![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| ||||||||||||||||
Internet preduzetništvo za početnike (6)
Na kraju ovog serijala saznaćete kako da vaš sajt pretraživači „vole”
• Meta tagovi – deo zaglavlja u HTML kôdu stranica koji je nevidljiv za posetioce prezentacije i koji služi da obezbedi dodatne informacije botovima pretraživača u procesu indeksiranja stranica. Za bilo koju prezentaciju možete videti meta tagove prostom komandom „Veiw Source” ili „Page Source” zavisno od browsera koji koristite. Najvažniji meta tagovi svakako su: – title (<title>Naslov</title>) – definiše tekst koji se pojavljuje u naslovnoj traci browsera, ali, još važnije, predstavlja link koji se pojavljuje na stranici rezultata pretrage pretraživača i koji vodi direktno na našu stranicu. Title obavezno treba da sadrži ključnu frazu. – description (<meta name=”description” content=”Opis” />) – često se koristi kao isečak (snippet) ispod osnovnog linka na stranici Google rezultata i pored title taga predstavlja najvažniji faktor koji opredeljuje posetioce da kliknu na link za više relevantnih informacija. Zato je bitno da ovaj tag bude dobro formatiran, da sadrži ključnu frazu i jasnu poruku šta posetilac može da očekuje kada poseti našu stranicu. – keywords (<meta name =”keywords” content=”Ključne reči” />) – nekoliko ključnih reči ili fraza relevantnih za sadržaj stranice razdvojenih zarezima. Yahoo je jedini pretraživač koji uzima ovaj meta tag u razmatranje kod rangiranja stranica, pa je zato važno još i to da je ovaj spisak dobro formiran i da sadrži našu ključnu frazu. • Zaglavlja (Headers) – u HTML strukturi stranica prioritet određenih segmenata teksta određen je nivoima formata zaglavlja (naslova). Tako na stranici treba da postoji osnovno zaglavlje najvišeg nivoa za naslov cele stranice u formatu <H1>Ključna Fraza u Naslovu Stranice</H1> i jedno ili više zaglavlja sekcija nižeg nivoa (H2, H3, H4...). Ključna fraza u zaglavlju H1 nedvosmisleno ukazuje Googleu i ostalim pretraživačima o čemu se radi na stranici i za koje ključne reči stranica treba da se pojavi visoko u listi rezultata pretraga. • Paragrafi – ako na internet stranici vidite segmente teksta odvojene velikim proredima, najverovatnije se radi o paragrafima koji se u HTML kodu nalaze između tagova <p> i </p>. Sa stanovišta SEO optimizacije, bitno je da postoji određeno zasićenje teksta paragrafa u pogledu prisustva ključnih reči i fraza. Ovo zasićenje (na engleskom „keywords density”) takođe navodi pretraživač da našoj stranici dâ prioritet u pretragama, prepoznavši je kao relevantnu za datu ključnu frazu. Broj instanci koje treba da budu prisutne na stranici zavisi od količine teksta, ali je praksa pokazala da ne treba ići na više od 3 do 5 odsto saturiranosti. • Fotografije – ovde SEO optimizacija može da pomogne na dva načina. Unošenjem ključne reči u ALT atribut IMG taga kojim insertujemo fotografiju na stranicu dodatno naglašavamo relevatnost naše stranice za dati izraz. Takođe, prisustvom vizuelnog, netekstualnog elementa na stranici pokazujemo raznovrsnost koju pretraživači smatraju praktičnim za korisnike i samim tim daju izvestan prioritet takvim sadržajima u rezultatima pretraga. S druge strane, sve je popularnija pretraga fotografija preko Google Imagesa i sličnih servisa. Ukoliko obezbedimo da i sam naziv insertovane fotografije bude u formatu, na primer, ključna-fraza.jpg, uz formatiran ALT tag, velika je šansa da će sama fotografija (važi i za neki drugi grafički format) biti generator poseta na sajtu. Eksterna optimizacija – Link building
Google svaki dolazni link ka našoj stranici posmatra kao virtuelni glas (engleski „vote”) kojim stranica na kojoj se link nalazi delegira određenu porciju autoriteta (authority juice) našoj stranici. Ukupna relevantnost naše stranice biće dakle izražena algebarskim zbirom glasova (pozitivnih i negativnih porcija autoriteta u zavisnosti od relevatnosti izvorišnih stranica) i u konačnici izražena indeksom PR. Znajući to, jasno je da je strategija uspeha naših stranica na listama rezultata Google pretraga (slično važi i za ostale pretraživče) nakon SEO optimizacije tesno vezana za kreiranje što razgranatije mreže dolaznih linkova sa što većeg broja domena visokog autoriteta (izraženo PR faktorom). Ovaj proces je poznat pod nazivom Link building. Postoji nebrojeno mnogo načina da se obezbede dolazni linkovi (engleski „inbound links”), ali je veoma bitno napomenuti to da je naročito Google razvio vrlo sofisticirane algoritme kojima prepoznaje svaku zloupotrebu ovog sistema promocije. Naime, Googleov algoritam mapira sve mreže dolaznih linkova koje ne deluju prirodno i može da kazni domen koji je u centru ovakve mreže. Prirodan proces podrazumeva akviziciju likova sa različitih online resursa (sajtova, blogova, web i article direktorijuma, social bookmarking servisa itd.) u dužem vremenskom periodu, tako da se čitav proces poklapa sa bihejviorističkim principima, nasuprot generičkih, koji odaju neki mehanički obrazac. Na primer, kada submitujete domen na veliki broj besplatnih direktorijuma u kratkom vremenskom periodu, pa još dodatno svaki taj listing linkujete pomoću nekog automatizovanog servisa za social bookmarking, Googleu jasno dajete do znanja da vaš sadržaj forsirate lično, kao autor ili internet marketer, umesto prirodnog procesa u kojem sadržaj dobija onoliko relevantnih linkova sa različitih sadržajno povezanih domena kolika je njegova stvarna vrednost. Upravo to je najčešća greška koju čine neiskusni vlasnici blogova i tu treba posebno obratiti pažnju u procesu promocije. Drugi važan aspekt jeste sama struktura (kvalitet) dolaznih linkova izražena kroz faktore kao što su: • sidrište (anchor tekst) – bitno je da tekst linka sadrži ključnu reč, a ne, na primer, URL adresu ili nešto drugo. Ovde takođe treba voditi računa o (ne)prirodnosti, jer se svakako ne očekuje da svi linkovi na vašu stranicu budu perfektno formatirani i da imaju isto sidrište. • atribut nofollow – ukoliko se ovaj atribut nalazi u okviru <a> link taga, on eksplicitno govori Google botu da ta stranica ne želi da prenese link juice vašoj stranici. Dakle, cilj su dolazni linkovi koji su dofollow. • kvalitet izvornog domena – nekoliko linkova sa stranica koje imaju visok Google PR (četiri ili više) ili su na .edu ili .gov domenu vrede višestruko više od linkova sa sumnjivih blogova, foruma ili direktorijuma koji, štaviše, mogu i da naškode našoj stranici. Ukratko, recept internet marketinga bio bi da se mreža dolaznih likova gradi konzistentno u dužem vremenskom intervalu. Fokus treba da bude na visokorelevantnim resursima, izraženo kroz visok Google PR indeks (na primer, postovanje komentara na sadržajno sličnim blogovima ili forumskim diskusijama visokog kvaliteta) ili na privilegovanim servisima koje iz ovog ili onog razloga Google preferira u svom algoritmu. Primeri takvih servisa su: Squidoo lenses (squidoo. Sledeći korak u konzistentnoj link building strategiji bio bi grananje mreže i pravljenje linkova ka našim stranicama na navedenim resursima, kako bismo gradili autoritet cele mreže i kako bi proces delovao što prirodnije za Googleov indeksacioni algoritam. Za ovu namenu najefikasnije je koristiti social news i social bookmarking platforme kao što su Digg (digg. Takođe, na ove spoljašnje prstenove našeg link wheela možemo linkovati manje autoritativne resurse (manji Google PR). Paralelno sa ovim procesom i dalje pravimo linkove ka matičnim stranicama korišćenjem različitih article submission servisa ili besplatnih PR (Press Release) submission servisa kao što su PR Log (prlog. U svetu postoji jedno carstvo...
Kao odgovor na ovaj izazov, internet marketing ima skriveni adut u rukavu. Njegovo ime je Community Building. Pravljenje internet zajednice „odanih” pristalica našeg brenda ili online bloga nekada je podrazumevalo mukotrpan rad na uspostavljanju kontakata sa ostalim vlasnicima tematski sličnih blogova i intenzivnu komunikaciju sa posetiocima naše prezentacije, pozivanje ljudi na mnogobrojnim forumima da posete naš sajt ili čak offline reklamiranje u medijima. Danas, kada imamo moćne socijalne mreže predvođene pre svega Facebookom (facebook. Osnovni i prvi korak jeste kreiranje naloga na svim ovim mrežama i što detailjnije specificiranje ličnoga profila sa odgovarajućim fotografijama i obaveznim linkom na osnovnu prezentaciju. Nakon upoznavanja sa osnovnim principima funkcionisanja svake mreže pojedinačno, sledeći korak je uspostavljanje kontakta sa što većim brojem pojedinaca, grupa ili kompanija koje su članovi tih soc mreža, a koje su na ovaj ili onaj način povezane sa našom delatnošću. Naš osnovni cilj jeste da zainteresujemo što više ljudi za našu ponudu, za našu biznis priču, kako bismo u jednom trenutku stekli kritičnu masu online sledbenika (followera) koji će kroz viralni potencijal društvene mreže širiti dalje glas o našoj jedinstvnoj ponudi. Ukoliko ovaj proces ispratimo na pravi način i uz adekvatan angažman, neophodno strpljenje i nivo socijalne inteligencije, rezultati često mogu prevazići i najoptimističnija očekivanja, a društvene mreže mogu postati glavni generator posećenosti i konverzije na našoj internet prezentaciji. Da bismo to ostvarili, osnovni preduslov je da u kontinuitetu radimo na osvežavanju sadržaja našeg bloga novim informacijama, novim proizvodima, akcijama, interesantnim fotografijama, video zapisima, vestima iz branše, linkovima ka drugim interesantnim resursima, PR objavama itd. Sledeća važna stvar je da povežemo naš blog sa odgovarajućim nalozima na soc mrežama, tako da kad god osvežimo blog novim sadržajem on u obliku skraćenog prikaza i linka bude predstavljen i na tim mrežama. Za tu namenu možemo da upotrebimo veliki broj besplatnih plug-inova kao što je u prethnodnom nastavku pomenuti All in one SEO Pack, koji nativno podržava i postovanje svakog blog unosa na Twitter nalog, ili Wordbook plugin za postovanje direktno sa bloga na Facebook Wall i mnogi drugi slični dodaci. Na kraju, naš savet je da ne izmišljate toplu vodu. Pronađite direktne konkurente koji su uspešni na Google stranicama za vaše ključne reči, ili imaju izgrađen pozitivan brend i imidž, ili se o njima govori na Facebooku ili Twitteru. Analizirajte sadržaj i strukturu njihovih internet stranica. Koristite Yahoo Site Explorer (adresa siteexplorer. Naš cilj bio je da pokažemo kako zahvaljujući internet marketingu i poznavanju fundamentalnih pretpostavki na kojima fenomen internet prisustva počiva svako ko ima želju da svoju egzistenciju potraži u internet preduzetništvu to može i da ostvari, i to praktično bezbolno, uz razumno trošenje vremena i maltene bez finansijskih ulaganja. Sve što je potrebno, osim, naravno, želje, osnovnih znanja i procedura iznetih u ovom kratkom serijalu, može se sažeti u čuvenu misao Vudija Alena: „Osamdeset odsto uspeha je pojaviti se!” Dušan KNEŽEVIĆ |
| ||||||||||||||||||
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |