Automobilista: Motorsports Simulator | Koja je verovatnoća da ste do sada čuli za momke i devojke iz Brazila koji se nalaze iza ovog naslova? Ako ste ozbiljan ljubitelj simulacija vožnje, onda nade još i ima, u suprotnom, za vas su ovde u pitanju totalni anonimusi. Čak i „stručna javnost” saznala je za Reiza Studios tek nedavno, 2013. godine, kada su se na Steamu pojavili sa svojom prvom igrom Stock Car Extreme. Akcija je ograničena na stock V8 automobile, lokalnu Formula 3 seriju i famozni Petrobrasov kup.Korisnici na Steamu brzo su prepoznali kvalitet koji se ogledao u krajnje realističnom fizičkom modelu, mnoštvu implementiranog sadržaja, ali i toni opcija putem kojih vozačko iskustvo može da se prilagodi sopstvenom ukusu. Upravo ovo poslednje je razlog zašto se igra svrstava u „simulatore”, a ne u klasične „simulacije” vožnje. Ipak, autorima nije cilj bio da igračima otežaju proces podešavanja parametara (kao što je to često slučaj u ostvarenjima iz klase), pa je sve upakovano u korisnički interfejs koji se lako zauzdava, sa jasno naznačenim i pristupačnim opcijama. Naravno, to ne znači da igra podseća na ulickanost AAA projekata, ali to autorima nije ni bio cilj. Kako se u celu priču uklapa Automobilista? Reč je, zapravo, o nastavku pomenutog naslova, koji iz nekog razloga u imenu nije dobio sufiks 2, već je doživeo generalku u marketing odeljenju. Logično je bilo očekivati da je dosta pažnje posvećeno ubacivanju novog sadržaja (kako bi se renaming opravdao), tako da se pored pomenutih kategorija sada na meniju nalaze i moderni (ulični) automobili, potom F1 bolidi, Rallycross mašine, prototipi namenjeni trkama izdržljivosti, karting „igračkice”... Zanimljivo je što se pored aktuelnih F1 V6 mašina mogu provozati i njihove preteče iz V12, V10 i V8 era. Licence za korišćenje imena timova nisu obezbeđene (osim u slučaju domaćih šampionata), ali vam igra suptilno sugeriše o kojim bolidima se radi i ko se nalazio za njihovim upravljačima u trenucima najveće slave. Bilo kako bilo, na meniju se u momentu pisanja ovog teksta nalazilo preko 200 automobila koji su mogli da se „ganjaju” na preko 30 različitih staza. U potonjem slučaju nismo uračunali sve dostupne konfiguracije pojedinačnih staza, pa je njihov broj zapravo mnogo veći. Treba istaći da se mahom radi o lokalnim autodromima (što ne umanjuje njihovu vrednost), mada ćete na spisku naći i legende kao što su staze Interlagos, Žil Vilnev, A-Ring i druge. Neverovatno je koliko su sadržaja autori uspeli da upakuju u Early Access izdanje i da to, ponovo podvlačimo, učine krajnje dostupnim običnim smrtnicima.Kada su podešavanja u pitanju, na delu je prava nirvana za sve ljubitelje vožnji. Birate broj vozača i tip/model vozila u kojima će se oni naći, podešavate njihovu agresivnost, štelujete „kvalitet” AI algoritma, birate kojom brzinom će se trošiti gorivo i gume, kojom brzinom će „proticati” vreme, kakav start trka predviđa, da li se voze kvalifikacije ili ne, ima li mehaničkih oštećenja, koji je aktivan set pravila... Možemo da nastavimo da nabrajamo do poslednjeg reda na stranici, ali ne bi imalo smisla. Kada je vozački aspekt u pitanju, opet je na raspolaganju sve od igle do lokomotive, kao u robnoj kući. Tako, recimo, može da se aktivira i fino podesi kontrola stabilnosti, pomoć pri kočenju, auto može automatski da se vrati na pravac nakon okretanja na stazi, tu je i multiplikator oštećenja, automatsko prebacivanje brzina (u svim ili samo u jednom smeru), automatsko kvačilo i ko zna šta sve još. Začudilo nas je što igra ni u naznaci ne podržava mogućnost iscrtavanja idealne putanje kretanja, pa ćete morati da vozite baš kao profesionalci – na osećaj. Šta nas sve čeka u odeljku u kojem se obavlja setup automobila bojimo se i da počnemo da otkrivamo. Početna količina goriva, definisanje krugova u kojima će se ulaziti u boks, ograničavanje maksimalnog broja obrtaja motora, podešavanje sekvence prebacivanja brzina, distribucija težine, određivanje odnosa sile kočenja, aktiviranje elektronskih pomagala, pa onda rad na aerodinamici i vešanju koje razumeju samo još u boksu Red Bulla i tako dalje. Setupi mogu da se snimaju i kasnije učitavaju po potrebi, odnosno da se različita podešavanja provere u praksi u danima testiranja. Automobilista podržava sve žive vrste volana (sa ili bez kvačila, sa običnim i leptir menjačima) i kontrolera, pa čak i upravljanje putem tastature. Ovo poslednje vam ipak savetujemo da preskočite pošto ne samo da nećete biti konkurentni na stazi, već ćete biti lišeni fenomenalnog iskustva koje igra pruža kada se upari sa odgovarajućim force feedback volanom. Kako je sve posvećeno što vernijem simuliranju, postoji samo četiri ugla kamere (osnovni je, normalno, iz samog kokpita) i nijedan ne podrazumeva posmatranje automobila „odnazad”. Takođe, Automobilista je jedna od retkih igara koja podržava vožnju kruga za zagrevanje, iza vozila bezbednosti. Na samoj stazi, užitak je veoma zadovoljavajući i iako se zamerke na fizički model mogu naći, nećemo počinjati sa kuknjavom pošto se radi o Early Access ostvarenju. Automobilista ne čini puno toga kada je vizuelni ugođaj u pitanju. Detaljni kokpiti – da, ali ne i detaljnost na stazi i oko nje. Čak i na maksimalnim podešavanjima, igra izgleda kao da se iza nje nalazi endžin iz ere DirectX-a 9 i neće uspeti da namuči čak ni slabije konfiguracije. S druge strane, zvuk je fantastičan i mašine tako verno urlaju da je prava milina slušati ih. Sigurno se pitate, kada će se Automobilista pojaviti u punoj verziji na tržištu? To se za sada ne zna, baš kao ni da li će išta biti učinjeno po pitanju grafike ili, na primer, promenljivih vremenskih uslova. Ne bi bilo zgoreg ni ubaciti audio-komunikaciju sa ljudima u boksu, kada već postoji mogućnost najave ulaska u garažu, odnosno opcija za ograničavanje brzine kretanja na pit-laneu. Pratite promene stanja na adresi www.game-automobilista.com. Vladimir PISODOROV | | |