TEST PLAY
>OBSERVER_
Aleksandar DINIĆ
1. septembar 2017.

Poljski Bloober Team široj igračkoj populaciji postao je poznat onomad po svojoj horor-šetalici sumnjivog kvaliteta, Layers of Fear. Rešeni da koncept ograničenog tumaranja unutar prilično limitiranog i kompaktnog prostora ne završe samo igrom u viktorijanskom miljeu, gotovo preslikana struktura se nalazi i u njihovom novom naslovu Observer.

Distopijska horor-šetalica koja se oslanja na slavni film „Blade Runner”.

Već letimičan pogled igrača-namernika na ovu igru će verovatno momentalno aktivirati lampicu koja je zadužena za registrovanje pojmova kao što su „sajber-pank”, „distopija”, „neonski grad” i, naravno, „Blejdraner”. Taj filmski klasik u kontekstu dizajna igre ne predstavlja samo puki stilski oslonac, već gotovo prenaglašeni vizuelni (i u svakom drugom smislu) templejt na kojem počiva Observer. Uvodni tekst koji objašnjava postavku igre izveden je identično onome iz hita Ridija Skota (naročito obratite pažnju na njegovu završnicu). Retro-tehnologija dve ’iljade i devetnaeste kojom ste okruženi sa svih strana, kiša, mrak, intenzivno neonsko okruženje futurističkog Krakova i činjenica da ste u ulozi neo noir detektiva od kojeg svi zaziru, samo su sporedni momenti u poređenju sa hajlajtom igre.

Ukoliko niste pratili razvoj ove igre na Steamu proteklih nekoliko meseci, već u uvodnom segmentu, kada budete pozvali svoj elektronski tefter, saznaćete šta je glavna spona između „Blade Runnera” i Aporie. Ako vam se lice junaka učini poznatim, znajte da vas oči ne varaju. Blooberovci su angažovali glumačku legendu Rutgera Hauera glavom i bradom, glumca koji je svoju najzapaženiju ulogu ostvario upravo u „Blade Runneru” još daleke 1982. godine, u besmrtnoj ulozi Roja Betija, vođe odmetnute grupe replikanata. Paralele sa svetom filma ovde ne prestaju, jer igra u više navrata, zahvaljujući teskobi i klaustrofobiji kojom odiše, kao i teškoj kišurini koja stalno lije, neodoljivo podseća i na film „Split Second” iz 1992. godine, čija je glavna zvezda takođe, gle čuda, upravo pomenuti plavooki holandski glumac.

Vodite specijalnog detektiva obučenog da hakuje i upada u snove (i košmare) potencijalnih prestupnika u potrazi za tragovima koji će mu pomoći u istrazi tekućih zločina.

Radnja Observera smeštena je, kao što rekosmo, u futuristički Krakov, koji se, nalik ostatku nacije, oporavlja nakon velikog incidenta pod nazivom Nanophage, koji je u jednom momentu zbrisao ogroman deo populacije ljudi prikopčanih na svoje virtuelne mašine za beg iz sumorne svakodnevice. Ovo je, ispostaviće se, bila samo uvertira finalnom ratu između Istoka i Zapada, iz čijeg pepela se uzdigla svemoćna kompanija Chiron, rešena da omamljeno stanovništvo drži što duže u takvom stanju novim mehanizmima virtuelne zavisnosti. Igrač je u ulozi Dena Lazarskog, korporacijskog detektiva i istražitelja, naslovnog Observera, specijalno obučenog da hakuje i upada u snove (i košmare) potencijalnih prestupnika u potrazi za tragovima koji će pomoći u istrazi tekućih zločina. Zaplet počinje kada Den počne da istražuje nestanak svog sina, čiji se navodni leš pojavio u jednoj od sumnjivih i nezdravih gradskih četvrti, vodeći glavnog junaka u posetu skučenim, prenaseljenim mračnim zgradama, hodnicima i sporadičnim, ograničenim eksterijerima.

Ako ste igrali Layers of Fear, onda znate da je ovako nadugačko i naširoko opisivanje konteksta i okruženja Observera tu jer, iz ugla samog gameplaya, igra zapravo i nema mnogo toga da ponudi. Monotono kretanje od vrata do vrata, razgovor sa sumnjivim stanarima različitih profila i karaktera preko video-interfona, istraživanje pojedinih lokacija i „upadi” u likove zakačene za uređaje virtuelne realnosti, neprekidno se smenjuju i ne pružaju mnogo raznovrsnosti kada je sadržaj u pitanju. „Pajanje” lokacija i prikupljanje tragova za dalji napredak (ili otvaranje sporednih objektiva) obogaćeno je interesantnim korišćenjem EM-vizira (koji ističe električne uređaje i predmete sa kojima je moguća interakcija), odnosno BIO-vizira koji ističe biološke tragove na mestima zločina (rasuta krv, rane i povrede na žrtvama, DNK otisci i tragovi i slično). Jednom kada uhakujete nesrećnike na koje ćete nailaziti, igra vas prebacuje u intenzivne vizuelne tripove dotičnog „domaćina”, sa okruženjem koje se često burno transformiše i menja, otežavajući vam zadatak izlaženja iz njega.

Glavnog lika tumači Rutger Hauer glavom i bradom, glumačka legenda najpoznatija po besmrtnoj ulozi Roja Betija u „Blade Runneru”.

Nažalost, repetitivni dizajn, i to što igra ima malo toga da ponudi, nisu najveći problemi sa kojima se Observer susreće, bar u ovoj početnoj fazi. Igra ima veliki broj bagova i propusta, a autori se nezainteresovano odnose prema njima. Neobjašnjivo pucanje i nestajanje zvuka nakon uvodnog titla igre, bagovit sistem checkpointa koji je uspeo da zaglavi pojedine igrače, clipping i ispadanje iz igrinog sveta, grafički gličevi koji zamućuju pokupljene predmete (onemogućavajući da budu ispitani), nasumično i uporno odbijanje igre da prepozna tastere za pojedine obavezne radnje i postupke, šturo odrađen sajt igre koji je još uvek u fazi najave, dugo nakon njenog izlaska... Enough is enough!

Loš ukus koji igra ostavlja u ustima donekle je anuliran očekivanim kvalitetima koje Observer donosi, pre svega po pitanju izvrsne grafičke prezentacije koja verno dočarava tešku, mračnu i teskobnu atmosferu, uz gomilu sjajno implementiranih vizuelnih efekata (razni artefakti, zamućenja i zamrljenja, vizuelni gličevi koji stvaraju utisak da igru gledate na izlizanoj VHS traci i slično). Vremešni gospodin Hauer zvuči umorno, nezainteresovano i mnogobrojne linije teksta gotovo da amaterski otaljava, ali, sa druge strane, to je možda i namerno tako, s obzirom na to da predstavlja matorog i umornog detektiva budućnosti koji je mnogo toga prevalio preko glave.

Čak i kada se bagovi budu sredili i igra bude u upotrebljivom stanju, posvetiće joj se samo retki pojedinci koji će je igrati tek nekoliko sati dnevno u zamračenim sobama sa obaveznim slušalicama na ušima. Do tada, Observera najbolje opisuje citat jednog od mnogobrojnih razočaranih kupaca igre: „My money is lost... like tears... in rain”.


Platforma:
PC, OS X, Xbox One, Playstation 4, Linux
Potrebno:
Intel Core i3-2130 3.4 GHz/APU A10-6700 Quad Core, 8 GB RAM-a, NVidia GeForce GTX 660/AMD Radeon R9 270
Poželjno:
Intel Core i7-860 Quad 2.8 GHz/AMD FX-8120, 8 GB RAM, NVidia GeForce GTX 770/AMD Radeon R9 280X
Veličina:
9 GB
Adresa:
observer -game .com
60
PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
MAJ 2025
Microsoft Majorana 1
Kvantna topologija
Topološki kvantni računar otporan je na uticaj kosmičkog zračenja, ali i dalje mora da se ohladi skoro do apsolutne nule...
AMD Ryzen 9 9950X3D
Jedan, da svima vlada
Ako vam je potreban najbrži procesor, i za igranje, i za ozbiljnije zadatke, Ryzen 9 9950X3D nema konkurenciju...
Gigabyte GeForce RTX 5070 Ti Aero OC 16G i GeForce RTX 5070 Ti Gaming OC 16G
I za kreativce, i za igrače
Sasvim sposoban da se nosi sa 4K rezolucijom u svim igrama i pruži sasvim pristojne performanse, dok u 1440p apsolutno blista...
Asus ROG Strix Scar 18 (G835LX)
Fantastična zver i kako je kupiti (3)
Laptop namenjen onima koji „ne žale pare” da imaju ono što je trenutno najbolje i najbrže...
Deset najboljih Microsoft PowerToys alatki
Najbolji od najboljih
PowerToys Run je alatka kojoj treba da se okrenete ukoliko vam sistemska rutina za pretragu ne odgovara...
Apple iPhone 16e
Malo muzike za mnogo para
Problem nije samo cena i slabiji grafički podsistem, već i trajanje baterije...
Cemu 2.6
Wii U emulacija
Cemu omogućava pokretanje i privođenje kraju oko 57 procenata igara „napisanih” za Wii U...
.rs: nove usluge eUprave - novi propisi - najava 5G
Mnogo eNoviteta
U novom esDnevniku roditelji će dobijati notifikacije za ocene i izostanke...
Trgovinski rat Istoka i Zapada
Velika igra, nesagledive posledice
Kao u igri „kukavice”, dve supersile kreću se velikom brzinom jedna prema drugoj, izazivajući drugu da prva skrene...
Blue Prince
Jedinstveni dijamant i jedna od najoriginalnijih igara u poslednjih nekoliko godina...
Tempest Rising
Skupa i ambiciozna fotokopija legendarnog RTS klasika Command & Conquer...
South of Midnight
Magična igra koja izgleda kao živa bajka, animirana u stilu filmskog serijala „Spiderverse”...
© 2025 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama