![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| ||||||||||
Cossacks obrađuje turbulentna vremena u Evropi u periodu od XVI do XVIII veka kroz masu kampanja: Severni rat, rat Španskog nasleđa, rat za nezavisnost Ukrajine, tridesetogodišnji rat i proširenje carske Rusije. Kontrola je slična kao u većini RTS igara. Primarne delatnosti su sakupljanje resursa, istraživanje tehnologija, izgradnja vojnih baza, regrutacija vojnika i vođenje ratova. Ipak, mnogi od ovih elemenata su izmenjeni i mikroekonomija je daleko kompleksnija. Kako bi nadmašili protivnika, pored hrane, drveta i kamena potrebno je sakupljati ugalj, gvožđe i zlato. To u suštini i nije neki novitet, ali je kreiranje jedinica potpuno neuobičajeno: za običnog vojnika potrebno je malo hrane, za nešto napredniju jedinicu tu treba i zlato, i što je više jedinica na terenu, to će vaš novčanik biti tanji. To u suštini znači da bogate i ekonomski stabilne snage mogu (prirodno) da na duže periode izdržavaju i jaku armiju. Vojnici u Cossacks zahtevaju i municiju, što opet znači da svaki pucanj iz puške ili topa troši određenu količinu uglja i gvožđa iz skladišta. Na ovaj način nemoguće je trošiti vojnike bez cilja, što zahteva vešto strateško planiranje. Postoji pet rodova jedinica: pešadija, konjica, artiljerija, mornarica i snadbevanje. Tokom igre možete komandovati sa čak pedeset raznih vojnih jedinica i svaka ima detaljnu istorijsku podlogu koju možete pregledati preko ugrađene enciklopedije u igri. Ono što izdvaja Cossacks iz gomile drugih 2D RTS je odličan i detaljan taktički element. Ratna logika se pre nekoliko vekova mnogo razlikovala od današnje (ili nije? – prim. aut.) i nismo sigurni da li neko može da zamisli hiljade vojnika koji polako i disciplinovano marširaju prema neprijateljskim linijama (puščanim i topovskim cevima) uz zvuke doboša ili nekog drugog instrumenta. Oficiri su od velikog značaja za organizovanje vojnika i igraju odlučujuću ulogu u bitkama. Naravno, nisu svi istog značaja, jer oficiri višeg čina uspešno komanduju većim formacijama vojnika. Terajući igrača da koristi mozak pri RTS igranju, Cossacks su spojili klasičnu strategiju s veštim taktičkim planiranjem. Engine igre prilično je kvalitetan i teoretski može da podrži do 8000 jedinica po bitci. Nismo imali prilike da vidimo tako masovnu bitku, ali već prvih nekoliko misija pokazuje da su dizajneri igre potpuno u pravu. Očigledno je upotrebljeno iskustvo iz rada na Sudden Strikeu koji je takođe podržavao veliki broj jedinica na mapi. Nemoguće je odabrati pogrešnog vojnika, jer su likovi krupniji i s karakterističnom odećom, te se lako razlikuju od protivnika, kao i od sopstvenih jedinica drugog roda. Atmosfera bitke je realistična i na terenu se mogu videti leševi palih vojnika, dim iz zapaljenih kuća, konjica koja juriša u napad, topovska podrška brodova s mora i čuti zvuci bubnjeva. Postoji i mnogo objekata u igri koji su prilično veliki u odnosu na modele vojnika, ali se oni ipak ne mogu uporediti sa građevinama iz Age of Kings. Po nazivima građevina lako je razlučiti koja čemu služi. Po uništavanju objekta ruševine ostaju trajno na mapi. Interesantno je da možete razrušiti sopstvene građevine, što i nije loše u nekim scenarijima gde se morate povući pred brojnijim neprijateljem. Tehnološko stablo izuzetno je kompleksno i nikada nećete imati prilike da u toku jednog scenarija istražite apsolutno sve tehnologije. S druge strane, nadgradnje su prilično dostupne i lako se proizvode, dok uz njih sledi i detaljno objašnjenje čemu koja služi. Nažalost, Cossacks bi bila idealna 2D RTS da nema nekoliko elemenata koji kvare opšti utisak o ovoj igri. Na prvom mestu, kompjuterski protivnik često koristi taktiku „preplavljavanja” jedinicama (general Žukov), samim tim potpuno uništavajući smisao konceptualnih prednosti koje je igra donela. Često brzo proizvodi male i jeftine jedinice, koje će koristiti kao kamikaze u nekoliko napada na vaše jače, ali malobrojnije jedinice, što je prava šteta jer ubija nove strateške opcije igre (not to mention da je ovom taktikom često pobeđivao autora teksta...). Pored toga, AI neprijatelja daleko je od savršenog i često sporo reaguje, ako uopšte i reaguje na napade igrača. Još jedan minus je suviše lako zarobljavanje objekata – dovoljno je samo da jedan vojnik priđe nebranjenoj zgradi. Naravno, ova opcija može se i svideti nekim igračima. Grafika je precizna i detaljna i pored toga što su sve jedinice dvodimenzionalne. Igra podržava izuzetno visoke rezolucije, čak do 2048 x 1536 piksela, pa ako imate tako veliki monitor – eto idealne probe! Multiplayer mod je takođe izuzetno detaljan, a neke mape i scenariji dostupni su samo u njemu. Standardni tipovi mreža su prisutni, ali se preko TCP/IP-a javlja usporenje ako ima više od stotinak jedinica na ekranu. Pretpostavljamo da će ovaj bag biti rešen u nekoj od budućih zakrpa, a za sada ostaje da igrate kampanje za jednog igrača ili neki od 26 samostalnih scenarija. Cossacks je izuzetno zanimljiva igra koja se može porediti jedino sa Age of Kings koju „šije” u nekim elementima, pogotovo strateškim mogućnostima i detaljima oko planiranja bitke. Branislav BABOVIĆ | |||||||||||||
![]()
![]()
![]()
|
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opisi igara | Korak po korak | Šta dalje? | Netgames | Opšte teme • Svet kompjutera Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |