Botanicula | | Pavle ĐORĐEVIĆ | |
 | | 1. jun 2012. | |
Posle plodonosnog izleta u svet limenih konzervi i pokvarenih traktora koji su Machinarium načinili igrom, češki studio Amanita Design vraća se korenima. Organski dizajn i odbacivanje tradicionalnih zagonetaka u korist prostih problema sa intuitivnim rešenjima čine Botaniculu mnogo bližom Samorostu i ostalim naslovima s početka opusa ovog tima nego hitu koji im je obezbedio svetsku slavu. Činjenica da ju je lakše porediti sa ranijim radovima nego sa neposrednim prethodnikom ne treba da vas zavara. Talentovani Česi su napredovali u svakom pogledu, a verovatno najveći korak napred u odnosu na Samorost predstavlja kontekstualnost. No, krenimo od početka.Talentovani Česi su napredovali u svakom pogledu. |
Radnja igre odvija se na čarobnom drvetu, čije stanovništvo čine razni insekti i oživela flora. Jednog dana na drvo se popeo crni monstrum, koji crpi život iz svega što dotakne. Pošto je prokrčio put do magičnog semena, počeo je da se hrani njime. Srećom, poslednje zrno mu je izmaklo. Srljajući ka zemlji, dospelo je kod jednog od natprirodnih stanovnika drveta, koji sa četvoricom prijatelja mora da ga sačuva od zla i pronađe način da oslobodi drvo od tiranina. Neki od živopisnih suseda će se potruditi da im pomognu, dok će drugi probati da im stanu na put. Posredi je neverovatno vedra priča o naivnom heroizmu, ispričana na češkim autorima svojstven, neverbalan način, sa sličicama umesto reči. Što se zagonetaka tiče, prevashodno su „samorostovskog” tipa: jednostavni, intuitivni problemi, koji nisu u svojstvu klasične prepreke, već više kao podstrek igraču da istražuje i razgleda. Rešenja se većinom zasnivaju na različitim sposobnostima koje petoro protagonista poseduju - mahuna može da pluta, grančica da se produži itd. Iako zagonetke pripadaju istoj školi, poređenje sa Samorostom je, premda neizbežno, neukusno na više nivoa. Ovde one nisu samo nakalemljene van konteksta da bi se opravdalo nazivanje interaktivne šetnje ispred briljantnih kulisa igrom. Botanicula nikako nije izazovna igra, ali problemi sa kojima se igrač susreće pažljivo su postavljeni, savršeno se uklapajući u ambijent. Ne razbijaju dinamiku usporavajući prirodni tok igre, niti su tu samo da bi se ispunila norma.Jednostavni, intuitivni problemi, koji su tu kao podstrek igraču da istražuje i razgleda. |
Kada pričamo o kulisama, vredi pomenuti to da Botanicula veoma uspešno stremi ka sjedinjavanju okruženja sa samim procesom igranja. Veoma mali broj elemenata na ekranu je statičan poput ukrasa - skoro sve što vidimo podložno je interakciji. Lišće se leluja kao na vetru, veliki insekti love manje, krilati stvorovi polažu jaja, radoznale oči trepću, pupoljci cvetaju... Svako ko je upoznat sa radom relativno mladog tima zna da im je estetski izraz veoma visoko na listi prioriteta. Međutim, ovog puta zaista su uspeli da učine estetiku nerazdvojnim delom igre, instrumentom koji funkcioniše u sprezi sa mehanikom i reaguje na igračeve odluke. Sve što je rečeno o slici važi i za zvuk. Blesavu i vrcavu muziku napisao je i izveo češki sastav „Dva”, a oni koji su strahovali od toga da će odluka da se ne uposli uobičajeni kompozitor (čiji je rad postao sinonim za njihove igre) loše uticati na krajnji ishod, mogu slobodno da odahnu. Kompozicije nisu tu da bi samo slepo pratile radnju igre, već da joj na poseban način udahnu život. Kao što reaguje animacijama, svet podjednako živopisno reaguje i zvukom, a nerazumljivi govor likova više je nalik pevanju nego priči.Najveće dostignuće kojim Botanicula može da se pohvali je koherentnost. |
Najveće dostignuće kojim Botanicula može da se pohvali je koherentnost. Reč je o igri koja funkcioniše kao savršeno smislena celina, čiji je svaki pojedinačni aspekt nezamenjiv. No, na stranu akademska fascinacija njenim revolucionarnim značajem, Botanicula je pre svega izuzetno zabavna i vesela avantura. Ogorčene, cinične novinare nije lako naterati da se satima kikoću kao šiparice. Ali ipak, eto nas. Lica ukočenih od osmehivanja. |
...još jedno mišljenje | Botanicula je odgovor na pitanje šta nastane kad grupa naduvanih Čeha odluči da napravi igru. Autorski tim zove se Amanita Design, a amanita je rod pečuraka – go figure. Dakle, Botanicula je čudna, veoma „tripoidna”, ali povremeno i veoma slatka igra. Mada nam se Machinarium više svideo (pre svega zbog toga što smo se lakše uživeli u njegovu ljubavnu priču nego u ovu Botaniculinu „ekološku”), i ovo je izvrstan naslov. Priči se može zameriti to što glavni likovi nisu dovoljno razrađeni, ali je zaplet inače u redu – lepo je komponovan, a u skladu s tim je zanimljiv i setting u koji je priča smeštena. Pored toga, najveća draž igre leži u istraživanju, jer stalno nailazite na nove, maštovite prizore i isto takve zagonetke. Zagonetke su, inače, super – raznovrsne su, originalne i maltene uvek logične, tako da se jedina veća mana igre ogleda u tome što vas zaplet neće oduvati. | Aleksandar ĐURIĆ |
|
...još jedno mišljenje | Botanicula nije point & click avantura (kako je reklamiraju) već istraživačka kliktalica, ali žanrovsko određenje ovde nije nimalo bitno i ostaje u senci zanimljive izvedbe i lepo realizovane priče. Dodatni plusevi igri su originalni grafički koncept (na koji su nas ljudi iz Amanita Designa odavno navikli) i odlična zvučna podloga, u kojoj se izdvajaju simpatični glasići biljolikih protagonista. Hard-boiled avanturisti će igri zameriti njen pasivni karakter (gotovo se sve svodi na kliktanje i čekanje na događaje koji bi usledili, dok se manji broj stvari oslanja na planiranje i logiku). Doduše, igra i nije namenjena njima, već igračima koji opušteno naslanjanje brade na jednu šaku dok drugom rukuju mišem ne doživljavaju kao preteranu manu. | Miša MITRANOVIĆ |
|
Platforma: | PC | Potrebno: | Pentium 4 / 1,8 GHz ili AMD ekvivalent, 1 GB RAM-a, nVidia GF 6500 ili ATI HD 3400 | Poželjno: | Pentium 4 / 2,8 GHZ ili AMD ekvivalent, 2 GB RAM-a, nVidia GF 7600 ili ATI 9600 | Veličina: | 800 MB | Adresa: | botanicula .net |
|
|
|