Avanturističke igre su jedan od najstarijih žanrova kompjuterskih igara koji je nepravedno zapostavljen u poslednjih dvadesetak godina, pre svega zbog najezde sve traženijih akcionih igara. To je žanr gurnut u zapećak jer se retko koja velika softverska kuća bavi razvojem igara ovog tipa, a i kada se bavi, obično su u pitanju mešavine žanrova. Umesto toga, primat u izradi ovih igara preuzeli su pojedinci i mali timovi, koji se iz finansijskih razloga okreću jeftinijim ili čak besplatnim rešenjima. Jedno od tih rešenja je i Wintermute Engine.Razvoj point&click avantura Programiranje avantura (i uopšte svih igara) višeslojan je i mukotrpan posao koji zahteva mnogo vremena i različitih aplikacija. Međutim, najvažniji deo tog procesa je sam endžin, koji će omogućiti da se svi elementi uklope u celinu. Wintermute Engine služi upravo za to. Pre svega, trebalo bi napomenuti to da se ovim programom mogu praviti 2D i 2.5D point&click avanture. 2.5D je oznaka za igre u kojima su kombinovani dvodimenzionalni i trodimenzionalni elementi, na primer prerenderovana 2D pozadina i glavni lik koji je 3D model. WME ima objektno orijentisanu strukturu, što znači da se projekat i buduća igra sastoje od različitih elemenata koji se razvijaju odvojeno, pa u skladu s tim postoje različiti moduli za manipulaciju njima. Glavni deo je Project Manager, od kog se polazi i u kom se sklapaju elementi i vide rezultati. Interfejs se sastoji od četiri celine. Na levoj strani je lista opcija vezanih za projekat kao što su rezolucija, naziv projekta, podešavanja vezana za način pokretanja igre, čuvanje napretka u igri, opcije za debagovanje i još mnogo toga što, inače, nema svrhe nabrajati jer ne bi moglo stati u tekst. Odmah pored liste je prozor sa spiskom svih fajlova koji su uvezeni u projekat i koji se mogu koristiti. Na desnoj strani nalazi se prozor Preview, koji prikazuje selektovane fajlove i izgled igre, odnosno scene u datom trenutku, a odmah ispod njega je mali prozor u kjem su detaljno objašnjene sve opcije u vezi sa projektom. Ako bismo morali da raščlanimo point&click avanturističku igru, rekli bismo da se ona sastoji od scena koje sadrže „entitete”, a to su, na primer, pozadina, sprajtovi, vrata, razni objekti koji čine okruženje, zatim to da na sceni imamo lik kojim upravlja igrač, inventar i UI lejer. Svaki od ovih elemenata može se editovati u okviru WME - za scene je tu SceneEdit, za sprajtove i animacije SpriteEdit, a za inventar i elemente korisničkog interfejsa WindowEdit. Kao što rekosmo, SceneEdit je deo programa zadužen za kreiranje scena u projektu. One mogu biti jednostavne ili složenije, sve u zavisnosti od projekta i konkretne zamisli, ali je za sve zajedničko to što mogu da imaju regione, waypointe i „entitete”, a svi zajedno određuju kompleksnost scene. Na kartici Layout u ovom prozoru mogu se videti tri osnovna lejera, koji su uvek tu i koji se ne mogu obrisati, a to su Main, Waypoint groups i Free Entities. Na lejer se, pored pomenutih entiteta, mogu postaviti i tzv. regioni, koji mogu poslužiti za definisanje granica kretanja lika na sceni, na primer. U okviru glavnog lejera se u vidu entiteta postavlja pozadina. Lejer Waypoint rezervisan je samo za region tačaka koji će omogućiti liku da pronađe najbrži put od jednog mesta do drugog, dok se drugi objekti mogu postaviti u trećem sloju Free Entities, koji ne podržava regione. U svakom trenutku mogu se napraviti novi lejeri, koji podržavaju obe grupe elemenata. Na kartici Properties mogu se odrediti izgled editora, boje linija regiona i waypointa, margine i elementi koji će biti prikazani u prozoru preview, koji se nalazi s desne strane i zauzima najveću površinu. WME je posebno interesantan zato što podržava 3D objekte, a višak dimenzije se u ovom slučaju odnosi na objekte koji mogu da odrede ili spreče kretanje lika. Ovi objekti dodaju se na trećoj kartici, gde je potrebno učitati 3DS fajl i podesiti nekoliko parametara kao što je kamera i tip senki. Takođe, u prozoru SceneEdit dodaju se likovi, koji se ovde zovu actors. Kada je reč o njima, WME podržava Microsoft X format za 3D, ali se i dalje može koristiti stariji format Milkshape. Sprajtovi su osnovni grafički elementi koje koristi WME. Radi se o statičnim ili animiranim slikama koje se dodaju na scenu i koje imaju aktivnu ili pasivnu funkciju na njoj. Dok se statični sprajtovi mogu kreirati u svakom programu za rad sa grafikom, kreiranje animiranih sprajtova je nešto složeniji zadatak. Tu na scenu stupa SpriteEdit, koji će omogućiti da se ubacivanjem niza slika i frejmova stvori animirani sprajt. Sve potrebne opcije su tu - od dužine trajanja frejma, preko ubacivanja zvuka, manipulacije bojama i mogućnosti ponavljanja animacije, do dodavanja skripti.Avanturistička igra bez inventara jednostavno ne može da postoji. Za njegovo, kao i za kreiranje drugih elemenata korisničkog interfejsa poput dijaloga, prozora za potvrdu i slično koristi se WindowEdit. On ima prilično očekivanu strukturu i interfejs: postoji radna površina na koju je moguće ubaciti nekoliko osnovnih elemenata: nested window, dugmad, tekst, polje za unos teksta i entity containers (specijalne kontrole koje mogu sadržati bilo koji entitet u okviru WME projekta). Sve opisano nije dovoljno da bi se igra pokrenula i oživela, jer dodavanje slika i 3D modela nikud nas neće odvesti ukoliko ne prionemo na programiranje i skripte. U tu svrhu WME nam je obezbedio varijantu programskog jezika JavaScript, malčice uprošćenu, ali, s druge strane, proširenu dodatnim mogućnostima zbog specifičnosti programiranja igara. Za pisanje koda zadužen je slobodni SciTe editor, a za one koji se plaše da će se izgubiti u moru komandi i funkcija autor je obezedio prilično veliki help fajl sa objašnjenjima, kako za skriptovanje tako i za ostale delove programa. WME je mnogo više od opisanog. Postoji još mnogo sitnica i mogućnosti koje nisu našle svoje mesto u ovom tekstu. Isto tako, moguće je uraditi mnogo stvari, čemu u prilog govore i naslovi, komercijalni i besplatni, koji su napravljeni u ovom endžinu. Pomenućemo samo neke od njih - Dark Fall: The Lost Souls, The Lost Crown, Art of Murder: FBI Confidential i mnogi drugi. |