Liberalizacija tržišta fiksne telefonije od 1. aprila ove godine dala nam je nadu da će uticati na poboljšanje usluge za sve korisnike fiksne telefonije. Pri tome prvenstveno mislimo na pretplatnike Telekoma Srbija, koji je u ovom trenutku najveći, a do skoro i jedini, provajder fiksne telefonije. Međutim, čak iako su uslovi liberalizacije definisani tako da Telekomu obezbede početnu prednost nad konkurentima, očekivali smo da će Telekom igrati po tržišnim uslovima. Umesto toga, on se i dalje ponaša po monopolističkim principima. Sad kada postoji mogućnost izbora, umesto da snižava cenu pretplate i poboljšava uslugu, Telekom je najavio povećanje pretplate za 30 odsto, kao i povećanje cene razgovora. Takva politika će im se vrlo brzo obiti o glavu, pa verujemo da će se broj od oko 9000 prenetih brojeva kod nekog drugog provajdera, koliko ih je bilo u trenutku pisanja ovog teksta, vrlo brzo znatno povećati. Kako to izgleda u praksi? Autor ovog teksta podneo je zahtev za promenu provajdera odmah po sticanju zakonskih uslova za to i već više od dva meseca uživa u blagodetima moderne fiksne telefonije. S obzirom na to da se u narednom periodu očekuje da će zbog pomenutih mera Telekoma biti povećan broj zahteva za prelazak na nekog drugog provajdera, prenećemo vam naša iskustva kako biste znali šta možete da očekujete. Najinteresantniji deo cele ove priče je kako je Telekom reagovao na konkretan zahtev. Da ne bismo nikog reklamirali nećemo pominjati kod kog provajdera je prebačen broj, ali situacija bi trebala da bude identična, ili makar vrlo slična za kog god da se provajdera odlučite. Korak 1 - Preliminarna provera uslova Nakon što je izrečena želja za promenom provajdera fiksne telefonije uz ostavljanje podataka o broju telefona i kontaktu vlasnika na koga se taj broj vodi, u roku od nekoliko dana dotični provajder me je kontaktirao u vezi sa nekim dodatnim informacijama. Tada mi je rečeno da će odmah nakon tog razgovora biti izvršena preliminarna provera ispunjenosti uslova za promenu broja. To u praksi znači da će Telekomu biti poslat upit za proveru nekih osnovnih parametara vezanih za telefonski broj (da li je na liniju vezan ADSL, da li postoje neplaćeni računi...). Upit je zaista poslat odmah po završetku razgovora, što se dalo zaključiti iz činjenice da je bukvalno 15 minuta nakon toga, na taj isti telefonski broj stigao poziv od Telekoma u kome sam dobio velikodušnu ponudu - besplatnu instalaciju ADSL priključka i besplatnu pretplatu za period šest meseci. Teško da je u pitanju bila slučajnost. Skriveni motiv ovakve velikodušnosti je zasnovan na činjenici da liberalizacija tržišta nije potpuna, pa ako na telefonskoj liniji postoji neka vezana usluga (kao što je recimo ADSL), ona ne ispunjava uslove za promenu provajdera. Koliko god da je mali procenat ljudi koji su se do ovog trenutka odlučili za promenu provajdera, očigledno je da u Telekomu postoji bojazan od osipanja pretplatnika i da su spremni da se bore za njih (kako se kasnije ispostavilo, na legitimne i malo manje legitimne načine). Ali da se vratimo na našu priču. Telekomova ponuda je ljubazno odbijena, jer ADSL već imam na drugoj liniji i nije mi potreban još jedan. Nekoliko časova nakon te epizode, od provajdera kod koga je postavljen upit za prelazak stigla je informacija da ne postoje prepreke za prenos broja i da je potrebno da dođem u njihovu poslovnicu kako bih popunio potrebne formulare i potpisao ugovor. Korak 2 - Konačna provera uslova i prelazak kod novog provajdera Jedan primerak potpisanog ugovora šalje se Telekomu i to je istovremeno nalog za raskid ugovora sa njima i prebacivanje broja kod drugog provajdera. Po pristizanju ugovora u Telekom, radi se još jedna provera i teoretski bi trebalo da proces prebacivanja (bar kada je korisnik u pitanju) bude završen. Ali kao što je već napisano, Telekom je rešio da se bori za svakog korisnika koji pokuša da ode od njih, pa čak i na nepoštene načine. Desetak dana nakon što je ugovor potpisan, dobijam novi poziv od novog provajdera u kome mi saopštavaju da Telekom nije odobrio prebacivanje linije jer se podaci u ugovoru i u njihovoj bazi ne podudaraju. Pozivam korisnički servis Telekoma kako bih utvrdio u čemu je problem. Odgovor koji sam dobio je da u njihovoj bazi ne postoji broj telefona na adresi koja se nalazi u ugovoru. Istina je da je ta ulica promenila ime pre više od 10 godina, ali su isto tako sve to vreme uredno na tu adresu stizali telefonski računi. Nakon mog pitanja zašto jednostavno ne promene adresu u svojoj bazi, odgovorili su da moram da tražim potpisanu i pečatiranu izjavu iz opštine u kojoj će biti navedeno da je ime ulice zvanično promenjeno. Tu izjavu bih, po njihovim rečima, morao lično da predam u jednoj od dve poslovnice Telekoma u Beogradu koje se bave tim poslovima, nakon čega će je oni u nekom trenutku uzeti u razmatranje i odlučiti da li postoje osnove za promenu adrese u njihovoj bazi. Kao da sam ja sam promenio ime ulice, a ne gradska vlast, pa da moram da ispravljam „greške” u njihovoj bazi. A uostalom, sve to vreme su mi stizali računi koji su uredno plaćani. U tom trenutku već poprilično iznerviran, postavio sam im pitanje, kako ih to nije sprečilo da mi šalju telefonske račune na nepostojeću adresu i zašto su prihvatali uplate ako na toj adresi u njihovoj bazi ne postoji dati telefonski broj. Naravno, na ta pitanja nisam dobio nikakav smislen odgovor. Takođe, pošto sam shvatio da su rešili da igraju po grubim pravilima, u tom razgovoru sam najavio i tužbu protiv Telekoma, jer ako je tačno to što su mi rekli, ispada da su mi naplaćivali nešto za šta sami tvrde da ne postoji. Ove opaske su očigledno urodile plodom, jer nekoliko dana nakon te epizode sledi novi poziv od novog provajdera u kome su me obavestili da je Telekom promenio odluku i da je odobrio prenos fiksnog broja. To je dokaz da nije bilo neophodno da se od mene traži cela pomenuta procedura, već su APP (Ako Prođe - Prođe) sistemom pokušali da me „zastraše” komplikovanom procedurom i da me na taj način odvrate od prenosa broja. Korak 3 - Novi start Od trenutka kada je dobijeno finalno odobrenje za promenu fiksnog operatera, pa do trenutka kada je „okrenut prekidač” prošlo je još desetak dana. Poslednji telefonski poziv na broju kod Telekoma stigao od tog istog Telekoma, sa pitanjem operatera „Zašto prelazite kod drugog provajdera fiksne telefonije?”. Odgovor nije dobio, bar ne iskren, jer sam se trudio da u tom razgovoru budem fin i kulturan. Istog dana, dobijam poziv od novog provajdera na mobilni telefon koji je pitao da li želim da dođem i preuzmem fiksni (bežični) telefonski aparat koji dobijaju svi njihovi pretplatnici, ili da mi ga pošalju kurirskom službom na kućnu adresu. A kada je stigao prvi račun, sačekalo me je još jedno prijatno iznenađenje (jer to nije bilo nigde pomenuto tokom mog informisanja oko procedure za prelazak i šta sve taj provajder nudi) - tokom prvog meseca korišćenja telefona, nisu mi tarifirani telefonski razgovori i na računu je bio samo iznos odabrane mesečne pretplate umanjen za pet dana, jer je broj u njihovoj mreži postao aktivan 5. maja. Iskustva Nakon nešto više od dva meseca korišćenja fiksnog telefona kod novog provajdera iskustva su više nego pozitivna. Nije bilo prekida u vezama, a kvalitet signala je odličan. U okviru pretplate (koja je znatno niža nego kod Telekoma), uključeni su i pozivi ka inostranstvu, identifikacija broja pozivaoca, online listing, mogućnost definisanja mesečnog limita za pozive, kao i još mnoge druge pogodnosti koje kod Telekoma ne postoje ili se dodatno naplaćuju. S obzirom na dosadašnje iskustvo spremam se da i druge telefonske brojeve u porodici, koji nisu vezani na ADSL prebacim kod istog provajdera. Mesečna ušteda, naročito nakon najavljenog poskupljenja fiksne telefonije kod Telekoma, neće biti zanemarljiva. Ako se i vi odlučite na prenos broja kod nekog drugog provajdera, budite uporni. Telekom se sigurno neće tako lako odreći svojih pretplatnika i učiniće sve da ih zadrži. Ali ako pokažete rešenost da to uradite, moraće da popusti pred legitimnim zahtevima, pod uslovom da zaista ne postoji neka prepreka definisana u pravilniku za prenos fiksnog broja. |