TEST PLAY
Dust: An Elysian Tail
Aleksandar ĐURIĆ
1. jul 2013.

Dust je 2D tabačina koja mnoge stvari radi dobro, ali ni na jednom polju nije veličanstvena. Borba je dobra, priča je solidna, ali nijedan aspekt igre nas nije oduševio, što ne znači da na trenutke nije veoma zabavna...

Igra suprotnosti.

U pitanju je port ostvarenje Humble Heartsa, koje se pre skoro godinu dana pojavilo na Xboxu. Humble Hearts čini Din Dodril, umetnik koji je obavio maltene sav posao oko izrade Dusta, što je impresivno, pošto igra deluje veoma profesionalno. Doduše, nekoliko ljudi mu je pomagalo, uglavnom prilikom rada na zvuku i priči, ali odokativno 90 odsto posla obavio je sam. Great success.

U najvećoj meri, Dust se zasniva na borbi, mada je velika pažnja posvećena i priči, a tu su i blagi platformski, rolplej i Zelda elementi.

Iako je tehnički dobar, gejmplej u celini odiše monotonijom.

Radnja prati naslovnog Dasta, ratnika s amnezijom koji mora da spase svet od rasističkog, ali moćnog generala Gaja, koji želi da istrebi rasu Moonbloodsa. Dastu u tome pomažu comic relief sidekick Fidžet (fidgeting je na engleskom ono što radi osoba koja ne može da miruje), kao i drevni, mudri mač koji govori.

Kao što smo rekli, okosnica igre je borba. Ona je u redu - animacija jetečna, detekcija udaraca odlična, a isto važi i za osećaj prilikom zarivanja sečiva u meso - udarci svakako imaju težinu.

Nema dovoljno različitih vrsta protivnika.

Međutim, problem je u tome što borba nije dovoljno raznovrsna. Iako vam je, po običaju, na raspolaganju nekoliko komboa, u praksi koristite samo dva-tri poteza - ostali su nepotrebni i čine vas ranjivim. Takođe, nema dovoljno različitih vrsta protivnika. Načelno, stalno nailazite na drugačije neprijatelje, samo što se oni uglavnom jedino razlikuju po izgledu. Sem toga, često ste prinuđeni na to da se vraćate putem kojim ste došli, na kojem su se protivnici u međuvremenu respawnovali. Nama je dosadilo i mlaćenje istih neprijatelja na novim mestima, a kamoli ponovno čišćenje već očišćenih nivoa.

Još jedna mana je to što ne možete da vezujete komboe - posle svakog poteza, na sekundu gubite kontrolu nad Dastom, što u izvesnoj meri narušava dinamiku akcije. Bilo bi mnogo bolje kada bi istog trenutka mogli da zadate novi udarac.

Ostali elementi gejmpleja donekle ublažavaju monotoniju borbe. Najizraženije je standardno napravljeno platformisanje, kao i rolplej deo u vidu rudimentarnog budženja Dasta, koji napreduje po nivoima a opremate ga različitim naoružanjem i opremom. Tu su i sporedni questovi, najčešće FedEx tipa („Donesi četiri stopala trola i tri lobanje zombija”). Sem toga, Dast tokom igre stiče nove sposobnosti u stilu Zelda igara koje mu otvaraju put ka posebno vrednom lootu na već posećenim lokacijama. Na kraju, postoje i bossovi.

Uprkos tome što ima nekoliko zaista originalnih, upečatljivih izazova, voleli bismo da su i ti sporedni sadržaji raznovrsniji - da ima više zagonetaka, da je platformisanje originalnije, da zeldoliko vraćanje na već posećene lokacije nije opciono, da bossovi nisu samo poboljšane verzije običnih protivnika sa novim napadima i više zdravlja... Ovako, iako je tehnički dobar, gejmplej u celini odiše monotonijom.

Priča je takođe imala dosta potencijala, ali ipak nije nešto što ostavlja bez daha. Dobre strane - ima glavu i rep, poentu i smisao (u njenoj srži su motiv iskupljenja i kritika rasizma); dijalozi su, logično, napisani na dobrom engleskom, a povremeno su i duhoviti; glasovna gluma postoji i uglavnom je dobra; nema previše fillera; u retkim trenucima ima zanimljive filozofije. Zbog navedenih pluseva, povremeno uspeva da zaintrigira.

Što se loših strana zapleta tiče, Dust je pre svega veoma predvidljiva priča. Već pri početku znate šta će se dalje dešavati. Kada se veliko „otkrovenje” konačno desi, potpuno je antiklimaktično.

Sem toga, teme kojima se bavi Dust obrađuje na prežvakan način. Da je moguće da napravite originalan i megazanimljiv film na temu rasizma, nedavno je dokazao Kventin Tarantino, kada je snimio „Djanga”. Dust je sušta suprotnost tome.

U globalu, nismo zadovoljni ni likovima. Sporedni su u redu, ali glavni negativac je morao da bude razrađeniji. Slično važi i za Dasta - nedostaje mu neka karakterna crta koja bi ga učinila zanimljivijim (a ni glas mu nije dovoljno „ratnički”).

Na kraju, imamo zamerke i na prezentaciju. Kada ih ima, međuanimacije su odlične - baš imate utisak da gledate profesionalni anime (režija i atmosfera su u tom fazonu). Problem je u tome što ih ima veoma malo - 95 odsto naracije prikazano je kroz dijalog, tokom kojih vidite samo animirane, uvećane portrete likova koji u tom trenutku govore. Međuanimacije su, naravno, neizmerno interesantnije.

Očigledno, Dust je igra suprotnosti - skoro svaki njegov dobar element ima protivtežu u vidu loše urađenog dela igre. Na kraju, kad se sve oduzme i sabere, dobija se naslov koji ćemo prvenstveno da pamtimo po zanimljivoj atmosferi. Ako ga preskočite, nećete mnogo da pogrešite, mada ga u svakom slučaju preporučujemo igračima željnim tabanja, posebno u manjim dozama.


Crtani film
Vizuelni stil je verovatno najupečatljiviji deo igre. Din Dodril je pre svega ilustrator (prethodno je radio na Jazzu Jackrabbitu 2), tako da je pre izrade igre nameravao da napravi animirani film „Elysian Tail”. Umesto toga, dobili smo igru koja izgleda kao Diznijev crtani film – skoro svi likovi su zečevi, a podnaslov igre je aluzija na poznati crtani film „An American Tail”. S druge strane, iako nije 18+, priča je mnogo mračnija i više podseća na anime, pošto nije mračna u over the top „pokažimo što više krvi!” stilu. Zbog svega toga, igra ima zanimljivu atmosferu.
Platforma:
PC, Xbox 360
Potrebno:
Core 2 Duo / 2,8 GHz, 1 GB RAM-a, DirectX 10, Shader Model 3
Poželjno:
2 GB RAM-a, GeForce 9600 GT ili Radeon HD 5000+
Veličina:
1,5 GB
Adresa:
www .microsoft .com /games
70
PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
MAJ 2025
Microsoft Majorana 1
Kvantna topologija
Topološki kvantni računar otporan je na uticaj kosmičkog zračenja, ali i dalje mora da se ohladi skoro do apsolutne nule...
AMD Ryzen 9 9950X3D
Jedan, da svima vlada
Ako vam je potreban najbrži procesor, i za igranje, i za ozbiljnije zadatke, Ryzen 9 9950X3D nema konkurenciju...
Gigabyte GeForce RTX 5070 Ti Aero OC 16G i GeForce RTX 5070 Ti Gaming OC 16G
I za kreativce, i za igrače
Sasvim sposoban da se nosi sa 4K rezolucijom u svim igrama i pruži sasvim pristojne performanse, dok u 1440p apsolutno blista...
Asus ROG Strix Scar 18 (G835LX)
Fantastična zver i kako je kupiti (3)
Laptop namenjen onima koji „ne žale pare” da imaju ono što je trenutno najbolje i najbrže...
Deset najboljih Microsoft PowerToys alatki
Najbolji od najboljih
PowerToys Run je alatka kojoj treba da se okrenete ukoliko vam sistemska rutina za pretragu ne odgovara...
Apple iPhone 16e
Malo muzike za mnogo para
Problem nije samo cena i slabiji grafički podsistem, već i trajanje baterije...
Cemu 2.6
Wii U emulacija
Cemu omogućava pokretanje i privođenje kraju oko 57 procenata igara „napisanih” za Wii U...
.rs: nove usluge eUprave - novi propisi - najava 5G
Mnogo eNoviteta
U novom esDnevniku roditelji će dobijati notifikacije za ocene i izostanke...
Trgovinski rat Istoka i Zapada
Velika igra, nesagledive posledice
Kao u igri „kukavice”, dve supersile kreću se velikom brzinom jedna prema drugoj, izazivajući drugu da prva skrene...
Blue Prince
Jedinstveni dijamant i jedna od najoriginalnijih igara u poslednjih nekoliko godina...
Tempest Rising
Skupa i ambiciozna fotokopija legendarnog RTS klasika Command & Conquer...
South of Midnight
Magična igra koja izgleda kao živa bajka, animirana u stilu filmskog serijala „Spiderverse”...
© 2025 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama