Možemo generalno reći da je većina onih čitalaca koji su „Svet kompjutera” makar u jednom periodu svog života listali „unazad”, odnosno od poslednje strane, sanjala o tome da napravi sopstvenu igru. Taj san često se završavao onda kada je postalo jasno da je za njegovo ostvarenje potrebno odlično poznavanje nekog programskog jezika. Problem nije bio lokalne prirode, pa su u svetu počeli da se pojavljuju takozvani Game Makeri, programi koji omogućavaju da i bez mnogo programerskog znanja kompletirate svoj naslov. Nažalost, često sa ograničenjima koja su veća kako je Game Maker lakši za korišćenje. R.A.G.S. (Rapid Game Development System) pomoćiće vam u tome da kreirate sopstvenu igru avanturističkog žanra. Pitanje je koliko će danas igrački najaktivnije generacije imati interesa za ovaj žanr, ali sigurni smo u to da postoje čitave niše čitalaca koji uživaju isključivo u ovakvim naslovima.Napravite sopstvenu avanturu Tip avantura koje se prave preko ovog programa tačno je definisan. Radi se o mešavini IF (interactive fiction) tekstualne i point and click avanutre. Setite se igara koje je svojevremeno izdavala firma Legend (Eric the Unready, Spellcasting), samo bez pisanja tekstulanih komandi, i steći ćete predstavu o čemu govorimo. Ekran igre rađene u ovom programu podeljen je na više prozora u kojima se nalaze grafički prikaz lokacije, tekst koji opisuje scenu i radnje koje se trenutno odvijaju u igri, kompas za kretanje kroz lokacije, slika glavnog junaka, spisak osoba i spisak predmeta na lokaciji. Desni klik na scenu, predmet ili osobu poziva meni u kome je ispisana lista trenutno raspoloživih akcija. R.A.G.S. se sastoji od dve aplikacije, dizajnera koji služi za pravljenje igre i plejera koji smo upravo opisali i koji služi da pokrene napravljene avanture. Plejer, do sada ste zaključili, ne može se značajnije modifikovati, a kako se svaka igra prepoznaje između ostalog i po intefrejsu, neminovno je to da u ovom segmentu sve avanture koje napravite izgledaju slično. Naravno, suština je ipak u sadžaju, tako da ovo ne moramo smatrati prevelikim minusom. Akcenat je svakako na dizajneru, jer od njega zavisi to koliko slobode imate pri pravljenju igre. Moramo reći da je ovo segment u kome se R.A.G.S. fenomenalno pokazao. Implementiranje svih potrebnih avanturističkih elemenata moguće je postići u dizajneru bez ijedne ručno napisane linije koda. Naravno, u igri ćete za iole ozbiljnije operacije morati da koristite logičke izraze i promenljive, ali je rukovanje svim resursima svedeno na kombinaciju izbora iz padajućih menija (vaš posao na tastaturi je da unesete tekstualne opise, nazive i vrednosti promenljivih koje se koriste). Na primer, svaka lokacija u dizajneru ima prazna polja kojima je preko jedne od strana sveta povezana sa drugim lokacijama. Dovoljno je u jedno od polja uneti naziv druge prostorije koju ste prethodno kreirali, izabrati da li je prolaz dvosmeran, da li je slobodan ili se vrši preko nekog objekta (vrata), i u igri se već možete kretati između lokacija. Igra je u svakom trenutku spremna za pokretanje kako biste uživo proverili da li sve radi kako ste zamislili. Da stvari budu skroz očigledne za programera, dok je igra pokrenuta u pozadini je aktivan prozor debug, gde se tačno ispisuje koje korake program interpretira. Svakom objektu moguće je u toku izvršavanja programa prikazati ili menjati vrednosti i tako lakše testirati moguće situacije u igri.  | | Što se multimedija tiče, R.A.G.S. je opremljen lejer sistemom za grafički prikaz lokacija, može da pušta pozadinsku muziku i nekim događajem izazvane zvučne efekte. To znači da se sa lokacije lako može izbrisati pokupljen predmet i da se ta radnja isprati zvučnim efektom. Grafički fajl na nekom od lejera može biti animirani GIF, pa se u igru može uneti i malo živosti.R.A.G.S. poseduje još mnogo alata koji su nešto složeniji za korišćenje, ali koji će omogućiti da vaša avantura prosto eksplodira. U igru u svakom trenutku možete uneti više tajmera. Oni mogu meriti vreme od nekog trenutka, po potezima ili u realnom vremenu, a takođe se koriste kada je potrebno aktivirati više različitih akcija odjednom. Preko tajmera možete simulirati kretanje likova kroz lokacije, real-time borbu i slične naprednije događaje. Za promenljive treba naglasiti da R.A.G.S. nudi tabelarno pravljenje višedimenzionalnih nizova, kao i posebne komande da se manipuliše i pristupa njihovim članovima. Na kraju, moguće je proslediti promenljive u JavaScript prozor i posle korišćenja komandi pisanih u ovom programskom jeziku vratiti ih nazad u igru, ne napuštajući razvojno okruženje R.A.G.S.-a. R.A.G.S. je Game Maker koji će vam omogućiti da stvorite makar solidnu avanturu retro izgleda bez klasičnog programiranja. Na lak način možete omogućiti konverzaciju sa likovima i biranje ponuđenih odgovora ili, na primer, voditi računa o maksimalnoj težini predmeta koje možete da nosite. Kreiranje vrhunske avanture možete olakšati ako u pomoć pozovete mogućnosti JavaScripta. Za sve funkcije programa poslužiće test primeri i video uputstva, koja se mogu naći na sajtu proizvođača. Iz nekog razloga ovaj program je potpuno nepravedno zapostavljen, čak i među ljubiteljima žanra. Zbog toga nema mnogo naslova koje ćete moći da pustite kroz njegov plejer, ali ovog puta cilj vam je ipak da napravite svoju igru. On nije predviđen za pravljenje tekstualnih igara (iako se može omogućiti ručni unos teksta kada je to potrebno), ali je za mešavinu ilustrovane avanture bogate tekstom zaista idealno rešenje. |