NA LICU MESTA
Games Com 2009
Nenad VASOVIĆ
1. septembar 2009.

Ovogodišnji najveći svetski sajam interaktivne zabave bio je pravo mesto za premijerno predstavljanje brojnih proizvoda

Specijalno za „Svet kompjutera” iz Kelna

Kao što je prošle godine bilo i najavljivano, najveći evropski sajam igara, lajpciški Games Convention, preseljen je od ove godine u Keln i preimenovan u GamesCom. Bila je to odluka BIU, nemačke Savezne uprave za zabavni softver, iza koje de facto stoje nemačka predstavništva 13 najvećih izdavača igara i zabavnog softvera kao što su Electronic Arts, Sony, Microsoft, Nintendo, Activision itd. Kakvi god bili razlozi preseljenja, to nije omelo 245.000 posetilaca iz Nemačke i celog sveta (među njima i 4000 novinara) da se od 19. do 23. avgusta okupe na Kelnskom sajmu i da pogledaju šta je 458 izdavača iz 31 zemlje pripremilo za ovu priliku, odnosno šta priprema za narednih godinu dana (sa posebnim naglaskom na sezonu zimskih praznika, kao i uvek). Ako je verovati zvaničnim brojkama, kelnski GamesCom je ove godine bio najveći svetski sajam igara, prešišavši tako čak i znameniti E3.

Međutim, opšti je utisak da je sajam ove godine bio skromniji nego pre, bar kada su u pitanju izgled i veličina štandova. Mahom su se rabili štandovi od prethodnih godina, uz neznatne izmene. Čak je i hostesa bilo manje nego ranije, što je neuobičajen potez, jer je poznato da kompjuteraši na ovakvim skupovima škljocaju fotoaparatima kao manijaci čim se pojavi bilo kakva ženska persona kostimirana kao junakinja neke igre. Pretpostavlja se da je sve ovo posledica smanjenja budžeta svih izlagača usled ekonomske krize.

S druge strane, značaj GamesComa ogleda se i u tome što je nekolicina izlagača izabrala da upravo na njemu premijerno predstavi nove proizvode. Tako je Sony najavio Playstation 3 Slim, manju i jeftiniju verziju svoje poznate konzole nove generacije, koja se od 1. septembra nalazi u prodaji širom sveta. Slim je za 33 odsto manji, 36 odsto lakši i troši 34 odsto manje struje od klasične trojke, a ima upgradeable hard od 120 gigabajta. U Evropi će koštati 299 evra, čime ovaj uređaj izuzetnog kvaliteta naglo postaje dostupniji i široj gejmerskoj populaciji čak i u našoj zemlji. Ne treba zaboraviti da je to, između ostalog, i Blu-ray plejer, pa je cena od 299 evra tim pre vrlo prihvatljiva. Još se ne zna koliko će Slim koštati u domaćim prodavnicama, ali ako naši trgovci budu po običaju kratkovido nezajažljivi, svi imamo rodbinu i prijatelje po Evropi, pa nije problem doći do konzole i po ceni od 299 evra. Sem toga, najava nove konzole je u prethodnih nedelju dana izazvala drastičan pad cena klasičnih trojki od 80 i 160 GB.

Sonyjev potez nesumnjivo pogađa Microsoft i utiče na strategiju oko njegovog Xboxa 360, pa su novinari s pravom očekivali da na Microsoftovoj konferenciji za novinare, održanoj dan posle Sonyjeve, bude objavljena neka podjednako važna odluka u vezi sa Xboxom. Umesto toga, pojavio se uvek raspoloženi Piter Molino i najavio Fable III. Poslovično entuzijastičan po pitanju „revolucionarnog preokreta u konceptu igranja koji će iz temelja promeniti industriju”, čemu teži već više od jedne decenije, Molino je izneo malo konkretnih detalja. Igrač će preuzeti ulogu potomka junaka Fablea II i u početnom stadijumu igre treba da dâ sve od sebe da bi svrgnuo s vlasti tiranina koji trenutno vlada Albionom. U toj težnji igrač će praviti koalicije i davati obećanja koja će kasnije, kada se domogne prestola, morati da održi i opravda. Molino je, po sopstvenom priznanju, bio inspirisan Obamom u vezi s ovim konceptom igre. Svet Albiona će se promeniti u Fableu III, naginjući steampunku: svuda će biti mehanizama, ventila, klipova, curenja ulja itd. Industrijska revolucija potisnula je magična bića Albiona na ivicu šume i pod zemlju, čime ona, naravno, nisu naročito oduševljena. Iako će se u kasnijem stadijumu igre naći na poziciji vladara Albiona, igrač će i dalje moći da istražuje svet igre kao i ranije.

Activision Blizzard

Blizzardovim štandom je ove godine očekivano dominirao Diablo III. Posetioci su imali prilike da ga malo odigraju, doduše nakon podužeg čekanja u pozamašnom redu. Pošto se GamesCom poklopio sa Blizzconom, više detalja o Diablu i ostalim Blizzardovim igrama možete naći u izveštaju o Blizzconu, nekoliko stranica iza ovog teksta.

Što se Activision dela kompanije tiče, tri stvari su privlačile najviše pažnje - Guitar Hero 5, DJ Hero i Modern Warfare 2. Guitar Hero 5 je, poput prethodnika Guitar Hero World Tour, orijentisan na sviranje benda sačinjenog načelno od gitare, bas-gitare, bubnjeva i vokala. Međutim, u GH5 moguća je kombinacija bilo kojih instrumenata, u zavisnosti od toga šta je igračima na raspolaganju u datom trenutku. Takođe, omogućeni su i promenljivi nivoi težine, drop-in/drop-out učešće u svirci, različiti kooperativni i takmičarski modovi, a na raspolaganju je 85 pesama 83 izvođača.

I dok je skoro svako bar jednom u samoći svoje sobe mahao šakom po vazduhu oponašajući sviranje gitare, verovatno je samo mali broj ljudi zamišljao da se igra DJ-a i maltretira ploče slušajući neku pesmu. Zato će DJ Hero većini igrača biti potpuno novo iskustvo. Prikaz na ekranu je uobičajen - notna staza kojom se spuštaju obojene „note”, a svakoj odgovara istovetno obojeni taster na kontroleru u obliku DJ turntablea. Stvari dodatno komplikuju fejdovanje i skrečovanje tokom pesama, što zahteva dobru koordinaciju i navikavanje prstiju na drugačije komande.

Modern Warfare 2, koji treba da se pojavi u novembru ove godine, šesti je nastavak u serijalu Call of Duty. U Kelnu je prikazan co-op mod koji je Infinity Ward u prvi mah pokušao da izbegne (o čemu smo pisali u Bonus levelu u junskom „Svetu kompjutera”), ali su reakcije igrača očigledno bile toliko žestoke da su se programeri brže-bolje predomislili. Special Ops je mod koncipiran slično kao Mile High Club iz CoD4: Modern Warfare. Misije u njemu odvijaju se na lokacijama iz kampanje i imaju veze sa glavnim tokom scenarija kampanje. Special Ops omogućava kooperativnu igru dva igrača na zasebnim računarima, lokalno ili online, ili na istom računaru uz pomoć split-screena.

Bethesda Softworks

Iskoristivši ponovo prošlogodišnji kontejnerski dizajn štanda, koji je tada bio u duhu Fallouta 3, Bethesdini ljudi su za ovu priliku premazali Vault Boya logotipima Weta i Brinka. Bio je to i jedan od retkih ovogodišnjih štandova čije je osoblje bilo kostimirano i našminkano u duhu igara koje su predstavljane.

 
Brink je svakako najjači Bethesdin naslov u ovom periodu i jedno od najprijatnijih iznenađenja GamesComa. Premda smo o igri pisali u prošlomesečnom Bonus levelu, moramo je ponovo istaći, jer je uz Rage jedan od najupečatljivijih naslova koje smo videli u Kelnu. „Kartunolika” grafika omogućila je da igra poprimi stripovski šmek, ali istovremeno i da zadrži realističnost prizora. Igrač na početku podešava izgled svog lika do najsitnijih detalja, uključujući tu i krvave zavoje ili flastere po telu. Ponuđena lica i tela vrlo blago zadiru u karikaturu, koliko da izazovu osmeh igrača dok se poigrava kombinacijama. Okruženje igre je jarko obojeno i živopisno, NPC likovi imaju uverljivo izgrađene ličnosti, a i voice-acting je na zavidnom nivou. Što se same akcije tiče, ona je izuzetno uzbudljiva. Akrobacije u duhu Mirror’s Edgea su sjajne, a izmena klasa likova tokom igre unosi zanimljivu inovativnost u FPS žanr. Biće teško dočekati izlazak igre za PC i konzole nove generacije na proleće 2010. godine.

Wet je prvi put predstavljen javnosti pre dve godine, dok je još bio u vlasništvu tadašnjeg Vivendija, i još tada je izgledao upečatljivo. Glavna junakinja Rubi očigledno je koncipirana kao mešavina Lare Kroft i Neveste iz „Kill Billa”. Nosi dva pištolja i katanu zadenutu na leđima i obilato ih koristi. Kada Rubi skače, klizi po tlu ili trči odbijajući se od zidova moguće je aktivirati njene pištolje i tada se vreme usporava omogućavajući igraču da nacilja protivnike i zaspe ih rafalima. Za blisku borbu koristi se mač kojim je moguće iseckati protivnike na najrazličitije načine. Što maštovitiji stil, to više poena koji se na kraju nivoa mogu upotrebiti za unapređenje oružja i akrobatskih sposobnosti.

Electronic Arts

Po običaju, Electronic Arts je dominirao na GamesComu. Softverski gigant predstavio je mnoštvo igara: Battlefield: Bad Company 2, Dante’s Inferno, Dragon Age: Origins, Army of Two: The 40th Day, Mass Effect 2, The Saboteur, All Points Bulletin, Star Wars: The Old Republic, FIFA 10, The Sims 3: World Adventures, Need for Speed: Shift itd. Povodom Brutal Legenda „egzekjutivsi” Electronic Artsa doveli su Tima Šejfera (sa kojim su se oduševljeni geekovi slikali kad god bi neoprezno izašao među ljude), a povodom Command & Conquera 4 prisutan je bio i Kejn himself, odnosno Džo Kučan (sa kojim su se geekovi podjednako oduševljeno slikali čim ga spaze).

Na GamesComu posetiocima i novinarima po prvi put je omogućeno da isprobaju MMO Star Wars: The Old Republic u ulozi Sitha, rađenog po uzoru na Darta Vejdera. U pitanju je teško oklopljeni ratnik koji ima na raspolaganju razne moći tamne strane Sile, između ostalog i legendarni Force choke, u karakterističnoj Vejderovoj pozi ispružene šake i sa protivnikom koji se koprca u vazduhu nekoliko metara dalje. Premda Force choke ne može da ubije džedaje ni njihove paduane, ipak uspeva da im isisa dovoljno energije da ih je nakon toga lako dokrajčiti. Igranje ima snažan KotOR šmek, što je svakako pozitivno, a ostaje da se vidi kako će sve to funkcionisati u online multiplayer obliku.

 
Dante’s Inferno je sasvim izvesno vrlo bolesna igra, ali u pozitivnom smislu. Morbidarije na svakom koraku više izazivaju reakciju tipa „vidi čega su se setili” nego gađenje, premda su monstrumi i načini egzekucije na momente zaista groteskni i živopisni. Premda nepobitno podseća na God of War, Dante’s Inferno ima potencijala da nadmaši uzor. Literarnim puritancima se sasvim izvesno neće dopasti, jer je glavni junak, pisac „Božanstvene komedije” Dante Aligijeri, predstavljen kao opaki baja koji obilazi krugove Pakla (Limbo, Pohotu, Proždrljivost, Pohlepu, Srditost, Jeres, Nasilnost, Prevaru i Izdaju) i šiba se sa demonima. Ima moć da pomiluje ili svirepo kazni duše prokletnika na koje nailazi. Bossovi na krajevima nivoa načelno su zasnovani na istorijskim ličnostima i bićima iz grčkih/rimskih mitova, ali su uglavnom drastično preinačeni u odnosu na uobičajene predstave o njima.

Na kelnskom GamesComu je takođe po prvi put omogućeno igračima da isprobaju i Biowareov Mass Effect 2, što je privuklo dosta pažnje. Borba je znatno poboljšana, sa boljim kontrolama i pronicljivijim AI-jem saboraca, a i toplotni projektili su od pomoći jer zaokreću oko objekata i zaklona hrleći prema meti. I pored svega toga, Mass Effect 2 je i dalje u svojoj srži RPG, a ne akciona pucačina. U igru će moći da se inkorporira snimljena pozicija i lik koga je igrač napravio u prvom Mass Effectu, a odluke koje je pravio u prvoj igri imaće uticaja na tok nastavka. Predstavnik Biowarea tvrdi i da je grafika poboljšana primenom više poligona, boljim osvetljenjem i kvalitetnijom motion capture tehnologijom. Videćemo to na delu u prvom kvartalu 2010. godine, kada igra treba da se pojavi i za PC i za Xbox 360 u razmaku od nekoliko dana.

 
Zanimljiv tretman imala je igra Rage id Softwarea. Premda je Zenimax Media (vlasnik Bethesde) krajem juna kupio id Software, Rage će biti objavljen pod pokroviteljstvom Electronic Artsa, usled ranijeg dogovora koji je id napravio sa EA. Rage je nesumnjivo jedan od najjačih i najzanimljivijih naslova predstavljenih na ovogodišnjem GamesComu. Teško je reći da li postapokaliptično opustošeno okruženje igre vuče više na Fallout ili na „Pobesnelog Maksa”. Lik koga igrač vodi probuđen je iz zamrznutog stanja, u koje je stavljen neposredno pred udar Apofisa u Zemlju, stvarnog asteroida koji je na putanji ka našoj planeti, a za koji se pretpostavlja da će je (valjda) mimoići 13. aprila 2036. godine. Planeta je naseljena mutantima i preživelim ljudima koji se bore za opstanak u surovim uslovima. Rage je pucačina u prvom licu sa dodatkom koji je neuobičajen za id Software: upravljanje vozilima i trkanje sa puškaranjem, potpuno u duhu „Drumskog ratnika” (još kada se pridoda i oružje slično bumerangu, aluzija je nedvosmislena). Grafika je zaista spektakularna. Novi id Tech 5 engine omogućava brzo iscrtavanje poligona, a dizajneri su njime dobili alat koji im dopušta da urade bukvalno sve što požele bez ikakvih ograničenja. Rage će definitivno biti jedna od najiščekivanijih igara 2010. godine.

Focus Home

Francuski Focus Home Interactive je u Kelnu prikazivao Blood Bowl, igru koju imamo opisanu u ovom broju, verziju TrackManije za Wii i Runaway: A Twist of Fate, najnoviji i navodno završni nastavak avanturističkog serijala koji se taman ustoličio među igračima zanimljivom pričom, domišljatim zadacima i izuzetno lepom grafikom. Španski studio Pendulo je u međuvremenu preradio engine, omogućivši time višu rezoluciju i veću detaljnost likova. Novost je i to što će igrač moći da upravlja i Đinom Timings, a ne samo Brajanom Baskom kao do sada. Runaway bi trebalo da se pojavi do kraja godine.

Namco Bandai

 
Poslovne transakcije na tržištu igara u poslednjih godinu dana iznedrile su novog izdavačkog giganta, koji posluje pod kombinovanim nazivom Namco Bandai, a u njegovom sastavu je i nekadašnji Atari. Pored gomile dalekoistočnih i detinjastih naslova, nova kompanija je na GamesComu prikazala i nekoliko izuzetno zanimljivih mainstream ostvarenja. Nama je svakako najzanimljiviji bio Star Trek Online, MMO smešten u jedan od najčuvenijih SF univerzuma na svetu. Igrači će, kao što se može i očekivati, zasesti u kapetanske stolice različitih letelica Federacije i Klingonaca i komandovati tokom svemirskih okršaja, ispaljujući fotonska torpeda i vodeći računa o snazi štitova. Prvobitno je bilo zamišljeno da igrač može da preuzme ulogu bilo kog člana posade, ali se od toga odustalo jer su programeri, kako je to duhovito objasnio predstavnik Cryptic Studiosa na prezentaciji u Kelnu, brzo uvideli da niko neće želeti da sedi u virtuelnoj teleportacionoj sobi i po ceo dan samo pritiska dugme za „beamovanje” drugih članova posade na razne uzbudljivije destinacije. Igrači će moći da predvode i petočlane posade, koje će silaziti na planete i rešavati questove među tamošnjim žiteljima.

Pored Star Treka Online, pažnju nam je privukao i Tekken 6, najnoviji nastavak znamenitog borilačkog serijala. Igračima će na raspolaganju biti čak 40 likova u standardnim Arcade i Versus modovima. Od toga su njih šest potpuno novi likovi. Nažalost, u ovoj tabačini moći će da uživaju samo vlasnici konzola, ali ne i PC-a. Dead to Rights: Retribution je rimejk igre iz 2002. godine koja se u PC verziji pojavila 2004. godine. Pojednostavljena varijanta pucačine u stilu Maxa Paynea sa dodatkom borilačkih elemenata i komandovanja K-9 policijskim psom po imenu Shadow izgleda simpatično, mada pomalo nedovršeno. Nadajmo se tome da će do izlaska igre, najavljenog za 2010. godinu, sve biti upeglano kako treba.

NCsoft

 
GamesCom je bio pravo mesto za premijerno predstavljanje prvog trejlera Guild Warsa 2, dugo najavljivanog, iščekivanog, punokrvnog nastavka poznate MMORPG igre, sa besplatnom mesečnom pretplatom (nakon što se kupi originalno pakovanje) i sa neuobičajenim konceptom koji je, prirodno, stekao mnogo pristalica. Baza GW fanova u Nemačkoj prilično je jaka, pa su ranije Games Convention manifestacije često bile prilika da se javnosti po prvi put predstavi neka od brojnih ekspanzija za prvi Guild Wars ili da se održe ozbiljna i posećena GW takmičenja.

Guild Wars 2 odvija se u svetu Tirije, 250 godina nakon prve igre. Dolazi do buđenja moćnih drevnih zmajeva koji bezumno ruše sve pred sobom poput zemljotresa ili vulkanske erupcije. Nasuprot njima je pet rasa, od kojih igrač može da izabere svoju. To su ljudi, Charr, Norn i Asura, koje smo viđali u prvobitnom Gulid Warsu i ekspanzijama, a pridružuje im se potpuno nova rasa Sylvari. U pitanju su biljna stvorenja koja je teško uklopiti u uobičajene čovekolike kalupe. Sylvari su potpuno zaseban entitet i nemaju mnogo toga zajedničkog sa ostalim rasama Tirije, izuzev želje da proteraju zmajeve koji razaraju njihov svet. I unutar njihove rase postoje različite frakcije, što celu priču čini zanimljivijom. Oružje i oklopi Sylvarija su organskog porekla kao i njihovi vlasnici, a zasnovani su na korenju i lišću. Predstavnici razvojnog tima koji su razgovarali sa novinarima na GamesComu nisu mogli da daju mnogo podataka o samoj igri, tako da je ovo sve što se zasad zna. Još jedan zanimljiv podatak je da će u GW2 biti i podvodnih oblasti koje će igrači moći da istražuju.

Pored Guild Warsa 2, NCsoft je posvetio dosta pažnje i Aionu, koji samo što se nije pojavio. Pošto smo Aion detaljno predstavili u prošlom broju, nema potrebe da se ponovo bavimo njime.

Ubisoft

Od kada je Džejms Kameron na sajmu E3 lično predstavio igru Avatar po svom najnovijem filmu, ne jenjava interesovanje za ovu trodimenzionalnu pucačinu u kojoj je, pored pešadinske borbe, omogućeno i upravljanje vozilima, helikopterima i mechovima. Naglasak na trećoj dimenziji je očigledan, jer tokom probijanja kroz bujnu vegetaciju meseca Pandora igraču neprestano iskrsavaju pred očima listovi i granje koji treba da dočaraju utisak trodimenzionalnosti. Igra sama po sebi nije nešto spektakularno - samo još jedna pucačina. Međutim, veza sa filmom od kog se očekuje da pomeri granice filmskog izraza, kao i stereoskopsko 3D izvođenje čine je ostvarenjem vrednim pažnje.

Od ostalih Ubisoftovih igara bilo je zanimljivo videti Assassin’s Creed II, Red Steel II za Wii, R.U.S.E, o kome smo već pisali u „Svetu kompjutera”, i Silent Hunter 5, koji se pravi ekskluzivno za PC i koji unosi velike izmene u serijal: izvođenje u prvom licu koje omogućava šetnju kroz celu podmornicu i uživljavanje u ulogu nemačkog kapetana koji obilazi sve članove svoje posade i komunicira sa njima. Perspektiva prvog lica omogućiće igračima da osete svu tenziju boravka u skučenom prostoru pod vodom dok saveznički razarači protresaju podmornicu dubinskim bombama, onako kako smo to mogli da vidimo u filmu i seriji „Das Boot”.

• • •

Prvi kelnski GamesCom, iznikao poput feniksa na pepelu Games Conventiona, pokazao je da se industrija igara nezadrživo razvija i raste, uprkos krizi na svetskom nivou i još prisutnom „lutanju” većine proizvođača po pitanju platformi i ciljnih grupa. Premda su se next-gen konzole ustoličile na neprikosnovenom prvom mestu, PC tržište se ipak postepeno oporavlja nakon dvogodišnje krize i guranja u zapećak. Potpuno je jasno i to da su „karaoke nove generacije” u vidu raznoraznih Band/Hero muzičkih kombinacija prerasle u vrlo konkretnu podindustriju i izvor nezapamćeno dobre zarade za sve one koji učestvuju u takvim poduhvatima, uključujući tu i bendove/muzičke izdavače koji se tako nečemu ni u snu nisu nadali, ali se sa mačjom okretnošću prilagođavaju novom tržištu. Srećom, to ne ometa razvoj „pravovernih” gejmerskih ostvarenja u kojima ćemo uživati narednih godina.


Izveštavanje našeg novinara omogućio je domaći distributer igara Extreme CC
PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
MAJ 2025
Microsoft Majorana 1
Kvantna topologija
Topološki kvantni računar otporan je na uticaj kosmičkog zračenja, ali i dalje mora da se ohladi skoro do apsolutne nule...
AMD Ryzen 9 9950X3D
Jedan, da svima vlada
Ako vam je potreban najbrži procesor, i za igranje, i za ozbiljnije zadatke, Ryzen 9 9950X3D nema konkurenciju...
Gigabyte GeForce RTX 5070 Ti Aero OC 16G i GeForce RTX 5070 Ti Gaming OC 16G
I za kreativce, i za igrače
Sasvim sposoban da se nosi sa 4K rezolucijom u svim igrama i pruži sasvim pristojne performanse, dok u 1440p apsolutno blista...
Asus ROG Strix Scar 18 (G835LX)
Fantastična zver i kako je kupiti (3)
Laptop namenjen onima koji „ne žale pare” da imaju ono što je trenutno najbolje i najbrže...
Deset najboljih Microsoft PowerToys alatki
Najbolji od najboljih
PowerToys Run je alatka kojoj treba da se okrenete ukoliko vam sistemska rutina za pretragu ne odgovara...
Apple iPhone 16e
Malo muzike za mnogo para
Problem nije samo cena i slabiji grafički podsistem, već i trajanje baterije...
Cemu 2.6
Wii U emulacija
Cemu omogućava pokretanje i privođenje kraju oko 57 procenata igara „napisanih” za Wii U...
.rs: nove usluge eUprave - novi propisi - najava 5G
Mnogo eNoviteta
U novom esDnevniku roditelji će dobijati notifikacije za ocene i izostanke...
Trgovinski rat Istoka i Zapada
Velika igra, nesagledive posledice
Kao u igri „kukavice”, dve supersile kreću se velikom brzinom jedna prema drugoj, izazivajući drugu da prva skrene...
Blue Prince
Jedinstveni dijamant i jedna od najoriginalnijih igara u poslednjih nekoliko godina...
Tempest Rising
Skupa i ambiciozna fotokopija legendarnog RTS klasika Command & Conquer...
South of Midnight
Magična igra koja izgleda kao živa bajka, animirana u stilu filmskog serijala „Spiderverse”...
© 2025 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama