TEST PLAY
Tahira: Echoes of the Astral Empire
Srđan BRDAR
1. oktobar 2016.

Opet se susrećemo sa igrom koju je napravilo troje ljudi, „a trojke su Đuro, šta?”, rekao bi Ilija Čvorović. Izgleda da se nezavisni developeri ugledaju na diverzantske jedinice. Autori nam pominju da su inspiraciju za audio-vizuelni identitet i teme kojima se igra bavi crpeli iz svojih putovanja po Bliskom Istoku, Indiji i Nepalu, što je pretenciozno koliko i zvuči, pa ne čudi što kroz igru provejava nju ejdžizam, potenciranje otvorenog uma i osuda nametanja mišljenja, što se pre očekuje od filma sa Džulijom Roberts.

Tahira je TBT (turn-based tactics) igra sa linearnom i „sruštveno svesnom” pričom koja se odmotava između borbi.

Naša priča počinje tako što planinsku naciju Avestan napadne tehnološki superiorna imperija koja planira da im donese civilizaciju, prosperitet (i demokratiju), što je premisa koja zvuči poznato. Tehnički, priča počinje tako što naslovna junakinja, princeza Tahira, vodi prolongiran razgovor sa konjem (životinjskog varijeteta) i onda joj se ukaže otac koji je moli da se vrati kući zbog pomenute invazije. Princeza je, jelte, nezadovoljna stanjem u zemlji i neaktivnošću svog oca, kralja, otišla sa dvora da bi pomagala siromašnima. Pripadnici Avestanskog kraljevstva su, pored izrazito centralnoazijskog miljea, crnci, dok svako ko je gledao opus Adama Kertisa zna da Afganistanci definitivno nisu. Generalno, u igri niko nije beo, ali su vojnici imperije znatno svetliji od Avestanaca. Ako do sad niste shvatili progresivizam izbija iz svake pore igre, što se često pominje na Steam forumu u negativnom ili šaljivom kontekstu, te je tako jedan recenzent sa otkucanih frtalj sata u igri svoje utiske sažeo u kratkom opisu koji glasi „Social Justice Warrior Game”.

Naravno žena ratnica ima na pretek i rodna ravnopravnost se stalno naglašava, posebno u slučaju avestanskih saveznika progresivističke utopije Republike Oran, gde ravnopravnost prkosi čak i zdravom razumu, pa tako tešku pešadiju čine isključivo žene, a laku muškarci. Tu divnu državu su razorili tribalni religiozni fanatici koji zavode demokratske Oranjane na njihovu stranu i vrše genocid jer vole. Kad smo već kod genocida, ni Astralna Imperija nije gadljiva na ubijanje nedužnih civila, pa upravo se time, sa izrazitim guštom, bave pripadnici njenih oružanih snaga u prva dva susreta sa njima. U skladu sa gore navedenim ne čudi što se igra maša izbegličke krize i gro radnje se tiče pokrivanja izbeglica dok beže pred legionarima. Od narativa je tu i nekakav backstory o intergalaktičkoj imperiji čiji nas je slom zapravo i doveo do fentezi rata u Afganistanu, te istorija regiona u kojoj su brojne međusobne izdaje naroda i država lajtmotiv. Sve u svemu, iako je pristup pisanju i teme koje se obrađuju za prozivanje dušu dalo, pisanje ni u jednom trenutku nije katastrofalno ili deal breaker, kompanjoni su lepo izgrađeni, dijalozi možda ponekad naginju na stranu patetike, ali su kompetentno napisani. Sve u svemu, pisanje je osrednje i nikako nije razlog za otpisivanje igre.

Mape su kompleksne i velike, neprijatelja je mnogo, pa se često, na prvi pogled, čini da je pobeda nemoguća.

Ostavimo po strani liberalna naklapanja autora i posvetimo pažnju mesu igre, gejmpleju. Mogla se naći informacija da je igra RPG, što apsolutno nije tačno, Tahira je TBT (turn-based tactics) igra sa linearnom pričom koja se odmotava između borbi. Dijaloški izbori postoje, ali se ama baš nikako ne utiču na dalji tok igre.

Mape su kompleksne i velike, neprijatelja je mnogo, pa se na prvi pogled čini da je pobeda nemoguća, ali ako se izvrši dobar razmeštaj jedinica i ako se specijalke koriste kako treba, moguće je izbrisati sve protivničke jedinice u krugu, što izaziva poprilično zadovoljstvo. Iritira činjenica da se talasi neprijatelja uključuju u borbu, što onemogućava planiranje čitavog toka bitke, pošto igrač ne zna koliko će talas biti, pa se nameće defanzivan pristup. Postoje svega tri vrste vaših vojnika (oranski rodno determinisani laki i teški plaćenici i avestanski vitezovi u plavim mundirima!?) i tri vrste protivnika (strelci, legionari i varvari), svi imaju jednu ili dve specijalne sposobnosti, koje su u slučaju igračevih pratilaca nerealno moćne ako se efikasno koriste. Borba odlično funkcioniše, ali ubrzo dosadi, jer je poprilično jednolična i pored truda autora da unesu raznovrsnost u odvijanje bitaka.

Igra se završava klifhengerom i zapravo izgleda kao prvi čin neke veće celine.

Grafika je funkcionalna, centralnoazijski setting je lepo prenet, ali jednostavno nema priliku da zasija u ovako siromašnom pristupu. Crtane facijalne animacije koje prate svaki dijalog su urnebesne, sa veoma ograničenim fondom prenaglašenih grimasa. Glasovne glume nema, muzika je lagana i blago orijentalna, efekti nisu nešto, što ukomponovano sa monotonošću borbe nameće zaključak da je najbolje staviti zvuk na mute i pustiti u pozadini probrane numere Kultur Shocka da bi se upotpunio bliskoistočni šmek.

Save sistem veoma kvari utisak, jer postoji samo jedan slot koji isključivo automatski snima progres, pa taktička greška u igri (svaka bitka ima nekoliko uslova koji znače automatski poraz) može značiti gubitak od preko pola sata igračevog života. Uz to mnogi korisnici su se žalili da se save često kvari što rezultira imperativom ponovnog kliktanja na New game, za šta će malo ko imati volje.

U boljim vremena ova igra bi imala još jedan podnaslov, recimo Episode One. Zatrpali su nas sa hrpama lorea i nitima priče koje u igri ne dobijaju odgovarajući epilog. Igra se završava klifhengerom i zapravo izgleda kao prvi čin neke veće celine. Autori sad pominju neke nastavke, ako se bogovi Kickstartera smiluju, ali to je veoma neodgovoran pristup.

Treba istaći da pored svega navedenog, potpisniku ovih redova nije teško palo da odigra petnaest sati igre, tako da igru možda ne treba odmah odbaciti. Zbog činjenica da je razvojnom timu ovo prva igra i da su bili pod utiskom doživljaja iz Uzbekistana dok su je pisali, možda bi im se moglo i oprostiti, ali to zavisi pre svega od toga da li će i kada izdati sledeći deo i da li će pokazati da su u međuvremenu nešto naučili.


Platforma:
PC, Mac, Linux
Potrebno:
Dual Core 1,7 GHz, GPU 512 MB, 4GB RAM
Veličina:
4 GB
Adresa:
www .tahiragame .com
PEGI:
nema
69
PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
MAJ 2025
Microsoft Majorana 1
Kvantna topologija
Topološki kvantni računar otporan je na uticaj kosmičkog zračenja, ali i dalje mora da se ohladi skoro do apsolutne nule...
AMD Ryzen 9 9950X3D
Jedan, da svima vlada
Ako vam je potreban najbrži procesor, i za igranje, i za ozbiljnije zadatke, Ryzen 9 9950X3D nema konkurenciju...
Gigabyte GeForce RTX 5070 Ti Aero OC 16G i GeForce RTX 5070 Ti Gaming OC 16G
I za kreativce, i za igrače
Sasvim sposoban da se nosi sa 4K rezolucijom u svim igrama i pruži sasvim pristojne performanse, dok u 1440p apsolutno blista...
Asus ROG Strix Scar 18 (G835LX)
Fantastična zver i kako je kupiti (3)
Laptop namenjen onima koji „ne žale pare” da imaju ono što je trenutno najbolje i najbrže...
Deset najboljih Microsoft PowerToys alatki
Najbolji od najboljih
PowerToys Run je alatka kojoj treba da se okrenete ukoliko vam sistemska rutina za pretragu ne odgovara...
Apple iPhone 16e
Malo muzike za mnogo para
Problem nije samo cena i slabiji grafički podsistem, već i trajanje baterije...
Cemu 2.6
Wii U emulacija
Cemu omogućava pokretanje i privođenje kraju oko 57 procenata igara „napisanih” za Wii U...
.rs: nove usluge eUprave - novi propisi - najava 5G
Mnogo eNoviteta
U novom esDnevniku roditelji će dobijati notifikacije za ocene i izostanke...
Trgovinski rat Istoka i Zapada
Velika igra, nesagledive posledice
Kao u igri „kukavice”, dve supersile kreću se velikom brzinom jedna prema drugoj, izazivajući drugu da prva skrene...
Blue Prince
Jedinstveni dijamant i jedna od najoriginalnijih igara u poslednjih nekoliko godina...
Tempest Rising
Skupa i ambiciozna fotokopija legendarnog RTS klasika Command & Conquer...
South of Midnight
Magična igra koja izgleda kao živa bajka, animirana u stilu filmskog serijala „Spiderverse”...
© 2025 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama