Pojavom web pretraživača Mosaic, na čijoj je osnovi izgrađen Netscape, nastupilo je novo doba za poslovanje, ekonomiju i investiranje. Negde od 1993. godine pa do danas pojavio se neverovatan broj tzv. dot-com kompanija, koje svoje poslovanje baziraju na Internetu. Detaljniji pogled na startup kompanije koje mogu postati novi internet inovatori Zlatno vreme internet kompanija ne prolazi - ta oblast predstavlja neverovatnu riznicu ideja i krije fantastičan potencijal. Rast u broju milionera koji su krenuli od nule, iz garaže ili veoma male firme, ubedljivo je najveći u sferi internet kompanija. Ideje i inovacije pretočene u konkretnu web tehnologiju kroz patente, autorska prava i licence vrede više nego materijalna imovina tih mladih kompanija. Kada investitori (koji su najčešće i sami internet pioniri) uvide potencijal novih ideja i ulože novac u te mlade firme, one postaju startup kompanije, najčešće locirane u materijalnom centru Interneta - Silicijumskoj dolini u Kaliforniji. Stručnjaci kažu da dobar startup mora da zadovolji tri kriterijuma: da postoji dobra ideja, izvodljiva u praksi, za koju postoji odgovarajuća i realna potreba među korisnicima (na tržištu), da bude uloženo što manje novca, a da usluge budu što jeftinije (najbolje je da budu besplatne, što je najčešće i slučaj), a da zaposlenima rad na projektu ne bude samo posao već i strast. Dakle, takve kompanije najčešće imaju programere koji ne mogu da spavaju zbog baga u kodu (ili imaju noćne more), dizajnere koji dobijaju tikove kada nešto „iskače” za dva milimetra, PR-a koji zivka urednike i novinare IT sajtova i magazina na mobilni... Dobra ideja samo je osnova za uspeh, a srast i posvećenost su spiritus movens takvih projekata. Velikani poput Googlea, Facebooka, Groupona i mnogih drugih upravo su tako počeli, te zato među startup kompanijama današnjice treba tražiti internet lidere budućnosti. Odabrali smo sedam takvih dot-com kompanija, koje skreću pažnju investitora i imaju potrebne preduslove za uspeh. Startup Lotto (startuplotto.com) Za svaku startup kompaniju veoma je važno da priliv posetilaca bude veliki i stabilan. Veliki deo investiranog novca troši se na marketing i PR, ali često ni to nije dovoljno, pogotovu kada je ideja inventivna i naizgled neprivlačna prosečnom korisniku Interneta.Tvorci Startup Lotto projekta veruju u to da dodatna motivacija kod korisnika koji su zainteresovani da probaju neki novi servis može biti presudna. Kada se putem ovog servisa korisnici prijave da isprobaju neki novi sajt, oni automatski ulaze u lutriju, čiji dobitnici dobijaju mali deo vlasništva internet firme. Da bi uopšte došlo do izvlačenja, Startup Lotto mora da skupi dovoljan broj novih korisnika za svoje partnere, koji bi tek tada izdvojili jedan ili više odsto akcija u cilju nagrađivanja. Startuplotto.com zasad ima tek oko 2000 registrovanih članova i 10 klijenata, ali vlasnici očekuju ogromno povećanje kada izađu iz beta faze. Možda se među njihovim klijentima krije novi Facebook, a među korisnicima poneki budući milioner... Ipak, sve je to lutrija. Startup Lotto mogao bi da postane sjajan mehanizam za uvećanje inicijalnog saobraćaja mladih sajtova. Ninite (ninite.com) Nažalost, mnogi startup servisi nisu naročito upotrebljivi na našim prostorima. Međutim, Ninite je jedan od retkih koji je izuzetno praktičan, globalno dostupan i neverovatno koristan. Korisnicima nudi automatsku instalaciju programa za Windows ili Linux. Dovoljno je da se čekira željeni izbor i sve će se automatski instalirati kao paket programa, i to bez opcionog crapwarea (toolbars i slično). Servis nudi Chrome, Firefox, Safari i Operu, sve važne messaging aplikacije (Skype, Google Talk, Messenger, Thunderbird...), kodeke, plejere, runtime pakete (Flash, .NET, Java, Silverlight...), aplikacije za fotografije, kreiranje i čitanje dokumenata, antivirusne alate, programe za kompresiju, development, pa čak i Steam, uTorrent i mnoge druge. Osnivači ovog projekta kažu da dobijaju veliki broj mailova zadovoljnih kornisnika. Korisnici, ali i svetski IT magazini i sajtovi, hvale ovu praktičnu i jednostavnu ideju. Sajt bio trebalo da u budućnosti zarađuje od profesionalnih alata, a već se nudi veliki broj specijalizovanih programa za, na primer, veterinarske stanice, apoteke, različite vrste prodavnica i slično. Svi programi instaliraju se jednim klikom i korisnici mogu biti sigurni da će uvek imati najnoviju verziju. Scorely (score.ly) Pojavom Xbox konzole, online virtuelni trofeji, poznatiji kao Achievements, postali su izuzetno popularni. Te digitalne nagrade ne donose nikakvu korist, ali nekim igračima i korisnicima mnogo znače. Ubrzo po pojavljivanju za Xbox, ova virtuelna priznanja su se, u različitim formama, proširila i na ostale konzole, Facebook i PC igre, a razni bedževi ili drugi ekvivalenti mogu se dobiti i na sajtovima kao što su Foursquare, Flickr, Netflix i drugi. Web sajt score.ly je servis koji funkcioniše kao online vitrina sa trofejima. Trenutno postoji mogućnost nadgledanja 12 različitih izvora za digitalne nagrade, a kada se korisnik jednom prijavi, sistem će uvek ažurirati spisak virtuelnih prizanja. U alfa fazi ovaj servis ima oko 10.000 korisnika. Izgleda da su online identitet i posedovanje digitalnih nagrada ipak važni...Whooznxt (whooznxt.com) Whooznxt nastao je kao projekat uspešne startup kompanije NXTM, koja stoji iza istoimenog multimedijalnog muzičkog sajta i shopa povezanog sa platformom iTunes. Whooznxt.com pomaže mladim bendovima da se probiju. Među investitorima nalaze se oni povezani sa MTV-jem, a jedan od njih uložio je u Guitar Hero kada je ta igra bila samo ideja. Uspešnost prijavljenih bendova i muzičara meri se brojem fanova u roku od mesec dana. Zavisno od tog broja, bendovi se mogu naći u silver, gold, platinum ili double-platinum grupi, a ta pozicija definiše koncerte i druge prilike za promociju. Ovaj zanimljivi projekat, ukoliko zaživi, može promeniti način proboja kroz muzičku industriju i dokaz da budućnost muzike leži u Internetu. Quixey (quixey.com) Najvažnija stvar za bilo kog proizvođača mobilnih uređaja i odgovarajući OS jesu aplikacije. Danas ih ima za sve - za gubitak težine, mesečeve mene, merenje kalorija u hrani... Quixey je search engine, u beta fazi, za pretraživanje aplikacija po ključnim rečima i platformama. On nudi filtriranje po OS-u, a očekuje se i prikaz kategorija aplikacija. Odlično se snalazi sa svim pojmovima, a neki primeri su stream video, cut and resize pictures, red eye removal i slično. Summify (summify.com) Tvorci servisa Summify tvrde da su pokušali da kreiraju RSS feeder i da su shvatili da svetu ne treba još jedan RSS feeder. Zato su odlučili da sumiraju stvari: korisnici prilikom registracije povezuju svoje RSS naloge, Twitter i Facebook i biraju učestalost notifikacija. Dalje, Summify algoritam prati teme vezane za interesovanja korisnika, kao i sadržaje koje dele i komentare koje pišu prijatelji. Zatim, zavisno od podešavanja, korisniku na mail stižu predlozi tema za čitanje, pet puta dnevno (po defaultu) ili češće. Utopic (utopic.me) Utopic je još jedan sajt koji se oslanja na naloge korisnika na društvenim mrežama. Ovaj servis prikazuje, poput nekog multimedijalnog sajta, kompilaciju sadržaja koji dele, čitaju i gledaju prijatelji na Facebooku, Twitteru i YouTubeu. Sajt se deli na šest kategorija: linkovi, video, muzika, fotografije, događaji i filmovi, i nudi prikaz deljenog sadržaja po danu. Utopic na zanimljiv način prikazuje sadržaje koje korisnika zaista mogu zanimati, naravno ako ima probrano društvo među prijateljima na najpopularnijim društvenim mrežama. Qwiki (qwiki.com) Iza ovog projekta kao investitori stoje osnivači servisa Groupon, čiji se sistem poslovanja već odomaćio i na našim prostorima. Trenutno je u alfa fazi.Ovaj servis pretražuje najrelevantije izvore za određene ključne reči (Wikipedia, YouTube, časopisi, sajtovi sa slikama, Google mape...), ali je način prikaza sadržaja ono po čemu se izdvaja. Podseća na virtuelnu inteligenciju iz SF filmova koja razume vaša pitanja i odgovara vam ženskim sintetičkim glasom. Za navigaciju je izuzetno važan i sistem povezanih pojmova. Projekat trenutno funkcioniše sa ograničenim brojem pojmova, a ostaje da se vidi hoće li Qwiki zaživeti kroz proširenje tematike, jer je za takav poduhvat možda isuviše rano. U svakom slučaju, ovako atraktivan koncept retko se viđa čak i na Internetu. • • • Prve generacije internet startup kompanija postavile su osnovu na kojoj izrastaju današnje dot-com firme. Ranije je bio izazov pronaći način za relevantnu pretragu Interneta, brzu komunikaciju, deljenje sadržaja sa prijateljima, postavljanje, kao i prikaz video klipova, kupovinu fizičke i virtuelne robe. Danas je akcenat na sintezi servisa, kvalitativnom povezivanju i atraktivnom prikazu sadržaja, pa verujemo da će bar jedan od ovih perspektivnih servisa jednog dana postati obavezan bookmark u vašem internet pregledaču. |