TEST PLAY
Belief & Betrayal
Aleksandar DINIĆ
1. februar 2008.

Belief & Betrayal italijanske Artematice predstavlja još jedan poluuspešni pokušaj evropskih entuzijasta da se reanimira i upumpa bar malo života u žanr avantura koji je odavno u dubokoj komi. Povremeno buđenje ipak će ostati zadatak za malo kvalitetnija ostvarenja, ali će zaljubljenici svakako pozdraviti bilo kakvo novo ostvarenje, bez obzira da li ga odlikuje prežvakana tematika, problematični interfejs, lako zaboravljivi likovi ili prosečna tehnička realizacija. Ako ništa drugo, B&B će dobro doći kao brzi fiks zbog svoje smešne lakoće i nezavidne dužine (uz jedan mali, pokvareni trik).

Priča prati Džonatana, američkog novinara kojeg, baš pred put u Majami, zatiče vest da mu je ujak Frenk (za koga je mislio da je umro pre desetak godina), ritualno (i brutalno) ubijen u Londonu. Ispostavlja se da je tajanstveni ujak bio pripadnik Zaveštanja, tajne vatikanske službe posvećene čuvanju i proučavanju drevnih biblijskih tajni i misterija i da je najverovatnije pao kao žrtva opasne jeretičke sekte Katara. Džonatan će, uz pomoć još nekoliko članova Zaveštanja (pre svega antropologa Katrine, koja takođe potiče od kompromitovanog člana) u šest kratkih poglavlja proputovati pola Evrope u razrešenju (nagomilanih) ubistava, pokušati da otkrije šta se krije iza spaljivanja katedrale u Šartru tokom XII veka (zajedno sa još pola grada), koja je uloga Katara u svemu tome i šta je, u stvari, misteriozni Imago Sanctissimus. Da li je u pitanju religijski entitet, artefakt ili manifest, i da li on čuva tajnu smisla života (ne, nije 42)?

Ako zanemarimo tematiku igre (čije su modifikacije, čini se, bile inspiracija za polovinu avanturističkih igara u proteklih desetak godina) i čestog, direktnog „pozajmljivanja” iz mitosa „Da Vinčijevog koda”, igri se mogu zameriti dve krupne stvari. Prva se tiče neudobnog igračkog interfejsa u kojem je sve što je moglo da bude realizovano naopako, tako i urađeno. Najpre, ako probate da tražite inventar u donjem ili gornjem delu ekrana, ništa se neće desiti. Linija sa predmetima pojaviće se tek nakon što miš zakucate skroz uz donju ivicu ekrana, i to uz zadršku od nekoliko trenutaka, a ista pauza dešava se i nakon što date komandu za uzimanje/gledanje predmeta na lokacijama. Sve relevantne predmete moguće je zgodno istaći na ekranu tasterom ’Space’, ali to, međutim, ne važi i za moguće izlaze sa ekrana. Dok mišem tražite izlaz sa desne strane ekrana, često će se desiti da pozovete dodatni panel (sa bitnim informacijama u vezi likova, lokacija, događaja i zagonetki), što takođe zna da ide na živce. Uz to, ako vam ne bude palo na pamet da stisnete taster ’S’ da biste pozvali ekran za snimanje pozicije, panel sa dotičnom ikonom poziva se pozicioniranjem miša na „levu ali ne skroz gornju” stranu ekrana, pošto pritisak na taster ’Esc’ nudi samo vraćanje u početni meni igre (što ćete i morati da radite ako želite da učitate bilo koju poziciju!).

Druga, mnogo veća zamerka, tiče se patentiranog „vučem igrača za nos” karaktera igre, od koje nisu operisane ni mnogo kvalitetnije avanture. Većinu predmeta, naime, moguće je upotrebiti ili kombinovati tek pošto odradite određenu radnju koja će pokrenuti skriptu za omogućavanje nečega što vam je u startu palo na pamet i zbog čega ste popili „No, I can’t do that” poruku. Tipičan primer: u drugom činu, u napuštenom engleskom predgrađu, upotreba improvizovane pecaljke na kanalizacionoj rešetki (što je autoru teksta prvo palo na pamet) nije urodila nikakvim konstruktivnim plodom. Međutim, kada vam u kasnijem istraživanju bude zatrebao novčić, on će se volšebno stvoriti upravo ispod pomenute rešetke i potrebno ga je izvaditi na upravo opisani način (sa sve novim ekrančićem koji će se pojaviti!). Još jedan primer: kada budete pokušavali da provalite u Frenkov laptop, prvo je potrebno poslati email kolegi (koji će vam odgovoriti da ne zna lozinku), da bi lik tek nakon toga opušteno sam ukuckao nešto i pristupio podacima! Istina, ovo je urađeno da bi igrač prvi put odradio slanje emaila preko (kornjo)komunikatora kojima su opremljeni svi važni likovi u igri, ali će sâmo rešenje svaki avanturista doživeti kao uvredu. Ono malo predmeta koje lik i registruje na lokacijama ne krije apsolutno ništa (čak je i komentar vezan za njih bezvezno očigledan: „It’s a TV”, „It’s a pile of books”...), pa na momente imate utisak da igrate interaktivni rečnik engleskog jezika.

Sa vizelne strane B&B neće impresionirati nikoga, naročito nakon grafičkih bisera kakve su obe Syberije, Secret Files: Tunguska i Nibiru, a naročito friški Sinking Island. Lokacije su korektno iscrtane u kombinaciji visoke rezolucije sa nekoliko nedopustivo ružnih detalja (pri čemu se situacija bitno popravlja u pretposlednjem poglavlju igre). Likovi su siromašno modelovani, ukočeni i uglavnom beživotni, a scene pate od nedostatka diskretnih animacija, što lokacije čini prilično umrtvljenim (ne računajući sporadične prolaske vozila ili razbacane ljude na lokacijama kojima se, u većini slučajeva, ne možete obratiti). Glasovi likova, s druge strane, iznenađujuće su kvalitetni i dobro intonirani (i izgovoreni) uz prijatne muzičke deonice koje povremeno odskaču svojim kvalitetom dok igra odmiče.

Teško je preporučiti B&B bilo kome. Avanturistički veterani slistiće ga za jedno popodne, pri čemu će malo šta ovde uspeti da im zagolica maštu, jer ništa novo tokom igranja neće videti niti doživeti. S druge strane, novajlije u žanru imaju daleko kvalitetniju lektiru koju bi trebalo da odigraju pre nego što se upuste u ovu korektno-generičku avanturu. Uostalom, igra i sama izgleda da zna gde joj je mesto, kada u jednoj od scena odaje omaž jednoj od kultnih avantura iz 16-bitnih vremena.


Platforma:
PC
Potrebno:
Intel Pentium 1 GHz ili ekvivalent, 256 MB RAM, nVidia GF 64 MB ili ekvivalent
Poželjno:
Intel Pentium 1,2 GHz ili ekvivalent, 256 MB RAM, nVidia GF 128 MB ili ekvivalent
Veličina:
1 DVD
Adresa:
www .beliefandbetrayal -game .com
65
PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
JUN 2025
Doom: The Dark Ages
Doom iz mračnog doba drugačiji je od svih drugih Doomova, jer je Slayer koncipiran kao tenk sa štitom...
Clair Obscur: Expedition 33
Estetika Belle Époquea, gameplay u skladu sa kanonima JRPG-a, vrhunsko pripovedanje i ljubav prema igrama...
Computex 2025, Tajpej, Tajvan
AI NEXT
Ovaj, nekada ultra-PC-specifični sajam, odavno se proširio na srodne tehnologije, biznis rešenja i digitalne usluge, postavši varijanta azijskog C...
Gigabyte GeForce RTX 5070 Gaming OC 12G
Višak samopouzdanja
Kartica je sa hardverske strane vrlo kvalitetna, ali ništa ne može da nadomesti nedostatak snage „pod haubom”...
Asus ProArt P16 (H7606WP)
Pronalazak neverovatnog
Novi ProArt P16 donosi moderna rešenja, u dobro usaglašenom odnosu gabarita i performansi – alatka koju ćete sa ponosom nosati sa sobom...
Logitech ProX Superlight 2
Sve udvostručeno
Ovaj miš predstavlja jasnu indikaciju da najveći proizvođač ne želi da napusti nijedan segment tržišta...
Winhance 25.05
Popravka Prozora
U pitanju je alatka koja omogućava da se brzo rešite (većine) bloatwarea, ali i da obavite optimizaciju rada Windowsa...
TCL NXTPAPER 11 Plus
Momak za sve
Ovo bi bio najbolji tablet „za te pare” i da košta 100 evra više...
.rs: Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Unapređeno e Zakazivanje
Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Google Mariner, Google Astra i AI autonomni agenti
Uspon tihog softvera
Umesto kliktanja stručnog lica, softver će, već ove godine, u tihom, gotovo nečujnom načinu rada - završavati posao...
Fatal Fury: City of the Wolves
Fatal Fury je oduvek bio čudna cvećka u svetu borilačkih igara; takav je i ostao...
Arc Raiders
Novi extraction shooter iz pera autora dobrih delova franšize Battlefield (i potcenjenog The Finals)...
© 2025 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama