TRŽIŠTE Prokletstvo (pre)brzog rasta
Naš narod ima izreku „Ko visoko leti, nisko pada”. Za one sa jeftinijim ulaznicama, upravo je scenario niskog pada počeo da nagriza izvestan broj tehnoloških kompanija koje su pandemiju iskoristile kao nikada do tada viđen vetar u svojim jedrima. No, nakon što su talasi pandemije protutnjali kroz planetu, a novi globalni izazovi preuzeli primat, mnoge kompanije koje su beležile fantastičan rezultat tokom ovog perioda demonstriraju jasan i nedvosmislen zaokret. Leto tekuće godine pokazuje da je rast tehnoloških kompanija, uslovljen pandemijom virusa korona, prešao svoju maksimalnu vrednost i počeo da usporava... Povratak u kancelariju (ni)je omiljen svima ![]() Netflix znatno usporava svoj rast, a prelaz izmedu poslednjeg kvartala prošle i prvog kvartala tekuće godine pokazao je i delimičan pad broja korisnika (izvor: Statista) Kada nas je pandemija „oterala” iz kancelarija, pokušavali smo da pronađemo više različitih načina kako bismo ostali povezani sa kolegama i saradnicima. U tome nam je često pomagala aplikacija Zoom, koja je bila (i ostala) jedna od tri najkorišćenije tokom pandemije, barem kada je reč o alatkama za video-konferencije. Iako je kompanija istog naziva postala „jednorog” pre pandemije (2017. godine), pravi rast korisnika desio se upravo uoči pandemije. Sa rastom korisnika, prirodno, dolazi i rast vrednosti kompanije. U aprilu 2019. godine, kompanija Zoom vredela je 16 milijardi američkih dolara. Bilo je to uoči izlaska na berzu. U to vreme, Zoom je imao oko 10 miliona jedinstvenih korisnika u toku dana. Godinu dana kasnije, pandemija je zagospodarila planetom i industrija računara i računarske tehnike ponovo je uzletela. Zaboravljeni rast prodaje računara se, bar na godinu i po dana, vratio u naše živote. Sa njima, rastao je i broj priključaka na internet, kao i njihova protočna moć. Osim trgovaca računarima i opremom, zadovoljno su trljali ruke i telekomunikacioni operateri. Rast je, u sred velikog globalnog izazova, došao kao melem na ranu pomenutim kompanijama. Ipak, relativno mladom „jednorogu” pandemija je donela dvadesetostruko uvećanje korisnika. U maju 2020. godine, broj jedinstvenih korisnika popeo se na 200 miliona. U junu, tačno pre dve godine, Zoom je prijavio i brojku od 300 miliona. Uprkos bezbednosnim izazovima koje je takvo povećanje donelo, kao i izazovima regulacije privatnosti (posebno veze ove kompanije sa Facebookom), Zoom je uspevao da održava odlične rezultate i tokom prošle godine. Zaokružujući 2021. godinu, Zoom je prihodovao četiri milijarde američkih dolara, 53 odsto više nego godinu dana ranije. Osim rasta sa individualnim korisnicima, Zoom je uspeo da privuče i neverovatan broj poslovnih korisnika, među kojima se izdvaja oko 191 hiljadu kompanija-korisnika (zabeleženo u februaru 2022). Za vreme pandemije, Zoom je beležio vrednost svoje tržišne kapitalizacije od 100 milijardi američkih dolara. Ipak, globalno stavljanje pandemije u drugi plan, izazvano kombinacijom geopolitičkih izazova u Ukrajini i poremećenim lancima dobavljača, kao i globalni povratak u kancelarije, pokazali su da je neverovatan rast kompanije Zoom, ipak, bio kratkoročan. Poslednji finansijski podaci pokazuju da je prihod u poslednjem kvartalu skočio za oko 22 odsto u odnosu na isti period prošle godine, što, svakako, govori o usporenju u odnosu na 35 odsto rasta u prethodnom kvartalu. Procene godišnjeg prihoda, nastale na osnovu poslednjeg kvartala, ukazuju na to da Zoom neće uspeti da poraste u skladu sa analitikom iz prošle godine. Za posledicu je ovo imalo pad vrednosti deonica za gotovo 13 odsto. Od najviše vrednosti svoje tržišne kapitalizacije od 159 milijardi dolara u oktobru 2020. godine, kompanija Zoom do danas je izgubila više od tri četvrtine ove vrednosti. Izvršni direktor kompanije, Erik Juan (Eric Yuan), izjavio je kako rezultati ukazuju na put kojim Zoom treba da se kreće u narednom periodu. Spinujući relativno neubedljive rezultate svoje platforme, Juan je istakao kako će se kompanija u bliskoj budućnosti fokusirati na koncept hibridnog rada, odnosno, na poslovne korisnike, čiji broj još uvek raste. „Lakše je osvojiti titulu, nego je odbraniti” Koliko ste puta samo čuli ovu poznatu sportsku floskulu? Utisak je da se svake godine ona pojavi u završnicama svih velikih takmičenja u sportu. Sport je savršen za posmatranje i analizu. Igrači su često na terenu, imaju veliki broj susreta i količina podataka koja se sakuplja o svakom pasu, šutu i drugim parametrima je neverovatna. No, današnji sport je, kažemo, biznis. Velike investicije su u sportu veće nego ikada. Ako često koristimo poslovne izraze u sportu, mogu li se, efektivno, koristiti sportski izrazi u biznisu? Netflix je godinu za nama završio trijumfalno. Sa preko 222 miliona korisnika, ova američka kompanija bila je okićena velom slave. Pandemijski uticaj se i te kako osetio. Sa češćim boravkom „kod kuće”, mnogi su poželeli da imaju pristup kvalitetnim sadržajima serija i filmova. Produkcija kompanije Netflix bila je na visini zadatka. „Stranger Things” je odigrao svoju ulogu pre pandemije. „Squid Game” je, pak, bio savršen proizvod za vreme pandemije. Samo ova serija uspela je u tome da je vidi preko 142 miliona gledalaca tokom pandemije. Korejski hit je Netflixu doneo krunu, korisnike i stavio ih u najbolju poziciju pred period trenutne globalne geopolitičke krize. No, dok je Netflix radio na pripremama serija koje će ponoviti ili uvećati uspehe prethodnika, bilo novim sezonama serija „Stranger things” i „Ozark”, bilo novim naslovima u žanru komedija, konkurencija nije mirovala. HBO se fokusirao na ponudu širom planete i svoje servise zaveo pod proizvod Max, značajno investirajući u kratke, ali kvalitetne sadržaje za odabranu publiku, ali i u blokbaster u vidu dugoočekivanog nastavka najpoznatije njujorške ženske četvorke (umanjene za jedan deo slagalice). Prošlu godinu, HBO je završio sa oko 75 miliona korisnika. Sa druge strane, Amazon Prime je u toku pandemije porastao za oko 50 miliona korisnika. No, poznato je da Prime nije samo servis za striming, već i sistem za besplatnu dostavu. Ipak, jasno je da su svi servisi znatno porasli za vreme pandemije. Sportskim rečnikom, pojačali su se na svim pozicijama. U tekuću godinu svi ulaze jači i spremniji. Ovo se posebno odnosi na Disney+, koji je krajem prošle godine imao oko 118 miliona korisnika, dok ove godine, u drugom kvartalu, prijavljuje 137 miliona. Svi rastu, osim Netflixa. Prvi kvartal tekuće godine otkrio je izazove ove kompanije. Netflix je izjavio kako će u prva tri meseca 2022. godine broju svojih korisnika dodati „svega” 2,5 miliona korisnika. Ovo je oko tri i po puta manje dodatih korisnika nego u poslednjem kvartalu prošle godine. U izjavama koje se mogu pronaći, Netflix se uglavnom poziva na rast konkurenata kao razlog sopstvenog usporenja. Ipak, globalno prisustvo kompanije se, u uslovima planetarnih izazova sa ratom i njegovim ekonomskim posledicama, pokazuje izuzetno teškim. Uprkos povećanju cene u svojim stožernim utvrđenjima SAD i Kanadi, Netflix gubi znatnu vrednost kroz jačanje dolara. Kako svoje usluge prodaje na lokalnim tržištima, u lokalnim valutama, nominalno nevezano za kretanje kursa dolara, Netflix će van severnoameričkog kontinenta izgubiti preko jedne milijarde dolara. Dodatno, veliki broj korisnika napušta Netflix u potpunosti. Prema poslednjim podacima, udeo korisnika koji su proveli više od tri godine na platformi u broju onih koji su napustili platformu je čak 13 odsto. Gubitak od oko miliona korisnika u Rusiji, iz koje je Netflix „odlučio” da ode, nimalo nije pomogao. Stotine hiljada korisnika u Ukrajini, takođe, nisu u mogućnosti da koriste ovaj servis i povlače svoje naloge. Priterana uza zid, kompanija je primorana da preduzme nekoliko teških koraka. Za početak, pokušaće da reši večiti izazov striming servisa sa „deljenjem šifre” za pristup, kojim će „uhvatiti” korisnike koji svoje naloge dele sa porodicom i prijateljima. Međutim, Netflix ne namerava da „uhvaćene” otera sa svojih servisa. Naprotiv. Plan je da se porodica i prijatelji koji koriste njihove naloge prebace na nove, jeftinije naloge koji imaju oglase u okviru platforme, slično servisima kao što je Hulu. Na ovaj način, Netflix želi da suštinski ne izgubi prevelik broj korisnika, a da svom portfelju, zapravo, doda nemali broj „novih” korisnika. Za početak, ovakav vid ponude će se testirati u Južnoj Americi; Čile, Peru i Kostarika su prve „na udaru”. • • • Leto tekuće godine pokazuje da je rast tehnoloških kompanija, uslovljen pandemijom, prešao svoju maksimalnu vrednost i počeo da usporava. Usled pomenutih izazova sa kojima se suočava, Netflix je otpustio oko 150 radnika. Među njima, najviše je regrutera, scenarista, koordinatora i operatera u studijskom radu. Iz navedenog se može zaključiti da je kompanija odlučila da vlasnicima svojih deonica pruži bolju profitabilnost i značajniji rast. Rast je ključan i u kompaniji Meta (Facebook). Kako stvari stoje, od maja je na snazi „zabrana zapošljavanja” i u inženjering timovima ove kompanije. Kako stvari stoje, ovo nije zabrana koja se odnosi samo na medior inženjere, već i na mnoge seniore, a jedino zabrane nema u oblasti mašinskog učenja, gde se osobe sa visokim senioritetom i dalje uveliko traže. Očekuje se da će ova situacija trajati bar do kraja tekuće godine. Nije jednostavno ni u kompaniji Twitter. Nakon promene vlasništva, još mnogo toga je ostalo za urediti, reklo bi se. I kod njih je, od polovine prošlog meseca, na snazi zabrana zapošljavanja. Ne očekuju se otpuštanja u kompaniji, ali se i popunjavanje odlazećih inženjera odlaže do daljeg. Usporavanje zapošljavanja je najavljeno u velikom broju kompanija. Interesantno je da je među njima i Coinbase, poznata kompanija za razmenu kriptovaluta. Ovakva situacija u ovako poznatim kompanijama usloviće znatan rast u startap kompanijama, kojima će jako „prijati” talenat iz velikih tehnoloških konkurenata. Dodatno, industrija razvoja softvera, koja nije na berzi i koja ima privatne investitore, takođe će u narednom periodu videti rast. Pred nama je bar godinu dana interesantnih migracija u svetu softvera. Kompenzacije će, verovatno, usporiti rast krajem godine, kada se očekuje konsolidacija globalnih tržišta. Do tada, tehnološke kompanije biće u stalnom raftingu. Vreme lagane plovidbe je, očigledno, za nama.
|
||||||||||
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Microsoft Majorana 1 Kvantna topologija Topološki kvantni računar otporan je na uticaj kosmičkog zračenja, ali i dalje mora da se ohladi skoro do apsolutne nule... AMD Ryzen 9 9950X3D Jedan, da svima vlada Ako vam je potreban najbrži procesor, i za igranje, i za ozbiljnije zadatke, Ryzen 9 9950X3D nema konkurenciju... Gigabyte GeForce RTX 5070 Ti Aero OC 16G i GeForce RTX 5070 Ti Gaming OC 16G I za kreativce, i za igrače Sasvim sposoban da se nosi sa 4K rezolucijom u svim igrama i pruži sasvim pristojne performanse, dok u 1440p apsolutno blista... Asus ROG Strix Scar 18 (G835LX) Fantastična zver i kako je kupiti (3) Laptop namenjen onima koji „ne žale pare” da imaju ono što je trenutno najbolje i najbrže... Deset najboljih Microsoft PowerToys alatki Najbolji od najboljih PowerToys Run je alatka kojoj treba da se okrenete ukoliko vam sistemska rutina za pretragu ne odgovara... Apple iPhone 16e Malo muzike za mnogo para Problem nije samo cena i slabiji grafički podsistem, već i trajanje baterije... Cemu 2.6 Wii U emulacija Cemu omogućava pokretanje i privođenje kraju oko 57 procenata igara „napisanih” za Wii U... .rs: nove usluge eUprave - novi propisi - najava 5G Mnogo eNoviteta U novom esDnevniku roditelji će dobijati notifikacije za ocene i izostanke... Trgovinski rat Istoka i Zapada Velika igra, nesagledive posledice Kao u igri „kukavice”, dve supersile kreću se velikom brzinom jedna prema drugoj, izazivajući drugu da prva skrene... South of Midnight Magična igra koja izgleda kao živa bajka, animirana u stilu filmskog serijala „Spiderverse”... |
||||||||||