TEST PLAY
UFO: Aftermath
Miodrag KUZMANOVIĆ
1. novembar 2003.

Ne postoji franšiza sa nesrećnijom sudbinom od Microproseovog X-COM-a. Desetogodišnja istorija jedne ideje, započete neverovatno kvalitetnim naslovom koji je patentirao stvari koje niko pre njega nije zamišljao ni pokušao da ostvari u strateškim igrama, ostaće zapamćena po strmoj amplitudi kvaliteta koja se na polovini tog perioda survala u ponor. UFO: Enemy Unknown, X-COM: Terror from the Deep i X-COM: Apocalypse su plod ispravnog razmišljanja, evolucije koja ima smisla i trejdmarka koji je jezdio stamenim kursom kvaliteta. Stvari su pošle naopako pojavom X-COM: Interceptora (akciona simulacija letenja u X-COM svetu?!) i najavom X-COM: Alliancea, koji je trebalo da u pojednostavljeni strateški koncept unese jezgro timske pucačine u prvom licu bazirane na engineu Unreala. Igra nikada nije ugledala svetlost dana, a Hasbro je u međuvremenu otkupio Microprose čime je on efektivno uništen kao kompanija. To je dovelo do otkazivanja strateške kulminacije serijala i do isforsirane pojave X-COM: Enforcera, banalnih shootera bez ikakvog smisla, čije je ime iskarikirano do maksimuma. Dno je dostignuto.

Nekako u isto vreme saznajemo da famozni Mythos Games, koji čine ljudi koji su radili na Laser Squadu i originalnom UFO-u, planira da ideji udahne novi život. Dreamland Chronicles: Freedom Ridge nije imao prava na slavni prefiks koji je bio u Hasbroovom vlasništvu, što se ispostavilo kao izuzetno negativan faktor: posle godinu dana razvoja, Mythosu je ponestalo para, izdavača koji bi ih finansirao nije bilo ni od korova i cela stvar je pala u vodu. Još godinu dana lera i na scenu uleću neki Česi: Altar Interactive je za kesicu kikirikija kupio prava na igru i posle kraće studije krenuo da je radi od samog početka, uz potpuno izmenjenu mehaniku, engine i naslov. Finalni proizvod je konačno pred nama, nakon razvojnog ciklusa koji je trajao sumnjivo kratak vremenski period.

UFO: Aftermath je razočaranje kalibra Master of Oriona 3, samo u suprotnom smislu. Preterana kompleksnost MOO3 ovde je zamenjena pojednostavljivanjem koje može samo da uvredi čoveka sa smislom za ikakvu suvislu strategiju. UFO: Aftermath je pseudo-nelinearna vizija uspešne invazije vanzemaljaca na planetu Zemlju, koja polazi od premise da su nas mali sivi potpuno iznenadili i uništili, ne dajući šansu nikakvom X-COM-u da se oformi i spreči katastrofu. Polazeći od negacije X-COM-a u idejnom smislu, autori su ga se odrekli i u tehničkom, praveći kompromis sa najmanjim zajedničkim sadržaocem inteligencije potencijalnih mušterija: umesto igre za elitu, napravili su limunadicu za mase.

UFO: Aftermath je u svojoj srži (makar na papiru) kombinacija globalne strategije i taktičkih, squad-based bitaka. Pošto su gro čovečanstva i civilizacija koju poznajemo uništeni trovanjem sporama iz orbite, jedinu prepreku zavojevačima predstavlja nekakva ad-hok organizacija koja koristi restlove oružanih trupa za organizovanje otpora i sloma invazionih snaga kao dalekog budućeg sna. Osnova igre je borba za teritoriju odnosno baze koje šire vašu uticajnu zonu i lagano preotimaju Zemlju od vanzemaljaca: s vremena na vreme, izvan ili unutar vaše teritorije dobićete opciju za misiju, čije uspešno kompletiranje može, ali i ne mora da utiče na vaše dalje širenje po globusu. Dotične misije variraju od eliminacije infiltriranih aliena, preko zauzimanja napuštene vojne baze (koja postaje vaša), napada na oboreni UFO i pokušaja likvidacije posade pa do osvajanja baze aliena, izviđanja terena i sl. Činjenica da vam se zadaci nude na tacni, da nijedan ne možete samostalno inicirati i da ih kompjuter potpuno nasumično servira jako se teško da progutati. Razvoj tehnologija je polulinearan i samo u izvesnoj meri ima veze sa opremom koju ste zaplenili u bitkama: protok vremena i uspeh u preotimanju teritorije će triggerovati najznačanije opcije kojima možete posvetiti svoje istraživačke resurse. To dovodi do apsurdnih situacija i pojave da ste iscrpli sve teme za istraživanje, da vam research baze ne rade ništa sve do trenutka kada vam se ponudi neka nova mogućnost koja kao da je pala s Marsa. Nekoliko primera: prave namere vanzemaljaca možete saznati ispitivanjem zarobljenog greya ako posedujete odgovarajuću tehnologiju; odgovore na najznačajnija pitanja znaju samo grey commanderi, od kojih vam u teoriji treba jedan živi primerak za ispitivanje, ali njega ne možete „dobiti” akcijom koju sami preduzimate (bez obzira na obaranje „Battleship” klase UFO-a i onesvešćivanja, a ne likvidacije kompletne posade). Ne, commandera će vam servirati računar kada on smatra da treba da ga imate... Primer sa Biomasom je još gori: posle nekoliko „meseci” u igri, primetićete da površinu Zemlje polako zauzima nekakva varijanta zergovskog „creepa”. Da biste se borili protiv nje, potreban vam je uzorak mase, a da biste dobili uzorak, kompjuter vam mora dodeliti borbenu misiju unutar teritorije zahvaćene Biomasom što se, na primer, dešava tek kada je ona progutala 1/3 planete. Do tada možete samo da je gledate i nervirate se.

Mogli bismo da dotaknemo i nemogućnost opremanja presretača (osim generičkog razvoja nove tehnologije) i odsustvo veze potencijalnih gubitaka aviona i mogućnosti nastavka borbe (koja ne postoji: lovci se, izgleda, preko noći regenerišu). Mogli bismo da komentarišemo odsustvo potezne borbe i rogobatnu 3D real-time taktičku akciju koja pati od lošeg interfejsa i glasovnih odziva gorih od onih iz igre Temple of Elemental Evil... Vredelo bi i prokomentarisati odsustvo ekonomskog segmenta igre i poente nagomilavanja oružja i opreme koju nećete nikad koristiti (107 Kalašnjikova koji se kisele u magacinu, koji ionako nema limit). Ali, igra ne zaslužuje ni toliko.


Potrebno:
Pentium 3/500 MHz, 128 MB RAM-a, GeForce 2/32 MB ili ATI Radeon 7000/32 MB
Poželjno:
Pentium 4/2 GHz ili AMD Athlon/2 GHz, GeForce 4Ti/64 MB ili ATI Radeon 9000/64 MB
Veličina:
2 CD-a
Adresa:
www .ufo -aftermath .com
65
PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
JUN 2025
Doom: The Dark Ages
Doom iz mračnog doba drugačiji je od svih drugih Doomova, jer je Slayer koncipiran kao tenk sa štitom...
Clair Obscur: Expedition 33
Estetika Belle Époquea, gameplay u skladu sa kanonima JRPG-a, vrhunsko pripovedanje i ljubav prema igrama...
Computex 2025, Tajpej, Tajvan
AI NEXT
Ovaj, nekada ultra-PC-specifični sajam, odavno se proširio na srodne tehnologije, biznis rešenja i digitalne usluge, postavši varijanta azijskog C...
Gigabyte GeForce RTX 5070 Gaming OC 12G
Višak samopouzdanja
Kartica je sa hardverske strane vrlo kvalitetna, ali ništa ne može da nadomesti nedostatak snage „pod haubom”...
Asus ProArt P16 (H7606WP)
Pronalazak neverovatnog
Novi ProArt P16 donosi moderna rešenja, u dobro usaglašenom odnosu gabarita i performansi – alatka koju ćete sa ponosom nosati sa sobom...
Logitech ProX Superlight 2
Sve udvostručeno
Ovaj miš predstavlja jasnu indikaciju da najveći proizvođač ne želi da napusti nijedan segment tržišta...
Winhance 25.05
Popravka Prozora
U pitanju je alatka koja omogućava da se brzo rešite (većine) bloatwarea, ali i da obavite optimizaciju rada Windowsa...
TCL NXTPAPER 11 Plus
Momak za sve
Ovo bi bio najbolji tablet „za te pare” i da košta 100 evra više...
.rs: Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Unapređeno e Zakazivanje
Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Google Mariner, Google Astra i AI autonomni agenti
Uspon tihog softvera
Umesto kliktanja stručnog lica, softver će, već ove godine, u tihom, gotovo nečujnom načinu rada - završavati posao...
Fatal Fury: City of the Wolves
Fatal Fury je oduvek bio čudna cvećka u svetu borilačkih igara; takav je i ostao...
Arc Raiders
Novi extraction shooter iz pera autora dobrih delova franšize Battlefield (i potcenjenog The Finals)...
© 2025 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama