PRVI UTISCI
Deadlock
Dragan KOSOVAC
1. oktobar 2024.

Valve još uvek nije zvanično objavio ili potvrdio „glasine” da njihov interni studio uveliko razvija ovu igru. Za njih ona ne postoji, oni ne znaju ništa u vezi sa tim, „kako to mislite radimo na spoju DoTA-e i hero shootera?!?” Ipak, dok Valve glumi patku (naizgled, mirno plovi po površini vode, dok nožice mlate punom parom), njihovu novu igru, naslovljenu Deadlock, svakog dana igra bar 125 hiljada ljudi iz celog sveta, sa rekordom od 171 hiljadu istovremenih igrača postignutim prvog vikenda u septembru, odnosno više od četvrt miliona ukupno registrovanih igrača za nepunih mesec dana. Takvi brojevi govore da ono što Valveovci trenutno nazivaju: „Veoma rani stadijum razvoja, sa mnogo privremene grafike i eksperimentalnih elemenata gameplaya,” već izgleda i igra se veoma lepo.

Nova Valveova igra predstavlja spoj DoTA-e i hero shootera
Iako igra još uvek nije zvanično najavljena, svakog dana je igra bar 125 hiljada ljudi iz celog sveta

Sa DoTA strane Deadlock pozajmljuje osnovni sistem okršaja dve suprotstavljene frakcije, odnosno layout mape sa bazama na suprotnim stranama i laneovima između njih. Tu su, naravno, i grupice NPC boraca, kako one potpuno neutralne, koje možete da lovite van „utabanih staza” (denizeni), tako i oni koji pripadaju svakoj frakciji (trooperi) koji se neprestano spawnuju i idu po laneovima ka protivničkoj bazi. Veoma dobra inovacija su zip-line, „energetska žičara” koja herojima omogućava da brzo dođu iz baze do najisturenije grupe troopera na željenom laneu.

Iz hero shooter tabora, pak, preuzeto je FPS izvođenje, šestočlani sastav timova, kao i osnovna podela junaka na klase, a u ovom specifičnom slučaju to su assasini, healeri, snajperi i tenkovi. U igri je trenutno 21 heroj, sa još pet koji su najavljeni i trebalo bi da budu dodati tokom nedelja i meseci koji su pred nama. Svaki od heroja ima jedno primarno, njemu jedinstveno oružje, kao i mogućnost da izvede dva melee napada, brzi (koji je slabiji) i jaki (koji zahteva charging time). Većina na desnom tasteru miša ima podizanje nišana/mini-zoom, dok nekolicina ima neku alternativnu funkciju ili režim paljbe. Sem oružja, svaki junak ima i specifičnu kombinaciju četiri veštine. Sistem veština skoro da je u potpunosti preslikan iz MOBA uzora, sa tri „obične” i jednom ultimativnom veštinom. Kao kod oružja, u slučaju većine heroja, veštine prate pravilo da se radi o aktivnim sposobnostima koje moraju da se aktiviraju ručno, dok manjina ima i veštine koje funkcionišu kao čisto pasivni bonusi. Ipak, bez obzira na to kakva je veština, ona može da se unapređuje u četiri stepena tokom mečeva, a u skladu sa levelovanjem vašeg junaka.

Sam razvoj i napredak likova tokom svake partije rešen je prilično DoTA-oliko, odnosno putem kupovine predmeta koje vaš junak drži u inventaru ograničene veličine, kako bi imao koristi od bonusa koje ti predmeti nose. Naime, najbitniji resurs tokom bilo koje partije Deadolocka su duše (souls), energija koja se pojavljuje u vidu oblačića (soul orb) iznad svakog eliminisanog NPC-a i igrača. Duše imaju dvostruku funkciju, jer istovremeno donose iskustvo, a mogu i da se troše u nekoj od brojnih prodavnica kurioziteta koje su rasute po mapi. U duhu „denieovanja” XP-a i golda u DoTA-i, Deadlock ima sličnu mehaniku za souls, ali je ona prilagođena činjenici da se radi o FPS naslovu. Tako će se svaki oblačić, prepušten sam sebi, popeti na neku umerenu visinu i spontano pući, pri čemu strana odgovorna za eliminaciju dobija dragoceni souls. Sa druge strane, ako ste brži na okidaču od neprijatelja, možete da upucate balončić nakon pojavljivanja i tako, sa jedne strane, osigurate da će souls leći na vaš račun (kada se radi o soul orbovima koji izlaze iz eliminisanih protivnika) ili da uskratite souls neprijateljskoj strani (kada se radi o balončićima koji ostaju nakon eliminisanih saveznika). Ovo stvara prilično haotičnu, ali nesumnjivo zabavnu atmosferu tokom laneinga, jer kada je pogled na akciju u prvom licu, mnogo je teže imati pregled nad zdravljem protivničkih i savezničkih troopera, dok paralelno pazite na poziciju i aktivnosti protivničkih heroja.

Što se tiče pomenutih predmeta, postoje četiri nivoa kvaliteta i, ponovo u duhu DoTA-e, na početku ćete želeti da nabavite nekoliko jeftinijih komada, da biste pred kraj igre prodali prekomerne slabe primerke i kupili nešto veoma jako. Posebna kategorija predmeta su oni koji vam omogućavaju da na specifičan način trajno pojačate neku od veština (imbuement), ali to je već zalaženje u domen specifičnih buildova datih heroja. Pored podele po snazi, predmeti se dele i u tri kategorije, isto kao borbene vrednosti koje karakterišu svakog od likova, a to su vrednosti vezane za oružje i napad, one vezane za vitalnost (zdravlje, otpornost i brzina kretanja) i, naposletku, duh, odnosno vrednosti vezane za četiri veštine vašeg lika. Sem toga, različiti heroji ili specifični predmeti omogućavaju sinergiju između različitih kategorija, što omogućava stvaranje velikog broja zanimljivih buildova.

Što se same atmosfere tiče, igra je smeštena u relativno čudno okruženje koje kao da spaja blago mračnu, animiranu varijantu američkih tridesetih godina prošlog veka sa nekom nedorečenom verzijom steampunka ili arcanepunka. Uglavnom, igra bi svakako imala koristi od toga da joj se doda još malo pratećeg narativnog sadržaja i okvirnih informacija, kako bi sve bilo definisanije. A kada se to desi, nimalo nas ne bi iznenadilo da bude mnogo očiglednije da je setting usko povezan sa Lavkraftovim mitom ili da je, svakako, izraženo inspirisan njim. Po trenutnom, spartanskom loreu igre, mečevi u kojima igrači učestvuju zapravo su specijalni magijski rituali u službi Patrona, moćnih magičnih bića kojima je statua u centru vaše baze veza sa našom stvarnošću i koji dodaju šmek igri komentarišući dešavanja na mapi i vaš lični progres.

U igri je, za sada, samo jedna jedina mapa i njen naziv je još uvek samo „Street Test”. Deo grada u kom se sve odvija trebalo bi da predstavlja deo Njujorka, sa četiri lanea koji povezuju gornju i donju bazu i gomilom tunela, ulica i prolaza koji bočno povezuju laneove i kriju NPC kampove, vredne bustere, prodavnice, a u samom centru je neutralni boss, veoma jak protivnik, čija eliminacija omogućava jednoj strani da na tri minuta aktivira značajan bonus za celu svoju frakciju, i igrače i NPC ratnike. Pushovanje svakog lanea podrazumeva suočavanje sa pet nivoa sve „mesnatijih” NPC neprijatelja. Tako vas prvo čeka jedan robotski Guardian, pa zatim mecholiki Walker, pa dva Guardiana neposredno ispred protivničke baze. U samoj bazi su dva pasivna Shrinea, ali dok njih ne srušite, ne možete oštetiti ogromnog Patrona čija eliminacija (potrebno je dva puta spustiti mu zdravlje na nulu) označava da ste dobili partiju.

Nećemo biti ni previše vidoviti, ni preterano mudri iznošenjem zaključka da će se Deadlock svideti svakom igraču koji je istovremeno fan MOBA i FPS naslova, konkretno DoTA-e i hero shootera. Ipak, bitno je da se istakne i to da je Deadlock veoma kompleksna igra, čak i u svom relativno ranom i trenutno nedovršenom stanju, kao i to da nije za svakoga. Problem kompleksnosti rešava se relativno jednostavno, ili praćenjem tutorijala koje nudi sama igra ili zajednica na netu, ili čistim igranjem i postepenim učenjem. Ipak, neki temelji gameplay mehanike ne mogu se zaobići učenjem i treningom. Autor ovih redova ne beži od činjenice da mu se igra nije svidela, iako prepoznaje njen kvalitet, a i nema nikakvih problema ni sa MOBA ni sa FPS igrama. Jednostavno, Deadlock je kompetitivni multiplayer FPS u kom je igrač na početku previše slab za lični ukus dolepotpisanog. Još gore, iz te specifične vrste slabosti raste značaj individualnog kvaliteta igrača koji sačinjavaju vaš tim, kao i njihove želje i sposobnosti da komuniciraju i sarađuju sa ostatkom ekipe.

Tako dolazimo do činjenice da Deadlock obećava da će biti još jedan od onih naslova koji su višestruko bolji i zabavniji kada se igraju u proverenom društvu ili će situacija biti takva bar neko vreme, dok igračka zajednica malo ne „sazri”, što po pitanju veštine i znanja vezanih za ovaj specifičan naslov, što na planu uspostavljanja nekih nepisanih pravila ponašanja tokom partija. Ipak, rano interesovanje igrača za ovaj naslov nije slučajno i uspeh Deadlocka je gotovo zagarantovan... pod uslovom da se ne pojavi neka nova, sjajnija i privlačnija igra.


PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
JUN 2025
Doom: The Dark Ages
Doom iz mračnog doba drugačiji je od svih drugih Doomova, jer je Slayer koncipiran kao tenk sa štitom...
Clair Obscur: Expedition 33
Estetika Belle Époquea, gameplay u skladu sa kanonima JRPG-a, vrhunsko pripovedanje i ljubav prema igrama...
Computex 2025, Tajpej, Tajvan
AI NEXT
Ovaj, nekada ultra-PC-specifični sajam, odavno se proširio na srodne tehnologije, biznis rešenja i digitalne usluge, postavši varijanta azijskog C...
Gigabyte GeForce RTX 5070 Gaming OC 12G
Višak samopouzdanja
Kartica je sa hardverske strane vrlo kvalitetna, ali ništa ne može da nadomesti nedostatak snage „pod haubom”...
Asus ProArt P16 (H7606WP)
Pronalazak neverovatnog
Novi ProArt P16 donosi moderna rešenja, u dobro usaglašenom odnosu gabarita i performansi – alatka koju ćete sa ponosom nosati sa sobom...
Logitech ProX Superlight 2
Sve udvostručeno
Ovaj miš predstavlja jasnu indikaciju da najveći proizvođač ne želi da napusti nijedan segment tržišta...
Winhance 25.05
Popravka Prozora
U pitanju je alatka koja omogućava da se brzo rešite (većine) bloatwarea, ali i da obavite optimizaciju rada Windowsa...
TCL NXTPAPER 11 Plus
Momak za sve
Ovo bi bio najbolji tablet „za te pare” i da košta 100 evra više...
.rs: Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Unapređeno e Zakazivanje
Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Google Mariner, Google Astra i AI autonomni agenti
Uspon tihog softvera
Umesto kliktanja stručnog lica, softver će, već ove godine, u tihom, gotovo nečujnom načinu rada - završavati posao...
Fatal Fury: City of the Wolves
Fatal Fury je oduvek bio čudna cvećka u svetu borilačkih igara; takav je i ostao...
Arc Raiders
Novi extraction shooter iz pera autora dobrih delova franšize Battlefield (i potcenjenog The Finals)...
© 2025 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama