TEST RUN Ujedinjeni engine
Ko od nas u nekom trenutku nije poželeo da stvori svoju igru? Nakon zavidnog staža igranja igara raznoraznih žanrova, bezbroj ubijenih šefova i pređenih nivoa, dobili ste ideju za igru kakvu niko do sada nije stvorio i koju biste i sami rado igrali (šta mislite o open world igri sa Zagorom kao glavnim junakom, a koja bi obuhvatila najbolje epizode i najvažnije negativce?). Možemo da kažemo da ćete se snaći čak i sa osnovnim poznavanjem programskih jezika Posebna pogodnost je to što istu igru možete da kompajlirate i za Android i za iOS Ako poslušate reči kolege Miodraraga Kuzmanovića, okanićete se zaludne rabote i, ako baš volite programiranje, okrenuti se lukrativnijim poslovima koji uključuju ovaj zanat. Ako, pak, uspešno ignorišete Miodragov savet, sledeći korak je da odaberete game engine u kom ćete izraditi svoju kreaciju. Ukoliko to već niste znali, game engine je softversko okruženje namenjeno razvoju video-igara koje sadrži biblioteke i alatke (kao što je, na primer, editor nivoa) koje znatno ubrzavaju proces izrade igara. Nekada davno su se igre razvijale „od nule”, ali kako su se same igre znatno usložnjavale, pojavila se potreba za ovakvim alatkama pomoću kojih bi se izbeglo ponavljanje programiranja osnovnih funkcija, podrške hardveru i operativnom sistemu i tako dalje. Game engine alatke znatno su evoluirale i nude zavidan nivo automatizacije i ubrzavanja procesa izrade igara. Iako u ponudi postoji pozamašan broj njih, trenutno, izbor se svodi na Unreal Engine i Unity Engine. Ovog puta, pokušaćemo da vam približimo potonji... Instalacija Nakon što se registrujete na sajtu, odaberite opciju Unity Personal i preuzmite instalacionu datoteku. Nakon instalacije, ulazite u Unity Hub, a ne u sam Unity. Iz haba se obavlja menadžment projekata na kojima radite, kao i instaliranih verzija Unityja. Ovde, u okviru funkcija menija Learn, imate pristup raznim tutorijalima kojih ima tušta i tma, kao i opciju menija Community, gde dobijate najnovije vesti vezane za Unity. Kao što smo već pomenuli, ovde se obavlja menadžment instaliranih verzija Unityja, što znači da Unity još uvek nije instaliran. Ono što je zanimljivo jeste to da je moguće istovremeno imati više instaliranih verzija Unityja (recimo, ako radite na različitim projektima koji zahtevaju različite verzije), ali istovremeno znači i da možete da instalirate i isprobate verziju 6, koja je još uvek u beta fazi razvoja. Nakon što odaberete željenu verziju, potrebno je da odaberete komponente koje ćete instalirati. Izbor komponenata za instalaciju pokazuje raznovrsnost platformi za koje je moguće izraditi igru i u pitanju su sve kompjuterske, konzolne i mobilne platforme (za neke je neophodna licenca Unity Pro). Posebna pogodnost je to što istu igru možete da kompajlirate za Android i iOS, na primer, pa stoga ne čudi široka rasprostranjenost Unityja na mobilnim platformama. Pored podrške za različite platforme, nudi se i instalacija Microsoft Visual Studia. Ukoliko vam je ovo čudno, pravi trenutak je da kažemo da je korišćeni programski jezik u Unityju C# i da vam je potreban neki editor u kom ćete pisati skripte. To ne mora nužno da bude Visual Studio, jer Unity ima sopstveni kompajler, pa možete da koristite bilo koji tekstualni ili code editor, ali je integracija toliko lepo izvedena, da je zaista šteta koristiti bilo šta drugo. Srećom, Visual Studio je u verziji Community besplatan, pa njegova upotreba ništa neće koštati. Magija Končano, biramo funkciju New Project i nalazimo se u glavnom prozoru Unityja. U centralnom delu smešten je prikaz scene, odnosno onog što prikazuje kamera. Da, u Unityju sve prikazuje kamera, pa je, tako, u slučaju 2D igara u pitanju kamera koja se pomera samo u dve, umesto u tri dimenzije. Svaka scena, uglavnom, predstavlja jedan nivo. U levom delu nalazi se odeljak Hierarchy, koji sadrži sve objekte koji se nalaze u sceni, organizovane, kao što i naziv govori, po hijerarhiji. Na desnoj strani nalazi se prozor Inspector, koji daje detaljne informacije o svakom objektu koji je označen i koje se kontekstualno menjaju u zavisnosti od vrste izabranog objekta. Odavde je moguće menjati parametre objekta, kao i dodeljivati komponente i skripte. Komponente bliže određuju karakteristike objekta i njegovo ponašanje, pa tu mogu da se nađu komponente fizike, audio-komponente, grafičke-komponente, efekti i tako dalje. U donjem delu nalazi se meni Project i ovde se nalaze svi korišćeni resursi u sceni, a tu spadaju grafika, audio-fajlovi, tekst, skripte... Već nekoliko puta pomenuli smo skripte, ali nismo rekli šta su one zapravo. U pitanju su delovi kôda koji definišu ponašanje nekog objekta u igri u određenoj situaciji. Upotrebu skripti najlakše ćemo ilustrovati na primeru. Engine omogućava detekciju kontakta sa drugim objektom i potrebno je dodeliti skriptu koja će da definiše šta će se desiti sa objektima, kao i sa drugim parametrima igre (na primer, rezultatom) pri ovakvom kontaktu. Ukoliko vaš lik „pokupi” dodatni život, želeli biste da objekat koji predstavlja dodatni život nestane (jer ste ga „pokupili”), kao i da se broj života koji trenutno imate poveća za jedan, uz eventualno aktiviranje prigodnih animacija kako bi ceo doživljaj bio bolji. Primer je jednostavan, ali na sličan način se i u drugim situacijama upotrebljavaju skripte; naravno, moguće je da sve dostigne jako komplikovane razmere u slučaju da je igra kompleksna. Skripte se uređuju dvoklikom na samu skriptu, pri čemu se otvara podrazumevani editor (pretpostavljamo da ste nas poslušali i da je u pitanju Visual Studio). Prilikom kreiranja nove skripte, Unity automatski upisuje minimalno potrebne using direktive i kreira dve prazne funkcije, od kojih se jedna izvršava pri pokretanju skripte, a druga sa svakim frejmom igre. Nakon završetka programiranja, snimate skriptu i po povratku u Unity sve izmene primenjene su unutar projekta. Vizuelno skriptovanje i ostale mogućnosti Ako se pitate koji nivo poznavanja programskog jezika C# je potreban, možemo da kažemo da ćete se snaći čak i sa osnovnim poznavanjem jezika, pogotovo u početku kada vaše kreacije budu jednostavne. Ipak, ako nemate čak ni to minimalno predznanje i dalje ćete moći da postignete neke rezultate, jer Unity ima alatku Visual Scripting, koja omogućava upravo ono što joj naziv sugeriše - vizuelno skriptovanje toka izvršavanja događaja u igri. Skripte podsećaju na dijagram toka algoritma i, nakon što se inicijalno upoznate sa zakonitostima vizuelnog skriptovanja, omogućavaju brzo definisanje akcija koje će se izvršavati u igri. Naravno, ne očekujte čuda, jer ćete za složenije stvari, ipak, morati da zasučete rukave i sami „otkucate” kôd koji se izvršava. Ukoliko niste dovoljno umetnički nastrojeni ili ne želite da baš sve radite sami, oduševićete se kada vidite šta sve ima da ponudi Unity Asset Store. Ovde pronalazite sve što vam je potrebno za izradu igre koja sjajno izgleda i odaje krajnje profesionalan utisak. Sprajtovi, 3D modeli, teksture, muzika, zvučni efekti, čitava pakovanja, alatke - sve je tu. Dosta toga je besplatno, ali ćete za neke resurse morati i da se mašite za džep. Za društvo iz kraja, tu je Unity Cloud. U pitanju je okruženje „u oblaku” koje olakšava saradnju više članova u timu. Dozvoljena je upotreba mnogih cloud dodataka koji olakšavaju i automatizuju rad (takozvane „integracije”), od kojih ćemo kao primer navesti Unity Version Control, koji se upravlja verzijama, Asset Manager, koji unifikuje resurse za ceo tim, upotrebu „uloga”, kako bi se ograničio i definisao pristup resursu i kôdu... Upotreba „oblaka” nije loša ni kada ste one man tim, naročito ako iz nekog razloga često menjate mašinu na kojoj radite (na primer, desktop kompjuter i laptop). Kontroverzna naplata Kada se potegne priča o ceni, nemoguće je preskočiti skandal koji se dogodio septembra 2023. godine. Naime, Unity je imao zaista fer sistem naplate, te je engine bio besplatan sve dok ne biste počeli da zarađujete ozbiljne novce na igri, kada bi se počela naplaćivati provizija. Svi su bili zadovoljni, ali ne i glavešine Unityja koje su se, ponete ogromnim uspehom svog proizvoda, polakomile i objavile nove uslove licenciranja sa, za korisnike, skandaloznim uslovima. Najgori elementi ovih novih uslova bili su retroaktivna naplata kada se dostignu određeni uslovi, kao i naplata po svakoj instalaciji, a ne kupovini igre, što je značilo da, ako neko kupi vašu igru i instalira i deinstalira je sto puta, vama će biti naplaćena provizija sto puta. Naravno, javnost je osula drvlje i kamenje, pa su ovi elementi ubrzo odbačeni, a kompletni uslovi licenciranja postali znatno prihvatljiviji. Ono što je za prosečnog korisnika koji želi da se iskuša u izradi video-igara bitno, jeste to da je upotreba Unitya besplatna sve dok ne postanete ozbiljno dobri i počnete sa bitnom monetizacijom svoje igre. Sveprisutni AI Za kraj ove godine najavljen je Unity 6, čime se nomenklatura verzija vraća na staru konvenciju. Kako je AI i dalje glavni buzzword u kompletnoj IT sferi, tako su i glavne novine vezane za AI i to su generativne AI alatke: Unity Muse i Unity Sentis. Kako će ovo izgledati i koliko će olakšati i ubrzati razvoj igara, ostaje da vidimo kada nova verzija ugleda svetlost dana. Do tada, isprobajte aktuelni Unity ili beta verziju Unity 6. Nakon impresivnog broja AAA i indy igara izrađenih u ovom engineu, možda baš vaša Unity kreacija postane sledeći hit. Tip: game engine Potrebno: Windows, Linux, macOS Veličina: 3,3 GB Cena: besplatno Adresa: i.sk.rs/360299
|
||||||||||
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Microsoft Majorana 1 Kvantna topologija Topološki kvantni računar otporan je na uticaj kosmičkog zračenja, ali i dalje mora da se ohladi skoro do apsolutne nule... AMD Ryzen 9 9950X3D Jedan, da svima vlada Ako vam je potreban najbrži procesor, i za igranje, i za ozbiljnije zadatke, Ryzen 9 9950X3D nema konkurenciju... Gigabyte GeForce RTX 5070 Ti Aero OC 16G i GeForce RTX 5070 Ti Gaming OC 16G I za kreativce, i za igrače Sasvim sposoban da se nosi sa 4K rezolucijom u svim igrama i pruži sasvim pristojne performanse, dok u 1440p apsolutno blista... Asus ROG Strix Scar 18 (G835LX) Fantastična zver i kako je kupiti (3) Laptop namenjen onima koji „ne žale pare” da imaju ono što je trenutno najbolje i najbrže... Deset najboljih Microsoft PowerToys alatki Najbolji od najboljih PowerToys Run je alatka kojoj treba da se okrenete ukoliko vam sistemska rutina za pretragu ne odgovara... Apple iPhone 16e Malo muzike za mnogo para Problem nije samo cena i slabiji grafički podsistem, već i trajanje baterije... Cemu 2.6 Wii U emulacija Cemu omogućava pokretanje i privođenje kraju oko 57 procenata igara „napisanih” za Wii U... .rs: nove usluge eUprave - novi propisi - najava 5G Mnogo eNoviteta U novom esDnevniku roditelji će dobijati notifikacije za ocene i izostanke... Trgovinski rat Istoka i Zapada Velika igra, nesagledive posledice Kao u igri „kukavice”, dve supersile kreću se velikom brzinom jedna prema drugoj, izazivajući drugu da prva skrene... South of Midnight Magična igra koja izgleda kao živa bajka, animirana u stilu filmskog serijala „Spiderverse”... |
||||||||||