![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| |||||||||||||||||||
Internet ratovi
Sve više Internet servisa se inkorporira u AJAX Web stranice u borbi za korisnike
Prva novina koja dolazi iz Microsofta jeste pandan servisu Google Schoolar, a radi se o servisu koji je namenjen pretraživanju naučnih materijala i radova. Servis pod nazivom Microsoft Academic Search trenutno je u fazi beta testiranja i nalazi se na adresi academic.
Stranice U međuvremenu, Google nastavlja da proširuje ponudu svojih usluga. Krajem marta je predstavio novi servis Google Pages. Radi se o online alatu za kreiranje ličnih prezentacija koji je trenutno u fazi beta testiranja i dostupan je ograničenom skupu korisnika. Registrovani korisnici dobijaju 100 MB na Googleovim serverima za kreiranje prezentacije kojoj se može pristupiti preko adrese oblika korisničkoime.googlepages.com. Googleov online alat za kreiranje stranica nudi mogućnosti tipične za ovu vrstu alata: korišćenje predefinisanih templejta u koje se jednostavno dodaju slike i tekst, nad kojima su moguće jednostavne manipulacije. Slike se jednostavno uploaduju i lako im se menja veličina, pri čemu je višestruko korišćenje istih slika efikasno rešeno. Kada je tekst u pitanju, podržana je promena boje i veličine fontova, kao i poravnanja i stilova. Moguće je birati između predefinisanih tipičnih rasporeda elemenata na stranici, a povezivanje stranica sajta lako se izvodi. Za nešto naprednije korisnike omogućeno je i direktno menjanje HTML kôda stranice. Naravno, od ovakve vrste alata ne treba očekivati mogućnosti kakve pružaju specijalizovane aplikacije za kreiranje Web sajtova, ali za većinu korisnika koji žele da brzo naprave jednostavnu Web prezentaciju Google Pages će biti sasvim prihvatljivo rešenje. Orion
Kod klasične tehnologije pretrage za zadate ključne reči korisniku biva ponuđen skup stranica koje sadrže samo zadate ključne reči. S druge strane, Orion pored ovog seta rezultata korisniku nudi i skup stranica sa sadržajem koji je čvrsto povezan sa tematikom na koju se zadate ključne reči odnose, a koji u sebi ne mora nužno i da ih ima. Na ovaj način, korisnik dobija skup stranica koje obrađuju srodnu tematiku i jednostavno može doći do željenih rezultata. Još jedna od karakteristika Oriona jeste i način prikazivanja skupa rezultata pretrage: umesto kratkog opisa i linka na stranicu, Orion prikazuje mnogo detaljnije isečke iz pronađene stranice, što smanjuje potrebu korisnika da uopšte napušta pretraživač dok iz sažetka ne ustanovi da je došao do pravog rezultata. Analitičari procenjuju da će proći od šest meseci do godinu dana do trenutka kada će se Orion tehnologija primeniti u Google pretrazi, a ono što se može očekivati jeste da će se ova tehnologija pre utopiti u postojeći mehanizam pretrage nego što će se od nje kreirati novi proizvod. Kalendar Najsvežija poslastica iz Googleove kuhinje jeste Google Calendar, korisna alatka koja korisnicima omogućava planiranje vremena, ali i mnogo više od toga. Naravno, radi se o AJAX aplikaciji sa veoma kvalitetnim korisničkim interfejsom, koja omogućava gotovo sve na šta smo navikli u uobičajenim PC aplikacijama, uključujući operacije razvlačenja elemenata i već standardno prevlačenje i ispuštanje. Od standardnih kalendarskih funkcija tu su različiti pogledi (dnevni, nedeljni, mesečni, korisnički definisan, agenda), ubeležavanje jednokratnih i ponavljajućih obaveza, mogućnost da se drugi ljudi obaveste o sastancima. Međutim, ono u čemu leži snaga novog alata jeste integracija s ostalim Google servisima – krenite da unosite ime osobe s kojom želite sastanak i ono će biti automatski ponuđeno iz vašeg Gmail imenika. Ukoliko sastanak zakazujete na nekoj lokaciji u gradu, u pomoć će vam priskočiti Google Local, tako da ćete mesto lako naći na mapi. Kalendare koje kreirate možete podeliti s ostalima tako što ćete kreirati javni kalendar koji će svima biti vidljiv – tipičan primer gde ovo možete iskoristiti jeste kalendar sportskih dešavanja. Prijatno iznenađenje dočekalo nas je kada smo probali da potražimo reč „Serbia” u javnim kalendarima: mečevi naše reprezentacije bili su nam nadohvat ruke i jednim klikom smo ih importovali u naše kalendare. Kada je prenosivost informacija u pitanju, mogućnosti su dosta skromne – podržan je uvoz samo kalendara u CSV formatu, dok je kod izvoza moguće koristiti i RSS i iCal feed formate. Iako se radi o veoma ranoj beta verziji alata, možemo slobodno reći da je Google Calendar nešto najupečatljivije što je Google predstavio u skorije vreme. Voice U vreme kada Internet telefonija doživljava svojevrstan bum, Yahoo je odlučio da se uključi na tržište na kojem trenutno dominiraju Skype, AOL i Microsoft MSN. U tu svrhu Yahoo je predstavio Yahoo Messenger with voice, program koji je njegova ulaznica u VOIP svet. Yahoo veruje da će mu korisnike doneti integracija svih njegovih postojećih servisa s novim servisom, tako da će pored telefoniranja korisnici lako razmenjivati tekstualne poruke, mailove, audio/video zapise ili slike korišćenjem samo jednog jedinog naloga. Sve vrste kontakt-informacija o ljudima s kojima komuniciramo putem različitih Yahoo servisa biće objedinjene na jednom mestu, što bi korisnicima trebalo znatno da olakša život. Pored kvalitetne usluge, Yahoo planira da se s konkurencijom bori i putem nižih cena tako da planira da minut poziva sa PC-ja na običan telefon u Americi ili nekoj od drugih 30 podržanih zemalja košta svega 2 dolar-centa. Kada su pozivi sa telefona na PC u pitanju, za godišnju pretplatu od oko 30 dolara korisnici dobijaju svoj broj koji je potpuno ravnopravan sa klasičnim telefonskim brojem i na koji mogu primiti neograničen broj poziva. Tehnologija koja stoji iza Yahooovog VOIP prvenca jeste VoiceEngine Multimedia, a razvijena je od strane kompanije Global IP Sound koja je jedan od lidera u oblasti prenosa glasa preko Interneta i ima kvalitetna rešenja za tipične probleme ehoa, gubitka paketa ili kašnjenja koja su česta kod ovog tipa komunikacije. Plati pa klati Borba za nove korisnike Internet servisa i potencijalne kupce roba i usluga će, po svemu sudeći, u budućnosti više koštati kompanije koje se do njih probijaju slanjem masovnih e-mail poruka. Naime, Yahoo i MSN su najavili da će uskoro početi sa naplaćivanjem elektronske pošte za kompanije koje je šalju u velikom obimu, kako bi plaćene mail poruke mogle da budu jasno izdvojene od hrpe spema i tako sigurno mogle da dospeju do primalaca kojima su namenjene. Cena po poruci će se kretati od četvrt centa do centa i poruke bi trebalo da bez problema prođu kroz sve rigoroznije antispem filtere koji često umeju da sasvim legalne mejlove okarakterišu kao spem. Ova najava izazvala je buru reakcija u Internet zajednici i, naravno, stvaranje dva suparnička tabora, iako krajnji korisnici svakako nemaju razloga za brigu budući da će mejlovi za njih i dalje ostati besplatni. Dok broadband Internet ne bude široko rasprostranjen u Srbiji, što je svakako preduslov za komotno korišćenje većine novih Internet servisa, nama ostaje samo da budemo u toku i iskoristimo ono što nam naš tipični skromni dial-up dopušta. A u međuvremenu možemo da uživamo u saznanju da neke velike kompanije troše brdo novca samo da bi nas svrstale u svoje korisnike – osećaj da ste punopravni u nečemu prija... Dejan STEFANOVIĆ |
| |||||||||||||||||||||
![]()
|
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |