![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| ||||||||||
Nazvati Džefa Smita (Jeff Smith) hrabrim čovekom bilo bi u najmanju ruku isto kao kada bismo konstatovali da Lućano Pavaroti ume da peva. Trebalo je, naime, imati mnogo više od hrabrosti i samopouzdanja pa odlučiti se na ono što je te 1991. godine uradio tada još uvek neafirmisani likovni umetnik i strip crtač iz Kolumbusa, SAD. Nezadovoljnom ponuđenim honorarima od strane nekoliko izdavačkih kuća, Smitu je palo na pamet da sam, o svom ličnom trošku, počne da objavljuje crno-beli strip koji je započeo da crta iz čiste dosade, inspirisan svojim omiljenim junacima iz detinjstva i rane mladosti. A onda se dogodilo čudo – usred zemlje sa tradicionalno najjačom strip scenom u svetu, u kojoj se svake godine štampaju hiljade stranica sa doživljajima najrazličitijih superheroja i njihovih zakletih protivnika, od kojih neke publika prati već decenijama, jedan mali, nepretenciozni, takoreći dečji strip počeo je da ruši rekorde prodaje i da svakom novom epizodom stiče naklonost sve većeg broja ljudi. I sam zatečen uspehom koji mu se poput lavine sručio na glavu, zasut vapajima čitalaca koji su neprestano tražili još, Smit je odlučio da strip koji je bio zamišljen kao kratkoročni eksperiment pretvori u serijal epskih razmera kojem će posvetiti svoj profesionalni život.
„Bone” je, dakle, priča o tri rođaka – Founu, Founiju i Smajliju – koji nakon izgnanstva iz sopstvenog zavičaja, prešavši na jedvite jade veliku pustinju, stižu u naizgled pastoralnu dolinu u kojoj miran život jedino može da omete pokoja kafanska tuča ili pijačna svađa između dve babe oko toga čije su tikvice bolje. Dolazak neobičnog tria u početku izaziva podozrenje među stanovništvom, ali se strasti ubrzo smiruju kada zlobnici prihvate činjenicu da su tri neznanca zapravo gosti bakice Ben koja ima status lokalne heroine i koju svi bezrezervno poštuju. Njena unuka Torn (Thorn) već posle prvog susreta sa Founom postaje predmet ljubavne čežnje dotičnog gospodina, Founi, u stilu iskusnog mešetara odmah počinje da pravi planove kako da se što lakše dokopa novca (i po mogućstvu trijumfalno vrati kući), a Smajli, hronična danguba kojoj je jedino stalo do cigara i bendža, zapošljava se kao kuvar u kafani koju drži Lušus (Lucius), stari brđanin misteriozne prošlosti i davnašnji udvarač bakice Ben. Sve u svemu, čista idila... da nije Gospodara skakavaca (The Lord of the Locusts) i njegovih zlih slugu kojima pojava vesele trojke počinje da kvari ekspanzionističke planove.
Kompjuterske igre koje su rezultat adaptacije nekog (crtanog) filma, literarnog dela ili stripa najćešće se samo načelno drže svog predloška, što je sasvim razumljivo jer je gameplay taj koji suštinski određuje njihovu osnovnu postavku, dok je sve ostalo šareni pak-papir koji treba da privuče potencijalnog kupca. Izuzetaka od ovog pravila, naravno, ima, a Bone je jedan od njih. U želji da svojim junacima udahne život kakav do sada nisu imali, ne dozvoljavajući da bilo ko drugi umeša prste u njihove avanture, Smit je uspeo da jedan komični strip specifičnog stilskog izraza i složene strukture savršeno verno transformiše u kompjutersku avanturu, uz odstupanja koja se mogu smatrati zanemarljivim. Igra, kao interaktivno izdanje stripa, ne samo da prati osnovnu nit priče već i u potpunosti preuzima dijaloge iz njega (doduše, proširene dodatnim opcijama), uz bukvalno kopiranje većine scena, gde god je to bilo moguće. Čitati i igrati Bone predstavlja, dakle, jedno te isto iskustvo, izraženo u dve različite forme.
The Great Cow Race, koji se, inače, smatra najsmešnijim poglavljem u čitavom serijalu „Bone”, u centar pažnje stavlja Founija koji željan bogatstva pokušava da kroz kladioničarske malverzacije lažira godišnju trku krava u kojoj po tradiciji učestvuje i bakica Ben, i to kao ravnopravni takmičar (!?) među desetinama rasnih muzara. Njegov plan da ubaci kostimiranog Smajlija u trku neočekivano pada u vodu, što dovodi do urnebesnog razvoja događaja. Istovremeno, Foun se trudi da na svaki način osvoji srce Torn (uključujući i pisanje poezije), ne znajući da je ona do guše zacopana u jednog lokalnog mladića. Bone spada u one pont & click avanture u koje se čovek zaljubljuje na prvi pogled i koje pamti još dugo pošto prestane da se igra. Doduše, sa tako sjajnom podlogom, Telltaleu nije bilo bogzna kako teško da napravi dobre igre, no Out from Boneville, a posebno The Great Cow Race, svakako su mnogo više od konfekcijskih avantura. Obe igre u sebi sadrže sve vrste problema koje su svojstvene žanru (od kombinovanja predmeta, preko logičkih zagonetki, pa do dijaloških grananja), s tim što postoji i nekoliko jednostavnih akcionih sekvenci, poput bekstva od najezde skakavaca ili velike trke (ludih) krava. Prva epizoda ima linearni karakter, dok je u drugoj moguće naizmenično voditi svu trojicu junaka, slobodno birajući redosled. Najteži zadatak za dizajnere Bonea bio je da se složena kompozicija Smitovog crteža što realnije prenese u digitalnu formu, a da se pri tom zadrži detinja jednostavnost njegovih junaka. Krajnji produkt ove stilske sinergije jeste naprosto prelepa grafika koja možda nema ultrarealistične teksture kakvima se hvale najnovije igre, ali koja svojim comic-style izrazom i koloritom, kao i nenadmašnom animacijom, čoveka naprosto tera da odvoji ruku od miša i da na sve to gleda kao na živu predstavu koja se izvodi samo za njega. Iako je urađen u 3D okruženju, pomoću enginea koji je korišćen u Telltaleovoj igri CSI: 3 Dimensions of Murder, Bone takoreći koristi dve i po dimenzije (uz ograničenje kretanja po dubini), čime je postignuto da igra s jedne strane liči na strip, a da s druge strane ima 3D karakter. Kombinacija kakva se samo poželeti može! Nedostatak zvučne komponente je objektivni hendikep svakog stripa. Baš zato što rođaci Bone, kao uostalom ni ostali junaci stripa, nikada nisu imali priliku da uživo progovore, Smit je bio posebno konsultovan kada je vršen odabir glumaca koji će oživeti likove. Rezultat toga je jedna od najboljih podela u novijoj istoriji avanturističkih igara, u kojoj se ne zna ko je briljantnije odradio svoj posao. Zanimljivo je što Foun, Founi i Smajli i u samom stripu govore južnjačkim slengom koji podrazumeva gutanje slova, pa čak i čitavih reči, pa je takav jezik korišćen i u igri. Šteta je samo što se na nekim mestima može primetiti odsustvo sinhronizacije glasova i facijalne animacije. Šta bismo voleli da vidimo u sledećim izdanjima Bonea? Na prvom mestu, veću dužinu pojedinačnih epizoda. Savršeno je jasno da su autori s jedne strane ograničeni samim stripom, to jest obimom radnje koju pokrivaju pojedine knjige, ali je isto tako činjenica da se veštim scenarističkim trikovima i ubacivanjem opcionih zadataka može elegantno povećati obim igre i time produžiti njeno trajanje. Nažalost, prve dve epizode ne mogu se pohvaliti time da će dugo zadržati igrača u stolici, i to ne zato što su loše, već iz prostog razloga što zahtevaju svega nekoliko sati aktivnog igranja da bi se završile. Utisak da su prekratke možda ne bi bio tako snažan da same zagonetke imaju ozbiljniju težinu, ali se Smit, pišući scenario, ograničio samo na fundamentalne, veoma jednostavne probleme, verovatno s namerom da igru prilagodi najširoj publici, prvenstveno deci, kao i onim poklonicima stripa kojima avanture nisu omiljeni žanr (tome valjda služi i ugrađeni hint sistem koji postupno daje rešenje svake zagonetke). Za ozbiljne avanturiste, međutim, Bone će biti poput aperitiva pred novogodišnji krkanluk. Pored ovog, nesumnjivo najvećeg nedostatka igre, bilo bi neophodno povećati maksimalnu ekransku rezoluciju na razuman nivo za današnje standarde jer ona za sada iznosi svega 800 x 600. Out from Boneville pati i od problema sa interfejsom, ali su oni mahom prevaziđeni u drugom nastavku. Komercijalna distribucija Bonea vrši se isključivo preko zvaničnog Web sajta, putem plaćenog downloada ili kupovinom instalacionih CD-ova, što polako postaje praksa u svetu kompjuterskih igara. Odmah po pojavljivanju prve epizode, Telltale je popio ozbiljne kritike na račun svoje neskromnosti jer je zacepio previsoku cenu (20$) za jednu tako kratku igru. U međuvremenu stvari su se promenile pa se sada obe avanture mogu dobiti u jednom paketu za duplo manje novca. Za one koji se odluče za direktno skidanje fajlova sa Interneta, dobra vest je da su obe igre sjajno komprimovane tako da instalacione arhive imaju veličinu od svega 60 MB (Out from Boneville) i 100 MB (The Great Cow Race). Ako se po jutru dan poznaje, kompjuterskom izdanju Bonea predstoji lepa budućnost. Uz neka sitnija doterivanja, biće to jedan od najimpresivnijih avanturističkih serijala uopšte, samo ako doživi svih devet izdanja. Jedno je, međutim, sasvim sigurno – Bone je, ovakav kakav je, posle osam godina vakuuma konačno vratio „lucasolike” avanture u život. Slobodan MACEDONIĆ | |||||||||||||
![]()
![]()
|
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opisi igara | Korak po korak | Šta dalje? | Netgames | Opšte teme • Svet kompjutera Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |