GeForce Gaming Celebration Dvorana „Palladium”, Keln, Nemačka, 20. avgust Jensen Huang, osnivač i CEO kompanije Nvidia, rekao je: „Svi su mislili da je real-time ray tracing, svojevrsni ’sveti gral’ u renderovanju 3D scena, bar još deset godina daleko od grafičkih kartica namenjenih igračima”. Gestikularajući na bini, pumpajući atmosferu i dodatno podižući temperaturu vrućeg avgustovskog dana u Kelnu, poentirao je: „Ali nije – tu je nova generacija GeForce grafičkih akceleratora koja takvu budućnost pretvara u sadašnjost...”Na događaju „GeForce Gaming Celebration”, koji je Nvidia organizovala dan pre početka ovogodišnjeg sajma Gamescom u Kelnu, predstavljena su tri modela grafičkih akceleratora urađenih u novoj Turing arhitekturi, koja sa trona gejming performansi skida Pascal, dosadašnji šampion (Volta arhitektura ostaje domen superkompjutera i machine-learning rešenja). Dugogodišnji prefiks GTX odlazi u penziju, a zamenjuje ga RTX, što govori o tome da Nvidia novu seriju ne smatra prostim apgrejdom, već hardverskom revolucijom. Pored GeForcea RTX 2080 i 2070, prvi put u novijoj istoriji kompanije predstavljen je i top-model aktuelne arhitekture, GeForce RTX 2080 Ti. Svaka nova generacija GeForce akceleratora donosila je unapređenja u nekoliko sfera, proizvodnom procesu, tipu i brzini memorije, broju CUDA jezgara... Recimo, GeForce RTX 2080 Ti ima 21 odsto više CUDA jezgara od 1080 Ti, koja su 15 odsto brža od onih u prethodnoj generaciji. Međutim, ta pojačanja su za RTX modele samo jedna trećina medalje, jer je grafički procesor prvi put obogaćen sa još dva, suštinski sasvim nova elementa – jezgra RT i Tensor. RT core je namenjen izračunavanju ray-tracing algoritama koji se u formi RTX ekstenzija implementiraju u 3D endžin i igre u kojima razvojni timovi žele da imaju maksimalno uverljiv ples svetlosti i senke. Na prezentaciji su nam prikazane demo scene iz nekoliko naslova koji podržavaju RTX: Battlefield V, Shadow of the Tomb Raider i Metro: Exodus (lista podržanih je duža i uključuje i MechWarrior 5: Mercenaries i mnoge druge naslove). Tretiranje svetla i senke ray tracing tehnikama umesto uobičajene rasterizacije zaista deluje revolucionarno, senke su mekše, fluidnije, a svetlo ima realni volumen i deluje znatno verodostojnije nego kad se scena renderuje na uobičajeni način. Značaj ove novine može da se uporedi samo sa nekoliko prethodnih međaša u istoriji igračkih 3D akceleratora, pre svega sa implementacijom hardverskog transform & lightinga u GeForce 256 sa samog kraja prošlog veka. Turing, navodno, ima deset puta bolje performanse u izvršavanju ray-tracing algoritama nego Pascal, što, po Huangovim rečima, stvara potrebu da o performansama grafičkih akceleratora govorimo na potpuno nov način, koristeći nove, gromopucateljne izraze kao što su giga zraci (giga rays).Priča oko Tensor jezgra malo je složenija... Jensen Huang je istakao da će to jezgro imati svojevrsnu AI funkciju i služiti za „deep machine learning”, a naveo je primer inteligentnog upscalinga rezolucije bez uticaja na performanse igara. Ovaj Deep Learning Super Sampling (DLSS) omogućiće, recimo, da igra koju ste neko vreme igrali u rezoluciji 1080p bude veštački apskejlovana u 4K bez (većih) gubitaka u kvalitetu i pada performansi. Tensor jezgro će analizirati milione frejmova vašeg gejmpleja i „učiti” da ih prikaže u višoj rezoluciji „za džabe”. Poverovaćemo kad to budemo videli, jer ova „žvakica” malko podseća na Huwaei spiku oko AI jezgara u mobilnom čipsetu Kirin 970... Serija GeForce RTX proizvodiće se u 12-nanometarskom FinFET procesu, a prvi „bečevi” biće izrađeni u TSMC-u. Ovaj proizvodni proces omogućiće manje gabarite grafičkog čipa, manje zagrevanje i potrošnju struje, što će posledično dovesti do tišeg rada u punom opterećenju. Koristiće GDDR6 video-memoriju. RTX ekstenzije su patent u vlasništvu Nvidije, tako da vlasnici sadašnjih i budućih AMD Radeona neće moći da uživaju u njegovim blagodetima u igrama koje ga podržavaju. Sigurno je da će u narednim godinama doći do dublje standardizacije ovog igračkog ray-tracinga kroz DirectX Raytracing (DXR), ali od ove jeseni, pa u dogledno vreme, napredni efekti biće prerogativ samo GeForce igrača, jer AMD grafičke karte to ne podržavaju na hardverskom nivou. Nvidia nikada nije silazila s igračkog trona, ali njena liderska pozicija sada postaje i teorijski nedostižna za ubogi AMD. U narednim brojevima očekujte neposredne i detaljne testove GeForce RTX modela različitih proizvođača. GeForce RTX 2080 i 2080 Ti na tržište dolaze 20. septembra, dok će GeForce 2070 biti dostupan u oktobru. Cene za referentne modele su sledeće: GeForce RTX 2080 Ti – hiljadu dolara; GeForce RTX 2080 – 700 dolara, dok će se GeForce RTX 2070 prodavati za 500 dolara. Naravno, dostupne su i Founder edicije kartica koje mogu da se preorderuju na sajtu Nvidije, sa cenama koje su više od 100 do 200 USD, zavisno od modela. Utisak je da će narod da „zine” na RTX 2070. Za karticu koja je brža od 1080 Ti, cena od 500 dolara deluje kao fantastično dobra kupovina. Miodrag KUZMANOVIĆ | | 





|