Bez obzira na to što Gran Turismo 5: Prologue ne predstavlja punu verziju igre nego naprosto uvod u ono što nas očekuje sredinom 2009. godine, samo u pretprodaji (mislimo na Evropu) planulo je preko milion fabrički naštancovanih primeraka! Vlasnici konzole PlayStation 3 gladni su AAA naslova, a Prologue je očigledno prava prilika da se na sto istrese mukom ušteđena crkavica. Kada se zna kakva medijska gungula prati ovaj naslov, te koliko su uspeha postigli prethodnici, stanje ne treba nikoga da čudi. Uz to, ovo je tek druga megahit igra sa PlayStationa 2 koja je obučena u next-gen ruho. U najkraćim crtama, Prologue bismo mogli da okarakterišemo kao nemilosrdnog žderača slobodnog vremena. Jednom kada se udobno „centrirate” ispred ekrana, shvatićete da je veoma teško pustiti upravljač iz ruku - osećaj vožnje toliko je dobar da čak nećete obraćati pažnju na protivnike na stazi, važno je da jezdite asfaltom i uživate u scenama. Da, grafika je jedna od najbitnijih vrlina i veoma je teško opisati rečima potpuni HD doživljaj koji ovaj naslov upriličuje igraču. Staze, objekti sa strane, neverovatni modeli automobila - sve! U pitanju je, sigurno, vizuelno najupečatljivija simulacija vožnje u ovom momentu, koja pri tom klizi bez obzira na to šta se dešava na ekranu. Po definiciji, Gran Turismo je simulacija, pa samim tim donosi prilično realan fizički model (koji je za ovu priliku napisan „od nule”) i zna i te kako da „kazni” neopreznu vožnju. Ipak, ukoliko ste očekivali mogućnost podešavanja okruženja kao u SimBinovim igrama, može se desiti da ostanete razočarani. Prologue puca na širi krug korisnika i, bar u početku (nećemo sve da otkrivamo), nudi samo osnovne opcije za tweakovanje. Po nama, ovo i nije toliko loša stvar. Dalje, bez obzira koliko se autori dičili novim endžinom, a mi se njime oduševljavali, razočaranje predstavlja činjenica da igra i dalje nema damage komponentu. Slobodno se možete zakucavati u objekte pokraj staze ili u protivničke automobile, bez bojazni da će vam sudari oštetiti motor ili otkinuti vitalni deo šasije. Ako je verovati programerima, na ovome se radi (konačno!), pa bi u toku jeseni trebalo da se pojavi „zakrpa” koja će doneti priželjkivane promene u ovom segmentu. Jedino ostaje nejasno da li će oštećenja uticati na performanse automobila ili će biti isključivo vizuelnog karaktera...Kao što smo već rekli, Prologue je tek puki uvod u ono što nas očekuje, pa samim tim nije nakićen sadržajem kao novogodišnja jelka. Osnovu „kampanje” čini tzv. Events mod koji donosi tridesetak trka podeljenih u tri kategorije (opet kažemo, ne otkrivamo sve). Pored klasičnih trka koje su u većini, na meniju se nalaze i Time Triali, ali i „moto susreti”, u kojima je cilj za samo jedan krug preteći što veći broj protivnika (ne treba posebno isticati da se kreće s poslednje pozicije). Zanimljivo je to što nijedna trka ne počinje sa osnovne linije, već je uvek u pitanju „leteći start”. U zavisnosti od uspeha na stazi (boduju se sva mesta, ali smo prva tri omogućavaju prolazak dalje), igrač zarađuje odgovarajuću svotu novca koji se troši isključivo na kupovinu novih automobila. Umetnički limarsko-farbarski radovi i friziranje motora u ovoj igri, srećom, ne postoje. Kad smo već kod automobila, treba reći da roster sadrži oko 80 modela koji ne samo da se upadljivo drugačije ponašaju na stazi, već predstavljaju detaljne replike originala. Tačnost ove tvrdnje možete ispitivati na šest različitih staza. Njihov broj jeste mali, međutim, kada se na to doda mogućnost vožnje u obrnutom smeru, stvari nisu baš toliko strašne. Neiskusnim igračima pojedini delovi „kampanje” mogu da budu prilično krupan zalogaj. Potrebno iskustvo može se skupljati vožnjom „na vreme” (postignuti rezultati beleže se na svetskoj rang-listi), protiv drugara u split screen režimu, ali i učestvovanjem u online okršajima (postoji podrška za 16 ljudskih igrača). Zanimljivo je da su i encounteri sa ostalim igračima koncipirani na bazi eventa. To znači da svaki plasman donosi određenu svotu novca, ali i da vremenom autori igre mogu da ubacuju nove trke (kao što su to već radili). Loša stvar je što klasični multiplayer okršaji, u kojima igrač po sopstvenom nahođenju definiše uslove igranja, zasad ne postoje. Ovo se, takođe, očekuje uskoro u vidu specijalne (besplatne) zakrpe. Jedna od najvećih mana igre jeste protivnički AI. Iako je programski kod doživeo znatne izmene, ponašanje kompjuterskih vozila do te mere je stupidno da cela situacija zabrinjava. Protivnici ne samo da ne obraćaju pažnju na to koju ste liniju zauzeli na stazi i da li imate pravo prvenstva ili ne, već će se svom silinom zabijati u vas ukoliko im se nađete na putu. S druge strane, ni situacija u multiplayeru nije sjajna. Očigledno je da su igru pokupovali i fanovi MotorStorma, pa vam suludo guranje na stazi, nepredviđena uletanja u makazice i izletanja sa staze ne ginu - sve dok ne izađe „zakrpa” koja će doneti mogućnost biranja suparnika. Kad već pominjemo nedostatke, prosto je neverovatno da autori nisu implementirali podršku za najbolji volan današnjice - Logitech G25. Da stvar bude gora, kompanija Logitech je oficijelni partner igre, čak je za ovu priliku izradila novi model volana i uvrstila buljuk starih modela na listu. Ipak „dvadesetpetica” će raditi, a čak možete naterati i kvačilo da funkcioniše. Da biste omogućili ovo poslednje, kada na ekranu ugledate ’Start’, pritisnite ’trougao’ i kvačilo je aktivirano. Baš nas zanima koji je izgovor za postojanje ovakve gluposti. Za kraj da kažemo da do svoje kopije igre možete doći i besplatno. Ukoliko se za vreme trajanja promotivnog perioda odlučite za kupovinu „trojke”, u svojevrsnom bundle pakovanju očekuje vas i gratis Gran Turismo 5: Prologue. Vredi! |