NA LICU MESTA
QuakeCon 2009
Saša POČEK
1. septembar 2009.

Najveći igrački LAN u Severnoj Americi

Specijalno za „Svet kompjutera” iz Teksasa

Sredinom avgusta ove godine obeleženo je 40 godina Vudstoka. Ovaj muzički događaj definisao je generaciju čija muzika i filozofija i danas stiču mnoge pristalice. Vudstok i QuakeCon žive u paralelnom univerzumu. Fanatičnost učesnika oba festivala ogleda se u mnogim živopisnim reportažama koje su dostupne na Internetu. Ni jedan ni drugi festival nisu samo komercijalna refleksija muzike i kompjuterske zabave. U srži oba događaja nalazi se ljudska želja za druženjem, razmenom znanja, zabavom i uživanjem. Sve se to dešava u jednom alternativnom svetu čula, koji nas odvlači od silazne spirale dnevnih rutina, koje, nažalost, ispunjavaju život mnogima.

QuakeCon je ove godine održan u obimu koji se ne pamti od 1996. godine, kada je njegova tradicija započeta. Globalna recesija nije mogla da spreči oko 7000 zaljubljenika u video igre da se okupe u turističkom gradiću Grejpvajn, severozapadno od Dalasa. Hiljade ljudi su u ogromnoj hotelskoj hali sa nestrpljenjem umrežavali svoje računare u najveći igrački LAN u Severnoj Americi (oko 2000 računara), dok su mnogobrojni izlagači i sponzori otvarali svoje štandove u neposrednoj blizini. U okeanu ljudi mnogi su mogli da primete poznate ličnosti iz firme id Software, koja je kreator serijala Wolfenstein, Doom i Quake, kao i 3D tehnologija koje su odgovorne za pokretanje dotičnih video igara. Džon Karmak, koji je jedan od osnivača id Softwarea a ujedno i arhitekta programskog kôda iza tehnologije navedenih serijala, započeo je festival pozdravljajući sve prisutne. U svom key note govoru Karmak je dao svoju analizu trenutnog i viziju budućeg stanja u industriji video igara. Ovo je bila prilika i da se objasni nedavna prodaja firme id Software velikom izdavaču ZeniMax Media Inc. koji je vlasnik Bethesda Softworks, još jednog famoznog studija poznatog po legendarnim RPG igrama (Elder Scrolls, Fallout 3). Karmak je naveo da je id Software imao mnoge prilike da bude kupljen tokom svog skoro dvadesetogodišnjeg postojanja. Jedan od ključnih razloga prodaje bio je trošak koji je id Software pretrpeo razvijajući veoma zahtevnu 3D tehnologiju koja će pokretati igru Rage, koja uskoro treba da se pojavi.

id Software takođe istorijski licencira svaku verziju svoje 3D tehnologije, što je još jedan garant komercijalnog uspeha. Proteklih nekoliko godina bile su veoma skupe za id Software, te je prodaja firme bila logična solucija. ZenimMax Media planira da id Softwareu da poveću autonomiju, tako da se, ako je verovati Karmaku, stvari u načelu neće mnogo promeniti. Što se tiče igre Rage, čija je prezentacija u obliku video reklame omogućena na ovogodišnjem QuakeConu, reakcija svih prisutnih bila je puna superlativa. Ova igra, smeštena u postapokaliptični svet (veoma sličan Falloutu), predstavlja novi pravac za id Software, ne samo u pozadinskoj priči igre već i u prvoj demonstraciji id Tech 5 3D tehnologije. Igra je koncipirana tako da ima jake RPG elemente i biće dostupna sredinom naredne godine. Puka slučajnost je to da trogodišnji razvoj igre Rage ide paralelno sa objavljivanjem igre Fallout 3. Rage se razlikuje po upravljanju vozilima, multiplayer komponenti, kao i po povećanoj interakciji igrača tokom igranja.

Osim Ragea, Karmak je dosta pažnje posvetio iPhone/iPod Touch igračkoj platformi i obećao da će većina starijih id Software igara postati dostupna za dotične uređaje preko Appleove digitalne prodavnice aplikacija. Što se tiče trenutnog projekta Quake Live koji omogućava besplatno igranje doteranog Quake 3 preko web pretraživača, Karmak je obećao da će se projekat nastaviti iako je trenutno neprofitabilan. Moguće je da će se uvesti neobavezna nominalno plaćena članarina za one igrače koji žele premium mape i dodatne statistike. Novost, ali i deo tradicije jeste Karmakov plan da se, sa pojavljivanjem igre Rage i komercijalizacijom id Tech 5 tehnologije, stariji id Tech 4, koji pokreće Doom 3, Quake 4 i Quake Wars: Enemy Territory dâ na besplatno korišćenje zainteresovanim programerima i dizajnerima video igara.

Pored informacija vezanih za igre, tehnologije igara i industriju igara, Karmak je, po običaju, deo svoje prezentacije ostavio za teme kao što su električni automobili i njegov raketni program za istraživanje svemira. Što se tiče električnih automobila, Karmak se pohvalio time da je trideseti po redu kupac sportske linije kupea „tesla roadster”. Iako mu se mnogo sviđa ekonomičnost i brzina kojom se „Tesla Roadster” odvaja od ostalih električnih automobile današnjice, Karmak ne vidi kako će električni motori biti u mogućnosti da u potpunosti zamene motore sa unutrašnjim sagorevanjem. Takođe, zemlje kao što je SAD većinu svoje električne energije proizvode u termoelektranama, koje koriste ugalj kao gorivo i koje su u krajnjem slučaju jedan od velikih izvora gasova koji dovode do globalnog zagrevanja. Što se tiče njegove firme za razvoj raketnih motora i modula za istraživanje svemira (Armadillo Aerospace), Karmak je dodao da je po prvi put ostvaren profit u saradnji sa NASA.

 
Što se tiče ostalih događaja na festivalu, treba svakako pomenuti različita takmičenja koja su organizovali sponzori. Od overklokovanja računara uz korišćenja tečnog azota za hlađenje do različitih takmičenja u Quake Live turnirima, prisutni su imali prilike da osvoje vredne nagrade (prvo mesto u Quake Live - 14.000 dolara), među kojima je vrhunac bio automobil „ford”. Radi se o zveri sa motorom od 540 konjskih snaga zvanoj „2010 ford mustang GT 500 shelby”. Ovaj automobil vredan 55.000 dolara, sa svim dodacima, obezbedila je firma Ventrilo, specijalizovana za pravljenje softvera za komunikaciju u igrama. „Ford mustang GT 500” postavljen je na sajmu da privlači pažnju kao ključna nagrada na lutriji koja je bila bazirana na 200 karata koje su date dobitnicima različitih takmičenja. Srećnik koji je na kraju QuakeCona osvojio dotični automobil već se sedam godina uključuje u realizaciju festivala kao neplaćeni dobrovoljac, tako da je svima bilo jasno da je karma još jednom izabrala svog miljenika.

Izlagački deo QuakeCona je i ove godine ponudio veoma interesantnu lepezu šarolikih softverskih i hardverskih rešenja za igrače video igara. Od softvera svakako treba istaći MMO igru Global Agenda. Smeštena u 22. vek, ova FPS igra sa jakim RPG elementima omogućava specijalizaciju ratovanja u timskim borbama. Svako unapređenje nudi pregršt opcija, ne samo u oružju već i u mogućnostima ratovanja. Na primer, neko ko se specijalizuje kao snajperista moći će ne samo da unapredi svoje oružje već i da razvije posebne sposobnosti (na primer, kamuflažu), koje će doprineti razvoju boljih taktika u timskim okršajima. Igra će biti bazirana na mesečnoj pretplati i biće dostupna krajem ove godine.

Od hardvera koji je bio u ponudi na ovogodišnjem QuakeConu veliko interesovanje prisutnih privukli su Game Skulls. Radi se o plastičnim šlemovima sa slušalicama i mikrofonom. Proizvođač tvrdi da magneti od po 50 mm, koji se koriste u zvučnicima slušalica, daju kristalan zvuk, a da spoj sa šlemom daje bolji komfor za igrača. Na levoj strani je prisutan i savitljivi mikrofon. Što se tiče ostalog hardvera na QuakeConu, Microsoft je doveo svoj marketinški tim koji je prezentovao novi iTouch konkurent Zune HD. Po svemu sudeći, radi se o veoma interesantnom gedžetu, koji nudi mogućnost gledanja video snimaka u 720p (16:9) režimu, sa mogućnošću priključenja na HDTV. Takođe, prisutan je i web browser za švrljanje po Internetu putem ugrađene WiFi antene, kao i standardni set mogućnosti vezanih za muziku (MP3 plejer, FM radio). Microsoft ističe veoma dugačak život baterije između punjenja što, ako je verovati marketingu, nadmašuje bilo šta što Apple trenutno ima u tom odseku. U novom Zune HD-u koristiće se nVidijin video čip.

QuakeCon je trajao tri dana i, sudeći prema ogromnom broju posetilaca, bio je uspešniji od prošlogodišnjih festivala. Za večernju zabavu bila je tradicionalno zadužena družina komedijaša iz Ostina po imenu Master Pancake Theatre, koja je ove godine iskasapila film „The Fellowship of the Ring” (serijal „The Lord of the Rings”) svojim smešnim komentarima.


PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
MAJ 2025
Microsoft Majorana 1
Kvantna topologija
Topološki kvantni računar otporan je na uticaj kosmičkog zračenja, ali i dalje mora da se ohladi skoro do apsolutne nule...
AMD Ryzen 9 9950X3D
Jedan, da svima vlada
Ako vam je potreban najbrži procesor, i za igranje, i za ozbiljnije zadatke, Ryzen 9 9950X3D nema konkurenciju...
Gigabyte GeForce RTX 5070 Ti Aero OC 16G i GeForce RTX 5070 Ti Gaming OC 16G
I za kreativce, i za igrače
Sasvim sposoban da se nosi sa 4K rezolucijom u svim igrama i pruži sasvim pristojne performanse, dok u 1440p apsolutno blista...
Asus ROG Strix Scar 18 (G835LX)
Fantastična zver i kako je kupiti (3)
Laptop namenjen onima koji „ne žale pare” da imaju ono što je trenutno najbolje i najbrže...
Deset najboljih Microsoft PowerToys alatki
Najbolji od najboljih
PowerToys Run je alatka kojoj treba da se okrenete ukoliko vam sistemska rutina za pretragu ne odgovara...
Apple iPhone 16e
Malo muzike za mnogo para
Problem nije samo cena i slabiji grafički podsistem, već i trajanje baterije...
Cemu 2.6
Wii U emulacija
Cemu omogućava pokretanje i privođenje kraju oko 57 procenata igara „napisanih” za Wii U...
.rs: nove usluge eUprave - novi propisi - najava 5G
Mnogo eNoviteta
U novom esDnevniku roditelji će dobijati notifikacije za ocene i izostanke...
Trgovinski rat Istoka i Zapada
Velika igra, nesagledive posledice
Kao u igri „kukavice”, dve supersile kreću se velikom brzinom jedna prema drugoj, izazivajući drugu da prva skrene...
Blue Prince
Jedinstveni dijamant i jedna od najoriginalnijih igara u poslednjih nekoliko godina...
Tempest Rising
Skupa i ambiciozna fotokopija legendarnog RTS klasika Command & Conquer...
South of Midnight
Magična igra koja izgleda kao živa bajka, animirana u stilu filmskog serijala „Spiderverse”...
© 2025 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama