Kada provedete šest meseci izvan rodnog grada, i za to vreme obiđete više od deset gradova bivše nam Jugoslavije, a pri tom nijedno od putovanja nije poslovne prirode već više neka vrsta bežanja od svakodnevice - počinjete da bivate mnogo više prijemčivi za virtuelni minimalizam. Vaš mobilni telefon koji nije na roamingu ili mejl koga se tu i tamo dokopate u novom okruženju postaju nešto kao veštački produžetak vašeg tela i uma, vaša minimalna veza sa dotadašnjom realnošću. (Bez)uspešno trčanje za signalom ili kompjuterom postaju sasvim prirodna egzibicija u tim okolnostima - naravno, ukoliko ste zavisnik od mobilne utopije. Tada vam se pruža prilika da uletite u fantastičan svet virtuelnih poruka!Zavisnicima od elektronske komunikacije, mobilne poruke dođu nešto kao virtuelni minimalizam Ni ne razmišljate mnogo o tome, zapravo... ubrzo nakon kupovine mobilnog telefona broj poruka postaje frapantan, a vi ste okarakterisani kao „mobilno interesantna osoba” ukoliko spremno odgovorite na više od dve trećine tih poruka. Istraživanje koje je nedavno obavljeno u Velikoj Britaniji pokazuje da takav naziv i ponašanje odgovara osobama od 18 do 35 godina starosti koja imaju dugogodišnje iskustvo sa high-tech komunikacijom - ne zaboravimo da SMS ima korene u e-mailu i instant porukama koje je u realnom vremenu moguće slati sa kompjutera na kompjuter preko programa kao što su ICQ, AOL ili MSN. Kada smo već kod poruka, čini se da zaista umeju da oslikaju komunikaciju možda najprimereniju savremenom svetu: londonska statistička kompanija „Velocity Communications” našla je da je preko 40 odsto korisnika mobilne telefonije na ovaj način flertovalo s nekim, a preko 80 odsto se odlučilo za SMS ukoliko uopšte želi da kontaktira neku osobu. U Americi je 72 odsto ispitanika potvrdilo da šalje više od 300 poruka nedeljno. Istraživačka agencija „Benchmarking” je ustanovila da 83 odsto firmi u Velikoj Britaniji koristi SMS kao medij najpogodniji za marketinške kampanje. I što je najbolje, 45 odsto korisnika mobilne telefonije preferira ovakav način reklamiranja nekog proizvoda! A kada dobijete poruku sledeće sadržine: „Ti ama uopšte nisi za ovaj SMS, pa ko je još video normalnu SMS poruku (u stvari jesam ja i to svaki put od tebe, stidi se)”, zamislite se kako zaista izgleda vaš SMS život... i za šest meseci ste na putu da to shvatite! Status i slika mobilne telefonije Prve slike koje novonastalim iskustvima možete uočiti otkrivaju se nenadano! Na koncertu Manu Chaoa na Tašmajdanu umesto upaljača na stadionu su se upalili ekrani na mobilnim telefonima i eto prizora čiste romantike za osobu izmenjene percepcije. Tih dana shvatite i da ste odnos sa mnogim osobama putem uobičajenih, hiperpragmatičnih SMS poruka tipa „Spavaš li?” ili „Gde si?”, razvili znatno brže nego u realnim uslovima. No, od trenutka kada počinjete da dobijate poruke u dva ujutro tipa: „Kako bi krstila žensko ždrebe, na A?”, shvatite da ste mnoga postojeća etička i ostala pravila upravo preskočili! Virtuelni svet ne ostavlja vremena za neke dugoprugaške i lagane varijante. I nema vraćanja nazad, jer ste se već našli na novim virtuelnim stranputicama: putovanja kao takva vam više ne predstavljaju izvor saznanja o prirodnim lepotama i kulturnim manifestacijama ciljne destinacije, već o tamošnjim postojećim pravilima mobilne komunikacije! Poruke iz domovine počinju da bivaju blago manijakalne, ili u vidu referata i eseja... U tom svetlu, Crnogorci su definitivno potvrdili status najstrastvenijih korisnika mobilne telefonije! I po upotrebnoj vrednosti i po stilu! Da li ste se našli u situaciji da virtuelno „izađete” sa nekim ko se trenutno nalazi u Crnoj Gori - iako ste usred stana u, recimo, Nišu! Dosada najinteresantnije SMS iskustvo mnogima je proisteklo iz prošlogodišnje gužve na mnogobrojnim festivalima koji su se održavali širom Srbije i od kojih je najupečatljiviji bio „Exit”. Petrovaradin je prvih dana jula bio potpuno odsečen od ostatka sveta, bar kada je mobilna telefonija u pitanju; telefoni su zujali samo na tvrđavi i u okolini, kao u svojevrsnom mobilnom karantinu. A poruke su oslikavale pravi vapaj čovečanstva: „Mi smo na mestu rastanka”, ili „E, mi kisnemo kod mosta. Ne možemo da pređemo”, koji je kulminirao opštim raspadom sistema: „Gde si se sakrila?” i „Mi smo na Main DJ Stageu, levi zvučnik od bine. Ako nismo tu, onda smo kod desnog!” Jurnjava za telefonima, pre nego za ljudima, institucionalizovala se do kraja devetog dana, posle čega su pojedinci imali poriv da sopstveni telefon bace sa Štranda u Dunav... No i taj poriv prođe, a vi ste još čvršće vezani za mobilnu spravicu. In the end... I posle svih tih ludih dana, proslava, odmora i osvajanja, doputujete najzad u rodni grad na vreme duže od onog potrebnog za pranje prljavog veša, i taman pomislite da se sve već pretvara u svakodnevicu... Ali, svet virtuelnih poruka nastavlja da vam oblikuje okruženje! Stigla je noć dočeka Nove godine, kompjuter vam je preplavljen besplatnim elektronskim čestitkama, a mobilni telefon porukama tipa „2 iljade i još tri porukice pride za novu godinu...”. Nažalost, navikli smo se na to da nam kompletna mobilna telefonija „padne” u toku noći, pa su svi razgovori i SMS-ovi bili onemogućeni od ponoći do nekih 3 ujutro - ko se setio prošlogodišnjeg dočeka i iste situacije sve poruke je unapred poslao do 22h, a one su dolazile sa po nekoliko sati zakašnjenja... ali na vreme! Ipak, do sada se kao najveći ovogodišnji SMS hepenining pokazao dan Svetog Trifuna, dan zaljubljenih i vinopija. Ono što je u inostranstvu odavno zaživelo kao ritual za Saint Valentine, kod nas je tek počelo da pušta korenje: domaći provajderi mobilnih komunikacija brže-bolje su se postarali ne samo da nam omoguće da, besplatno, zaljubljeno cvrkućemo putem SMS-a, već su organizovali i nagradne igre - najbolje ljubavne SMS poruke osvajaju vredna putovanja, digitalne kamere, mobilne telefone... Ukoliko želite da pogledate kakve su SMS poruke smislili drugi korisnici mobilne telefonije, možete da posetite ove sajtove: www.mobtel.co.yu/usluge/dodatne/happysms.html www.tajnaveza.net/sms/ljubav1.shtml www.besplatne-stvari.co.yu/ljubavnesms.shtml www.zaradanovca.netfirms.com/smsmeh.shtml www.bih.co.ba/html/sms_poruke.htm www.poruke.cjb.net/ |