Spore | Šta god da vas privlači kod mikromenadžerskih ostvarenja, sigurni smo da su projekti kompanije Maxis oni koje tražite. Nekom će na pamet pasti simpatični Simsi, drugi će sa pravom ukazivati na serijal Sim City, treći će sebe pronaći u jednom od brojnih tematskih ostvarenja (SimGolf, SimEarth, SimCoaster...). Izlaskom Sporea na tržište nabrojani naslovi mogu slobodno da odu u privremenu penziju, jer će „simadžije” dobiti priliku da se okušaju u do sada neviđenom koktelu žanrova, objedinjenih pod oblandom upravljačke simulacije.Objasniti na malom prostoru šta je to zapravo Spore predstavlja pravi poduhvat. Jedno je sigurno, ovo je igra kakvu u žanru do sada niste videli! A kom žanru igara Spore uopšte pripada? S obzirom na istoriju kompanije koja ju je osmislila, u pitanju sigurno nije akcija, strategija ili trgovačka svemirska simulacija, pretpostavljate vi. Wrong! Igra se upravo sastoji iz ovih elemenata (i ne samo njih), i baš zbog toga smo rekli da se radi o neuobičajenom koktelu. Cilj igrača u Sporeu naizgled je sasvim jednostavan – treba evoluirati. Pustolovina počinje u obliku ćelijskog organizma (Cell Stage), kojem je okean na izabranoj planeti dom, majka, maćeha i sudija. Kada prikupite dovoljno „iskustvenih poena”, prelazite na kopno, dobijate noge i priključujete se čoporu svojih sunarodnika (Creature Stage). Potom sledi organizovanje u neku vrstu prvobitne zajednice (Tribe Stage), nakon toga prelazak u moderno doba prepuno gradova (Civilization Stage), da bi na kraju usledio kontakt sa vanzemaljskim kulturama i osvajanje svemira (Space Stage). Znamo da ćete sada reći da smo ovakvu „građu” videli nebrojano puta u sličnim ostvarenjima, pa čak i strateškim igrama u kojima su se osvajački pohodi obavljali u periodu od praistorije do futurističkih lokacija. Delimično ste u pravu, ali Spore u odnosu na takmace ima to da je svaki od nabrojanih stadijuma praktično igra i univerzum za sebe. Da objasnimo...U Cell Stageu vi ste, logično, ćelijski organizam koji pliva po najvećim dubinama okeana i usput papa hranu biljnog ili životinjskog porekla (može da bude i svaštojed). Što više hrane pojedete to će vam evolutivna (DNK) skala biti punija, a vaša živuljkica kretaće se ka površini i zavređivati poene, koji se mogu iskoristiti za nadogradnju fizičkih sposobnosti. Tweakovanje izgleda obavlja se u famoznom Creature Creatoru, koji dozvoljava mašti da se rasplamsa, a od igrača bukvalno pravi boga. Životinjkama možete postavljati različite vrste udova, više pari očiju, menjati izgled kože, dodavati peraja, sve skalirati i farbati po ukusu... Ovo što smo nabrojali samo je jedan procenat mogućnosti i kako igra bude tekla dalje otkrivaćete da na raspolaganju imate sve više i više opcija. Naravno, Creature Creator prati vas tokom celog putovanja u Sporeu. Možemo reći da Cell Stage predstavlja unapređenu verziju igre flOw, u kojoj ste imali sličan cilj – pojedi ili budi pojeden. Prelazak u Creature Stage donosi i prvi šok. Iz 2D akcione „zezalice” Spore se transformiše u third person akcionu igru! Sada za napredak više nije dovoljno jesti – ovde to morate činiti samo da biste preživeli, a sistem upravljanja menja se iz korena. Sa članovima svoje vrste živite u nebranjenom leglu, a cilj je istraživati okoliš, pronalaziti nove vrste i sa njima uspostavljati kontakte. Odnosi ne moraju biti dobrosusedskog karaktera, jer se do evolucije može doći i batinom (tada je iz Creature Creatora potrebno napraviti odgovarajuće ofanzivne izmene). Ovde po prvi put dobijate mogućnost vođenja više karaktera... Tribe Stage u vatru ubacuje strateške elemente. Sada preuzimate ulogu seoskog poglavice i svojim minionima možete izdavati seriju različitih komandi. Potrebno je podići infrastrukturu, obezbediti dovoljne količine hrane, ali i pripaziti na opasne divlje životinje i članove okolnih plemena. Krajnji cilj ove faze jeste pokoriti sva sela na mapi ili ih „ubediti” da se pridruže vašem cilju i načinu života. U Civilization Stageu druge vrste konačno nisu bitne i pokretačku snagu planete činite samo vi. Ipak, dolazi do podele na frakcije pa se iz utopije brzo stiže do nesuglasica i otvorenih sukoba. U ovom stadijumu igranja morate se brinuti o funkcionisanju celih gradova (priliv novca i zadovoljstvo „pučanstva” predstavljaju glavne stavke), prikupljanju resursa, izgradnji armije (u pitanju je mehanizacija na zemlji, vodi i u vazduhu). Najzanimljivije je to što vozila sami osmišljavate, a isto važi i za građevine. Krajnji cilj je sličan kao u prethodnoj oblasti – neistomišljenici moraju pasti pod vaš jaram ili ih na lep način možete ubediti da vam se priključe. Space Stage stavlja vas u ulogu kapetana svemirskog broda, koji je poslat u galaktička bespuća u potrazi za novim oblicima života. Ovaj stadijum donosi najviše izazova, jer ćete pored brige o stanju i nadogradnji brodskih resursa brinuti i o trgovini, diplomatiji sa aliensima, podizanju kolonija na udaljenim planetama... U pitanju je prava mala trgovačko-borbena simulacija. Najveća mana Sporea je krajnja simplifikovanost njenih pojedinačnih komponenti. Cell Stageu se nema šta zameriti jer donosi taman onoliko akcije koliko je potrebno. Creature Stage nešto je duži, ali ponavljanje jednog te istog skupa akcija može postati zamorno. Tribe Stage sadrži samo osnovne strateške elemente i završava se in no time, baš kao i Civilization Stage (taman se naviknete na nove komande, a završili ste sve zadatke). Space Stage je udarna igla igre i ona će vas najviše grejeati. Treba pomenuti i podatak da Spore ima snažnu online podršku, tako da se kreacije mogu razmenjivati sa ostalim igračima, filmići se mogu uploadovati na servis YouTube (poseban kanal nalazi se na adresi www.youtube.com/spore), a čak je moguće istraživati i svetove koji su drugi igrači osmislili. Tehničke karakteristike su vrhunske, a replay value vasionski! Vladimir PISODOROV | | |