TEST PLAY
Chris Sawyer’s Locomotion
Vladimir PISODOROV
1. oktobar 2004.

Ne dešava se tako često da ljubitelji upravljačkih simulacija u jednom mesecu budu počašćeni sa dva izvanredna ostvarenja. Rabeći gotovo identičnu ideju projektovanja i upravljanja transportom sredstava i putnika, Transport Giant i Chris Sawyer’s Locomotion prava su poslastica za menadžerske fanatike koji su posle kraće pauze opet dobili šansu da uživaju u vrhunskim ostvarenjima. Izlazak Locomotiona na tržište značajan je i zbog činjenice da se njegov idejni tvorac Kris Sojer (Chris Sawyer) smatra rodonačelnikom žanra modernih „tajkunolikih” igara, pa je bilo zanimljivo videti kako se stari lisac nosi s modernim zahtevima i postavljenim standardima u žanru. Za one koji ne znaju, dotični gospodin je autor legendarnog Transport Tycoona iz 1994. godine, kao i serije RollerCoaster Tycoon igara koje se smatraju vedetama žanra (prodate su u preko sedam miliona primeraka). Više podataka o Krisovim projektima možete naći na njegovom sajtu, www.chrissawyer.com.

Prvi susret s igrom može predstavljati malo razočaranje i stvoriti izvesne (ne)opravdane predrasude. Naime, Locomotion je u potpunosti izrađen u 2D okruženju s grafikom u retro stilu koja najviše podseća na ranije Sojerove radove (i doba 386/486 računara). Mnogi će reći da je za ovaj tip ostvarenja grafika potpuno sporedna karakteristika te da se sve nadomešta dobro odmerenom mikromenadžerskom komponentom, ali novopečeni igrači nemaju toliko razumevanja i žele da za svoj novac dobiju „kompletno” pakovanje. Brojne savremene softverske kuće, prvenstveno JoWood, utrkuju se u izradi vizuelno upečatljivih igara ovog tipa koje opet uspevaju da zadrže pažnju igrača svojom kompleksnošću i zanimljivom motorikom gradnje i stvaranja profita. Primenjena 2D rešenja u Locomotionu, pored vizuelne odbojnosti, donose i problem u kasnijem stadijumu igranja pošto se gomilanjem objekata na ekranu izuzetno smanjuje preglednost igračkog polja (rotiranje je izvedeno u koracima od po 90°), a to dovodi i do strahovitog pada performansi (sva proračunavanja „padaju na pleća” procesora) i „seckanja” na slabijim mašinama.

I muzička podloga je izrađena u retro stilu. Za komponovanje (većine) odličnih instrumentalnih numera zaslužan je čuveni Alister Brimbl (Allister Brimble), stalni član postave legendarne softverske kuće Team 17 iz vremena kada je palila i žarila Amiga igračkom scenom.

Locomotion ipak, tu i tamo, zaostaje za svojim konkurentima. Prvenstvena briga igrača jeste transport dobara i putnika, uglavnom primenom klasičnog sistema premeštanja „iz tačke A u tačku B”, uz povremeno komplikovanje postupka vezanog za transport sirovih materijala i, kasnije, finalnih proizvoda do krajnjih kupaca (ima daleko manje mogućnosti nego u Transport Giantu). Četiri sistema transportovanja (železnicom, brodovima, avionima i kamionima) omogućavaju da svako pronađe ono što mu odgovara, ali i čine proces igranja složenijim pošto svaki od njih podrazumeva striktno definisane zakonitosti i granicu ekonomske isplativosti, pa time zahteva i hirurški precizno planiranje poteza. Transport železnicom predstavlja najisplativiji, ali i najteži sistem za dizajniranje i postavljanje; vazdušni je enormno skup u startu (zbog izgradnje aerodroma i skupih aviona), ali ne zahteva izgradnju saobraćajnica; vodeni ne zahteva nikakvo planiranje ruta, ali je spor itd.

S obzirom na to da centralno mesto u igri zauzima železnica, dizajniranju i planiranju ruta posvećena je najveća pažnja. Međutim, umesto klasične procedure izgradnje šina, „obeleži početnu i krajnju tačku i klikni mišem”, upotrebljeno je potpuno neprimereno rešenje koje od igrača zahteva kliktanje mišem svaki put kada se postavlja jedan blok šina (da biste povezali dve bliže destinacije, treba bar 20-30 kliktaja), uz mogućnost promene smera i obima „zakrivljenosti” šina. Igračima RollerCoaster Tycoona je savršeno jasno o čemu pričamo jer Locomotion koristi njegov usavršeni engine. Prilikom kreiranja kratkih transportnih poteza ovo nije velika smetnja, ali usložnjavanjem zadataka i stvaranjem potrebe za sistemom isprepletanih ruta sve počinje prilično da frustrira.

Locomotion ima 45 misija podeljenih na pet težinskih oblasti (podržana je i multiplayer opcija za dva igrača) koje mogu da se igraju svojevoljnim redosledom, ali je poštovanje definisanog više nego preporučljivo zbog težinske gradacije zadataka. Odvijaju se u vremenskom periodu od 1900. do 2000. godine, na realnim ili izmišljenim lokacijama. Primenjena je standardna paleta začkoljica, često ograničenih tesnim vremenskim rokom: prevoz određenog broja putnika, dostavljanje proizvoda u propisanoj količini, podizanje rejtinga i vrednosti kompanije itd. Misije nisu nimalo lagane, čak ni u početnom stadijumu, a može se reći da su pojedine preteške i predstavljaće pravi izazov za eksperte na ovom polju.

Nešto nižu konačnu ocenu Locomotion je prvenstveno zaslužio zbog tehničkih nedostataka, propusta u upravljačkom mehanizmu i malog broja mogućnosti u procesu transporta i sticanja kapitala. Međutim, to ne znači da igra ne zaslužuje pažnju. Ali, samo od ličnog umeća da „svarite” pomenute nedostatke zavisiće da li ćete igru završiti ili ćete odustati već na početku.


Potrebno:
Pentium 3/500 MHz, 128 MB RAM, grafička kartica sa 8 MB VRAM
Poželjno:
Pentium 3/1 GHz, 256 MB RAM, grafička kartica sa 32 MB VRAM
Veličina:
1 CD
ADRESA:
www .atari .com /us /games /locomotion /pc
73
PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
JUN 2025
Doom: The Dark Ages
Doom iz mračnog doba drugačiji je od svih drugih Doomova, jer je Slayer koncipiran kao tenk sa štitom...
Clair Obscur: Expedition 33
Estetika Belle Époquea, gameplay u skladu sa kanonima JRPG-a, vrhunsko pripovedanje i ljubav prema igrama...
Computex 2025, Tajpej, Tajvan
AI NEXT
Ovaj, nekada ultra-PC-specifični sajam, odavno se proširio na srodne tehnologije, biznis rešenja i digitalne usluge, postavši varijanta azijskog C...
Gigabyte GeForce RTX 5070 Gaming OC 12G
Višak samopouzdanja
Kartica je sa hardverske strane vrlo kvalitetna, ali ništa ne može da nadomesti nedostatak snage „pod haubom”...
Asus ProArt P16 (H7606WP)
Pronalazak neverovatnog
Novi ProArt P16 donosi moderna rešenja, u dobro usaglašenom odnosu gabarita i performansi – alatka koju ćete sa ponosom nosati sa sobom...
Logitech ProX Superlight 2
Sve udvostručeno
Ovaj miš predstavlja jasnu indikaciju da najveći proizvođač ne želi da napusti nijedan segment tržišta...
Winhance 25.05
Popravka Prozora
U pitanju je alatka koja omogućava da se brzo rešite (većine) bloatwarea, ali i da obavite optimizaciju rada Windowsa...
TCL NXTPAPER 11 Plus
Momak za sve
Ovo bi bio najbolji tablet „za te pare” i da košta 100 evra više...
.rs: Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Unapređeno e Zakazivanje
Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Google Mariner, Google Astra i AI autonomni agenti
Uspon tihog softvera
Umesto kliktanja stručnog lica, softver će, već ove godine, u tihom, gotovo nečujnom načinu rada - završavati posao...
Fatal Fury: City of the Wolves
Fatal Fury je oduvek bio čudna cvećka u svetu borilačkih igara; takav je i ostao...
Arc Raiders
Novi extraction shooter iz pera autora dobrih delova franšize Battlefield (i potcenjenog The Finals)...
© 2025 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama