![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| ||||||||||||||
Srbija online Pričali smo sa osnivačem najvećeg foruma u Srbiji
SK: Kako je nastao Burek? Ivan: Burek je nastao 2002. godine. U to vreme, domaće internet zajednice, iako razvijene, bile su uglavnom okrenute ka IT profesionalcima ili zagriženim hobistima. Sadržaja za ljude kojima računari nisu bila preokupacija nije bilo ili ih je bilo malo i svodili su se na vesti i eventualno poneki zabavni sajt. Kako sam već tada imao dosta iskustva, odlučio sam da pokušam da napravim zajednicu, konkretno forum, koji bi ponudii za svakog po nešto. Kako u IT zajednicama nije bilo podela, već je praktično cela bivša Jugoslavija bila ujedinjena, tako smo i mi pokušali da napravimo nešto zajedničko. Burek je najuniverzalnija stvar koja povezuje ljude. Svi ga jedu, bez obzira na veru, naciju, pol, materijalno stanje... SK: U godinama kada je Burek nastajao veoma malo ljudi imalo je „luksuz” Interneta. Kako ste gradili svoju publiku? Ivan: Koliko je to s jedne strane bilo lako jer konkurencije praktično nije bilo, toliko je s druge strane bilo teško naći dovoljno ljudi da se dostigne kritična masa, da zajednica postane održiva. Tada nismo imali Facebook, ali smo imali ICQ, MSN, IRC i ljude koji su bili spremni da podrže celu zamisao. Prezentovali smo ideju na pravi način i neki su odlučili da se priključe i posvete neko vreme razvoju i popularizaciji. Ostalo je istorija. SK: Nedavno ste otvorili novi servis – ConQUIZtador. Možete li nam reći nešto više o tome? Ivan: ConQUIZtador je internet kviz znanja sa elementima strategije. Tržište browser igara kod nas je izuzetno jako, ali nije bilo takmičenja gde se traži znanje. Kako smo nacija u kojoj ima dosta kvizomana i kako je među nama sa Bureka bilo dosta takvih, odlučili smo da probamo. ConQUIZtador je u ovih šest meseci postigao veliki uspeh. Igra dnevno ima više od 20.000 posetilaca , odigra se više od 11.000 partija, a u bazi koja neprestano raste trenutno imamo više od 55.000 pitanja. SK: Na koji se način Burek bori protiv novih trendova kao što su Facebook, Twitter i ostali sajtovi kojima popularnost raste neverovatnom brzinom? Ivan: Facebook je mnogo više od trenda, barem u Srbiji. To je deo svakodnevice ogromnog broja ljudi, čak i onih koji ne koriste Internet. Kako je to moguće? U svim novinama je, u vestima, u zabavnim, informativnim, političkim emisijama, u TV serijama, muzičkim spotovima. Facebook je svuda i protiv njega borbe nema. Ako ih ne možete pobediti, priključite im se. U konkretnom slučaju, iskoristite ih. Ove mreže nude mogućnost da kroz viralne kampanje postignete veliki uspeh sa veoma malim ulaganjima. SK: Kakvo je vaše mišljenje po pitanju odnosa Interneta u Srbiji i Interneta u ostatku sveta? Ivan: Kada se sve uzme u obzir, situacija nije loša. Daleko je od idealne, ali je barem u velikim gradovima dostupnost širokopojasnog Interneta dobra, a i cene su korektne. Verujem u to da će liberalizacija tržišta koja nam predstoji doneti još dosta toga dobrog. Ono što ostaje nerešeno jesu mala mesta, ali se nadam da će WiMax i 3G internet pokriti ta područja. SK: Koliko je prosečan srpski građanin svestan mogućnosti koje pruža Internet? Ivan: Mogućnosti su gotovo neograničene, ali verujem da ogroman procenat ljudi koristi vrlo mali deo onoga što je dostupno. Kaže se da su najčešće aktivnosti srpskog korisnika Facebook, Youtube i email. Jasno je da je to ono što je prosečnom korisniku zanimljivo. Download filmova, muzike, mailovi, MSN, Facebook, eventualno forumi, vesti i potraga za nekom informacijom – šta se još može očekivati od nekog kome Internet nije poslovni alat? Prosek je sličan svetskom, a verujem i da će uvođenjem online payment sistema i kupovina preko Interneta postati važna. SK: Koje su najveće prepreke s kojima se web preduzetnik može sresti u Srbiji? Svaki preduzetnik u Srbiji ima probleme, ali izbor Interneta kao struke ima svoje specifičnosti. Jedna od njih je to što ljudi, iako je Internet daleko prisutniji nego pre samo nekoliko godina, i dalje nemaju utisak da je reč o ozbiljnom mediju i da je za uspešno bavljenje ovim poslom potrebno ovladati mnogim znanjima i veštinama. Pored toga, ogroman procenat profesionalaca iz Srbije radi za strane firme zato što ovde ne može da dobije ni približno iste uslove. Ipak, moramo biti fer i reći da se situacija popravlja iz dana u dan. Vremenom će rad na Internetu biti kao i svaki drugi. SK: Imate li neki savet za mlade ljude koji pokušavaju da se probiju na tržište preko internet medija? Ivan: Nema brzog i lakog uspeha koji je trajan. Ljudi danas očekuju sve instant, a to, nažalost, ne funkcioniše tako. Učite i istražujte. Internet je kao poligon za posao dobar, ali plodove rada ubiraće samo uporni. Ako niste spremni na strpljenje, rad i odricanje, nema svrhe da pokušavate. SK: Kakvi su vaši planovi za budućnost? Ivan: Ako bih morao da kažem u jednoj rečenici, rekao bih – učvrstiti poziciju i graditi na temelju dosadašnjeg uspeha. Burek je ogromna zajednica i želimo da obezbedimo korisnicima dodatne usluge. ConQUIZtador je bio prvi potez da se postojećoj korisničkoj bazi doda novi proizvod, a u narednim godinama planiramo još mnogo toga. SK: Da li postoji nešto što vas nismo pitali ili što biste želeli da dodate za kraj? Iskoristio bih priliku da se zahvalim na ukazanom poverenju i da vam poželim mnogo uspeha u budućnosti, kao i to da nastavite sa zanimljivim i pravovremenim informacijama iz sveta IT-a. Uroš ZORIĆ |
| ||||||||||||||||
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |