 | Logitech Driving Force EX | Logitech je nedavno gamu svojih volana obogatio sa nekoliko novih modela. Za volane iz serije EX može se reći da predstavljaju redizajnirane (to jest osvežene) modele ove kompanije koji su na tržištu postigli zapažen uspeh. Jedan od njih je i Driving Force EX, volan koji bismo mogli da svrstamo u zlatnu sredinu kada je ponuda ovog proizvođača u pitanju. Po mnogima, dotični model bi, prvenstveno zbog svojih tehničkih karakteristika i prihvatljive cene, mogao da nasledi čuveni model Formula Force GP koji je izuzetno dobro primljen i na domaćem tržištu. U neku ruku, Driving Force EX jeste direktan naslednik gorepomenutog modela, kako zbog veoma sličnog izgleda tako i zbog odmerenih mogućnosti i sasvim prihvatljive cene.Driving Force EX se, uslovno rečeno, proizvodi u dve varijante koje se međusobno razlikuju po oznakama na programabilnim tasterima i boji gumene teksture na rukohvatima. „Plava” verzija (imali smo je na testu) namenjena je korišćenju na konzoli PlayStation 2, dok je „crveni” model (koji je zvanično i nazvan Formula Force EX) predodređen za upotrebu na PC-ju. Međutim, kao i u slučaju modela Driving Force Pro (SK 2/2006), Driving Force EX, iako namenjen korišćenju na PlayStation 2 konzoli, u potpunosti je podržan putem univerzalnih Logitech drajvera i na PC-u i može se neometano rabiti u kombinaciji sa svim znanim simulacijama vožnje. Što je još zanimljivije, ovaj model pored nezaobilaznog USB konektora ima i generički PlayStation džojstik priključak, čime je omogućena kompatibilnost sa starijim PlayStation 2 naslovima koji ne mogu da prepoznaju volan na USB slotu, ali i prvom PlayStation konzolom. Upravo zbog naglašene multifunkcionalnosti, Driving Force EX volanu dali bismo prednost u odnosu na verziju Formula Force EX, pogotovu u situacijama ako pored PC-ja posedujete i neku od Sonyjevih konzola.  | Logitech Driving Force EX | Kućište volana veoma je slično pomenutom modelu Formula Force GP (da nije nešto „ispravljenijih” linija, kućišta bi bila neraspoznatljiva). Pričvršćivanje za podlogu obavlja se (identično) putem dva plastična vijka pa je volan praktično nemoguće pomeriti s mesta čak i u slučajevima vrlo snažnog cimanja. Najveća promena vidljiva je na obruču volana koji je upadljivo manjeg prečnika i ukrašen masivnom teksturiranom gumom na rukohvatima (proklizavanje se, garantovano, ne javlja čak ni kod ljudi kojima se ruke intenzivnije znoje). Isto tako, obruč je postavljen nešto više nego što smo navikli i nalazi se na manjem rastojanju od samog kućišta. Nekome se ovakav raspored neće dopasti, ali tokom višednevnog testiranja nismo primetili da je time narušena ergonomija, kao ni da dolazi do pojačanog zamaranja tokom igranja. Treba napomenuti i to da je volan opremljen sa čak 13 tastera (u prepoznatljivoj „vrsti” poređani su tasteri „iks”, „krug”, „kvadrat” i „trougao”) i standardnim PlayStation digitalnim džojstikom (takozvanim D-Padom), ali i da se sa zadnje strane, umesto Paddle Shiftera, nalaze samo obični tasteri. Kao što smo već rekli, PC verzija volana ima identičan raspored dugmića (nedostaje jedino taster Mode), drugačije označenih, kao i jednu radnu LE diodu manje.Kada je u pitanju postolje sa papučicama za gas i kočnicu, moramo konstatovati da nas je zatečena situacija pomalo razočarala. Naime, oblik i veličina postolja (od čega je ovo drugo posebno značajno) u milimetar su identični kao kod modela Formula Force GP (čak je i tekstura ista). Da igrači u prethodnom periodu nisu najviše buke digli upravo oko ove komponente (naravno, u negativnom smislu), sve bi još i bilo razumljivo, ovako nam nije jasno zašto su dizajneri pribegli ovakvom rešenju. Postolje za noge suviše je malo tako da se pete tokom igranja, kao po pravilu, oslanjaju direktno na pod, a ne na za to predviđeno mesto. Zbog neprirodnog položaja stopala, to može dovesti do pojave bolova u zglobovima, što nije nimalo prijatno. Takođe, postolje s donje strane nema ugrađene nikakve protivmere u slučaju klizanja na glatkim podlogama (parketu, recimo) pa se pedale moraju prisloniti uz neki objekat kako ne bi „bežale” unaokolo tokom igranja. Inače, u manje nedostatke mogli bismo da ubrojimo i nepostojanje sekvencijalnog menjača, mada smatramo da on ne doprinosi značajno podizanju atmosfere tokom igranja.  | Logitech Driving Force EX | U realnom radu Driving Force EX se pokazao odlično. Obruč manjeg prečnika, kao i kvalitetna guma na rukohvatima daju nešto realističniji (to jest intenzivniji) osećaj tokom vožnje (mada je to u velikoj meri stvar ukusa), a snažan force feedback motor će učiniti da na putu ne propustite nijednu neravninu. Ako na sve to dodamo poslovično kvalitetnu izradu i završnu obradu, slobodno možemo reći da su u Logitechu uspeli da naprave kvalitetnu simbiozu modela Driving Force Pro i Formula Force GP. Domaćim igračima ovaj volan će, pre svega, biti zanimljiv zbog cene koja je, iako nešto viša u odnosu na Formula Force GP, za nekoliko crvenih niža u odnosu na perjanice ponude - volane Driving Force Pro i MOMO Racing Force.Još jedna zanimljivost vezana za ovaj model volana jeste podatak da su u Logitechu odlučili da sve kupce daruju specijalnim pomagalom za igranje sa lokacija na kojima nije moguće izvršiti pričvršćivanje volana za podlogu (fotelja, krevet...). Lap Attachment je skalamerija koja se „montira” između nogu (oslanja se na prepone) i služi kao mobilna podloga za „parkiranje” volana. Iako na prvi pogled ne deluje tako, konstrukcija je dovoljno stabilna da omogući nesmetano obrtanje obruča volana „iz krila”, čak i pri naglim pokretima levo-desno. Doduše, sitniji problemi nastaju u situacijama kada se aktivira force feedback motor (vibracija može proizvesti neugodan osećaj ili, u najgorem slučaju, učiniti da postolje promeni prvobitni položaj), ali i u slučajevima čestog pritiskanja pedala za gas i kočnice (usled pomeranja nogu dolazi do narušavanja stabilnosti). Bilo kako bilo, smatramo da je uključivanje ovog pomagala u pakovanje pravi potez od strane odgovornih ljudi u Logitechu te da će igrači to i te kako znati da cene. |