TEST PLAY
Commandos 3: Destination Berlin
Miodrag KUZMANOVIĆ
1. novembar 2003.

Osnovni razlog za neverovatnu popularnost serijala Commandos na području šireg Balkana nije kvalitet dotičnih igara niti zanimljiv period Drugog svetskog rata. U pitanju je čist mazohizam i uživanje u patnjama kojeg se niko ne stidi jer dolazi u društveno prihvaćenoj formi kompjuterske igre. Mi kao da volimo da nas biju i da po hiljaditi put pokušavamo nešto što bi razuman čovek vrlo brzo batalio.

Commandos 3: Destination Berlin je blaža verzija mamuza, visokih kožnih čizama sa šiljatom štiklom, biča i vezivanja za krevet. Mentalno-fizička load-save-scream tortura za ljude koji imaju dva rezervna paketa živaca za eksploataciju, potrošnju i zamenu. Igra koja ima dvogubo dejstvo zavisno od godišta, strpljenja i slobodnog vremena: ili ćete poludeti ili ćete uživati, bez nagoveštaja treće opcije. Homeworldu 2 su zamerali težinu neprilagođenu početnicima, a u poređenju sa Commandosom 3 on izgleda kao šetnja u parku. HW2 zahteva veštinu, razvijeni strateški um i dobre reflekse; uz malo vežbe, vrlo brzo ćete postati iskusan admiral koji primećuje plodove svojih muka kroz balansiran sistem teškoća i nagrade. Ovde, kao i u pravom ratu, nema koristi već muka i breme ostaju konstanta do kraja.

Zvuči grubo, ali je više nego istinito. Pyro Studios je izgleda ozbiljno shvatio feedback legije fanova koji su se žalili da je dvojka bila previše lagana (a nije), tako da su verziju tri projektovali da traje. Što kroz ekstra sadržaj što kroz pumpanje težine od koje se diže kosa ispod beretke.

Novine koje Commandos 3 donosi na konceptualnom planu su mnogobrojne: tri odvojene i relativno dugačke kampanje, timski i pojedinačni multiplayer (prvi put), bolje balansiranje sposobnosti komandosa i realniji splet akcija koje mogu preduzimati, veća nelinearnost u toku misija, koja ovoga puta zaista omogućava da neke od njih završite na način koji sami odaberete... Iako su grafika i zvuk ostali suštinski istog kvaliteta, mislimo da ovakva kombinacija 2D i 3D grafike teško može biti bolja bez postavljanja nemogućih zahteva za igračke konfiguracije kojima raspolažu prosečni korisnici. Na probleme iz prethodnog dela nije obraćena pažnja: pre svega, na izuzetno teško snalaženje i nepreglednost akcija koje se odvijaju u enterijerima, gde ćete provoditi otpilike 50% igre. Bez obzira na to što je unutrašnjost kuća urađena u full 3D maniru, problemi vezani za uske prolaze, navigaciju i detektovanje protivnika nisu zanemarljivi. Izvesnih muka ćete imati i u eksterijerima, pogotovo onih vezanih za lociranje neprijatelja zaklonjenih nekom preprekom, vegetacijom ili zidom. Na svu sreću, mali dodatak interfejsu (taster ’F5’) će vam „osvetliti” oponente i olakšati planiranje. Spoljašnost je, kao i u prethodnom nastavku, moguće rotirati i akciju posmatrati iz jednog od četiri moguća ugla, što je prilično daleko od Pyrovog obećanja da će rotacija biti potpuno slobodna, kao u enterijerima. Bolje išta nego ništa, a bez ovoga nijednu misiju sigurno nikada ne biste završili.

Pomenute kampanje su smeštene u tri različita okruženja i timeline Drugog svetskog rata. Prva počinje u Staljingradu gde ćete obezbeđivati sastanak savezničkog generala sa Rusima (i posle zarobljavanja biti deportovani u Berlin), drugu i treću startujete u Francuskoj, otimajući voz sa opljačkanim umetničkim delima (što je bila Geringova pasija) ili pripremajući teren za D-Day uz kasnije učešće u samom iskrcavanju. Zadaci u misijama često neće biti precizno saopšteni kao u dvojci, već ćete morati da se snalazite i improvizujete. Misija u Berlinu je najočigledniji primer: imaćete zadatak da pobegnete iz podzemnog zatvora, da se probijete na površinu i pronađete i likvidirate izdajnika koji vas je prodao u Staljingradu. Lakše reći nego učiniti. Grad vrvi od vojnika i zgrada u koje se može ući, a vama ostaje da istražite gde se zlotvor nalazi. Dotična misija dobro ilustruje i nelinearnost: neprijatelja možete ubiti snajperom, možete mu minirati automobil, a možete mu se prišunjati sa špijunom u oficirskoj uniformi i ubrizgati mu tri doze otrova. Treća zasluga te misije jeste i ilustracija težine: spremite jedan slobodan dan, vodeći računa da ste se prethodne noći dobro naspavali jer vas očekuju Tantalove muke sa izbegavanjem patrola, Gestapovaca koji vas provaljuju sa 100 metara i oficira kojih ima na sve strane...

Modifikacija sposobnosti komandosa pre svega se odnosi na univerzalnu mogućnost korišćenja pušaka i većine oružja, pa i granata koje sada može da baca svako, a ne samo Sapper. Tu je i opcija za korišćenje stacionarnih mitraljeza koje Beretka može pokupiti i pucati iz ruke (iz „čeka” moda) u Staloneovom stilu. Pas Whiskey i Nataša su izbačeni iz ekipe, tako da ćete ponovo imati ekipu na koju ste navikli od prve igre u serijalu.


...još jedno mišljenje
Pošto je manje-više "ispustio loptu" sa Pretorijancima, španski Pyro Studios se tiho vratio franšizi koja ga je proslavila. Treća iteracija Komandosa, za razliku od svog superlativnog prethodnika, ne donosi previše inovacija i odražava tendenciju dizajnera da se drže proverenog recepta. Težina misija opet će odgovarati samo mazohistima sa viškom strpljenja, ali se zato svaki uspešno onesposobljeni Švaba doživljava kao povod za slavlje. Mada je u pitanju odlična igra, novi vizuelni efekti i trapavo nakalemljene multiplayer opcije ipak ne mogu da prikriju činjenicu da Commandos 3 igra na sigurno, nauštrb svežih ideja.
Đ.N.
Potrebno:
Pentium 3/700 MHz ili AMD ekvivalent, 128 MB RAM-a, nVidia GeForce 256/32 Mb ili ATI Radeon 7000+/32 MB
Poželjno:
Pentium 3/1 GHz ili AMD ekvivalent, 256 MB RAM-a, GeForce 2/64 MB ili ATi Radeon 8500+/64 MB
Veličina:
3 CD-a
Adresa:
www .commandosgame .com
83
PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
JUN 2025
Doom: The Dark Ages
Doom iz mračnog doba drugačiji je od svih drugih Doomova, jer je Slayer koncipiran kao tenk sa štitom...
Clair Obscur: Expedition 33
Estetika Belle Époquea, gameplay u skladu sa kanonima JRPG-a, vrhunsko pripovedanje i ljubav prema igrama...
Computex 2025, Tajpej, Tajvan
AI NEXT
Ovaj, nekada ultra-PC-specifični sajam, odavno se proširio na srodne tehnologije, biznis rešenja i digitalne usluge, postavši varijanta azijskog C...
Gigabyte GeForce RTX 5070 Gaming OC 12G
Višak samopouzdanja
Kartica je sa hardverske strane vrlo kvalitetna, ali ništa ne može da nadomesti nedostatak snage „pod haubom”...
Asus ProArt P16 (H7606WP)
Pronalazak neverovatnog
Novi ProArt P16 donosi moderna rešenja, u dobro usaglašenom odnosu gabarita i performansi – alatka koju ćete sa ponosom nosati sa sobom...
Logitech ProX Superlight 2
Sve udvostručeno
Ovaj miš predstavlja jasnu indikaciju da najveći proizvođač ne želi da napusti nijedan segment tržišta...
Winhance 25.05
Popravka Prozora
U pitanju je alatka koja omogućava da se brzo rešite (većine) bloatwarea, ali i da obavite optimizaciju rada Windowsa...
TCL NXTPAPER 11 Plus
Momak za sve
Ovo bi bio najbolji tablet „za te pare” i da košta 100 evra više...
.rs: Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Unapređeno e Zakazivanje
Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Google Mariner, Google Astra i AI autonomni agenti
Uspon tihog softvera
Umesto kliktanja stručnog lica, softver će, već ove godine, u tihom, gotovo nečujnom načinu rada - završavati posao...
Fatal Fury: City of the Wolves
Fatal Fury je oduvek bio čudna cvećka u svetu borilačkih igara; takav je i ostao...
Arc Raiders
Novi extraction shooter iz pera autora dobrih delova franšize Battlefield (i potcenjenog The Finals)...
© 2025 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama