olovke, četkice, vektorske olovke, linije, poligone... Naravno, niko vam ne brani da frejmove crtate na papiru, skenirate ih i uvezete u program preko nekog od podržanih formata. Drugi način je da osnovne frejmove crtate u programu u kojem ste navikli, uvezete ih u Pencil i onda dalje animirate po osnovnom frejmu. Podrška za zvuk je bazična. On se dodeljuje zasebnom lejeru sa key-frameom u jednom od podržanih formata. U Windowsu je to WAV, a na Mac platformi podržani su svi formati koje QuickTime može da otvori.

Svoj rad možete snimiti u internom Pencil formatu ili eksportovati kao sekvencu PNG slika, kao Flash filmić ili kao QuickTime video na Macu. Za kraj moramo napomenuti i to da je Pencil opensource program, što znači da je potpuno besplatan za krajnjeg korisnika. Trenutno je aktuelna verzija 0.4.4b, i kao tako mlad projekat nudi mnogo funkcionalnosti.


Potrebno:
Windows XP/Vista, Mac OS X, Linux, Pentium 3 / 550 MHz, 256 MB RAM-a Veličina: 5,3 MB, 12,9 MB na HD-u
Cena:
program je besplatan
Adresa:
www .les -stooges .org /pascal /pencil
PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
MAJ 2025
Microsoft Majorana 1
Kvantna topologija
Topološki kvantni računar otporan je na uticaj kosmičkog zračenja, ali i dalje mora da se ohladi skoro do apsolutne nule...
AMD Ryzen 9 9950X3D
Jedan, da svima vlada
Ako vam je potreban najbrži procesor, i za igranje, i za ozbiljnije zadatke, Ryzen 9 9950X3D nema konkurenciju...
Gigabyte GeForce RTX 5070 Ti Aero OC 16G i GeForce RTX 5070 Ti Gaming OC 16G
I za kreativce, i za igrače
Sasvim sposoban da se nosi sa 4K rezolucijom u svim igrama i pruži sasvim pristojne performanse, dok u 1440p apsolutno blista...
Asus ROG Strix Scar 18 (G835LX)
Fantastična zver i kako je kupiti (3)
Laptop namenjen onima koji „ne žale pare” da imaju ono što je trenutno najbolje i najbrže...
Deset najboljih Microsoft PowerToys alatki
Najbolji od najboljih
PowerToys Run je alatka kojoj treba da se okrenete ukoliko vam sistemska rutina za pretragu ne odgovara...
Apple iPhone 16e
Malo muzike za mnogo para
Problem nije samo cena i slabiji grafički podsistem, već i trajanje baterije...
Cemu 2.6
Wii U emulacija
Cemu omogućava pokretanje i privođenje kraju oko 57 procenata igara „napisanih” za Wii U...
.rs: nove usluge eUprave - novi propisi - najava 5G
Mnogo eNoviteta
U novom esDnevniku roditelji će dobijati notifikacije za ocene i izostanke...
Trgovinski rat Istoka i Zapada
Velika igra, nesagledive posledice
Kao u igri „kukavice”, dve supersile kreću se velikom brzinom jedna prema drugoj, izazivajući drugu da prva skrene...
Blue Prince
Jedinstveni dijamant i jedna od najoriginalnijih igara u poslednjih nekoliko godina...
Tempest Rising
Skupa i ambiciozna fotokopija legendarnog RTS klasika Command & Conquer...
South of Midnight
Magična igra koja izgleda kao živa bajka, animirana u stilu filmskog serijala „Spiderverse”...
© 2025 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama