![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| ||||||||||
Džojped programiranje Osnovna zamerka roditelja, kada su konzole ili PC računari u pitanju, je da deca uludo „troše” svoje vreme igrajući igre. Mnogi od njih slažu se da bi, kada bi deca svoje vreme za računarom trošila na neki produktivniji način i kada bi to vreme proveli edukujući se, sigurno imali manje zamerki na takvo ponašanje. Imajući to na umu, Microsoft je pre skoro jedne decenije krenuo sa razvojem neobične platforme za pisanje igara. Kodu Game Lab je, kao rezultat tog napora, ugledao svetlost dana 2009. godine i od tada se neprestano razvija. Šta je Kodu Game Lab? Najkraće rečeno, to je RAD (Rapid Application Development) sistem za izradu 3D igara, za Xbox i PC platforme. Međutim, Kodu je otišao i korak, možda i nekoliko koraka, dalje od premisa na kojima se zasnivaju RAD alati. Za one koji ne znaju, RAD sistem omogućava kreiranje aplikacija bez poznavanja programiranja. RAD alati dozvoljavaju korisniku da kroz sisteme menija, unosom parametara preko tastature, definiše akcije kako će program da funkcioniše. Ako kažemo da su RAD alati nekoliko koraka ispred vizuelnog načina programiranja, po toj analogiji mogli bismo da za Kodu Game Lab sistem kažemo da je nekoliko koraka ispred RAD alata. Kodu Game Lab koristi XNA sistem, baziran na .NET Frameworku, koji predstavlja set alata sa runtime okruženjem napravljenim za pokretanje jednostavnijih igara na svim Microsoft platformama. Pri tome, izraz „jednostavnije igre” treba shvatiti uslovno. Uostalom, dovoljno je reći da XNA predstavlja osnovnu platformu za razvoj Xbox Live Indie igara. I upravo u tu nišu možemo da smestimo Kodu Game Lab – to je, dakle, alat za kreiranje Indie 3D igara, kako za Xbox, tako i za PC platformu, ali uz jednu specifičnost. Da biste „programirali” u ovom alatu, nisu vam neophodni čak ni tastatura, niti miš. Kompletan razvoj aplikacije može da se obavi samo korišćenjem džojpeda! Ovaj sistem je tako osmišljen da čak i deca uzrasta od sedam-osam godina, mogu da osmisle i uspešno naprave 3D igru. Naravno, kao i kod svakog kompleksnijeg programa, potrebno je vreme za učenje, kako i na koji način on funkcioniše, naročito kada postoji mnogo opcija kao kod Kodu Game Laba. Treba imati na umu da on služi za kreiranje kompleksnih 3D svetova i to nije moguće tek tako pojednostaviti. Čini nam se da je Microsoft uspeo da ta taj proces ovde pojednostavi do teoretskog maksimuma. Kreiranje 3D svetova zasniva se na njihovom građenju od blokova. Iako u praksi nema nikakve sličnosti, najlakše je izradu 3D sveta u ovom programu uporediti sa kreiranjem nekog objekta putem Lego kockica. Korišćenjem džojpeda/džojstika ili miša možete da poslažete osnovne gradivne elemente koji će činiti osnovu vašeg 3D sveta. Ti elementi mogu da se sastoje od čvrste površine, vode i vazduha. U zavisnosti od toga gde želite da se igra odvija dobićete različite setove karaktera za upravljanje i daljih gradivnih elemenata. Na primer, neće biti isto ukoliko se radnja odvija u vodi ili u vazduhu, jer sistem samostalno menja fiziku objekata u zavisnosti od odabrane površine. Programiranje ponašanja objekata zasniva se na piktogramskim opisima njegovog stanja i to u bukvalnom smislu. To se obavlja putem ikonica koje reprezentuju određene akcije u, ako se programerski izrazimo, WHEN – DO petlji. I ovde dolazimo do same suštine načina Kodu programiranja. Zaista ne možemo da smislimo jednostavniji način, razumljiv čak i deci, za objašnjenje kako da se neki objekat ponaša. Evo jednog primera. Ukoliko želimo da se objekat pokrene unapred, bukvalno ćemo mu objasniti da kada se pritisne levi taster miša i/ili strelica na gore na tastaturi i/ili odgovarajući taster na džojpedu (WHEN deo petlje), treba da pomeri objekat unapred, da eventualno proizvede neki zvuk, poveća broj poena... (DO deo petlje). Cela prethodna rečenica u okviru programa biće predstavljena tek sa nekoliko ikonica, bez ijednog reda napisanog koda. Igre kreirane u ovom okruženju ostaju u okviru njega, bar kada se o PC verziji radi. Mogu da se razmenjuju sa ostalim korisnicima programa, da se pokreću i menjaju već gotovi programi koje je neko drugi napisao i da se na taj način izvrši prilagođavanje i promena nekih parametara koji vam se možda ne sviđaju u originalnoj izvedbi. Materijala za eksperimentisanje ima na pretek i zaista treba pohvaliti Microsoft što je uspeo da napravi jedan ovako napredan, a u isto vreme jednostavan alat prilagođen deci. Mada, sigurni smo da ni mnogi odrasli neće odoleti šarmu ovog „programerskog” okruženja. Potencijalni problem vidimo u tome što to nije sistem koji će baš na prvu loptu pridobiti svako dete. Koliko god sve bilo šareno i dopadljivo, ukoliko dete nema strpljenja i istraživačkog duha da potroši sat, dva na upoznavanje i „igranje” s opcijama, odustaće od korišćenja programa. Jer, ma koliko Kodu bio jednostavan, to je ipak ozbiljan alat za programiranje i zahteva vreme za usvajanje logike korišćenja, koja jeste neuporedivo fleksibilnija i jednostavnija od RAD ili „pravog” programiranja, ali ipak ne predstavlja instant rešenje. Ali kada se ta logika jednom usvoji, slobodno možemo da kažemo da je ograničenje u razvoju 3D igara samo mašta deteta. Dobro, postoje i neka tehnička ograničenja u smislu da postoji konačan broj objekata koji mogu da se upotrebljavaju, ali uz varijacije njihovih parametara, stvarno mislimo da to neće biti ograničavajući faktor. Iako Kodu neće vaše dete naučiti da programira u nekom „ozbiljnom” programerskom alatu, njegova edukativna funkcija je od neprocenjivog značaja. Možda će neko ovo shvatiti kao glasno razmišljanje autora teksta, ali najveći problem u nastavi programiranja je kako decu naučiti da analitički pristupaju problemu. Tužna istina je da mnoga deca u školama danas uče programiranje napamet, koliko god to nesuvislo zvučalo, umesto da razvijaju logiku i da problem sagledaju kao skup nezavisnih akcija koje treba da dovedu do rešenja. Ne vidimo bolji način od onog koji nudi Kodu Game Lab da dete shvati da programiranje zahteva razbijanje problema na najsitnije detalje i njihovo jedinično razumevanje, a da rešavanje svih tih malih detalja u stvari čini rešenje problema u celini. Za kraj ćemo još samo da navedemo da je Kodu Game Lab u verziji za PC besplatan i može da se skine sa sajta proizvođača, dok verzija za Xbox postoji na Xbox Marketplaceu u Indie Games kanalu odakle može da se kupi po simboličnoj ceni od 5 dolara. Branislav BUBANJA | |||||||||||||
![]()
|
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |