Marvel Heroes | Igre po stripovima su začuđujuće nehomogena grupacija čiji kvalitet se kreće od fantastičnih naslova koji su vrhunac žanrova do smešnih gluposti sklepanih na brzinu kako bi se neoprezni fanovi olakšali za nekoliko novčanica. Marvel Heroesu pristupamo uz očekivanja da će ova igra više da naginje prvoj pomenutoj grupi i to iz nekoliko razloga. Na prvom mestu je činjenica da je glavni dizajner ove igre stanoviti Dejvid Brejvik, jedan od ljudi odgovornih za stvaranje Diabla i Diabla II. Sledi podatak da je za okvirnu priču igre odgovoran slavni autor Brajan Majkl Bendis. Na kraju, tu je niz uspeha koje je Marvelov studio nanizao poslednjih nekoliko godina tako da je interesovanje za avanturama njihovih heroja trenutno u zenitu.Dizajneri su obavili svoj zadatak – omogućili su vam da na trenutak pomislite da ste superheroj iz stripa. |
Na papiru, Marvel Heroes je free-to-play MMO naslov s akcionom RPG mehanikom. Sama klasifikacija ove igre u domen MMO-a prilično je diskutabilna. Zaista, igra će vas staviti u svet pun drugih igrača željnih herojske zabave, ali interakcija s njima je limitirana na nekoliko načina. Na prvom mestu je šardovanje zona. Da regioni kao što su habovi i otvorene zone ne bi bili pretrpani, igra otvara novi šard za svakih (po našoj proceni) stotinak igrača. Iako komunikacija nije razdeljena, nego svi igrači u svim šardovima određene zone dele zajednički kanal za razmenu tekstualnih poruka, većina igrača Marvel Heroesa ne koristi ovu mogućnost. Čak i kada vas u određenim težim zonama igra, putem svog automatizovanog matchmaking sistema, stavi u grupu od pet igrača, svi se žure da poraze mini-bosa i nastave sticanje novih nivoa i predmeta, a prijateljskog ćaskanja nema. Podeljenost sveta i slaba komunikacija između igrača nisu jedine stvari koje ukazuju na „anti-MMO” prirodu ovog naslova. Priča Marvel Heroesa još je jedan argument protiv klasifikacije ove igre u domen MMO-a. Istina, tu priču je pisao jedan Bendis kog fanovi stripova cene već gotovo dve decenije, ali to je priča dostojna u najboljem slučaju slabog klona Diabla, nikako za ozbiljni MMO kom bi igrači trebalo da se vraćaju mesecima nakon što su dostigli maksimalni nivo sa svojim prvim likom. Za kraj, verovatno najbitniji element jednog MMO-a je atmosfera, ukupni utisak koji igrač ima dok je u svetu koji mu taj naslov pruža. Zbog toga što ste tokom svojih putešestvija kroz Marvel Heroes okruženi višestrukim kopijama slavnih junaka (bez ikakvog mogućeg SF objašnjenja) svi likovi deluju manje bitni, manje „herojski”. Ironično, po količini i veličini patcheva koji izlaze bar jednom nedeljno i skidaju se i po nekoliko sati, Marvel Heroes je pravi pravcati MMO.Pohvalan je i način na koji su moći i karakteristike različitih likova pretvorene u borbene sposobnosti. |
Pre tri meseca pisali smo o utiscima betom ove igre. Mnoge stvari koje smo pomenuli tada ostale su gotovo neizmenjene. Priča, okruženja, igračka mehanika, način nabavljanja heroja, njihovih kostima i opreme, sve je ostalo kao što smo videli u toku beta testiranja. Ono što je nedostajalo u beti, a implementirano je u live verziji igre, jeste debeo sloj opcija koje možete da dokupite mikrotransakcijama. Da se razumemo, Marvel Heroes je apsolutno igriv bez trošenja ijednog dinara/evra/ dolara, ali pravi komfor u igranju, kao uostalom i vođenje omiljenog heroja u kostimu koji preferirate, mogući su tek nakon što se rastanete od određene količine realnog novca. Stavke za koje ćete biti željni da platite su heroji, kostimi, novi tabovi u skladištu kojima višestruko proširujete inventar kao i razni predmeti sa jednokratnim ili ograničenim dejstvom koji povećavaju neku od karakteristika vašeg junaka. Koliko šta košta na mikrotransakcionoj pijaci Marvel Haroesa? Valuta za ove transakcije je G koji kupujete u paketima koji se kreću od 5 do 100 dolara, za 500 do 11.500 G-a. Neki od heroja koštaju i do 2000 G-a, kostimi i ljubimci do 1500, a cena novih tabova u inventaru ili bustera kreće se od 200 do 550 G-a. Kada se sve ovo uzme u obzir, dolazimo do toga da nepažljiva osoba može da saspe bukvalno stotine evra u ovu igru i opet da nema sve heroje i kostime koje bi želeo.  | Još jedna nova stvar u odnosu na betu je takozvani endgame, odnosno sadržaj koji bi trebalo da zabavlja igrače nakon što dostignu maksimalni nivo s jednim ili više likova. To su dnevne misije koje vas šalju da se vratite u neku od zona igre koju ste već prerasli, ali su sada protivnici (što generički, što bossovi) osetno moćniji. Naravno, zato su i nagrade kada ih porazite veće. Mikrotransakcije i ovde pomaljaju svoju ružnu glavu – određene misije se aktiviraju isključivo pomoću predmeta iz prodavnice. Drugi deo endgamea trebalo bi da bude PvP, ali on se za sada i dalje testira (možete da učestvujete u PvP arenama, ali nema nagrada ili praćenja rezultata). Razlog za ovo odugovlačenje je očigledan – balansiranje gotovo trideset različitih heroja za obračun protiv kompjuterski navođenih protivnika je jedna stvar, ali uspešan balans za međusobne okršaje je sasvim druga.Debeo sloj opcija koje možete da dokupite mikrotransakcijama. |
Iako veći deo ovog teksta navodi (manje-više objektivne) probleme na koje ćete da nailazite ako se odlučite da provedete određeno vreme uz Marvel Heroes, naš opšti utisak ovim naslovom nije negativan. Na prvom mestu je činjenica da je igra apsolutno besplatna, možete slobodno da downloadujete klijent i upustite se u (ma koliko kratku) avanturu bez ikakvog plaćanja. Pohvalan je i način na koji su moći i osobine različitih likova iz Marvelove mitologije pretvorene u borbene sposobnosti. Kada ste na višim nivoima u timu od pet različitih heroja i uspešno kombinujete svoje sposobnosti kako biste pobedili osetno jačeg protivnika, tada su dizajneri ove igre obavili svoj zadatak – omogućili su vam da na trenutak pomislite da ste superheroj iz stripa. Dragan KOSOVAC | | |